Kevennetty vauhtipyörä
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Kevennetty vauhtipyörä
Tuota noin, onko kevennetystä noin 5kg painavasta vauhtipyörästä isompaa iloa kevyesti piristetyssä 2.0 ohc koneessa? Mietin tuossa että kannattaako hommata tommonen teräsvauhtipyörä vai ei.
Koneessa siis perusviriä, viilattu 1.6 kansi isommilla venttiileillä, vääntönokka, peltisarja ja 40 weber.
Eikä tuu mikään kierroskone....6500rpm max.
Koneessa siis perusviriä, viilattu 1.6 kansi isommilla venttiileillä, vääntönokka, peltisarja ja 40 weber.
Eikä tuu mikään kierroskone....6500rpm max.
Capri -77 2.0
Firebird -69
Firebird -69
Mulla oli joskus 1.6 perässä kevennetty, en muista paljonko otettiin pois.
Ainoa ero mitä huomasin oli että sammu helpommin liikkeelle lähtiessä, joutu antaa reilusti runtua että pääs liikkeelle.
Ainoa ero mitä huomasin oli että sammu helpommin liikkeelle lähtiessä, joutu antaa reilusti runtua että pääs liikkeelle.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
itellä ollut niin 1,6 kentissä kuin opelin 1,9-litraisessa kevyet pyörät ja molempiin tuli kierrosherkkyyttä mukavasti lisää.myös moottorijarrutus oli tehokkaampi.itse en huomannut kummassakaan mitään negatiivisia puolia.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
- taunusstyle
- Viestit: 1432
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
mulla on kans tossa kuutosen perässä kevennetty vauhtis,painoa puotettu muistaakseni 2,5 kiloa.syynä kevennykseen ainoastaan se että se on 2.8 koneen vauhtis ja kytkin samaten kun kaks litrasessa on muutenki pienempi vauhtis ja kytkin.ja toinen syy miksi 2.8 osat on se että ostin yheltä äijältä ihan uuden kytkin sarjan 45 eurolla
sen itekki huomasin että liikkeelle lähössä meinaa sammahtaa kone,eli kai siitä tuli keviämpi ku kakslitrasen vauhtis ja kytkin
sen itekki huomasin että liikkeelle lähössä meinaa sammahtaa kone,eli kai siitä tuli keviämpi ku kakslitrasen vauhtis ja kytkin
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
ei ainakaan minun oo tarvinnu noilla romuilla kumia polttaa,vaikka on miten ollut kevyitä pyöriä...
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Mulla on omassani kans kevennetty vauhtipyörä.
Kantta vähän laskettu 289 asteinen nokka, Weberin 38/38 kaasari ja peltisarja.
Kone on kierrosherkkä, ehkä lievää alaväännön puutetta havaittavissa kun lähtee liikkeelle.
Voipi kyllä johtua siitä että tuo nokka on liian raju tuolle kaasarille... tuplilla paranisi varmaankin huomattavasti.
Kantta vähän laskettu 289 asteinen nokka, Weberin 38/38 kaasari ja peltisarja.
Kone on kierrosherkkä, ehkä lievää alaväännön puutetta havaittavissa kun lähtee liikkeelle.
Voipi kyllä johtua siitä että tuo nokka on liian raju tuolle kaasarille... tuplilla paranisi varmaankin huomattavasti.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Kyllä tuollainen ~290 nokka pelaa vallan kivasti yhdelläkin kaasarilla. Toki riippuu vähän muustakin kun mainosasteista.
Mitä kevyeen vauhtikseen tulee, niin kuulostaahan se hienommalta paikallaan ilman kuormaa räppäillessä. Siinä se ilo sitten onkin Jos sitten oikeasti on voimaa, niin helpommin irrottaa pidon ilman kytkimellä potkimista. Onko tuo sitten etu vai ei, voi jokainen itse miettiä.
