2.8 colognen viritys

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Noniin nyt alettaisiin olla jo aika pitkällä tuon "isolohkon" kanssa :D Nyt saa ja pitää pelotella ja ehdotella vielä jotain parempaa lisää tuohon.

Tässä vähän speksejä mitä ostettu: Kent Camsin V6T3 nokkaSARJA, Comp Camsin alumiini nokka- ja kampiakselinpyörä, kannet on työstössä, kanavia suurennetaan ja muutellaan paremmin virtaaviksi, ARP-pultit vauhtipyörällä ja kiertokangilla, suurteho öljypumppu, peltipakosarjat, kaasareiksi tulee weberin triplatuplat 40/40/40. Ja tarkoituksena olisi vielä laskea kantta, (ehdotelkaa paljonko kannattaisi laskea) ja mietin nuita rallyracen isompia takoventtilejä, kehukaa ja haukkukaa tuota ideaa.

Kone kasataan vakio männillä ja kangilla, MUTTA rajoitin tulee n.6000rpm, ja kone on vähän ajettu tehtaan hoonausjäljetkin vielä selvästi näkyvissä että männät ja kanget ei varmaan ihan paskat ole :)
Taunus 2.8 V6
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Saat noilla jonkun 180 heppaa jos kannet on todella hyvät.

Tuosta nokasta ei juurikaan ole iloa jos et kierrätä yli 6000rpm mutta ei se kestäkkään
kierrättää. Max kierrokset on sellaset 6500rpm. Jos BOB/BOA kiertokanget laitat sitte pystyy
kierrättämään 7000rpm. Kannattaa myös harkita SporttiAutossa moottorin tasapainotusta.
Kevennetty vauhtipyörä jos tahdot kierrosherkkyyttä.


Näissä olen törmänny tuohon huonoon öljynkiertoon jos esim pyörität autoa öljy pakkaantuu toiseen
reunaan ja moottorin öljynpaineet häviää. Myös venttiilin retainerit on ne jotka on hajonnu...
Tiedän kolme tapausta jossa moottorin hajos tippuneen ventiilin takia. Itsellä lähtenny männän
laki irti (kaksi kertaa). Myös pitää huomioda se, että kannet vaatii lyijyä, tai lisäainetta.
Varsinkin jos kierttää konetta/laihalla kuten tässä sun tapauksessa varmaan teet nokasta päätelle.

Öljy menee keinuvipuvarsien kautta joten ne varret pitää olla ihan puhtaat sisältä,
että homma pelaa. Onhan noita kaiken näköistä huomiotavaa mutta teet vaparia
joten en puutu enempää...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Kiitos pelottelusta, onnistuit :D
Vermilion kirjoitti:Saat noilla jonkun 180 heppaa jos kannet on todella hyvät.

Tuosta nokasta ei juurikaan ole iloa jos et kierrätä yli 6000rpm mutta ei se kestäkkään
kierrättää. Max kierrokset on sellaset 6500rpm. Jos BOB/BOA kiertokanget laitat sitte pystyy
kierrättämään 7000rpm. Kannattaa myös harkita SporttiAutossa moottorin tasapainotusta.
Kevennetty vauhtipyörä jos tahdot kierrosherkkyyttä.


Näissä ole törmänny tuohon huonoon öljynkiertoon jos esim pyörität autoa öljy pakkaantuu toiseen
reunaan ja moottorin öljynpaineet häviää. Myös venttiilin retainerit on ne jotka on hajonnu...
Tiedän kolme tapausta jossa moottorin hajos tippuneen ventiilin takia. Itsellä lähtenny männän
laki irti (kaksi kertaa). Myös pitää huomioda se, että kannet vaatii lyijyä, tai lisäainetta.
Varsinkin jos kierttää konetta/laihalla kuten tässä sun tapauksessa varmaan teet nokasta päätelle.

Öljymenee keinuvipuvarsien kautta joten ne varret pitää olla ihan puhtaat sisältä
että homma pelaa. Onhan noita kaiken näköistä huomiotavaa mutta teet vaparia
joten en puutu enempää...
Taunus 2.8 V6
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos et ole lukennu tätä niin lue...

http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Jos tasapainotat ja varmistat, kiertokankien pelaamisen, minusta uskaltaisin väittää, että rajoittimen voi laittaa 6400rpm ilman ongelmia. Tuolloin saat oikeasti tuon nokan potantiaalia ulos... Ehkä 190 heppaakin.

