Ison Atlaksen säätö kotikonstein
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
- taunusstyle
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
Taka-akseli on nyt irti, kun poskilaakerien rullistakin oli pinta alkanut hajoamaan, joten hyvä oli, että irti tuli otettua. Aika tiukka oli poskilaakerien esijännitys (vai mikä se nyt oli), kun sai tosissaan väännellä että murikka tuli ulos.
Ajatus on säätää pinjonin laakerit mittaamalla nykyinen paikka tiivistepinnasta. Ottaa laakerit pois, verrata uusiin. Shimmata sen mukaan, miten laakerit erosivat. Käyttää vanhalla mutterilla ja holkilla kasassa ja tarkistaa etäisyys tiivistepinnasta, että onko sama kuin aloittaessa.
Poskilaakerit ajattelin säätää siten, että ensin mitata laakerien keskinäinen etäisyys. Sitten tasauspyörästön leveys ja sitten shimmata niiden eron mukaan + esijännitys. Sivuttaissijainti pitänee päätellä vanhoista shimmeistä.
Sitten hammaskosketuksen tarkastus ensin heittokellon avulla ja lopuksi vielä maalilla. Laakerien ulosvedin pitää kehitellä, että shimmejä voi muutella tarvittaessa.
Saas nähdä miten käy
Ajatus on säätää pinjonin laakerit mittaamalla nykyinen paikka tiivistepinnasta. Ottaa laakerit pois, verrata uusiin. Shimmata sen mukaan, miten laakerit erosivat. Käyttää vanhalla mutterilla ja holkilla kasassa ja tarkistaa etäisyys tiivistepinnasta, että onko sama kuin aloittaessa.
Poskilaakerit ajattelin säätää siten, että ensin mitata laakerien keskinäinen etäisyys. Sitten tasauspyörästön leveys ja sitten shimmata niiden eron mukaan + esijännitys. Sivuttaissijainti pitänee päätellä vanhoista shimmeistä.
Sitten hammaskosketuksen tarkastus ensin heittokellon avulla ja lopuksi vielä maalilla. Laakerien ulosvedin pitää kehitellä, että shimmejä voi muutella tarvittaessa.
Saas nähdä miten käy
Nyt on sellainen ulosvedin. Poskilaakerit lähti hyvin, tosin laakerit ja toisen laakerin shimmit ottivat itseensä. Laakerien alla oli paikat 2 tai 4 jalkaiselle ulosvetäjälle, eli uuden laakerin voisi ehkä ottaa tarvittaessa irti shimmaamista varten normaalilla kukkopoika-ulosvetäjällä.
Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....
Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....
Sitten kun kaikki muut temput on kokeiltu, niin vedät rälläkällä viillon sisäkooliin ja terävällä napauksella se halkiaapi.jryti kirjoitti: Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....
Taunus 1965
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Ford Taunus - The car you always promised to fix yourself.
Isä-ukko aikanaan opetti, kun peltoautoihin laakereita vaihdettiin, että rälläkällä hiomalla, kunnes sisäkooli vaihtaa väriä. Silloin on jo niin ohut. että hajoaa, muttei rälläkkä osu akseliin20m kirjoitti:Sitten kun kaikki muut temput on kokeiltu, niin vedät rälläkällä viillon sisäkooliin ja terävällä napauksella se halkiaapi.jryti kirjoitti: Pinionin vetopyörän puoleinen lakkeri ei ole vielä suostunut lähtemään irti. Pitänee lämmittää....
Isäukon kans kun vaihdettiin muutaman kerran mopon petilaakereita, niin toinen piti kampuraa/laakeria alasinta vasten ja toinen piti vasaran kiilamaista päätä laakerin sisäkoolia vasten ja löi sitten toisella vasaralla päälle. Oli aika vaarallista hommaa, sillä ne laakerin palaset lähti tosi vauhdilla liikenteeseen
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Mitenkäs tuo hammaskosketuksen tarkastus. Onko maalin kanssa tuuskatessa tarkoitus käyttää märkää maalia vai kuivaa. Jos antaa kuivua niin kestää varmaan tovin että kuvio kuluu maaliin. Märka maali varmaan pyyhkiytyy pois, mutta liekkö tarpeeksi selvä jälki...
Tuollahan näköjään nuista on jutusteltu : http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55280
Tuollahan näköjään nuista on jutusteltu : http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55280
Tänään pääsin koeajolle remontin jälkeen.
Alkuperäinen ongelma oli ujeltava perä, joka suorastaan huusi veto päällä yli 80 mentäesä. Aukastaessa kävi ilmi että toisen poskilaakerin pinnat olivat alkaneet lohkeilemaan niin kooleista kuin rullistakin.
