Trafin uudet rakentelu säännökset

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja niceman »

Walttu kirjoitti:https://www.dropbox.com/sh/var5s52wnuic ... H3z4a?dl=0

Tuolla document.pdf on lappu jonka sain fordilta et 2.3v6 on 180nm
Kuvaa ei saa tallennettua... itsellä ei ole dropbox:a...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Walttu
Viestit: 328
Liittynyt: 12 Joulu 2008, 23:22
Paikkakunta: ylivieska

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Walttu »

Mää voin yrittää laittaa sen tänne jotenki.. vittu ku oon niin käsi näitten tietokoneitten kans :lol:
Ford Granada 2.3 v6
Ford Taunus 1.6L farkku
Ford Taunus 1600 4d '74
Virhe ostokset:
Fiat Tipo 1,6 95"
Ford orion 1.6 88"
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Mois »

Kyl mä latasin sen suoraan sieltä Dropboxista, ei tarvi olla itellä Dropboxia
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Walttu kirjoitti:https://www.dropbox.com/sh/var5s52wnuic ... H3z4a?dl=0

Tuolla document.pdf on lappu jonka sain fordilta et 2.3v6 on 180nm
Saa ladattua, kun siitä rekisteröintikohdasta klikkaa "ohita ja lataa".

Kiitokset tästä linkistä. Juuri tätä tänne kaivattiin. Laitan linkin myös tuonne 2.8 keskustelun yhteenvetoon tarjolle. Jos joku saa kerhon tekniikka tiedostoihin tämän niin kertokaahan tähän tai tuonne ketjuun:

viewtopic.php?f=3&t=4148
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja janipuum »

ardhu kirjoitti:Eli taunuksen tehorajan ollessa 136hp niin, taunukseen voisi leimata (136*1,1) 149.6hp ruiskumoottorin jos varustaa sen kaasareilla?
Voi varmaan tehdä näin, jos saa konttorilta hyväksynnän. Mutta siitä tuleekin sitten kansan kielellä omavalmistemoottori (pykälissä mainittu "muutettu moottori"), jota ei saa pykälien mukaan mentäessä piristää eikä muutella enää takaisin alkuperäiseksi ruiskumalliksi ilman muutoskatsastusta.

Fordin 2.8i:hin kun laittaa kaasuttimen sen voi katsastaa Granadan 135 heppaisena 2.8 kaasariversiona, joka onkin sitten eri moottori kuin tehtaan tarjoama 2.8i moottori. Tämä pitää tehdä siksi näin, että pykälien mukaan vain tällaista "muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa hyväksyttyä vapaasti hengittävää tehdasvakiomoottoria" saa muutella mm. lisäämällä ruisku, stroukata/proauttaa 10 % isommaksi, vaihtaa nokan yms. ilman muutoskatsastusta. Tuon "muutetun moottorin" muuttaminen on kielletty ilman muutoskatsastusta.

2.8i on eri tehdasvakiomoottori kuin 2.8 kaasarimoottori, vaikka ne samaan lohkoon onkin rakennettu, koska tehdas on tarjonnut molempia vaihtoehtoja automalleihinsa! Kun papereissa on maininta, että autoon on vaihdettu tehtaan tarjoama vakiomoottori, niin se antaa eri vapauksia kuin noissa omavalmisteissa.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja niceman »

Walttu kirjoitti:Mää voin yrittää laittaa sen tänne jotenki.. vittu ku oon niin käsi näitten tietokoneitten kans :lol:
Sainpas sen =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

janipuum kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Eli taunuksen tehorajan ollessa 136hp niin, taunukseen voisi leimata (136*1,1) 149.6hp ruiskumoottorin jos varustaa sen kaasareilla?
Voi varmaan tehdä näin, jos saa konttorilta hyväksynnän. Mutta siitä tuleekin sitten kansan kielellä omavalmistemoottori (pykälissä mainittu "muutettu moottori"), jota ei saa pykälien mukaan mentäessä piristää eikä muutella enää takaisin alkuperäiseksi ruiskumalliksi ilman muutoskatsastusta.

Fordin 2.8i:hin kun laittaa kaasuttimen sen voi katsastaa Granadan 135 heppaisena 2.8 kaasariversiona, joka onkin sitten eri moottori kuin tehtaan tarjoama 2.8i moottori. Tämä pitää tehdä siksi näin, että pykälien mukaan vain tällaista "muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa hyväksyttyä vapaasti hengittävää tehdasvakiomoottoria" saa muutella mm. lisäämällä ruisku, stroukata/proauttaa 10 % isommaksi, vaihtaa nokan yms. ilman muutoskatsastusta. Tuon "muutetun moottorin" muuttaminen on kielletty ilman muutoskatsastusta.

