Mattoasiaa

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onko teistä kukaan sisustannu autonlaittaa matolla?

Minkähänlaista mattoa siihen kannattaa käyttää? Alkuperäinen mattoa meinaa
saattaa hajota kokonaan käsiin kun on tarkoitus irroittaa se vaihdelaatikko jumpan
takia. Kattelin, että ebayssa myynnissä mattosarjoja, mutta näyttää eroavan
melkoisesti toisistaan. Haen maton osalta jotakuinkin alkuperäistä ulkonäköä.
Alunperin matto on mustaa nukkamattoa. Nyt se alaosa jossa nukka-osa on kiinni
niin on muuttunnut sellaiseksi haperoksi ja irrotaessa muuttuu pölyksi. Haluisin
välttyä tälläiseltä jatkossa. Muutenkin jos tälläisen mattosarjan ostaa, ja niissä
ei ole takuuta, että ne on aivan samanlaisia. Joudun jokatapauksessa leikkaamaan
käsijarrulle, vaihdekepille, turvavöille ja penkintukiraudoille reijät mattoon.

Mietin, että jos leikkaan irti kokonaan hajonneet palat ja ompelen siihen
tyyliin samanlaista mustaa pihalattiamattoa. Onko nuo pihalattiamatot
samalla tavalla murenevia?

Matosta en halua luopua, koska se antaa vähäisen äänieristyksen ja suojaa lattiaa
naarmuuntumiselta ja ruostumiselta. Muutenkin paljas metalli on aika karu silmään...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja p3 »

Ite ainakin tekisin kokonaan "uuden" maton metritavarasta ennen ku alkaa ompelemaan vanhaan paikkoja. Jos sulla on pitkä keskikonsoli niin se on viel suht helppo toteuttaa 2 osassa, etuosat molemmin puolin erikseen, sauma jää konsolin alle melkeen kokonaan. Laitoin entiseen mk1 capriin Scorpion matot, ihan kohtuu hyvin nekin sai astimaan paikalleen. Verhoomoista löytyy nukkamattoa......
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kuskienpuolella pitäis saada se ns" kuminen" jalkaosio kun oli tarkoitus pitää alkuperäisen näköisenä...
Vaikka onkin laitettu auto niin sisustan haluan jossain määrin pitää alkuperäisenä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Millainen on hyvää äänieristettä autolattialle? Siis maton alle?
http://www.motonet.fi/fi/haku?q=%C3%A4%C3%A4nieriste

Jotain kevyttä ja ohutta voisi laittaa kun äänimaailma on aika kova...
huopaa ollut aikaisemmin mutta se ei varmaankaan ole parasta.
Jos sais edes 10db tiputettua meteliä autossa niin se oli jo mahtava saavutus.
Ei saa olla liimattavaa täytyy saada irti lattiasta, kun tulee aina kaiken näköistä tehtyä autolle...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Walttu
Viestit: 328
Liittynyt: 12 Joulu 2008, 23:22
Paikkakunta: ylivieska

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Walttu »

Biltemasta saa suhteellisen edullisesti äänieristeitä.
Muistaakseni monen vahvusta.
Ite ostin ihan metritavarana käytävä/parvekemattoa josta tein lattiamaton. Ulkonäöltään saman näköstä kun alkuperäinen mutta sävy ei(harmaa) mutta saahan tuota monen värisenä. Rautakaupoista löytyy. Tein etu ja taka osat erikseen eli sauma jäi penkkien väliin ja on ihan siisti vaikkei konsolia olekkaan. Yhdessä sisustus liikkeessä oli samanlaista mattoa mustana ja 2m leveänä mut en sit tiiä mimmonen on yhestä osasta tehä. Galleriassa muutama kuva jossa matto näkyy.
Sen kumiosan saa helposti tehtyä kun piirtää mattoon alueen mihin kumiosan haluaa ja esim helevetin kuumalla silitysraudalla sulattaa silmukat siitä kohtaa niin saa liimattua hyvin kumin palasen kiinni. Ps. Ei kannata hakia emännän uutta silitysrautaa, sillä ei nimittäin tuo operaation jälkeen nappipaitoja silitellä :mrgreen:
Ford Granada 2.3 v6
Ford Taunus 1.6L farkku
Ford Taunus 1600 4d '74
Virhe ostokset:
Fiat Tipo 1,6 95"
Ford orion 1.6 88"
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Walttu kirjoitti:Biltemasta saa suhteellisen edullisesti äänieristeitä.
Muistaakseni monen vahvusta.
Ite ostin ihan metritavarana käytävä/parvekemattoa josta tein lattiamaton. Ulkonäöltään saman näköstä kun alkuperäinen mutta sävy ei(harmaa) mutta saahan tuota monen värisenä. Rautakaupoista löytyy. Tein etu ja taka osat erikseen eli sauma jäi penkkien väliin ja on ihan siisti vaikkei konsolia olekkaan. Yhdessä sisustus liikkeessä oli samanlaista mattoa mustana ja 2m leveänä mut en sit tiiä mimmonen on yhestä osasta tehä. Galleriassa muutama kuva jossa matto näkyy.
Sen kumiosan saa helposti tehtyä kun piirtää mattoon alueen mihin kumiosan haluaa ja esim helevetin kuumalla silitysraudalla sulattaa silmukat siitä kohtaa niin saa liimattua hyvin kumin palasen kiinni. Ps. Ei kannata hakia emännän uutta silitysrautaa, sillä ei nimittäin tuo operaation jälkeen nappipaitoja silitellä :mrgreen:
Noissa normi matoissa on ongelmana, että hajoaa käsiin. NS.murenee kuten mun alkuperäiselle
matolle on käynyt.