Vaihdoin siis kaikki laakerit perään. Ensimmäisenä mittasin vanhojen laakerien leveydet (vai onko se nyt pituus laakereilla..) ja vertasin uusiin. Mitat oli täysin samat joten käytin vanhoja shimmejä. Tarkistin murikan leveyden ja "laakeripesän" tai banjon leveyden. Ne oli täysin samat, vaikka suositus olikin pienelle esijännitykselle, eli murikka olisi 0.05mm leveämpi, muistaakseni...
Uusilla laakereilla testasin pinjonin "syvyyden" (tiivistepinnasta pinjonin päähän), joka oli sama kuin aloittaessakin. Murikka paikoilleen ja hammaskosketuksen testaus: kosketuskuvio tuli huomattavasti sisäkehälle, mutta "kosketussyvyys" oli keskellä. Ohjeen mukaan etäisyys pinjoniin oikea mutta lautaspyörä liian lähellä pinjonia. Vähensin toiselta puolelta shimmejä 0.05 ja lisäsin toiselle puolelle. Tätä toistin kolmesti, kunnes kosketus näytti hyvältä. Kosketuksen testaamiseen käytin ensin punaista Hammeria märkänä, mutta lopuksi mustaa spraytä märkänä. Punainen antoi paremman kuvan painamisesta, mutta spray paremman painauman muodon. Olipa vaikeasti selitetty
No, lopputulos: hiljainen perä, ainakin noin 10 km lenkin perusteella. Olen siis tyytyväinen Suomessa poskilaakerit oli 120 € kappale laakeriliikkeessä, joten tilasin briteistä: 150 € kaikki neljä laakeria Suomeen lähetettynä.
Alkuperäinen ongelma oli ujeltava perä, joka suorastaan huusi veto päällä yli 80 mentäesä. Aukastaessa kävi ilmi että toisen poskilaakerin pinnat olivat alkaneet lohkeilemaan niin kooleista kuin rullistakin.
Vaihdoin siis kaikki laakerit perään. Ensimmäisenä mittasin vanhojen laakerien leveydet (vai onko se nyt pituus laakereilla..) ja vertasin uusiin. Mitat oli täysin samat joten käytin vanhoja shimmejä. Tarkistin murikan leveyden ja "laakeripesän" tai banjon leveyden. Ne oli täysin samat, vaikka suositus olikin pienelle esijännitykselle, eli murikka olisi 0.05mm leveämpi, muistaakseni...
Uusilla laakereilla testasin pinjonin "syvyyden" (tiivistepinnasta pinjonin päähän), joka oli sama kuin aloittaessakin. Murikka paikoilleen ja hammaskosketuksen testaus: kosketuskuvio tuli huomattavasti sisäkehälle, mutta "kosketussyvyys" oli keskellä. Ohjeen mukaan etäisyys pinjoniin oikea mutta lautaspyörä liian lähellä pinjonia. Vähensin toiselta puolelta shimmejä 0.05 ja lisäsin toiselle puolelle. Tätä toistin kolmesti, kunnes kosketus näytti hyvältä. Kosketuksen testaamiseen käytin ensin punaista Hammeria märkänä, mutta lopuksi mustaa spraytä märkänä. Punainen antoi paremman kuvan painamisesta, mutta spray paremman painauman muodon. Olipa vaikeasti selitetty
No, lopputulos: hiljainen perä, ainakin noin 10 km lenkin perusteella. Olen siis tyytyväinen Suomessa poskilaakerit oli 120 € kappale laakeriliikkeessä, joten tilasin briteistä: 150 € kaikki neljä laakeria Suomeen lähetettynä.
Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...Mois kirjoitti:RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?taunusstyle kirjoitti:mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoonniceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
- taunusstyle
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolleniceman kirjoitti:Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...Mois kirjoitti:RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?taunusstyle kirjoitti:mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Kuka noi kovia hintoja pyytää? Itsellä murikan asennus/säätö ja uudet poskilaakerit maksoi yhteensä 218€, siis töineen...jryti kirjoitti: Suomessa poskilaakerit oli 120 € kappale laakeriliikkeessä, joten tilasin briteistä: 150 € kaikki neljä laakeria Suomeen lähetettynä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
- taunusstyle
- Viestit: 1429
- Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
- Paikkakunta: rovaniemi
kävin eilen koeajolla tolla rempatulla perällä,ei ainakaan viiden kilsan lenkillä kuulunu mitään jyrinöitä tai ujelluksia.eli taitaapi rallyracen heppu tehä laatu työtä mutta katella miten palailee pitemmillä reissullataunusstyle kirjoitti:huomennapa tuon tietää mimmonen on työn laatu rallyracella kun pääsen koeajolleniceman kirjoitti:Jostain sain kuulla että tietää mitä tekee sen takia teetin omani siellä, olisiko että cossu clubilla suosittelivat kun kyselin en muista...Mois kirjoitti: RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Olen kuulut että osaa hommansa eli tietää mitä tekee.
Omani ei viellä ajossa joten en pääse testaamaan.
Omani ei viellä ajossa joten en pääse testaamaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016