2.8i on eri tehdasvakiomoottori kuin 2.8 kaasarimoottori, vaikka ne samaan lohkoon onkin rakennettu, koska tehdas on tarjonnut molempia vaihtoehtoja automalleihinsa! Kun papereissa on maininta, että autoon on vaihdettu tehtaan tarjoama vakiomoottori, niin se antaa eri vapauksia kuin noissa omavalmisteissa.
Tää on just tätä. :lol: :lol: Tutun kuulosta tekstiä, kun takerrutaan tuohon muutettuun moottoriin ja vaaditaan muutoskatsastusta. Itse olin huuli pyöreänä kun katsastusmies, jolla “rautainen” ammattitaito ja harrastaa itsekin vanhoja autoja, sanoi näin. Olin toista mieltä ja pyysin tarkistamaan asian. Pykälät ja ohjeistukset tutkittiin perinpohjin, jonka jälkeen olin tervetullut vuosikatsastukseen muutettuine moottoreineni ilman muutoskatsastuksen tarvetta.
Niin kuin aiemmin mainitsin, kannattaa pykälät tutkia ohjeistuksineen tarkasti, sillä et voi muuta kuin tyytyä siihen mitä katsastaja sanoo, vaikka katsastaja olisikin väärässä, jos ei itsellä ole asiasta mitään tietoa.

Laki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.



Ja lain ohjeistus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... misesa.pdf

6 § Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton oma-massa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasupäästöt ja melu).



Lakiteksti on kirjoitettu hivenen epäselvästi ja jättää tulkinnanvaraa, mutta ohjeistus selventää sen. Eli tässä tapauksessa lakiteksti tarkoittaa ohjeistusta apuna käyttäen sitä että, muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

Eli poikkeusluvalla muutettua tai vaihdettua moottoria ei saa jälkikäteen mennä muuttamaan, mutta ilman poikkeuslupaa muutoskatsastuksessa vaihdettua, tai alkuperäistä moottoria saa muuttaa jälkikäteen laissa mainituilla tavoilla ja ehdoilla. Omavalmisteeksi luettavissa oleva moottori ei vaadi poikkeuslupaa jos tilavuus, teho ja paino ovat lain rajojen sisällä, joten sitä saa virittää muutoskatsastuksen jälkeen, niin kuin muutakin vapaastihengittävää muutoskatsastettua tai alkuperäistä moottoria.

Tosin tuo 2,8i:stä tehty 2,8 kaasariversio voi ehkä olla kohtalaisen kinkkinen siinä tapauksessa, kun se muutetaan takaisin ruiskuksi, jos papereihin on merkitty pelkästään kaasutinmoottori, eikä moottorin koodia ole merkitty. Silloin katsastaja voi tulkita sen moottorin vaihdoksi joka vaatii muutoskatsastuksen. Mutta jos papereista selviää että kaasutinmoottori on tehty ruiskun koodilla olevaan lohkoon, ei ongelmia pitäisi olla, mutta riippuu myös katsastajasta miten mitäkin tulkitsee, joten voi silti varautua selvittämään katsastajalle asiaa. On nämä lait ja lain tulkinnat sitten mukavia tietyissä tapauksissa. :heh:
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja niceman »

Miksi suomessa pitää olla auton rakentaminen tehty niin hankalaksi? Mitä vikaa vapaamassa rakentelussa olisi?
Luonollisesti sääntöjä etc. tarvitaan mutta turha rajoittaminen pitäisi poistaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

niceman kirjoitti:Miksi suomessa pitää olla auton rakentaminen tehty niin hankalaksi? Mitä vikaa vapaamassa rakentelussa olisi?
Luonollisesti sääntöjä etc. tarvitaan mutta turha rajoittaminen pitäisi poistaa.

Varmaankin se että saadaan virkamiehille hommia... toisaalta englannissa on taas liiankin löysät säännöt...
Ruotsissa on suhtellisen ok, mutta sielläkin jotain ihmeellisyyksiä.