Mitä kevyeen vauhtikseen tulee, niin kuulostaahan se hienommalta paikallaan ilman kuormaa räppäillessä. Siinä se ilo sitten onkin Jos sitten oikeasti on voimaa, niin helpommin irrottaa pidon ilman kytkimellä potkimista. Onko tuo sitten etu vai ei, voi jokainen itse miettiä.
Näitä ikuisuuskysymyksiä.
Kevyt vauhtipyörä lisää vääntöä. Kun auto nytkähtää liikkeelle, niin lappu lattiaan ja auto alkaa kiihtyä. Mitä kevyempi vauhtipyörä, sitä nopeammin auto kiihtyy eli vääntömomenttia on enemmän. Mitä vähemmän pyöriviä massoja, sitä enemmän vääntöä.
Jos joku epäilee, niin valakoon vaikka renkaansa täyteen betonia ja koittakoon kiihdytystä. Samat pyörivät massat kyseessä. Tietty kun vauhtiin saa, niin ei sitten kyllä pysähdy helposti. Se onkin massan hitautta, sama mikä painavassa vauhtipyörässä pienentää vääntömomenttia.
Ei kannata nukkua fysiikantunnilla.
Kevyt vauhtipyörä lisää vääntöä. Kun auto nytkähtää liikkeelle, niin lappu lattiaan ja auto alkaa kiihtyä. Mitä kevyempi vauhtipyörä, sitä nopeammin auto kiihtyy eli vääntömomenttia on enemmän. Mitä vähemmän pyöriviä massoja, sitä enemmän vääntöä.
Jos joku epäilee, niin valakoon vaikka renkaansa täyteen betonia ja koittakoon kiihdytystä. Samat pyörivät massat kyseessä. Tietty kun vauhtiin saa, niin ei sitten kyllä pysähdy helposti. Se onkin massan hitautta, sama mikä painavassa vauhtipyörässä pienentää vääntömomenttia.
Ei kannata nukkua fysiikantunnilla.
Ford johtaa.
Jos et nukkunut, niin et ainakaan oikeassa luokassa ollut. Taidettiin siinä luokassa opettaa enempi uskon asioita.
Pyörivien osien massat eivät vaikuta vääntöön hölkäsen pöläystä. Tarkoitat inertiaa. Inertiaan taas vaikuttaa kulmakiihtyvyys, eli nopeus millä moottori kerää lisää kierroksia. Tästä siis saadaan, että kevyiden massojen vaikutus on suurin kun kampiakselin kulmakiihtyvyys on suurin - siis ilman kuormaa tai pienimmällä vaihteella. Eli siis jos on voimaa, niin pito irtoaa herkemmin. Kumma juttu, että tehopainosuhteeltaan kovissa vehkeissä jopa lisäillään painoa, että saataisiin sitä voimaa välitettyä alustaankin jotenkin hallitusti.
Toisaalta jos otettaisiin vaikka 30 heppainen auto ja siihen kehvelin iso vauhtis, niin tuolla voisikin päästä nollasta sataan vaikka kolmessa sekunnissa Tätäkin ideologiaa on muuten harrastettu suoraan ajajien keskuudessa. Kiloisella vauhtiksella menisi ehkä hitusen kauemmin.
Pyörivien osien massat eivät vaikuta vääntöön hölkäsen pöläystä. Tarkoitat inertiaa. Inertiaan taas vaikuttaa kulmakiihtyvyys, eli nopeus millä moottori kerää lisää kierroksia. Tästä siis saadaan, että kevyiden massojen vaikutus on suurin kun kampiakselin kulmakiihtyvyys on suurin - siis ilman kuormaa tai pienimmällä vaihteella. Eli siis jos on voimaa, niin pito irtoaa herkemmin. Kumma juttu, että tehopainosuhteeltaan kovissa vehkeissä jopa lisäillään painoa, että saataisiin sitä voimaa välitettyä alustaankin jotenkin hallitusti.
Toisaalta jos otettaisiin vaikka 30 heppainen auto ja siihen kehvelin iso vauhtis, niin tuolla voisikin päästä nollasta sataan vaikka kolmessa sekunnissa Tätäkin ideologiaa on muuten harrastettu suoraan ajajien keskuudessa. Kiloisella vauhtiksella menisi ehkä hitusen kauemmin.
