Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.
mulla se tuleekin tuohon 4-oviseen corttiinaan.tulee kohtuullisesti piristetty 1,6-litranen kentti.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
tuollainen tehostin ei tosiaan paljoa tilaa vie,mutta voi olla aika vaikea löytää.
Subaru Impreza 2,0 -98
Dodge Dart 273 -66
Ford Taunus -78
Ford Capri -69
Ford Cortina 4d 1,6 -70
Ford Cortina 5d Estate 1,6 -69
Ford Escort -74
Ford Anglia -65 x2
Plymouth Duster -73 360
Ford Taunus 17m p5 3d Turnier -68 2,3
Nyt on konttorilta kysytty tuo sähkötehostimen kohtalo.
Jos tehostajan perässä on ollut ABS pumppu sitä ei saa poistaa.
Eli Taunukseen pitäisi laittaa Absit jos sellaista tehostajaa käyttää. Absien laitto on kuulema sallittu
Paitsi jos jossakin autossa on ollut sähkötehostin ilman Abseja niin silloin se käy.
Alipainetehostajan saa vaihtaa toisesta autosta ja tehostimen paikkaa saa sirtää.
Näin ainakin meidän kylällä
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Hajottamolta löytyi Nissan Micran tehostin, joka on huomattavasti pienempi, kuin Taunuksessa.
Jarrusylinterin halkaisia on 23,8 milliä eli isompi, kuin Taunuksessa.
Tarkoitus on laittaa taakse Scorpion levyt ja satulat, eteen 285 milliset levyt ja Taunuksen satulat levitettyinä.
Kuinkahan käy tuon Micran tehostin/pääsylinteri paketin kanssa?
Ainakin teoriassa suurempi pääsylinteri tarvitsee enempi poljin voimaa samoin käy kun pienentää tehostinta.
Kuinkahan paljon edellisiä kompensoi isommat levyt edessä ja levyt takana?
Varmaankin joutuu laittamaan ainakin jarrupaineensäätimen takalinjaan.
Jos taas pienetäisi pääsylinterin halkaisia silloin poljinvoima pieninisi mutta polkimen liikerata pitenee??
Meneekö se näin???
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Ei nyt ole ford kyseessä mutta toinen saksalainen takaveto, johon vaihdoin pienemmän jarrutehostimen ja isommat levyt eteen (260->312mm). Pääsylinteri sama kuin vakiona, takalevyt jäi vielä vakioiks. Jarruista tuli paljon paremmat pienemmällä poljinvoimalla, ainut vaan että tahtovat kovemmissa jarrutuksissa lukottaa edestä renkaat. Nyt tulossa taakse isompaa levyä jos sillä vähä kompensoituis. Enivei tuskin tarvii pelätä tän mun kokemuksen perusteel ainakaan että liian raskaat tulis, toisaalta mul ei pääsylinteri kasvanu mut silti ...