perä pomppii

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

perä pomppii

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Ajattelin täältä kysyä onko muilla ollut taunuksissa samaa tautia kun mulla. Eli joka kerta kun pyörä suttaa tai kurvis perä liiraa (piellä) niin alkaa helvetinmoinen pompotes. Pitäs tolle jotain tehdä ennenkun oon taas perän rattaat pashana. Autos on ollut ennemmin takapääs spax iskarit/madallusjouset/alavarsis kovat puslat, viime talvena laitoin koko peräpään uusiks ja nyt on kaikki puslat perus kumisia, farkun kuormajouset lyhennettynä, vakio nesteiskarit, tukivarret boxattu. Muuten tuli peräpäästä hyvä mut tosta rytkytyksestä ei päässyt eroon. Siitäkään en ole 100% varma että olivatko edelliset spax iskarit ehjät. Koppa on mk3 2d ja peräpäätä kevennetty jonkun verran (takaluukunlattia suora, turvatankki, ym.) Oletan et joku on takunnut saman asian kans, olis kiva tietää et millä toi korjaantuis. Iskarijumppaa varmaan pitäis tehä mut mitä tonne laittais? Mistä muista autoista sopii (jäykemmät) takaiskarit?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Gazilla saa peräpään ihan kivikovaks, semmoset on itellä, säädettävät siis. Spaxin säädöllä ei kauheeta eroa saanut aikaan vaikka miten pyöritteli, mutta gaz tuntuis olevan ihan eri maata.

Jos kauheesti laskettu perää niin menee tukivarsikulmatkin perseelleen joka edesauttaa tota pompotusta + huonot iskarit ja löysät puslat.
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul kans Gazit ja PU-puslat joka paikassa, ei pompi...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Eli vois olettaa et toi korjaantuis noilla jäykemmillä iskareilla? Mistä ootte noita gazeja tilannu ja mitä maksanut? Onko kukaan soveltanu minkään muun auton iskareita (jos edes tän homman kans pääsis vähä halvemmalla) :D
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja Mois »

www.burtonpower.com
tuolta olen Gazit tilannu.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
t-83
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Touko 2014, 15:06
Paikkakunta: keltakangas

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja t-83 »

Mulla on 240:sen volvon takaiskarit...ne on noin 4cm lyhkäsemmät,eli pelaa pätkittyjen jousien kanssa...alapään holkkia pitää vähä lyhentää ja yläpäähän holkki vaihtaa...taunuksessa yläpää 10mm ja volvos 12mm reikä... Ja on muistaakseni motonetis 10€/kpl halvemmat ku tuhnuksen omat ;)
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Ootko kuovitellu asfaltilla :D Eli suddaako hienosti vai pompottaako, noi olis sen hintaset et vois kokeillakkin :D
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Pitäis tukivarren kiinnityksiä muuttaa että se pomppinen rauhottuis jos madallettu. Menee kulmat ihan metsään, iskarit saattaa tuoda jotain helpotusta, mutta ei korjaa tilannetta. Taunus on vaan tehty liian maasturiks tehtaalla :lol:
t-83
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Touko 2014, 15:06
Paikkakunta: keltakangas

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja t-83 »

No en kyllä jomppaa ole poltellu :D mut ei ainakaa rytkytä kun taunuksen vinoo paiskasee ;)
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Sultzi kirjoitti:Pitäis tukivarren kiinnityksiä muuttaa että se pomppinen rauhottuis jos madallettu. Menee kulmat ihan metsään, iskarit saattaa tuoda jotain helpotusta, mutta ei korjaa tilannetta. Taunus on vaan tehty liian maasturiks tehtaalla :lol:

Ei toi mun vehes oo kovin matala, aika lähelle vakiota, otin noista farkun jousista muistaakseni 1 ringin pois
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

t-83 kirjoitti:No en kyllä jomppaa ole poltellu :D mut ei ainakaa rytkytä kun taunuksen vinoo paiskasee ;)
Mulla rytkyttää niin perkeleesti kun laittaa vinoon :) No jos ens kesänä olis toisin.
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Sultzi kirjoitti:Pitäis tukivarren kiinnityksiä muuttaa että se pomppinen rauhottuis jos madallettu. Menee kulmat ihan metsään, iskarit saattaa tuoda jotain helpotusta, mutta ei korjaa tilannetta. Taunus on vaan tehty liian maasturiks tehtaalla :lol:
Siis hetkinen...
Tuo kohta että liian maasturi tehtaalta pitää paikkaansa.
Lyhyemmillä jousilla ei pomppinut mutta vakio korkuiset kun tuli takaisin niin pomppii.
perämetsä
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Heinä 2014, 19:50

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja perämetsä »

Siis hetkinen...
Tuo kohta että liian maasturi tehtaalta pitää paikkaansa.
Lyhyemmillä jousilla ei pomppinut mutta vakio korkuiset kun tuli takaisin niin pomppii.[/quote]


Eiku mul on toi rytkytys ongelma ollut jousista riippumatta koko ajan.
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Onko 1 vai 2 osanen kardaani? Mulla pomppi välikoppa mk2 ihan julmettomasti kun oli 1 osanen kardaani.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: perä pomppii

Viesti Kirjoittaja Mois »

vtormane kirjoitti:Onko 1 vai 2 osanen kardaani? Mulla pomppi välikoppa mk2 ihan julmettomasti kun oli 1 osanen kardaani.
Mul lakkas Taunus pomppimasta ku laitoin 1-osasen kardaanin :lol: Suuntasin kyl peränkin linjaan lootan kanssa, perä kun on vanhempaa mallia missä pääsee alatukivarsien kiinnityspisteistä säätämään perän kulmaa.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin