V6 Escort mk1
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
- Kullanderi
- Viestit: 671
- Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
- Paikkakunta: Kesälahti
V6 Escort mk1
Pitäs ehkä tämmönen värkätä jos löytyy sopiva mk1 koppa, v6 tekniikka olis jo valmiina. Mitä vaatii että saa leimattua? Dokumentit yms.? Tilavuudet ja tehot jo tiedän.
Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?
Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?
https://docs.google.com/gview?url=http% ... er=1&w=840
85kW / 1993cm3 / 130kg verrokkiteho / tilavuus / paino, joten maksimit 102kW (138,7hp) / 2491,25cm3 / 156kg <- noihin kutonen menee, ainakin 2.3. Moottorin painaessa väh. 10% verrokkia enemmän (143kg tai enemmän tässä tapauksessa) on suoritettava painonsiirtoa etuakselilta taka-akselille. Tehon ja omamassan suhde ei vielä tule vastaan (omamassa jaettuna 7 = max kW).
Muutokset kuten kerroitkin (paperin mukaan), mistään poikkituesta ei puhuta mitään ellei haeta poikkeuslupaa vielä isommalle / tehokkaammalle / painavammalle koneelle jonka ehtona sellainen on. Katsastaja voi lisäksi vaatia dokumentteja tarpeen mukaan esim. hitsaustyön lujuudesta, moottorin alkuperästä (tekniikanluovuttajan rekkari / valmistenro on kova sana pitää jemmassa), pyörien asentokulmista jne.)
Suurimmaksi ongelmaksi tulee auton kokonaismassan ja etuakselimassan pienuus. Kumpaakaan ei voi korottaa ilman valmistajan lupaa (jollaistaa ei ikinä vanhaan autoon saa), ja massat kun ovat varsinkin pikkukoneisissa todella pienet. Suomeksi sanottuna, kun etuakseli laitetaan vaakaan, suurin sallittu etuakselimassa ei saa täyteen kuormatulla autolla ylittyä uudella tekniikalla. Tähän auttanee painonsiirto, eli kaikki raskaat osat taakse / pois / vaihto kevyempiin osiin. Edelleen pitää ottaa huomioon pieni kokonaismassa, eli tyhjä auto kun punnitaan, täytyy jäädä 75kg / istumapaikka kantavuutta vähintään -> voi olla pakko muuttaa kaksipaikkaiseksi. Tuota omamassan nousua lisäävät moottorin lisäksi kaikki muut muutokset; isot jarrut ovat raskaammat, samoin tolpat, vaihteisto, kardaani... Kokonaismassa (tehtaan ilmoittama) miinus omamassa (todellinen eli punnittu) on yhtä kuin kantavuus, jota siis viisipaikkaisessa autossa jäätävä 5x75kg = 375kg ja kaksipaikkaisessa 2x75kg = 150kg.
Eli ei muuta kun tekemään ja kyllä siinä kutosessa riittää rautaosia vaihdettavaksi kevyempiin
Kirjoitteli Sami, välivapaalla oleva Katsastusmies
85kW / 1993cm3 / 130kg verrokkiteho / tilavuus / paino, joten maksimit 102kW (138,7hp) / 2491,25cm3 / 156kg <- noihin kutonen menee, ainakin 2.3. Moottorin painaessa väh. 10% verrokkia enemmän (143kg tai enemmän tässä tapauksessa) on suoritettava painonsiirtoa etuakselilta taka-akselille. Tehon ja omamassan suhde ei vielä tule vastaan (omamassa jaettuna 7 = max kW).
Muutokset kuten kerroitkin (paperin mukaan), mistään poikkituesta ei puhuta mitään ellei haeta poikkeuslupaa vielä isommalle / tehokkaammalle / painavammalle koneelle jonka ehtona sellainen on. Katsastaja voi lisäksi vaatia dokumentteja tarpeen mukaan esim. hitsaustyön lujuudesta, moottorin alkuperästä (tekniikanluovuttajan rekkari / valmistenro on kova sana pitää jemmassa), pyörien asentokulmista jne.)