Luulis, että Paino, näkyvyys, jarrut, renkaat, (teho/paino), ja päästöt yhdistelmällä sais reilut
säännöt. Tosin aina löytyy henkilöitä joiden mielestä jossain on vikaa.... esim. nykyisen uusin säädöntö "väännönrajoittamisella tappaa turboautot" oma mielipide on väärin. Samoin nykyisellään oleva moottoritilavuuksien rajoittaminen... jos on vaan kevyt moottori (iso moottori on aina painavampi, joten mitään älyttömyyksiä ei pysty laittaamaan sen puitteissa). Minusta isompien moottorin laittaminen pitäisi sallia kuin mallisarjassa on ollu, jos paino ei kasva liikaa vaikka tyyliin 25% kokonaispainosta. Sillä ehdolla että auton ajominaisuudet laitetaan samassa suhteessa kuntoon, ohjaustehostin ja isommat jarrut (levyjarrut joka nurkkaan). Konepeltiin ei sais tehdä mitään scooppia jos siinä ei ole ollut (Jossain jenkkiautoissa ei nää autosta edes kunnolla ulos vaikka se on katsastuksessa hyväksytty auto..) Noh tiedä sitten mikä lopputulos tuossa Trafilta tulee. Vielä kun ei ole mitään päätetty.... Itse kyllä vaatisin uusiin pykäliin sen että jos tehoa nostetan niin jarrut pitää heti parantaa... törmänny tapauksiin Audin joku 80 luvun malli jossa oli 400 heppaa tehoa ja ihan vakio jarrut samoin Nightcruisingissa oli 350 heppanen sierra jossa oli vakio jarrut... (Org 1.6....)
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Samu »

ei ainakaan mitään pakollisia ohjaustehostimia...ite en tykkää ajaa tehostetulla autolla kun niissä ei oo mitään tuntumaa :roll:

jos ei oo voimaa vääntää rattia niin ei pidä ajaa ollenkaan :lol:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
janipuum
Viestit: 169
Liittynyt: 22 Marras 2004, 16:35
Paikkakunta: Merikaarto

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja janipuum »

Polara1970 kirjoitti:
janipuum kirjoitti:
ardhu kirjoitti:Eli taunuksen tehorajan ollessa 136hp niin, taunukseen voisi leimata (136*1,1) 149.6hp ruiskumoottorin jos varustaa sen kaasareilla?
Voi varmaan tehdä näin, jos saa konttorilta hyväksynnän. Mutta siitä tuleekin sitten kansan kielellä omavalmistemoottori (pykälissä mainittu "muutettu moottori"), jota ei saa pykälien mukaan mentäessä piristää eikä muutella enää takaisin alkuperäiseksi ruiskumalliksi ilman muutoskatsastusta.

Fordin 2.8i:hin kun laittaa kaasuttimen sen voi katsastaa Granadan 135 heppaisena 2.8 kaasariversiona, joka onkin sitten eri moottori kuin tehtaan tarjoama 2.8i moottori. Tämä pitää tehdä siksi näin, että pykälien mukaan vain tällaista "muutoskatsastuksessa ilman poikkeuslupaa hyväksyttyä vapaasti hengittävää tehdasvakiomoottoria" saa muutella mm. lisäämällä ruisku, stroukata/proauttaa 10 % isommaksi, vaihtaa nokan yms. ilman muutoskatsastusta. Tuon "muutetun moottorin" muuttaminen on kielletty ilman muutoskatsastusta.

2.8i on eri tehdasvakiomoottori kuin 2.8 kaasarimoottori, vaikka ne samaan lohkoon onkin rakennettu, koska tehdas on tarjonnut molempia vaihtoehtoja automalleihinsa! Kun papereissa on maininta, että autoon on vaihdettu tehtaan tarjoama vakiomoottori, niin se antaa eri vapauksia kuin noissa omavalmisteissa.
Tää on just tätä. :lol: :lol: Tutun kuulosta tekstiä, kun takerrutaan tuohon muutettuun moottoriin ja vaaditaan muutoskatsastusta. Itse olin huuli pyöreänä kun katsastusmies, jolla “rautainen” ammattitaito ja harrastaa itsekin vanhoja autoja, sanoi näin. Olin toista mieltä ja pyysin tarkistamaan asian. Pykälät ja ohjeistukset tutkittiin perinpohjin, jonka jälkeen olin tervetullut vuosikatsastukseen muutettuine moottoreineni ilman muutoskatsastuksen tarvetta.
Niin kuin aiemmin mainitsin, kannattaa pykälät tutkia ohjeistuksineen tarkasti, sillä et voi muuta kuin tyytyä siihen mitä katsastaja sanoo, vaikka katsastaja olisikin väärässä, jos ei itsellä ole asiasta mitään tietoa.

