perä pomppii
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: perä pomppii
Jep mullakin oli 1-osainen kartaani... ei toiminnu auto ollenkaan. Nykyään 2-osainen ja ei mitään ongelmia... mitä nyt törkeen painava noi 3" kartaani 1.5mm seinällä... noh eipä hajoa..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: perä pomppii
Mulla on Escortissa ja Taunuksessa yksi osaiset kardaanit. Escortissa ei ole ollut perän pomppimisen kanssa ongelmia. Johtuu varmaan nelilinkeistä ja pystyiskareista.
Taunuksessa ei ole tehot riittäny kumin polttoon. Muistaakseni kerran huonoilla renkailla ja märällä asfaltilla, sain sen sutimaan sillon kyllä tais alkaa rynkyttämään jossakin vaiheessa.
Sillon oli Spaxin jouset ja jotkut kaasuiskarit takana.
Jospa se ensi kesänä voima riittäis niin pääsis kokeilemaan vieläkö perä pomppii Gazin iskareilla
Taunuksessa ei ole tehot riittäny kumin polttoon. Muistaakseni kerran huonoilla renkailla ja märällä asfaltilla, sain sen sutimaan sillon kyllä tais alkaa rynkyttämään jossakin vaiheessa.
Sillon oli Spaxin jouset ja jotkut kaasuiskarit takana.
Jospa se ensi kesänä voima riittäis niin pääsis kokeilemaan vieläkö perä pomppii Gazin iskareilla
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: perä pomppii
Ootteko mistä hommannu noita 1 osasia kardaaneja? Ite kans kattellu semmosta mut ei hirveesti näytä olevan taunuksen mitoilla tarjolla. Mul on tällä hetkellä paikallaan 2 osanen kumilimppuputki, sekin tota rytkytystä tietysti voi tehä kun pääsee limpusta/tukilaakerista joustaan. Peräs on kans säädöt alavarsien korvis ja kardaaninkulma on ok.
Re: perä pomppii
http://www.ape-import.com/kardaanit.htmperämetsä kirjoitti:Ootteko mistä hommannu noita 1 osasia kardaaneja? Ite kans kattellu semmosta mut ei hirveesti näytä olevan taunuksen mitoilla tarjolla. Mul on tällä hetkellä paikallaan 2 osanen kumilimppuputki, sekin tota rytkytystä tietysti voi tehä kun pääsee limpusta/tukilaakerista joustaan. Peräs on kans säädöt alavarsien korvis ja kardaaninkulma on ok.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: perä pomppii
1-osainen kartaani vaatii juuri nelilinkki tuennan ja sopivan jousituksen. Jos on liian iso joustovara/liian pehmeät jouset niin ei toimi.
Mulla on 2-osainen kardaani ja ei mitään ongelmia perän kanssa. Ei pompota eikä kartaani ota mihinkään kiinni. Nakkia poltettu nyt jonkun verran ei mitään ongelmaa jättää hyvin kahdella renkaalla viivaa kuivalla asfaltilla. Tai noh ongelma on se, että jarrutehostin pelaa alipaineella ja sitä ei ole nakkia sauhutellessa joten tehostus häviää totaalisesti.
Mulla on 2-osainen kardaani ja ei mitään ongelmia perän kanssa. Ei pompota eikä kartaani ota mihinkään kiinni. Nakkia poltettu nyt jonkun verran ei mitään ongelmaa jättää hyvin kahdella renkaalla viivaa kuivalla asfaltilla. Tai noh ongelma on se, että jarrutehostin pelaa alipaineella ja sitä ei ole nakkia sauhutellessa joten tehostus häviää totaalisesti.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: perä pomppii
Oiskohan tossa 1-osasen kardaanin pomputus vaivassa tästä kyse?
Vaihdelaatikko ja taka-akselin madallushommissa kardaani kulmat vituillee, siks 2-osanen toimii paremmin?