Niin... iskutilaavuuden kasvatus on minusta ihan leikkimistä... siihen ei lähtisi. Moottori heikkenee ja
teho hyötyä rahaan nähden on aika surkeaa..Ei ainakaan tässä moottorissa. Kampiakseli kestää sinne 7500 rpm asti ennen kuin se hajoaa 2.8:ssa. 4.0 V6 se hädin tuskin kestää 6500 rpm vähän aikaa... ennen kuin se hajoaa.
Olen pitänyt männän nopeudella määrättyä laskukaavaa ja siitä pystyy melko hyvin laskemaan missä valukampiakselin raja menee. Teräskampparilla päästää jo sitte ihan eri lukemiin.... Teräskamppari tais maksaa cologneen jotain 2800€

Niin lohkon kesto tulee vastaa noin 500 hepan kohdalla toki riippuu monesta asiasta esim. tasapainotuksesta, jäähtyksestä ja vesitilojen kunnosta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Osaatko sanoa yhtään tasapainotuksen hintaa? Ja miten painottaminen tapahtuu, lähetetäänkö pelkkä kampura vai koko paska haalataan paikanpäälle johonkin Osloon?
Vermilion kirjoitti:Jos et ole lukennu tätä niin lue...

http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Jos tasapainotat ja varmistat, kiertokankien pelaamisen, minusta uskaltaisin väittää, että rajoittimen voi laittaa 6400rpm ilman ongelmia. Tuolloin saat oikeasti tuon nokan potantiaalia ulos... Ehkä 190 heppaakin.

Niin... iskutilaavuuden kasvatus on minusta ihan leikkimistä... siihen ei lähtisi. Moottori heikkenee ja
teho hyötyä rahaan nähden on aika surkeaa..Ei ainakaan tässä moottorissa. Kampiakseli kestää sinne 7500 rpm asti ennen kuin se hajoaa 2.8:ssa. 4.0 V6 se hädin tuskin kestää 6500 rpm vähän aikaa... ennen kuin se hajoaa.
Olen pitänyt männän nopeudella määrättyä laskukaavaa ja siitä pystyy melko hyvin laskemaan missä valukampiakselin raja menee. Teräskampparilla päästää jo sitte ihan eri lukemiin.... Teräskamppari tais maksaa cologneen jotain 2800€

Niin lohkon kesto tulee vastaa noin 500 hepan kohdalla toki riippuu monesta asiasta esim. tasapainotuksesta, jäähtyksestä ja vesitilojen kunnosta.
Taunus 2.8 V6
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Ei sais mainostaa... mutta

http://sporttiauto.com/index.php?p=tasapainotukset
Nopeen googletuksen perusteella TammerDiesel tasapainottaa
moottoreita myös..

Muiltakin löytyy tasapainotuspalvelua Suomesta. Ei tarvi viedä mihinkään Osloon.
Riippuu mitä tuolta koneelta haet ja kuinka paljon meinaat sillä pystyä ajamaan ilman
avaamista... Jos pidät rajoittimen tuossa 6000rpm ja et ota mitään ihme puristuksia
ja pidät huolta kannatinpukkien järjestyksestä en tiedä tarvitko ees tasapainotusta.
Yleensä vaan kun räplää noita k-kankia tasapaino tuppaa olemaan vähän mitä sattuu.

Ai niin... mitä pelottelusta niin itsellä on nyt mittarissa 15tkm ei oo ihan
vakio tehot... mutta jotakuinkin vakio kamat sisällä. Ei oo hajonnu
rajoitin 6100 soft limit ja hard limit 6250. Tosin kiitos vauhtipyörän ilman
polttoainetta ja kipinääkin käyny tuolla 6500rpm... kerran hajonnu kierroluvun-
rajoitinkin ja sillon käväs 7000... mutta onneks ei hajonnu mitään.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

onko sinulla omakohtaista kokemusta kyseisestä nokasta kun voit sanoa että ei saa hyötyä irti ilman yli 6000rpm kierroksia? Valmistajan ilmoitama tehoalue on 2000(vai 2500)-6000rpm niin 6000rpm pitäisi riittää.Ei tuo kuitenkaan tarkoita että huipputeho olisi siellä 6000kierroksilla. Luulisi triplakaasareiden, peltisarjojen ja muiden lisä"hyvän" vaikuttavan tehoon ja tehoalueeseen. Laitetaan rajoitin 6000 ja tavoitellaan reilua 200hp:ta kestää minkä kestää mutta luulisi nuo kiepit vielä kestävän.
Vermilion kirjoitti:Jos et ole lukennu tätä niin lue...

http://www.burtonpower.com/tuning-guide ... guide.html
Jos tasapainotat ja varmistat, kiertokankien pelaamisen, minusta uskaltaisin väittää, että rajoittimen voi laittaa 6400rpm ilman ongelmia. Tuolloin saat oikeasti tuon nokan potantiaalia ulos... Ehkä 190 heppaakin.