Suurimmaksi ongelmaksi tulee auton kokonaismassan ja etuakselimassan pienuus. Kumpaakaan ei voi korottaa ilman valmistajan lupaa (jollaistaa ei ikinä vanhaan autoon saa), ja massat kun ovat varsinkin pikkukoneisissa todella pienet. Suomeksi sanottuna, kun etuakseli laitetaan vaakaan, suurin sallittu etuakselimassa ei saa täyteen kuormatulla autolla ylittyä uudella tekniikalla. Tähän auttanee painonsiirto, eli kaikki raskaat osat taakse / pois / vaihto kevyempiin osiin. Edelleen pitää ottaa huomioon pieni kokonaismassa, eli tyhjä auto kun punnitaan, täytyy jäädä 75kg / istumapaikka kantavuutta vähintään -> voi olla pakko muuttaa kaksipaikkaiseksi. Tuota omamassan nousua lisäävät moottorin lisäksi kaikki muut muutokset; isot jarrut ovat raskaammat, samoin tolpat, vaihteisto, kardaani... Kokonaismassa (tehtaan ilmoittama) miinus omamassa (todellinen eli punnittu) on yhtä kuin kantavuus, jota siis viisipaikkaisessa autossa jäätävä 5x75kg = 375kg ja kaksipaikkaisessa 2x75kg = 150kg.
Eli ei muuta kun tekemään ja kyllä siinä kutosessa riittää rautaosia vaihdettavaksi kevyempiin
Kirjoitteli Sami, välivapaalla oleva Katsastusmies
Re: V6 Escort mk1
Kullanderi kirjoitti:Pitäs ehkä tämmönen värkätä jos löytyy sopiva mk1 koppa, v6 tekniikka olis jo valmiina. Mitä vaatii että saa leimattua? Dokumentit yms.? Tilavuudet ja tehot jo tiedän.
Ilmeisesti ainakin tarvitaan isot etutolpat, taakse 9" jarrut ja mahdollisesti painon kompensointia.
Myöskin ne "kolmio-vahvikkeet" hitsattava etupalkkiin mutta kelpaako leimalla? Jossain oli myös että poikkituki konehuoneeseen?
Jos tähän lähdetään asentaisin taakse suoraan levyjarrut... joku 247mm escon etulevyt taakse olisi ihan asialliset.
Painoa saat säädettyä kun siirrät akun peräpaksiin nyt aluksi. Edessä alumiinisyyläri keventää myös painoa jonkun verran. Peltivanteilla saat myös muuteman kilon karsittua auton painoa. Alumiini vanteet tahtoo olla aina painavammat.
Poikkituella ei ole kait mitään merkitystä katsastuksessa. Mk1 escoon tosin saa melko helpolla
kyseisen tuen. Itse en saanut omaan autoon kyseistä tukea ja on nyt työnalla tekeillä omaan makuun
sopiva säädettävä tuki hapiksesta. Kannattaa katsastus tilanteessa muuttaa auto suoraan 4 hengelle tarkoitetuksi. On tuo sen verran pieni auto, että ei siellä juuri koskaan 5 henkeä ole.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
- Kullanderi
- Viestit: 671
- Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
- Paikkakunta: Kesälahti
Eikös tuo 2.0 V6 mene noissa rajoissa niin, että ei tarvit se kuin sen moottorin...Kullanderi kirjoitti:Okei, mites kun minulla on tuo varaosa Coupe joka on alunperin 1,6 litranen ja siihen on rekisteröity 2,0 v6. Niin siitä varmaan se tekniikka sitten käy kun paperit siihen löytyy?
ei tarvi papereita irrotusautosta. Teho ei kasva, eikä tilavuuskaan kasva liikaa.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
- Kullanderi
- Viestit: 671
- Liittynyt: 30 Marras 2007, 16:23
- Paikkakunta: Kesälahti
käytät sillä 2l v6 leimalla,sen jälkeen kun muutokset lyöty otteeseen niin ei niitä hirveesti kiinnosta mikä kone siellä on,tai eivät varmaan niin hanakkaasti ala tutkimaan konetta ja koneen tyyppinumeroita jne .. Ei tossa mun escossakaan ole takelevyjä tai levikkeitä merkattu otteesee,mutta kun ei niistäkään ole satavarmaa tietoa koska ne on laitettu,inssikin vaan tuumas että siellähän ne ovat ..
ja jos haluaa pelata varman päälle niin lyö isompaan lohkoon sen 2-litrasen numerot
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
-
- Viestit: 484
- Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
- Paikkakunta: Nurmijärvi
köh köh
trafin virheellisten säännösten syytä...
trafin virheellisten säännösten syytä...
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61