Laki:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

6 §
Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.



Ja lain ohjeistus:

http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... misesa.pdf

6 § Moottorin muuttaminen

1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton oma-massa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasupäästöt ja melu).



Lakiteksti on kirjoitettu hivenen epäselvästi ja jättää tulkinnanvaraa, mutta ohjeistus selventää sen. Eli tässä tapauksessa lakiteksti tarkoittaa ohjeistusta apuna käyttäen sitä että, muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

Eli poikkeusluvalla muutettua tai vaihdettua moottoria ei saa jälkikäteen mennä muuttamaan, mutta ilman poikkeuslupaa muutoskatsastuksessa vaihdettua, tai alkuperäistä moottoria saa muuttaa jälkikäteen laissa mainituilla tavoilla ja ehdoilla. Omavalmisteeksi luettavissa oleva moottori ei vaadi poikkeuslupaa jos tilavuus, teho ja paino ovat lain rajojen sisällä, joten sitä saa virittää muutoskatsastuksen jälkeen, niin kuin muutakin vapaastihengittävää muutoskatsastettua tai alkuperäistä moottoria.

Tosin tuo 2,8i:stä tehty 2,8 kaasariversio voi ehkä olla kohtalaisen kinkkinen siinä tapauksessa, kun se muutetaan takaisin ruiskuksi, jos papereihin on merkitty pelkästään kaasutinmoottori, eikä moottorin koodia ole merkitty. Silloin katsastaja voi tulkita sen moottorin vaihdoksi joka vaatii muutoskatsastuksen. Mutta jos papereista selviää että kaasutinmoottori on tehty ruiskun koodilla olevaan lohkoon, ei ongelmia pitäisi olla, mutta riippuu myös katsastajasta miten mitäkin tulkitsee, joten voi silti varautua selvittämään katsastajalle asiaa. On nämä lait ja lain tulkinnat sitten mukavia tietyissä tapauksissa. :heh:
Kattoppas vaan, mullakin oli tosiaan väärä käsitys, vaikka itse oon tuota lukenu kans monen monta kertaa :D Tuossa sovellusohjeessahan tuo onkin sanottu poikkeuksellisen selvästi, että vapaastihengittävää ilman poikkeuslupaa leimattua moottoria saapi muutella, eikä siinä puhuta mitään siitä, onko se tehdasvakiomoottori vai ei. Eli siinä on selvennetty tuota kohtaa "muun kuin muutetun moottorin muuttaminen on sallittua".

Täytyypä itsekin pyytää moottorikoodi sitten omiin papereihin kunhan jokun vuoden päästä konttorille asti päästään, jos saa ylipäätään hyväksynnän tuolle moottorille. Pitäishän tässä jo olla tarpeeksi dokumenttia esillä, että ei ole enää tulkinnan varaa.

Mutta monisäikeinen on tämäkin yksinkertanen pykälä, ei oo kumma jos oikeudessa saadaan monta eri tulkintaa samalle rikokselle, monesti ne pykälät on kuitenkin pikkusen vielä tästä monisäikeisempiä.
Taunus 17m super 1.7 -67 2d (P5)
Taunus 1.6 (@ 2.3 V6) 2d sedan -75 (ex)
Granada 3.0 GL -75 (ex)
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Eli jos minulla on nyt 2.0 OHC Taunuksessa, joka siinä on ollut alunperin.
Teen uuden moottorin 205 lohkoon stroukkaan kampiakselia ja poraan sylintereitä isommiksi jolloin tilavuudeksi tulee 2233 cm3.
Laitan samalla koneeseen ruiskun, kanavia on tietenkin muokattu ja nokka-akseli vaihdettu, pakokaasut poistuu Marteliuksen tekelettä pitkin.Oletetaan, että tehot pysyvät alle 200 hevosvoiman
Vien auton konttorille ja kerron kaikki muutokset rehellisesti inssille. Tuleeko ongelmia?

