Laturi

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Laturi

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Onko kukaan sovittannu Cologneen kiinni jonkun uudemman auton laturia esim. Mondeo V6 /Jaguar?
Mietin vaan että onkohan missään tarkkoja kuvia millaisella kiinnityksellä noi on. Noi vie vaan vähemmän tilaa
"kait" kuin tollanen Colognen oma laturi ja 90A ei oo mikään iso noissa ois laturissa jytyä sen 120-130A.
Joka riittää jo mainioisti.

Onko noissa kaikissa moniurahihna? Mietin vaan saisko ulosvetäjällä vaihdettua sen pois tavalliseen
hihnaan. Jos joku malli on ilman moniurahihnaa sekin kelpais...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

viimeks kun vaihdoin 2.8:iin laturin niin ostin jonkun bosch-kopion missä oli paketissa sovitelevyjä joku 5kpl että sai hihnapyörän sopivaan kohtaan. en vaan muista enää mistä sen ostin. sama laturi on vieläkin käytössä 2.9:ssä
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Jos ostan laturin se pitää olla alkuperäinen Bosch kiinakopioissa tuppaa olemaan kaikki laakerit sun muut jotain todella pehmeää materiaalia pinnat menee nopeasti rikki.



Alunperin tais tossa olla joku 60A? Laturi vai muistanko väärin?
Enemmänkin kiinnostaa se, että jos joku uudemman mallisen auton
laturi olisi tehokkaampi/pienempi kooltaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

jos nyt oikein muistan niin jonkun escortin laturin sai ainakin sopimaan melko kivuttomasti? rostyle muistaa varmaan paremmin kun mulle siitä puhus kerran.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Testasin uutta Mondeon laturia Micrassa ja siihen ainakin kävi kiilahihnapyörä vanhasta Boschin laturista. Laturissa on siis moniurahihnalle pyörä vakiona.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:Testasin uutta Mondeon laturia Micrassa ja siihen ainakin kävi kiilahihnapyörä vanhasta Boschin laturista. Laturissa on siis moniurahihnalle pyörä vakiona.
Osaatko sanoa minkä tehoinen laturi? Itse kiinnostaa nuo luokkaa 115-130A laturit.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vermilion kirjoitti:
Mois kirjoitti:Testasin uutta Mondeon laturia Micrassa ja siihen ainakin kävi kiilahihnapyörä vanhasta Boschin laturista. Laturissa on siis moniurahihnalle pyörä vakiona.
Osaatko sanoa minkä tehoinen laturi? Itse kiinnostaa nuo luokkaa 115-130A laturit.
Toi on vaan 90A laturi, mul on niitä 2 kpl ylimääräsenä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mois kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:
Mois kirjoitti:Testasin uutta Mondeon laturia Micrassa ja siihen ainakin kävi kiilahihnapyörä vanhasta Boschin laturista. Laturissa on siis moniurahihnalle pyörä vakiona.
Osaatko sanoa minkä tehoinen laturi? Itse kiinnostaa nuo luokkaa 115-130A laturit.
Toi on vaan 90A laturi, mul on niitä 2 kpl ylimääräsenä.
Emmä tarvi tollasta sitte... mulla on jo 90A laturi jo muutenkin, kiinnostaa enemänkin isompi tehoiset
ja kooltaa pienemmät/samankokoiset.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vermilion kirjoitti:
Mois kirjoitti:
Vermilion kirjoitti: Osaatko sanoa minkä tehoinen laturi? Itse kiinnostaa nuo luokkaa 115-130A laturit.
Toi on vaan 90A laturi, mul on niitä 2 kpl ylimääräsenä.
Emmä tarvi tollasta sitte... mulla on jo 90A laturi jo muutenkin, kiinnostaa enemänkin isompi tehoiset
ja kooltaa pienemmät/samankokoiset.
Tuskin niitä ainakaan paljon pienempiä ulkomitoiltaan löytyy jos haluaa suurempaa amppeerimäärää...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Kaks milliäkin on riittävän paljon... autosähköfirman pitäjä vaan väitti että koko olisi pienempi/teho verrattuna noihin vanhempiin latureihin. Uudemmissa on parempi jäähdytys noissa "kuulemma" mutta kiinalaisiin kopiohin ei saa sortua.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Ajattelin tänne kirjoittaa,

Elikkä tane lakkasi lataamasta akkua, liitokset tuli katsottua läpi kaikki ok. Se mikä on kumma juttu tässä tilassa, niin latausvalo ei pala kun moottori on käynnissä. Ei pala edes silloin kun laittaa pelkät virrat päälle, polttimo on ehjä. (Varmuuden vuoks kokeilin toista ihan uuttakin polttimoa)

Akun lepojännite on 12,35V ja auto käynnissä aikalailla sama, eli laturi ei vaan puske.

Jotenkin tämä nyt liittyy tuohon latausvaloon.. (Toinen napa kytketty virtalukolta ja toinen napa laturin D+ -liittimeen)
Ajattelin ensin että helppo homma polttimo vaan paloi rikki ja sen takia ei lataa. Mutta ei..
Tänään vaihdoin sitten uuden jännitteensäätimenkin (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=185)
On kokeiltu uudella ja vanhalla säätimellä edes takas myös.

Laturina toimii 90A laturi, n. 3vuotta vanha (http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=173)

Edit: Ja moottorihan on 2.8 V6
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Niin ja akku on vanha.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Paussi kirjoitti:Niin ja akku on vanha.

Miksi et ota irti akkua ja lataa.... ja katso pysyykö siellä se 12.7 jännite yli 5 päivää...
Sillä selviät tuosta....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja Paussi »

Vermilion kirjoitti:
Paussi kirjoitti:Niin ja akku on vanha.

Miksi et ota irti akkua ja lataa.... ja katso pysyykö siellä se 12.7 jännite yli 5 päivää...
Sillä selviät tuosta....
Juu no kokeillaan.
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Avatar
Paussi
Viestit: 853
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 18:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Laturi

Viesti Kirjoittaja Paussi »

On se vaan uskottava, joku tuolta laturista on mennyt kun ei lataa kunnolla. Kyllä tolla pystyy ajelee mut jännite on aika alhainen, laturi kuitenkin lataa pikku teholla. Ilmeisesti? Kerta jännite pysyy samana, mutta alhaisena.

Täytyy kattoo jostai laadukaampi laturi niin ongelma on poissa :)
Ford Taunus Coupe 2.8 V6 -74
Vastaa Viestiin