Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
FoorttiFani kirjoitti:Perkkele toisen puolen pyöränlaakeri falskaa öljyä pihalle. Vaikka on siis uus laakeri. Pikkuperä kysees ja motonetista hain laakerit. Tuntuki ihmeen väljältä ku laitto vetaria takas perään, onks muilla käyny samaa? Eli laakerin ulkokehä ilmesest liian pieni.
En oo ku kerran vaihtannu laakerit eikä tullu tommosta ongelmaa. Lyö tiivisteliimaa tai silikoonia sinne väliin
Edit: oot vissii jotain liima jo laittannukkin, kun luin noita aiempia kirjotuksia...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
FoorttiFani kirjoitti:Perkkele toisen puolen pyöränlaakeri falskaa öljyä pihalle. Vaikka on siis uus laakeri. Pikkuperä kysees ja motonetista hain laakerit. Tuntuki ihmeen väljältä ku laitto vetaria takas perään, onks muilla käyny samaa? Eli laakerin ulkokehä ilmesest liian pieni.
Mulla 78 ja 77 molemmissa pikkuperä motonetistä haetuilla laakereilla ja molemmissa molemmin puolin jarrut rasvattu
Vetarit joutu irrottamaan väkivallalla mutta meni tökkäämällä takasin :?
Seuraavat laakerit tulee motomobilista...
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
jees, meni kyl tosi helposti paikalleen. Et turhan väljät sovitteet. Laitoin jotaki liimaa kyl, mut ilmeisest liian vähän. Pitää talvella käyttää auki.
Mulla kanssa Capri jollottaa suuremmissa vauhdeissa.
Ajattelin nyt ensin ulommat taka-akselin laakerit vaihtaa ja katsoa onko ne nyt äänen aiheuttajat.
Se on hehkurengas. Laakeri lukitaan sillä vetoakseliin.
Ensin laakeri paikalleen ja sitten lämmitetään tuo rengas niin kuumaksi, että menee paikalleen.
Jäähtyessään lukitsee laakeri.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Itellä kyllä sellaisia kokemuksia että viallinen pyöränlaakeri (tai vetopyörästön poskilaakeri) pitää enemmänkin ajonopeuden mukaan muuttuvaa "hurinaa". Omien perien vedon voimakkuuden ja ajonopeuden mukaan muuttuva ulina on ollut merkki huonosta hammaskosketuksesta. Tämä kai voi johtua esim löystyneestä pienen vetooyörän löystyneestä mutterista tai niin kuluneista pienen vetopyörän laakereista että hammaskosketus menee pieleen. Eikös viallinen pyöränlaakeri tunnu ihan käsin pyörittelemällä?
Nimimerkki kerran turhaan pyöränlaakerit vaihtanut
Ei se pyöränlaakeri välttämättä vielä väljä ole vaikka ääntääkin, sen hurinan kyllä kuulee jos rengasta jaksaa pyöräyttää sen verran että jää hetkeksi vapaasti pyörimään, jäykän perän kyseessä ollessa se vaan on monasti hankalaa.
Takapyöränlaakeri jos sökö,niin muuttaa ääntä/ääni häipyy
"mutkitellessa",pienen vetopyörän laakeri taas
riippuen onko veto päällä/ei.
Toki kuluneen perän ääni muistuttaa pienen vetopyörän
laakerin ääntä,eli ääntää kevyellä vedolla,moottorijarrutuksessa
ja kiihdyttäessä ei äännä..(niissäkin kuulemalla ero)
Vaikea sanoin kuvata,mutta vaunulla ajaessa
niin eri tilanne