V6 K-Jetronic remonttia ja vinkkejä
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
V6 K-Jetronic remonttia ja vinkkejä
Omakin projekti moottorikin näyttää nyt etenevän
Aukaisin sen siis tänään, venttiilit koneisto näyttää hyvältä, samoin alakerta -
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/
Toivottavasti kuvista saa jotain selkoa
Venttiilin säädöissä ei ollut juuri sanomista, suurin osa venttiileistä kuitenkin "kantoi". Eikös näissä V6 koneissa ole tapana tulla välystä reilusti mikäli nokka-akselin laakerit on kehnossa kunnossa?
Koneen minulle tullessa se oli tasaisen paska/öljykerroksen vuoraama, itse asiassa siitä ei edes erottanu kunnolla että lohko on punainen, eli se on varmaan joskus kuitenkin avattu?
Öljy oli mustaa ja tahmaista, sitä ei siis ole vaihdettu viime aikoina kovinkaan ahkerasti (mukana oli hiukan vettä). Ylhäällä öljy näytti kuitenkin kiertäneen tasaisesti, jonkin verran sakkautumaa kuitenkin esiintyi paluu kanavien vieressä olevissa "montuissa".
Alakerrassa (en ole konetta ennen näin pitkälle aukaissut) kaikki näytti OK:ltä. Ei kulumaa, ei karstaa. Öljypumpussa oli vain hiukan töhnää, sekin pehmeää ja vaarattoman tuntoista. Ei siis metalli tms. hilettä tai pölyä missään.
Tälle koneelle ei ole siis tarkoitus tehdä mitään isompaa, kansiakaan ei ole tarkoitus käyttää irti (sormet ristiin).
Mitä alakerralle kannattaisi nyt siis tehdä, millä se esim. kannattaisi pestä?
Riittääkö vesipumppuun jne. tiivisteliima ja kannattaako se vaihtaa jos vanha on toimiva mutta jo ties kuinka vanha (aukaistessa 3 pulttia meni poikki).
Muita hyviä neuvoja tästä eteen päin?
Aukaisin sen siis tänään, venttiilit koneisto näyttää hyvältä, samoin alakerta -
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/
Toivottavasti kuvista saa jotain selkoa
Venttiilin säädöissä ei ollut juuri sanomista, suurin osa venttiileistä kuitenkin "kantoi". Eikös näissä V6 koneissa ole tapana tulla välystä reilusti mikäli nokka-akselin laakerit on kehnossa kunnossa?
Koneen minulle tullessa se oli tasaisen paska/öljykerroksen vuoraama, itse asiassa siitä ei edes erottanu kunnolla että lohko on punainen, eli se on varmaan joskus kuitenkin avattu?
Öljy oli mustaa ja tahmaista, sitä ei siis ole vaihdettu viime aikoina kovinkaan ahkerasti (mukana oli hiukan vettä). Ylhäällä öljy näytti kuitenkin kiertäneen tasaisesti, jonkin verran sakkautumaa kuitenkin esiintyi paluu kanavien vieressä olevissa "montuissa".
Alakerrassa (en ole konetta ennen näin pitkälle aukaissut) kaikki näytti OK:ltä. Ei kulumaa, ei karstaa. Öljypumpussa oli vain hiukan töhnää, sekin pehmeää ja vaarattoman tuntoista. Ei siis metalli tms. hilettä tai pölyä missään.
Tälle koneelle ei ole siis tarkoitus tehdä mitään isompaa, kansiakaan ei ole tarkoitus käyttää irti (sormet ristiin).
Mitä alakerralle kannattaisi nyt siis tehdä, millä se esim. kannattaisi pestä?
Riittääkö vesipumppuun jne. tiivisteliima ja kannattaako se vaihtaa jos vanha on toimiva mutta jo ties kuinka vanha (aukaistessa 3 pulttia meni poikki).
Muita hyviä neuvoja tästä eteen päin?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
öljy- ja vesipumput on senm verran edullisia osia (ainaki ohc koneeseen, tuskin kutoseen kalliimpia) ettei niiden kanssa kannata nuukailla jos kerran jotain muutakin remppaa meinaa tehdä.
serkkupoika ajeli kans ohc sierrallaan kauan "huonolla huollolla" eli ei vaihtanu öljyjä yms "kyllä sinne lisätään joka viikko..." -periaatteella. nyt on 1.8 oharista kanteen menevä öljykanava ikitukossa -> romukoppaan koko lohko. kolme nokka-akselia piti hioa sileäksi n 5000km/nokka ennenkun uskoi... ja syytti vain että kyllä ne oharin nokat onkin huonoja.
serkkupoika ajeli kans ohc sierrallaan kauan "huonolla huollolla" eli ei vaihtanu öljyjä yms "kyllä sinne lisätään joka viikko..." -periaatteella. nyt on 1.8 oharista kanteen menevä öljykanava ikitukossa -> romukoppaan koko lohko. kolme nokka-akselia piti hioa sileäksi n 5000km/nokka ennenkun uskoi... ja syytti vain että kyllä ne oharin nokat onkin huonoja.
Tossa oli aikasemminkin puhetta noista vesipumpuista kun monella oli kokemusta että kaupasta (motonetistä) saaduissa vesipumpuissa on se laippa ihan erimallinen kuin ennen, niin ettei siihen sovi vanha hihnapyörä, eli ei niitä uusia välttämättä ihan helposti löydä.