Niin... iskutilaavuuden kasvatus on minusta ihan leikkimistä... siihen ei lähtisi. Moottori heikkenee ja
teho hyötyä rahaan nähden on aika surkeaa..Ei ainakaan tässä moottorissa. Kampiakseli kestää sinne 7500 rpm asti ennen kuin se hajoaa 2.8:ssa. 4.0 V6 se hädin tuskin kestää 6500 rpm vähän aikaa... ennen kuin se hajoaa.
Olen pitänyt männän nopeudella määrättyä laskukaavaa ja siitä pystyy melko hyvin laskemaan missä valukampiakselin raja menee. Teräskampparilla päästää jo sitte ihan eri lukemiin.... Teräskamppari tais maksaa cologneen jotain 2800€

Niin lohkon kesto tulee vastaa noin 500 hepan kohdalla toki riippuu monesta asiasta esim. tasapainotuksesta, jäähtyksestä ja vesitilojen kunnosta.
Taunus 2.8 V6
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Kansien laskuun saa heittää hyviä vinkkejä paljonko kestää kotuudella höylätä. :)
Taunus 2.8 V6
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Miten olet rajoittimen tehnyt? Jostain kuullut huhua että jaguaarin rajottimesta saa jotenkin tehtyä.
Vermilion kirjoitti:Ei sais mainostaa... mutta

http://sporttiauto.com/index.php?p=tasapainotukset
Nopeen googletuksen perusteella TammerDiesel tasapainottaa
moottoreita myös..

Muiltakin löytyy tasapainotuspalvelua Suomesta. Ei tarvi viedä mihinkään Osloon.
Riippuu mitä tuolta koneelta haet ja kuinka paljon meinaat sillä pystyä ajamaan ilman
avaamista... Jos pidät rajoittimen tuossa 6000rpm ja et ota mitään ihme puristuksia
ja pidät huolta kannatinpukkien järjestyksestä en tiedä tarvitko ees tasapainotusta.
Yleensä vaan kun räplää noita k-kankia tasapaino tuppaa olemaan vähän mitä sattuu.

Ai niin... mitä pelottelusta niin itsellä on nyt mittarissa 15tkm ei oo ihan
vakio tehot... mutta jotakuinkin vakio kamat sisällä. Ei oo hajonnu
rajoitin 6100 soft limit ja hard limit 6250. Tosin kiitos vauhtipyörän ilman
polttoainetta ja kipinääkin käyny tuolla 6500rpm... kerran hajonnu kierroluvun-
rajoitinkin ja sillon käväs 7000... mutta onneks ei hajonnu mitään.
Taunus 2.8 V6
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... ev-limiter
Tollanen oli... 10 Vuotta toimi ongelmitta sitten Kondensaattorit kuivu ja ne pidi vaihtaa...

Jakajaan on saatavilla ns hard kierroluvun rajoittimia, Alfa, Bmw jne käy siihen.
Ei vaan ole kovin tasaisia ja ei pysty säätämään muistaakseni motonetistä
löyty 5800 rpm, 6400 rpm 6800 rpm mallit ainakin. Mutta näitä vasten ei kyllä tee
mieli ajaa pitää sen verran ikävää ääntä ja polttaa pakoputkessa osan polttoaineesta.

Nykyään kierrosluvun rajoittimen toimii tämä.
http://kms.vankronenburg.nl/products/ecus/mp25/
Kun mulla ei oo enään ees jakajaa....

Edit: Löyty... Esim tällänen.
http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... joneuvo=55
ja mulla on varmaan "jossain" tallessa se mun jakajan 6400rpm rajoitin..
NIin ja mulla ois yksi kevennetty vauhtipyöräkin 2.8:sta...
Laita Pm jos kiinnostaa nuo..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Kannet saa virtaamaan aika mukavasti eikä se siiamilainen pakokanavakaan paljoa ahdista.

Itsellä on terässeetit pakopuolella, niiden kanssa saa olla tarkkana että ei puhkase vesitilaan kantta. Itselle ne tehtiin porrastamalla halkaisijaa pienemmäksi, niin ei menneet puhki. 44,5mm ja 38,1mm venat niiden kaverina ja k-linerit kannessa. Rajuhkolla nokalla ja kovilla jousilla ongelmaksi tulee ohjureiden kuluminen varsinkin noilla rosteri venoilla. Tähän auttaisi rullakeinut, mutta tähän moottoriin ei ole tarjolla kuin 1.8 suhteella olevia eikä ne ilmaisiakaan ole.