Ilmankos, omassa autossa ei ollu eroa muussa kuin sammumis herkkyydessä, kun vauhtipyörän paino tippui 8.5kg=> 6.225kgStefa kirjoitti: Jos et nukkunut, niin et ainakaan oikeassa luokassa ollut. Taidettiin siinä luokassa opettaa enempi uskon asioita.
Pyörivien osien massat eivät vaikuta vääntöön hölkäsen pöläystä. Tarkoitat inertiaa. Inertiaan taas vaikuttaa kulmakiihtyvyys, eli nopeus millä moottori kerää lisää kierroksia. Tästä siis saadaan, että kevyiden massojen vaikutus on suurin kun kampiakselin kulmakiihtyvyys on suurin - siis ilman kuormaa tai pienimmällä vaihteella. Eli siis jos on voimaa, niin pito irtoaa herkemmin. Kumma juttu, että tehopainosuhteeltaan kovissa vehkeissä jopa lisäillään painoa, että saataisiin sitä voimaa välitettyä alustaankin jotenkin hallitusti.
Toisaalta jos otettaisiin vaikka 30 heppainen auto ja siihen kehvelin iso vauhtis, niin tuolla voisikin päästä nollasta sataan vaikka kolmessa sekunnissa Tätäkin ideologiaa on muuten harrastettu suoraan ajajien keskuudessa. Kiloisella vauhtiksella menisi ehkä hitusen kauemmin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
:idea: Itsekkin pystyn hyvin helposti generoimaan 1000 Nm vääntöä, mutten silti kiihdy mihinkään vaikka auto kiihtyy jo vaikka 300 Nm:llä vallan hyvin. Kyllä se kuitenkin taitaa teho olla millä ronkkelit liikkuu. Ei ole hankala laskea vakiovastuksin vaikka ensin keskimäärin 80 hv:lla noin 10 s 60..90 km/h, ja sitten pienentää vauhtiksen hitautta arvioiden vaikka 8 kilosta 2 kg pois 3/4 säteellä ja katsoo paljonko aika parani? Ihan peruskoulufysiikalla menee. Siksi moinen väli ettei tarvitse monimutkaistaa asiaa vaihteenvaihdoilla jne. Mitä tulee?iji-69 kirjoitti:Väännöllä se auto kiihtyy, ja sitä nopeammin mitä pienemmät ovat pyörivät massat.
Ja tuohon 30 heppasen ja jättivauhtipyöräisen auton kiihdytykseen pitää laskea sekin aika mikä menee sen vauhtipyörän kiihdyttämiseen sinne 6000 kierrokseen.
Ei kai ny 0..100 tyhjäkäynniltä oteta aikaa, kyllähän lähtökierrokset nostetaan. Lisäksi inertia menee muuten neliöön välityksen yli, eli kannattaa laittaa sille huimapyörälle kierroksia mielummin vaikka 60 000, niin selviää paljon pienemmällä massalla
Noista vauhtipyöristä kun puhutaan, niin tietty tuo massa on helppo suure, mutta oikeastaan tuo inertia on se mikä määrää. Hitaus kun on ihan eri jos on vaikka 10 kg tanko jota pyöritetään pituusakselinsa ympäri, tai vaikka sitten tuollainen lautasmallinen vauhtis vaikka massat olisi samat. Näin jos kun vaikka kytkimen päivittää isommaksi, niin voi olla ihan perusteltua sipaista vauhtipyörästä hieman pois ja ulkokehältä niin vaikutus on suurin eikä keskiö heikkene.
Toisaalta nykyään helpolla laitetaan vaikka halvat 17+" tina-alut alle. Mitä sitten käy massalle ja sen keskimääräiselle säteelle x4 Puhumattakaan jousittamattomasta massasta. Mutta kumpahan näyttää hyvälle. Noilla alkaa jo oikeasti olla merkitystä suorituskykyyn (ja kulutukseen).