Alumiiniset venttiilikopan kannet kiristys momentti

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Alumiiniset venttiilikopan kannet kiristys momentti

ViestiKirjoittaja hessu75 » 19 Tammi 2014, 20:47

Moro kaikki ropaajat,

Yritin Bronco foorumilta hakea nopsaan tietoa asiaan, mutta saan niin monta vaihtoehtoa, että ajattelin kysyä täältä kanssa, kun on aina tullut oikeaa infoa.

Eliikäs,

Mikäs ois oikea momentti Colkki 2.9 alumiinisille koppien pulteille?
Onko se nyt oikeasti tuo 6-8Nm, vai sitten aika paljon 30Nm?

Tällaisen löysin:

http://repairguide.autozone.com/znetrgs ... 077eb5.gif

Varmaankin tuo 6Nm uusilla tiivareilla hyvä?

Ei viitsisi nättejä koppia vetää solmuun...

Kiitos etukäteen kaikille vastanneille. Taas.

-Hessu-
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
hessu75
 
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Vermilion » 19 Tammi 2014, 21:21

Taisin laittaa 10NM momenttiin... kiristelly käytön jälkeen.
Tahtoo aina vähän elää lämmetessä. Ihan sopiva momentti.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1457
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

ViestiKirjoittaja Samu » 19 Tammi 2014, 21:21

en oo kyllä koskaan vetänyt venttiilikopan kansia momenttiin. kiristää sen verran kun pultit kiristyy vaikka 1/4" räikällä.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Samu
 
Viestit: 2083
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

ViestiKirjoittaja Muurahainen » 19 Tammi 2014, 21:25

Samu kirjoitti:en oo kyllä koskaan vetänyt venttiilikopan kansia momenttiin. kiristää sen verran kun pultit kiristyy vaikka 1/4" räikällä.


Toi on hitosti liikaa. Menee kopat mutkalle ja sitten ihmetellään kun vuotaa.
Muurahainen
 
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

ViestiKirjoittaja hessu75 » 19 Tammi 2014, 21:55

Oolrait äijät :)

Mennään ensin tuolla 6-8Nm ja sitten tilanteen mukaan kiristää vähän, jos vuotaa pakosarjoille.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
hessu75
 
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Vermilion » 19 Tammi 2014, 21:58

hessu75 kirjoitti:Oolrait äijät :)

Mennään ensin tuolla 6-8Nm ja sitten tilanteen mukaan kiristää vähän, jos vuotaa pakosarjoille.


Laita vaseliinia venttiilikopan tiivisteisiin.... helpottaa tiivisteiden irroittamista huomattavasti.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1457
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

ViestiKirjoittaja Sultzi » 19 Tammi 2014, 22:05

Ite oon laittanut vaan kiinni käsin ruuvarilla kun on 6-kolopultit.. Tivareina kumiset niin saa käytettyä monta kertaa :) Pitäneet on aina vaikken oo mitään käyttänyt välissä.
Avatar
Sultzi
 
Viestit: 1896
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

ViestiKirjoittaja hessu75 » 19 Tammi 2014, 23:22

Jeps,

Pitää kanssa jotkut kuusiokolo rosteripultit laittaa. Vähän tuuninkia konehuoneeseen.

Saispa sellaiset T-ruuvit, joissa se varsi. Niin kuin vahvoissa rodeissa harrastajilla. Vois olla aika mageet.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
hessu75
 
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo

ViestiKirjoittaja Vermilion » 19 Tammi 2014, 23:28

hessu75 kirjoitti:Jeps,

Pitää kanssa jotkut kuusiokolo rosteripultit laittaa. Vähän tuuninkia konehuoneeseen.

Saispa sellaiset T-ruuvit, joissa se varsi. Niin kuin vahvoissa rodeissa harrastajilla. Vois olla aika mageet.


Rosteriset ei oo hyvät ei saa magnettilla laitettua jos tippuu.Mulla ainakin on hieman ahdasta siellä koppien yläpuolella. Kokeilin rosterisia mutta sitte palasin takaisin normaalihin sinkittyihin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1457
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

ViestiKirjoittaja hessu75 » 20 Tammi 2014, 15:48

Totta,

Saispa sitten keltapassivoidut :)
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
hessu75
 
Viestit: 190
Liittynyt: 13 Tammi 2012, 11:40
Paikkakunta: Espoo


Paluu TEKNIIKKA

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa