Tehtaan opus sanoo että Taunus 76/Cortina 77 eteenpäin etukelkka muuttui 74/75 etukelkkaan verrattuna koneen korvallisten, alatukivarsien kiinnityspisteiden (camber), casterin ja aurauskulman osalta. Muissakin osissa pieniä eroja noiden edellä mainittujen muutosten vuoksi, esim. pidemmät raidetankojen päät ja jarruletkut.
74/75 Taunus/Cortina camber +0° 18', caster +2° 45', aurauskulma +1,0 mm.
76 Taunus/77 Cortina camber -0° 54', caster +1° 45', aurauskulma -1,0 mm.
Autobooksin Cortina mk4 kirjassa sanotaan ettei mk4 etuakseliston komponentteja ja speksejä pidä käyttää ennen -76 valmistettuihin malleihin. Autobooksin Cortina mk5 kirjassa sanotaan että mk5 mallin geometria eroaa joiltakin osin aiempiin malleihin verrattuna , eikä oleelliset osat ole vaihtokelpoisia keskenään, joten osia vaihdettaessa on varmistettava että kyseiset osat ovat oikeita tähän malliin.
Mk4 kirjassa camber -0° 54', caster +1° 45', aurauskulma nollasta miinus kahteen millimetriin.
Mk5 kirjassa camber -0° 54', caster +1° 00' - +3° 00', aurauskulma nollasta miinus kahteen millimetriin.
Ainakin yllä olevien kulmien mukaan vaikuttaisi siltä ettei osat muuttuneet enää mk5 malliin. En itse ainakaan ole huomannut että mk2/mk4 ja mk3/mk5 etuakseleissa olisi jotakin eroa (paitsi mk3/mk5 mallissa paksumpi vakaajatanko), mutta en ole tarkemmin noita tutkinutkaan.
Ja jos on silminnähden reilusti camberia, kannattaa tarkistaa alatukivarsien puslat, pultit ja k-palkista pultinreikien kunto. Omassa mk2:ssa oli alatukivarsien pultit kulunut puoliksi poikki ja syönyt myös pultin reiät soikeiksi ulospäin, kun ensimmäisen kerran siihen puslia vaihtelin. Täytin hitsillä reikiä ja vaihdoin uudet pultit uusien puslien kera, jonka jälkeen näyttikin jo melkein normaalilta.
