Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

taunusstyle kirjoitti:
taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti: Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...
huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolle 8)
kävin eilen koeajolla tolla rempatulla perällä,ei ainakaan viiden kilsan lenkillä kuulunu mitään jyrinöitä tai ujelluksia.eli taitaapi rallyracen heppu tehä laatu työtä mutta katella miten palailee pitemmillä reissulla
Paljonko tuli hintaa Rallyracessa tehtynä ja mitä kaikkea tekivät?
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Itekin teetin rallyracellä enkkuperään uus välitys, lukko ja laakerit. 100km ajon jälkeen tarkennettiin säätöä peltosen esan kanssa kun oli hieman muuttuneet ilmeisesti huonohkolaatusen välityksen takia. :)
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

rasavili kirjoitti:
Paljonko tuli hintaa Rallyracessa tehtynä ja mitä kaikkea tekivät?
olikohan se 180 ja kaks litraa öljyä laitto mukaan.laakerit ja perävälitys vaihettiin ja tietenki sääjettiin,mulla oli nuo laakerit ja perävälitys itellä.oli joutunu hieman hitsipuikolla räpsyttelemään laakeri pesää kun oli lähteny kooli pyörimään pesässä niin oli himpun väljää,sen verran ollu metalli mujua perän sisällä
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

taunusti kirjoitti:hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?
Kestää.

Taitaa noissa jossain ollut vähän enemmänkin...
taunusti
Viestit: 927
Liittynyt: 20 Joulu 2009, 13:30
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja taunusti »

Muurahainen kirjoitti:
taunusti kirjoitti:hmm..tuli tuosa mieleen että paljonko tällänen perä kestää lukon kans?kestääkö 2.0 ohc turbon tehoja (n.220hv)?
Kestää.

Taitaa noissa jossain ollut vähän enemmänkin...
se turbotus homma on vasta suunnittelu asteella.mietin vaan että mitä tässä rakennellaan talven aikana ja millä osilla
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Samu »

lukon kanssa en tiedä mut joku muistaakseni sanos et hyvin kestää semmosen 300hv vakio perä
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Stefa

Viesti Kirjoittaja Riku »

Tänään tuli perän laakerit ja tiivisteet ja rymppi Englannista. Rupesin tuota stefaa ihmettelemään, että kummin päin se kuuluu laittaa? On tuon perän purkamisesta sen verran aikaa, ettei millään muista miten siellä se vanha oli, kun ei ole kuvaakaan apuna :(

Ensin ajattelin laittaa sen tämä puoli näkyviin

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17027

Kun huomasin, että siinä on pyörimissuunta vastapäivään, niin sitten rupes mietityttämään, että tuleeko se sittenkin tämä puoli näkyviin siis sinne kardaanin laipan puolelle?

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Joo, kyl se tää puoli tulee näkyviin eli ulospäin: http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Mul on tos muutama originaali stefa, ne on pikkasen erinäkösiä.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Stefa

Viesti Kirjoittaja niceman »

Riku kirjoitti:Tänään tuli perän laakerit ja tiivisteet ja rymppi Englannista. Rupesin tuota stefaa ihmettelemään, että kummin päin se kuuluu laittaa? On tuon perän purkamisesta sen verran aikaa, ettei millään muista miten siellä se vanha oli, kun ei ole kuvaakaan apuna :(

Ensin ajattelin laittaa sen tämä puoli näkyviin

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17027

Kun huomasin, että siinä on pyörimissuunta vastapäivään, niin sitten rupes mietityttämään, että tuleeko se sittenkin tämä puoli näkyviin siis sinne kardaanin laipan puolelle?

http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... pos=-17026
Yleensä stefoissa se kiristin jousi on sisäänpäin...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Täällä olis tarkotus kunnostaa atlas diy menetelmin.
Niinkuin mä yleensäkin kaiken teen :lol:
Tuli mieleen että onkohan akkukoneen momentti tarpeeksi tarkka vierintävastuksen määritykseen?
Testasin makitaa ja momentilla 5 raksuttaa tyhjää, 5.5 pyörittää mutta raksuttaa ja 6 pyörittää raksuttamatta.
Tarkoitus olisi vaihtaa laakerit vaan eli kaikki muu pysyy ennallaan, paljonkohan vaatii shimmausta jos ennestään on kaikki kohdallaan? Onko laakereissa tullu vastaan isoja mittaheittoja?
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Tuossa edellisellä sivulla jryti oli aika hyvin kuvannut miten pitäisi onnistua kotikonsten. Tärkeää verrata vamhojen ja uusien laakereiden "paksuudet" ja sitten muuttaa melloja vastaavasti. Pinionin syvyyden taitaa tosiaan lukita se kardaanin puolenen laakeri (eteenpäin ajettaessa hammasvoimat vetää pinionia murikan sisään?). Eli lukitusmutterin pitää jäädä samalle syvyydelle kun pinionin laakeripari pienellä /nolla välyksellä ja poskilaakereihin muutaman sadasosamillin puristus. Uudet ja vanhat laakerit voi olla samoissa tai eri mitoissa. Itse joiduin yhdessä bemarin perässä hiomaan pinionin niskalaakerin olakkeesta pois tavaraa kun edes mellojen poistaminen ei riittänyt oikean syvyysmitan saavuttamiseen.

Enemmän tietävät korjaa...
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Pinionin etäisyyden tiivistepintaan mittasin ennen irroitusta ja vierintävastuksen wheelerdealers opilla eli varsi ja paino. Merkkasin vielä lyöntitapilla mutterin ja laipan.
Stefa oli todella piukassa ja se peltikaulus tuhoutu irrottaessa, sellanen tarvii kehittää uusi.
Pinionin laakerit vaikutti olevan hyvät ja siellä oli kiinteä holkki eli sen voinee lyödä takasin nippuun ja uudet poskilaakerit vaan vaihtaa.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Toinen poskilaakeri näyttää tuolta
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... fullsize=1
Toinen oli suht ok. Mikähän on tuhonnu laakereista vaan yhden? :roll:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Jos tuo on lautaspyörän takana niin ihan vois olla kilometrit varsinkin jos jossain vaiheessa öljynvaihtoväli mennyt pitkäksi. Ehkä liian suuri poskilaakereiden esijännitys vaikuttanut....
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Vastaa Viestiin