Alumiiniset venttiilikopan kannet kiristys momentti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Alumiiniset venttiilikopan kannet kiristys momentti

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki ropaajat,

Yritin Bronco foorumilta hakea nopsaan tietoa asiaan, mutta saan niin monta vaihtoehtoa, että ajattelin kysyä täältä kanssa, kun on aina tullut oikeaa infoa.

Eliikäs,

Mikäs ois oikea momentti Colkki 2.9 alumiinisille koppien pulteille?
Onko se nyt oikeasti tuo 6-8Nm, vai sitten aika paljon 30Nm?

Tällaisen löysin:

http://repairguide.autozone.com/znetrgs ... 077eb5.gif

Varmaankin tuo 6Nm uusilla tiivareilla hyvä?

Ei viitsisi nättejä koppia vetää solmuun...

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille. Taas.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Taisin laittaa 10NM momenttiin... kiristelly käytön jälkeen.
Tahtoo aina vähän elää lämmetessä. Ihan sopiva momentti.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

en oo kyllä koskaan vetänyt venttiilikopan kansia momenttiin. kiristää sen verran kun pultit kiristyy vaikka 1/4" räikällä.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Samu kirjoitti:en oo kyllä koskaan vetänyt venttiilikopan kansia momenttiin. kiristää sen verran kun pultit kiristyy vaikka 1/4" räikällä.
Toi on hitosti liikaa. Menee kopat mutkalle ja sitten ihmetellään kun vuotaa.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Oolrait äijät :)

Mennään ensin tuolla 6-8Nm ja sitten tilanteen mukaan kiristää vähän, jos vuotaa pakosarjoille.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

hessu75 kirjoitti:Oolrait äijät :)

Mennään ensin tuolla 6-8Nm ja sitten tilanteen mukaan kiristää vähän, jos vuotaa pakosarjoille.
Laita vaseliinia venttiilikopan tiivisteisiin.... helpottaa tiivisteiden irroittamista huomattavasti.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ite oon laittanut vaan kiinni käsin ruuvarilla kun on 6-kolopultit.. Tivareina kumiset niin saa käytettyä monta kertaa :) Pitäneet on aina vaikken oo mitään käyttänyt välissä.
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Jeps,

Pitää kanssa jotkut kuusiokolo rosteripultit laittaa. Vähän tuuninkia konehuoneeseen.

Saispa sellaiset T-ruuvit, joissa se varsi. Niin kuin vahvoissa rodeissa harrastajilla. Vois olla aika mageet.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

hessu75 kirjoitti:Jeps,

Pitää kanssa jotkut kuusiokolo rosteripultit laittaa. Vähän tuuninkia konehuoneeseen.

Saispa sellaiset T-ruuvit, joissa se varsi. Niin kuin vahvoissa rodeissa harrastajilla. Vois olla aika mageet.
Rosteriset ei oo hyvät ei saa magnettilla laitettua jos tippuu.Mulla ainakin on hieman ahdasta siellä koppien yläpuolella. Kokeilin rosterisia mutta sitte palasin takaisin normaalihin sinkittyihin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
hessu75
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Totta,

Saispa sitten keltapassivoidut :)
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Vastaa Viestiin