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Tämä pohdinta saatto mennä metsään kuin taunus talven liukkailla mutta antaa mennä
Vaihdelaatikko ja taka-akselin madallushommissa kardaani kulmat vituillee, siks 2-osanen toimii paremmin?
https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Tämä pohdinta saatto mennä metsään kuin taunus talven liukkailla mutta antaa mennä
Re: perä pomppii
Ameriikan joet on ratkoneet ongelmaa nostamalla ylätukivarsia tai laskemalla alatukivarsia perän päästä, hakusanalla "anti hop kit" löytää jotain satseja jenkkivehkeisiin..
Taunus -73 2d 2.0
-tämmönen budjettiratkasu
-tämmönen budjettiratkasu
Re: perä pomppii
Itellä on muistaakseni kardaani aika suorassa linjassa, kun auto on paikallaa.
Mutta se mitä tapahtuu, kun aletaan polttamaan kumia on vähän epäselvä.
Todennäköisesti ongelma lähtee jo moottorin kannatinkumeista asti. Jos moottori vaihdelaatikko paketti pääsee liikkumaan liikaa väännön seurauksena se vaikuttaa myös tuohon kardaanin kulmaan.
Taka-akselin tuenta miten se toimii, nostaako vai laskeeko koria ja mihin suuntaan se vääntää akselia kumin poltossa?
Jäykät kumit ja puslat vähentää kiertymisiä => ainakin teoriassa ongelman pitäisi pienentyä
Samoin oikein mitoitetut jouset ja iskarit niin kuin jo edellisissä kommenteissa todettiin parantaa tilannetta.
Tasauspyörästönlukko ja sen vaikutus?
Tosia asiahan on se, että Taunuksen taka-akselin tueta ei ole ihan onnistunein ratkaisu autoilun historiassa...
Sen kanssa on vaan elettävä tai sitten pitää rakentaa koko akselintuenta ja iskunvaimennus uusiksi.
Tukivarret suoraan nelilinkeillä ja iskarit pystyyn.
Mutta se mitä tapahtuu, kun aletaan polttamaan kumia on vähän epäselvä.
Todennäköisesti ongelma lähtee jo moottorin kannatinkumeista asti. Jos moottori vaihdelaatikko paketti pääsee liikkumaan liikaa väännön seurauksena se vaikuttaa myös tuohon kardaanin kulmaan.
Taka-akselin tuenta miten se toimii, nostaako vai laskeeko koria ja mihin suuntaan se vääntää akselia kumin poltossa?
Jäykät kumit ja puslat vähentää kiertymisiä => ainakin teoriassa ongelman pitäisi pienentyä
Samoin oikein mitoitetut jouset ja iskarit niin kuin jo edellisissä kommenteissa todettiin parantaa tilannetta.
Tasauspyörästönlukko ja sen vaikutus?
Tosia asiahan on se, että Taunuksen taka-akselin tueta ei ole ihan onnistunein ratkaisu autoilun historiassa...
Sen kanssa on vaan elettävä tai sitten pitää rakentaa koko akselintuenta ja iskunvaimennus uusiksi.
Tukivarret suoraan nelilinkeillä ja iskarit pystyyn.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: perä pomppii
Siis 1-osainen kartaani onkin suorassa linjassa kun sitä ei kuormiteta.
Mutta kun takarenkailla on vetoa niin perä tuppaa pyrkimään ylöspäin.
Jossain tapauksissa saa aikaa pompotusta.
Ks tämä, ei hyvä video mutta tossakin havaittavissa samaa.
https://www.youtube.com/watch?v=bVIGl3XdFSY
Etupää haluaa nousta ylös ja banjo lähestyy auton pohjaa, kun jousitus painuu alas.
Tällöin kartaanin kulma muutuu huomattavasti ja aiheuttaa ongelmia, ainakin
näin tapahtui itellä 1-osaisen kartaanin kanssa. Asiaa pystyy kompensoimaa
toki madaltamalla muuttamalla jousituksen joustovaraa pienemmäksi ja jäykillä
jousilla.
