Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Yleistä keskustelua tekniikasta ja selityksiä mm. termeille: V6, OHC, Atlas, kumipusla ja Weslage. EI SEURUSTELUA. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja jryti »

Elikkäs uudet laakerit tuli postissa (tilasin briteistä perjantaina :shock: )

Lueskelin korjaamo-oppaasta laakerien vaihdosta, mutta kaikki oli tehty erikoistyökaluin... Niinpä kysymys onkin, että miten tulisi hyvä kotikonstein? Hammaskosketuksen tarkastus on kutakuinkin selkeää. Samoin hammasväljyksen (liian iso jos pinjoni ja lautaspyörä on liian kaukana toisistaan...), mutta mitäs muuta?

Pinjonin säätö on ilmeisesti aika paha, kun laakeri taitaa tarttua kiinni lujaan. Shimmejä on vissiin mahdoton muuttaa kun laakerin kerran laittaa paikoilleen, vai? Poskilaakerien esikiristys vai mikä jännitys se nyt oli :lol: Se säädetään shimmeillä, mutta miten mitataan? Hammaskosketus ilmeisesti kertoo lautaspyörän sijainnin pinjoniin nähden, mutta eipä se taida kertoa poskilaakerien puristuksesta toisiaan kohti... Korjaamo-oppaassa oli käytetty valeakselia.

Mutta kaikki tämä siis kotikonstein: löytyy heittokello (Kunhan "Consul" lainaa mulle sellaisen) työntömitta, ulosvetäjiä, puukkoja ja puntareita jne
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En osaa muuta sanoa, ku et ite laitoin samat shimmit ku vanhoilla laakereilla, paitsi taisin siirtää yhden shimmin poskilaakereiden toiselta puolelta toiselle ihan vaan perstuntumalla :lol: Eli siis pienensin hammasvälystä.
En mitannut mitään ja tuli siitä suht äänetön. Se pintakaasulla kuuluva pieni ujellus sinne jäi tai tuli, koska se oli muistaaksein aiemmin enemmänkin moottorijarrutuksessa kuuluva ääni.
Ne laakerit on kyllä niin tiukassa, et vaatii just oikeenlaisen ulosvetäjän. Semmonen pitäs itellekin jostain hommata, vinkkejä kiitos? Sillon jouduin hajottamaan ne vanhat laakerit, kun en muuten saannu irti.
Mun Bemaris muuten kuuluu just samanlainen vaimea ujellus ku Taunuksenkin perässä :D Eli ei mitään vaarallista :D
Nii, ja tein ton rempan varmaan joskus vuonna -90... Sama perä on Taunukses alla ja hyvin pelaa. Ei sillä tosin muutamaan vuoteen oo enää ees ajettu ku pieniä koeajoja :D

Totako lueskelit: http://www.taunusfinland.com/galleria/a ... aus-68.pdf
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ikiliikkuja
Viestit: 60
Liittynyt: 28 Syys 2008, 21:05
Paikkakunta: Pusula

Re: Ison Atlaksen säätö kotikonstein

Viesti Kirjoittaja ikiliikkuja »

Tässä tarinaa miten minä tein tuon niskalaakerin säädön bemarin murikkaan. Samaa tekniikkaa yrittäisin soveltaa myös poskilaakereihin...

