V-P kirjoitti:Kuinkas tämä muutoskatsastus homma nykyään menee?
Eli voiko konttorilta tosiaan hakea maksua vastaan luvan moottorin vaihtoon ennakkoon? Sitten rauhassa vaihtelee 2.8 koneen pellin alle ja seuraava keväänä muutoskatsastaa ko. moottorille
ilman huolta mahdollisesta sääntömuutoksesta?
Tietääkseni ei viime aikoina ole muutoskatsastus ja lupakäytäntöihin tullut mitään muutosta, eli konttorit ei lupia myönnä, ei ilmaiseksi eikä maksua vastaan. Ainut taho joka luvan voi myöntää on Trafi. Jos tähän on tullut jokin muutos viimeisen parin, kolmen vuoden aikana, niin Vermilion voisi vähän valaista asiaa, jos tietää paremmin.
Ei pitäisi olla ongelmaa muutoskatsastaa ensi keväänä 2,8 konetta, vaikka vääntörajoitus tulisi voimaan sitä ennen, sillä tuossa pitäisi olla tuo siirtymäaika sen takia, että kesken olevat projektit voi viedä loppuun entisten pykälien mukaan.
Mutta toivotaan että
http://autoharrastajat.fi/ saisi neuvoteltua meille entistä paremmat pykälät, ja jos jossakin vaiheessa mallisarja asiatkin saataisi sellaisiin kuosiin tässä maassa, että voitaisiin käyttää muidenkin kuin euroopan ja yhdysvaltojen malleja verrokkina, niin taunuksille ei ainakaan tarvitsisi olla ihan ensimmäisenä hakemassa moottorinvaihtolupia.
Ja yleensäkin jos suunnittelee tekevänsä moottorin vaihtoja ym. muutoksia, kannattaa itse ottaa asioista selvää. Monesti näkee että netissä kysellään tyyliin kaikki mulle heti, kun ei kehdata itse vaivautua tutkimaan asiaa tarkemmin. Netistä löytyy niin pykälät kuin pykälien ohjeistuksetkin, ne kannattaa aina tutkia ja miettiä tarkasti, sillä itse ainakin olen oppinut sen, että itse täytyy tietää asia tarkemmin kuin katsastusmies, ennen kuin menee konttorille mitään kyselemään. Monesti on mullekin ensimmäisenä sanottu joistain muutoksista ettei onnistu, mutta kun itse olet asian tutkinut eikä anna heti periksi, vaan pyytää inssiä tutkimaan asiaa tarkemmin pykälistä ja ohjeistuksista, on useimmiten lopputulos ollut myönteinen. Onpa kerran käynyt niinkin, että inssi on sanonut ettei edes lupia saa tietylle muutokselle, mutta kappas kummaa, niin vaan tuli luvat Ajoneuvohallintokeskukselta ihan nikottelematta. Eri konttoreilla pykälät tulkitaan usein eri tavalla, sen takia on tärkeää että itse on asiasta hyvin perillä. Joissakin konttoreissa onnistuu tietynlaiset muutokset helpommin kuin toisella, ja jotkin konttorit eivät ilmeisesti tee ollenkaan muutoskatsastuksia. Ja kun menee konttorilta muutoksista kyselemään, kannattaa ensimmäisenä kysyä sellaista katsastusmiestä jolla on rekisteröinti- ja muutoskatsastus lupa/oikeus, sillä tietääkseni konttoreilla on myös sellaisia katsastusmiehiä jotka ei tee mitään muuta kuin vuosikatsastuksia. Useimmiten katsastajilla on uudempien autojen säännökset paremmin muistissa, joita kysyttäessä usein soveltavat myös vanhoihin autoihin, mutta vanhempia autoja koskevat pykälät ovat usein lievempiä monelta osalta.