http://1drv.ms/1v1ggkA
Tarkoitus korvata tuossa näkyvät äänieristeet uudella paremmalla
ja päälle tulee kokonaan uusi matto, jonka ei pitäisi murentua samalla
tavalla kuin tämä vanha.

http://1drv.ms/1v1jMeR
http://1drv.ms/1z1FuyL
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
JeeSe
Viestit: 574
Liittynyt: 14 Touko 2009, 11:23
Paikkakunta: TuuSula

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Kyllä se nyt on vaan jollain raskaalla aineella vaimennettava.
Fysiikan lait ei oikein tue kevyttä vaimentavaa materiaalia tällaisessa sovelluksessa.

Sen takia ne kai on sitä bitumia sinne lattiaan tehtaalla laittaneet, että sen tuoman lisämassan avulla pohjan värähtelytaajuudet saadaan jollekin miellyttävämmälle taajuusalueelle (esim kuuloalueen ulkopuolelle).
-75 2d Sedan 2.0L Automatic
Ydinvoima on ylivoimaa!
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja p3 »

Jos se "alkuperäinen" matto tarkottaa tehtaalla -70 luvulla asennettua niin aikas hyvin se mun mielestä on kestäny :peukku:
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

p3 kirjoitti:Jos se "alkuperäinen" matto tarkottaa tehtaalla -70 luvulla asennettua niin aikas hyvin se mun mielestä on kestäny :peukku:
Kyllä se on vuodelta -73.... mutta se vois kestää paremminkin... kun ton maton päällä on vielä kumimatot suojana, että se ei hajoais, mutta tollee hajonnu...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Äänieristykseen STP mattoa, Vaikka black goldia. Bitumia ei oo enää käytetty vuosikausiin. Vinkit ja ohjeet A:sta Ö:hön Löydät http://www.autonvaimennus.fi Enää ei mee ihan niin että mitä paksummin tavaraa niin sen parempi.
Yhden lattian yhdestä kokonaisesta palasta tehneenä voin kertoa että on ihan helvetillinen homma. Kahdesta osasta kannatta tehdä ihan niinkun tuossa jo sanottiinkin, Sauma penkkien kohdalle. Pohjan muodot saa mattoon hyvin parilla konstilla. Jos matossa on muovipohja niin lämmittää ja painopusseja mutkakohtiin.
Tuon äänieristematon kanssa on vielä sekin hyvä puoli että verhoilumatossa ei silloin tarvitse olla sitä muovipohjaa vaan voi käyttää verhoilumattoa jonka saa muotoonsa kostuttamalla ja painopusseilla.
'73 Taunus 2d 1600
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

:D emmä kyllä ihan noin rajusti meinannu äänieristää helpommat paikat vaan jalkatiloista. Vaihdelaatikko tunnelia ei voi eristää, muuten se nousee liikaa ja ei saa enään kiinni tuota keskikonsolia, siinä oli korkeus vaihtelulle varaa vain 1-2cm vanhan maton kanssa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Brittiosa myy Caprin mattoa...mulla on Caprissa Mk3:sen matto, siinä on materiaali jo kestävämpää kuin mk1 matoissa...myös minun -73 orkkis matto oli samalla tavalla riekaleina jo 20 vuotta sitten.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Nuo matot on alkaen 1mm paksuisia ja paksuimmatkaan ei ole yli 1cm paksuisia. Totahan voi laittaa levyt vaan lattiaankin. Ja kardaanitunnelin päällystää.
'73 Taunus 2d 1600
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kävinostamassa motonetistä äänieristys levyä 50x100 läntit 2 kpl ja sitte pitää ostaa todella ohutta eristettä vaihdetunnelin päälle vielä myöhemmin.

Mattokin on löytynny pitänee vaan kattoa miten pitkän pätkän tarvin tuota 2m leveää mustaa mattoa.
Sitte pitää saada jostain enään sopivat vahvike palat tuohon polkimien alle jotka epoksi liimalla liimaa...
jos nyt ton uuden maton saa sopivasti muotoiltua tuohon.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
apukuski
Viestit: 145
Liittynyt: 10 Elo 2011, 12:12
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mattoasiaa

Viesti Kirjoittaja apukuski »

Tuollasissa huopaa tms. sisältävissä matoissa on aina se vaara että ne imee vettä. ja se vesi ei herkästi siitä matosta myöskään poistu.
'73 Taunus 2d 1600
Vastaa Viestiin