Omaa konetta pyöritetty 7000rpm kovalla rajoittimella onnistuneesti 13tkm, kunnes kävi kuten vermilion mainitsikin eli retaineri halkesi (orkkis). Koneessa tosin oli h-profili kanget ja takomännät yms.

Venttiilikoneistoon kannattaa ainakin sorvauttaa holkit keinuvipujen väliin niiden jousien tilalle, ettei ole keinuilla mahdollisuutta liikkua sivusuunnassa.
TaunusVolvo2.3
Viestit: 40
Liittynyt: 14 Syys 2012, 07:35
Paikkakunta: Kempele

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja TaunusVolvo2.3 »

Paljonko sait tehoa ja mistä ostit h-profiili kanget, oliko kalliit ja menikö heittämällä paikoilleen? Entä männät, teetätitkö jossakin ja oliko minkä hintasta? Mahtaakohan 6000 kierroksilla olla pelkoa retainereista. Ja muistatko mikä nokka tai millä nostolla?
Sultzi kirjoitti:Kannet saa virtaamaan aika mukavasti eikä se siiamilainen pakokanavakaan paljoa ahdista.

Itsellä on terässeetit pakopuolella, niiden kanssa saa olla tarkkana että ei puhkase vesitilaan kantta. Itselle ne tehtiin porrastamalla halkaisijaa pienemmäksi, niin ei menneet puhki. 44,5mm ja 38,1mm venat niiden kaverina ja k-linerit kannessa. Rajuhkolla nokalla ja kovilla jousilla ongelmaksi tulee ohjureiden kuluminen varsinkin noilla rosteri venoilla. Tähän auttaisi rullakeinut, mutta tähän moottoriin ei ole tarjolla kuin 1.8 suhteella olevia eikä ne ilmaisiakaan ole.

Omaa konetta pyöritetty 7000rpm kovalla rajoittimella onnistuneesti 13tkm, kunnes kävi kuten vermilion mainitsikin eli retaineri halkesi (orkkis). Koneessa tosin oli h-profili kanget ja takomännät yms.

Venttiilikoneistoon kannattaa ainakin sorvauttaa holkit keinuvipujen väliin niiden jousien tilalle, ettei ole keinuilla mahdollisuutta liikkua sivusuunnassa.
Taunus 2.8 V6
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Mulla jää ylimääräiseksi 1.65 suhteella olevat shaftmount Jeselit.
Tekevät tilaa 1.8 Jeseleille noihin Yatesin rallikansiin.
Siinä olis haasteita kaihtamattomalle Cologne nikkarille oiva projekti.
Tarvii 'vaan' jyrsiä standit..

Niitä BOA/BOB veivejä ei tavi kuolata, ovat samat kuin 12v 2.9 ja tais 2.8:kin olla samat. BOBissa on vaan venymä pultit.
24v männät saattaa olla kevyemmät kuin 12v. En oo puntaroinut. Ei enää kiinnosta.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tää on ahdettu kone, joten huono vertailla mutta 1bar antoi 320kw ja 570nm.

Kanget on fordin stroukkeri pikkulohkoon tarkotetut, 5,4" pitkät ja alapäätä joutu kaventamaan sekä hieman suurentamaan tolle 2.8l laakerille. Yläpää on tietty uiva, eli joutuu senkin takia hommaamaan uudet männät. 8kpl sarja näitä ei maksa kai kuin jotain 400-500e. Mutta koneistukset päälle vielä. Mutta kyllähän esim. po-metalli tekee millaset tarviit ja itsekin semmoset nyt teettäisin jos tarvisin.

Männät oli Rossin mittatilaus, tuli sillon Sporttiauton kautta. Nyt on uusi kone rakenteilla ja siihen tuli Futurezin kautta CP:n männät. Molemmat oli n. 1400e sarja.

Nokka-akselina virtasen maurin hioma, spekseiltään:
Imu 272astetta ja pako 280astetta ja nokkien kulma 114astetta.
Imussa nostoa nokalta 8mm ja paossa 7,2mm.

Kannattaa muuten harkita säädettävää nokkapyörän tekoa siitä alumiinisestä niin ei tarvii pelata niiden offset kiilojen kanssa :roll:
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/Ford+Corti ... G_1647.JPG

Edit: onko jari noissa offsettiä vai onko suorat?
Avatar
Jari H
Viestit: 790
Liittynyt: 28 Heinä 2005, 12:19
Paikkakunta: Kausala

Re: 2.8 colognen viritys

Viesti Kirjoittaja Jari H »

Suorat, mutta tekee vaan käypäset standit. Heittää ne Colognen kiikkuakselit menemään.
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Vastaa Viestiin