Lähtökohtahan oli se että hammaskosketus on kohdallaan mutta laakerit on pittingillä loppu (pinta lohkeillut irti mutta muuten laakeri alkuperäisissä mitoissa). Kun sain kaivettua pienen vetopyörän laakereineen murikasta niin pistin (työpaikalta löytyi vermeet) pinionin mittatasolle pystyyn niskalaakerin ulkokoolin varaan ja mittasin tasolla ulkokoolin otsapinnasta etäisyyden pinionin hammastuksen puolen päästä (=asennusmitan referenssiluku). Uudella niskalaakerilla pitäisi saada aikaiseksi sama mitta että hammaskosketus säilyy kohdallaan. Tässä tapauksessa sain vanhan niskalaakerin irrotettua puristimella ehjänä paikoiltaan ja pystyin mittaamaan alkuperäisen laakerin "korkeuden". Sitten vaaan vertaamaan uuteen laakeriin ja shimmejä joko pois tai lisää sen mukaan kumpi laakeri on leveämpi. Minun tapauksessani kävi niin että varaosa laakeri oli leveämpi kuin vanha laakeri + alkuperäiset shimmit. Työkaveri tuli apuun ja hioi pyöröhiomakoneella pienen vetopyörän olkapäästä tarvittavan määrän tavaraa pois. Pikkusen jännitti kun pistin kasaan että oliko mittaukset ja laskutoimitukset mennyt oikein mutta värillä katsottuna hammaskosketus OK. Koeajonkin jälkeenkin vielä hymyilytti eli entiset laakerivaurion äänet olivat hävinneet eikä tilalle tullut ylimääräisiä ulinoita.
ex 2.0 gt -72
ex 20m ht -66
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Niin, sen verran vielä tarkennusta, että ajatus on nyt vaihtaa kaikki murikan laakerit. Vetopyörän (pinjonin) molemmat laakerit ja poskilaakerit. Samalla vaihtuu tiivisteet ja kiinteä holkki lommahtavaksi.
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Sen oikeenlaisen ulosvetäjän kun osais ostaa. Eräs arvostettu kerholainen lupas kyl lainata, mut on sen verran välimatkaa, et menee bensoihin melkee se ulosvetäjän hinta, joten vois ostaa oman.
Toi saattais olla oikeenlainen ulosvetosarja: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=80-3026
Kuva

Pitäs mennä perämurikka kainalos Motonettiin sovittamaan :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
isoatlas
Viestit: 1309
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 15:35
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Tuollainen sen ulosvetäjän juuri pitää olla, itselläni on juurikin vastaavanlainen...olen käyttämyt sitä vain kerran poskilaakereiden vaihtoon vuonna -97, helposti lähtee tuollaisella irti.
Escort 1300 -69
Escort 1300 Automatic > "2300" V6 Estate -74
Escort 1600 Sport Automatic -79
Capri 3000 "GT"L -73
Cortina 2000 XL Automatic -73
Cortina 2000 GT -72
Torino Brougham 435 + C6 -70
iji-69
Viestit: 249
Liittynyt: 15 Loka 2009, 00:11
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja iji-69 »

Yleisesti ottaen, jossei halua kaikenmaailman mittauksia suorittaa ja olla ymmärtämättä niistä mitään, niin voin todeta että laakerit tehdään tarkemmin toleranssein kuin perämurikan laakeripesien sijainnit/ pinioni/kruunupyörien pituudet ja paksuudet joten aika lähellä totuutta on alkuperäisillä shimmeillä.
Ford johtaa.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
henu
Viestit: 1352
Liittynyt: 02 Helmi 2005, 17:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja henu »

niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Taitaa tommosen atlaksen lähetys maksaa jo säädön verran per suunta :lol:
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

henu kirjoitti:
niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
Taitaa tommosen atlaksen lähetys maksaa jo säädön verran per suunta :lol:
Kaikkihan se tänä päivänä maksaa =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
jryti
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006, 09:57
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja jryti »

Ajatus on tosiaan touhuilla ihan ite :D Mutta tuollaisen ulosvetimen tekeminen houkuttelee....
Homma hanskassa, mutta hanskat...No ne nyt oli jossain!

Museoleimassa -72 Coupe GT 2000
2x 12m -65
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Miä käyn joku päivä hakemas Motonetist ton ulosvedinsarjan. Tos on ainakin yks perämurikka irrallaan, niin pääsee sit heti kokeilemaan. Pitää kyl joku umpitappi sorvata vetoakselinreikään mihin vastaa toi ulosvetäjän "kara".
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunusstyle kirjoitti:
niceman kirjoitti:Miksi ei käytä Rally Racen palvelua tässä asiassa? Ei se niin isosti maksa että on varmasti kohdalla...
mieki päädyin tähän ratkaisuun ja nappaan tuon persauksen mukaan kun lähen käymään loma reissulla,kaikista parhain ratkasu jos haluaa perän kuntoon
RallyRacen työn laadusta en oo viel kuullu yhtään kommenttia, et tekeekö se heppu todella hyvää työtä, esim. perän laitossa/säädössä?
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1429
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

Noh pittää infota että mitä tulee tuosta pyllystä rallyracessa
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Vastaa Viestiin