Vai kannattaako jättää moottorin todellinen koko kertomatta/lyhentää iskua niin ettei tilavuus kasva yli 10%?
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Samu »

mä en kyllä koskaan kertois porauksista tai muustakaan ei-näkyvästä muutoksesta vaan olisin ihan hiljaa jos inssi ei kysy mitään. :peukku:
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: Trafin uudet rakentelu säännökset

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Hokki_74 kirjoitti:Eli jos minulla on nyt 2.0 OHC Taunuksessa, joka siinä on ollut alunperin.
Teen uuden moottorin 205 lohkoon stroukkaan kampiakselia ja poraan sylintereitä isommiksi jolloin tilavuudeksi tulee 2233 cm3.
Laitan samalla koneeseen ruiskun, kanavia on tietenkin muokattu ja nokka-akseli vaihdettu, pakokaasut poistuu Marteliuksen tekelettä pitkin.Oletetaan, että tehot pysyvät alle 200 hevosvoiman
Vien auton konttorille ja kerron kaikki muutokset rehellisesti inssille. Tuleeko ongelmia?

Vai kannattaako jättää moottorin todellinen koko kertomatta/lyhentää iskua niin ettei tilavuus kasva yli 10%?
Rekisteriotteesta vilkaiset paljonko tilavuudeksi on merkitty, ja siihen lisäät 10%, se on maksimi tilavuus jota ei saa ylittää ilman muutoskatsastusta. Olikohan se ohari jotakin 1990cm3, jolloin maksimi tilavuus 2189cm3, joten ei onnistu 2233cm3 ilman muutoskatsastusta, jos haluat sen olevan pykälien mukainen.
Mutta miksipä sitä ei voisi tehdä niin, että stroukkaat ja poraat sen tuohon haluamaasi 2233cm3 tilavuuteen, laitat ruiskun ym. mainitsemasi muutokset (paitsi esim. nokka-akseli), käyt hakemassa sille teholapun max. 136 hepalle ja muutoskatsastat sen tuolle tilavuudelle ja teholle. Muutoskatsastuksen jälkeen virität sen sitten siihen maksimi tehopainosuhteeseen. Myöhemmin voit vielä isontaa sitä sen 10% lisää, eli 2456cm3, kunhan tehopainosuhde pysyy sallituissa rajoissa.

Tai jos pystyt muuttamaan sen 2867cm3 tilavuuteen, penkität sen max. 136 hepalle, niin sekin onnistuu muutoskatsastuksella. Myöhemmin tuon voi vielä muuttaa 3153cm3 tilavuuteen, kunhan tehopainosuhde pysyy sallituissa rajoissa. :)

Jos autosi on -78 tai uudempi, voi olla jo vaikeuksia saada se pakokaasutestistä läpi, sillä tuollainen lähes 200 heppainen vapari ohari vaatii ilmeisesti jo aika raikkaan nokka-akselin(?).

Tuosta lohkon vaihtumisesta en osaa sanoa että onko sillä merkitystä asiaan, jos sitä ei aio muutoskatsastaa. Jos oikein tarkkoja ollaan, voi sillä olla vaikutusta auton muutosprosentteihin, kun se ei ole enää alkuperäinen. Kannattaa käydä konttorilla kyselemässä ennen kuin aloittaa projektin. Muutenkin kannattaa aina käydä konttorilla selvittelemässä asiaa ennen projektin aloittamista, varsinkin jos aletaan hipoa lain rajoja. Printtaat tarvittavat lakipykälät ja pykälien ohjeistukset ja otat ne konttorille mukaan, niin nopeuttaa hommaa, ja itsekin voi luntata niistä asioita jos kaikkea ei meinaa muistaa. Ja vaikka inssi olisikin silti vielä epävarma, niin “kilauttakoon kaverille“, sillä onhan Trafilla neuvontapuhelin konttoreita varten… tai ainakin joitain vuosia sitten oli. Voi sitten itsekin tehdä muutokset rauhallisin mielin, kun tietää että se varmasti onnistuu lain puitteissa. Pelkän keskustelupalstan tietojen varaan ei kannata projekteja jättää.

Jos alkuperäinen 2.0 OHC moottori on muutettu maksimissaan 2189cm3 tilavuuteen ja siihen on tehty kaikki mainitsemasi muutokset, eikä 7kg/kW alitu, niin kyllä ne muutokset täytyy pystyä kertomaan rehellisesti inssille ilman ongelmia. Mutta kun tietää miten kirjavaa toimintaa eri konttoreilla tässä maassa on, niin voi varautua vähintään pykälien ja ohjeistuksien läpikäyntiin, että itse inssikin saa varmuuden siitä että se on laillinen viritelmä.
Vastaa Viestiin