Tällä saadaan kuitenkin perätoimimaan oikein... 1-osaisen kartaanin kanssa.
http://www.kolumbus.fi/tuomo.hokkanen/escort/esco6.jpg
Asiaa pystyy hoitamaan myös Panhard tangolla, joka on itsellä käytössä ja pohjaan
on laitettu kumi joka estää banjon osumisen koriin/pehmittää osumaa.
Sultzi varmaan parhaiten tietää miten Cortina/Taunus perä käyttäytyy.... missäkin tilanteessa.
Mutta kun takarenkailla on vetoa niin perä tuppaa pyrkimään ylöspäin.
Jossain tapauksissa saa aikaa pompotusta.
Ks tämä, ei hyvä video mutta tossakin havaittavissa samaa.
https://www.youtube.com/watch?v=bVIGl3XdFSY
Etupää haluaa nousta ylös ja banjo lähestyy auton pohjaa, kun jousitus painuu alas.
Tällöin kartaanin kulma muutuu huomattavasti ja aiheuttaa ongelmia, ainakin
näin tapahtui itellä 1-osaisen kartaanin kanssa. Asiaa pystyy kompensoimaa
toki madaltamalla muuttamalla jousituksen joustovaraa pienemmäksi ja jäykillä
jousilla.
Tällä saadaan kuitenkin perätoimimaan oikein... 1-osaisen kartaanin kanssa.
http://www.kolumbus.fi/tuomo.hokkanen/escort/esco6.jpg
Asiaa pystyy hoitamaan myös Panhard tangolla, joka on itsellä käytössä ja pohjaan
on laitettu kumi joka estää banjon osumisen koriin/pehmittää osumaa.
Sultzi varmaan parhaiten tietää miten Cortina/Taunus perä käyttäytyy.... missäkin tilanteessa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: perä pomppii
Ajokorkeudessa niiden tukivarsien linjat pitäis kohdata about keskellä autoa sopivalla korkeudella jossa on auton massan keskipiste. Mutta sitähän on hieman hankala arvioida.
Oon sitä mieltä että kardaanilla ei ole mitään tekemistä pomppimisen kanssa, ainoastaan itse perä, sen puslat, tukivarret ja niiden kulma, jouset sekä iskarit joista kokonaisuus tulee.
Itselle siirsin nyt alatukivarsien takapään kiinnitystä n. 105mm alaspäin, kuvasta näkee missä pultti on jossa tällä hetkellä kiinni varret. Ennen tukivarsi oli alkuperäisessä paikassa (hitsattu jigissä orkkis paikoille alakiinnikkeet kaikki).
Tällä hetkellä madallettuna ollaan aivan rajalla kulmien kanssa edelleen. Korista täytyisi päästä etupäätä nostamaan tai takapäästä laskemaan että päästäisiin alueelle. Ylätukivarsien kulmista en tiedä taunuksessa, kun ei ole alkuperäiset käytössä itsellä.
Oon sitä mieltä että kardaanilla ei ole mitään tekemistä pomppimisen kanssa, ainoastaan itse perä, sen puslat, tukivarret ja niiden kulma, jouset sekä iskarit joista kokonaisuus tulee.
Itselle siirsin nyt alatukivarsien takapään kiinnitystä n. 105mm alaspäin, kuvasta näkee missä pultti on jossa tällä hetkellä kiinni varret. Ennen tukivarsi oli alkuperäisessä paikassa (hitsattu jigissä orkkis paikoille alakiinnikkeet kaikki).
Tällä hetkellä madallettuna ollaan aivan rajalla kulmien kanssa edelleen. Korista täytyisi päästä etupäätä nostamaan tai takapäästä laskemaan että päästäisiin alueelle. Ylätukivarsien kulmista en tiedä taunuksessa, kun ei ole alkuperäiset käytössä itsellä.
Re: perä pomppii
Mulla oli 2 osaisen kartaanin kanssakin ongelmia 2.8i Caprin jousien kanssa. Niissä on 2x joustovara verrattuna noihin mun nykyisiin jäykkiin 1 lehtisiin escortin jousiin. Liiallinen
joustovarakaan ei ole hyvä.
joustovarakaan ei ole hyvä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!