zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:Täristävät etujarrut on Taunuksen ominaisuus, ei vika :wink:
Uretaaniset reaktiotangon puslat vähentää täristämistä :)
Ei ne uutena ole täristänny... Shimmamalla ja katsomalla heittokellolla heitto
alle 10 sataseen saa täristämättömät jarrut. Paksuuseroa ei toki saa olla jarrulevyissä.
Navat pitää olla täysin suorat ja roskia ei saa olla missään välissä. Tasapainotus pitää
olla tehty hyvin.

Parhaite saa täristyksen pois kun ostaa uudet jarrulevy laittaa paikalleen ajaa jarrulevysorvilla 1 satasen heittotarkkuuteen levyt.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

No, ei se täristäminen oo mikään ongelma :)
Ja jos on sököt reaktiotangon puslat, niin täristää vaik olis levyt suorat...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:No, ei se täristäminen oo mikään ongelma :)
Ja jos on sököt reaktiotangon puslat, niin täristää vaik olis levyt suorat...
Niin noh... jos ne puslat on kunnossa.... myös Toki täristäähän se jos renkaatkin on Ihan sököt... ja vanteet voi olla kierot mutta emmä noin tyhmiä juttuja tarkoittannu... itse näin vaivaa paljon, että sain jarrut pelaamaan. Uudet jarrulevyt oli jo valmiiksi kierot 16-satasta heittoa ja 8 satasta paksuuseroa... ei kauhea yllätys.... Navoissa heittoa noin 4-5 satasta.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Huomasin vaan et kun kiristin etutukivarsien pultit, niin täristäminen lakkas...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Se ois kohta ajelut taputeltu tälle kesälle!
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Auto on nukkunut tallissa talviunta jo noin kuukauden verran, ensi kesälle jo yritetään tuumailla jekkuja.

Oon miettinyt kovasti, et mennäänkö vielä noilla 13" levipelleillä vai pitäisikö kokeilla välillä 15".. Pääasia nyt silti kai ensin on saada auto laulamaan uudella moottorilla etc.

Eli siis:
13" vs. 15" tykit :!:
Kuva
Kuva




Lopuksi vielä muutama kesäinen kuva, koska kesä on mukava ja kuvat on kivoja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Annoin akulle vähän virtaa ja muutenkin valohoitoa autolle. Josko se sieltä tällä viikolla heräisi!
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Noniin tänään tuli työnnettyä auto ulos tallista talviunilta. Jonka jälkeen hellästi herättelin käyntiin ja annoin käydä lämpimäksi paikallaan. Sitten otin parit testipätkät tossa kadulla ja lähdin hakemaan siirtotarroja!

Tarrat kiinni ja pienen lenkin kautta tallille. Auto samantien pukeille odottamaan pusla- ja niveljumppailua.
Samalla vaihdan myös uudet jarrupalat, tilasin EBC Greenstuffit. Jos eivät pölyttäisi yhtäpaljon mitä orkkispalat tekevät. Toivonmukaan ainakin!

Oli se vaan kyllä makea fiilis päästä taas ajamaan pitkästä aikaa! Syyskuun puolella viimeksi tuli ajeltua, ihan mukavan pitkät yöunet auto kerkesi ottamaan.

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Aamusti hain Postista puslapaketin joka tuli Britteinsaarilta! Uudet jarrupalat, hammastangon suojakummid ja raidetangonpäät odottavat jo tallilla. Jos tällä viikolla kerkeis paukutteleen vanhat osat irti ja uutta tilalle.

Saisi sen leiman vielä tämän kuun aikana, niin olisin erittäin tyytyväinen!
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Tämmösiä ne on kaikki :lol: Lähtee muuten yllättävän nätisti vanhat veke ku on tommoses iskussa.
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

:lol: Varmaan hieman vaikuttaa ajo-ominaisuuksiinkin kun vaihdat puslat polyyn.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Noniin nyt on auto taas pyörillään, vaikka ne nyt sojottaakin vähän "sinnepäin", tarvii johonkin viedä säädettäväksi kun vain kerkeää. Käsikopelolla suurinpiirtein suoraan, jotta pääsi tallista ulos ajamaan ilman sen suurempia taisteluita.

Greenstuffit löin myös samalla sisään. Ne penteleet oli niin paksussa maalissa että tarvi puukolla hieroa vähän yläpäistä pois, että mahtui satulan sisään :shock: Enpä semmostakaan ennen oo tavannut. En viitsinyt niitä väkisinkään sinne lyödä. Hieman hierasi maalia pois niin johan sujahtivat nätisti paikalleen.

Kuva

Katsastusjouset tuli myös vaihdettua ja johan pomppas sanonta pätee varsin hyvin :lol:
Uudet öljyt+suodatin ja sitten annoin sen käydä kerran lämpimäksi ulkona jonkajälkeen vähän sähkövikojen selvittelyä mm. toinen rekkarikilvenvalo oli pimeenä ja apparipuolen takavalot vetivät foorttimaisesti diskoa jarruvalojen ja vilkun tahtiin. Aika perus.

Ne kun sai kuntoon niin sitten koitin herätellä puhaltimen moottoria. Turhaan. Ei auttanu ku ottaa se käteen ja purkaa auki.
Se oli jotenkin lyönyt itsensä juntturaan, varmaankin hapettunut pinta liikaa siitä kuparikasasta mihin ne hiilet ottavat kosketuksensa. Kevyt putsaus santapaperilla ja taas rupesi tulemaan liikettä virtaa antaessa.
Viimekesänä ostettu moottori a'la motonet. Lujaa laatua kun noin äkkiä lyö itsensä ns. lukkoon.


Nyt sitten seuraavaksi ne pyörät suoraan ja sinne leimakonttorille!
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Green stuffit on kyllä hyvät jarrupaloina! Itse vaadin vielä enemmän ja hankin red stuffit. Red stuffit siinä rajalla, että onko katuliikenteessä hyvät enään.

The EBC Greenstuff pads are designed for sports cars and lighter trucks and SUVs. If you drive a sporty European or Asian import, or a small SUV or crossover, then this brake pad will give you the performance you desire.

The Redstuff is EBC’s flagship line. This popular line is designed for optimal street-use performance. This is EBC’s lowest dust brake pad that gives you a 20-25% boost in braking power over OEM brakes. These brake pads are ideal for premium sports cars and expensive imports.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Piti jo viimekesänä vähän niinsanotusti hienosäätää etuovien kaiutin-asennuksia mutta en sitten mukamas niitä ehtinyt kuin huudattaa.

No tänään sitten nappasin ovipahvit irti ja laitoin erkkasarjan kunnolla kiinni. Diskantin annoin vielä olla pahvin ulkopuolella, en raaskinut alkaa tekemään ylimääräistä reikää pahviin. Vielä.
Ne nyt on joku edellinen omistaja jo pilannut tekemällä nuo kaiutin-reiät niin eipä tässä korkealta pudota jos niitä lisää puukottaa.

Kaveri lupas kattoa kulmat suoraan tässä jokuehtoo, kunhan vain hallilla on sen verran tilaa että pääsee nosturille :peukku:

Kuva
Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Auto katsastettu hyväksytysti tänään :peukku: Jarrut olivat tasan edessä ja takana, käsijarru pelitti hienosti ja jopa päästöt olivat omaksi yllätyksekseni hyvät!

Tuulilasin halkeamasta setä sanoi että tarvis vaihtaa. Uusi lasi on tallissa jo, katsotaan tuleeko vaihdeltua. Takapään puslista setä myös hieman "pahoitti mieltään" ja totesi että niitäkin olisi hyvä uusia, kun edessäkin on jo vähän jäykeempää. Tarvii niitä sitten uusia jossainvaiheessa kesää. Tai kesän jälkeen. Nähtäväksi jää kyllä se kuitenkin ajolleen menee ihan hyvin vielä eikä vetele tai hae sen kummempia - normaalia taunusta enempää :D

Auton jätin vielä kuitenkin seisontaan, en mä sitä vielä raaski suoraan ajoon ottaa. Tarvii madaltaa ensin ja vähän muuta pientä hierottavaa mitä nyt aina on. Tavoite ois sinne Apialle päästä luimauttaan ens kuussa!


Tässä vielä kuva leimakorkeudesta :roll:
Kuva
Kuva
-Pori Connection-
Vastaa Viestiin