Ja koska vesipumpun hajoaminen ei kuitenkaan tapahdu sekunnissa eikä siitä seuraa heti mitään kovin dramaattista niin kannattaa sitä vanhaakin kokeilla. Ja jos se vuotaakin, niin se on hyvin helppo vaihtaa kunhan irrottaa syylarin.
Ja koska vesipumpun hajoaminen ei kuitenkaan tapahdu sekunnissa eikä siitä seuraa heti mitään kovin dramaattista niin kannattaa sitä vanhaakin kokeilla. Ja jos se vuotaakin, niin se on hyvin helppo vaihtaa kunhan irrottaa syylarin.
-71 Coupe GT
Yläkautta täytyy männät ottaa oikeastaan kaikissa koneissa paitsi perämoottoreissa joissa on kiinteä sylinterinkansi
Vesipumpuilla on ihastuttava tapa hajota koneremontin aikaisen säilytyksen aikana, joten suosittelen uutta. Oma, vain 30,5 vuotta ja 72Mm vanha vesipumppu "morjesti" rempan aikana. Nyt paikalla on Motonetin alumiinista ja pellistä (vs. vanha valurauta/valurauta) valmistettu tuning-pumppu
Vesipumpuilla on ihastuttava tapa hajota koneremontin aikaisen säilytyksen aikana, joten suosittelen uutta. Oma, vain 30,5 vuotta ja 72Mm vanha vesipumppu "morjesti" rempan aikana. Nyt paikalla on Motonetin alumiinista ja pellistä (vs. vanha valurauta/valurauta) valmistettu tuning-pumppu
Aukaisin eilen öljypumpun kannen, siellä ei näyttänyt olevan mitään vikaa. Ainoastaan siinä kannessa oli hieman kulumaa. Yleensäkään koko koneesta ei ole löytynyt yhtään metallihilettä, ainoastaan karstoitunutta öljyä + tiivisteliiman palasia.
Ajattelin lyödä koneen kasaan, maalata ja pellin alle. Vai kannattaisiko nuo laakeripesät vielä aukaista? Onko iso homma ja miten se tehdään? pitääkö mäntien olla jossain tietyssä asennossa tms.?
Ostin muuten Por15, Ford corporation blue moottorimaalia. Et pitäis olla hjyvä
Ajattelin lyödä koneen kasaan, maalata ja pellin alle. Vai kannattaisiko nuo laakeripesät vielä aukaista? Onko iso homma ja miten se tehdään? pitääkö mäntien olla jossain tietyssä asennossa tms.?
Ostin muuten Por15, Ford corporation blue moottorimaalia. Et pitäis olla hjyvä
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Nyt kun sulla on se alakerta auki, kannattaa laakerivälykset mun mielestä EHDOTTOMASTI mitata. Koska liian suuri välys - varsinkin runkolaakereissa - aiheuttaa öljynpaineen laskua, ja se puolestaan nopeuttaa yläkerran(kin) kulumista. Väljät kiertokangenlaakerit saattavat alkaa kolista ja se ei ole mukavaa kuunneltavaa...
Homma käy helposti: laakeripukkien pultit auki ja pukit laakeriliuskoineen irti. Pukit ovat samanlaiset sekä runko- että kk-laakereissa. Runkolaakeripukit on upotettu lohkossa oleviin mataliin "hahloihin", joten ne eivät välttämättä lähde irti ihan vaan nostamalla, vaan vähän voi joutua varovasti vasaroimaan pukkien syrjiä molemmilta puolilta. Tämä on normaalia.
Käy ostamassa laakerivälyksen mittaukseen tarkoitettua muovikuitua. Myydään ainakin koneistamoissa, maksaa n.2-3 E/nauha, yksi nauha riittää useamman koneen mittauksiin, eli on todella halpaa.
Kuitu on ikäänkuin jäykkää muovilankaa. Leikkaa langasta sen mittaisia pätkiä, että ne sopivat POIKITTAIN kampuran laakerikauloille. Sitten pukit paikalleen ja pultit momenttiin. Kiristysmomentit löydät autodatasta.
Pultit auki ja pukit irti. Kuitu on puristunut "levyksi". Kuitupakkauksessa on asteikko, jolla voit mitata kuitulevyn leveyden ja siitä lukea suoraan laakerivälyksen.
Välysten ohjearvoja en nyt voi sulle kertoa, kirjoitan koulussa tätä juttua, mutta mulla on ne jossakin ylhäällä jos et muualta saa. Ilmoittele jos tarvitset.
Näin saat erittäin helposti selvitettyä, onko laakerit kelvolliset. Samalla voit silmämääräisesti arvioida, ovatko laakerikaulat OK, ts. onko naarmuja, kuoppia tms. Kun laakeripolitiikka on kunnossa, voit rauhallisin mielin kasata alakerran.
Öljysakkautumien tms. pesuun voi käyttää tavallista tinneriä. On erittäin tehokas liuotin.
Homma käy helposti: laakeripukkien pultit auki ja pukit laakeriliuskoineen irti. Pukit ovat samanlaiset sekä runko- että kk-laakereissa. Runkolaakeripukit on upotettu lohkossa oleviin mataliin "hahloihin", joten ne eivät välttämättä lähde irti ihan vaan nostamalla, vaan vähän voi joutua varovasti vasaroimaan pukkien syrjiä molemmilta puolilta. Tämä on normaalia.
Käy ostamassa laakerivälyksen mittaukseen tarkoitettua muovikuitua. Myydään ainakin koneistamoissa, maksaa n.2-3 E/nauha, yksi nauha riittää useamman koneen mittauksiin, eli on todella halpaa.
Kuitu on ikäänkuin jäykkää muovilankaa. Leikkaa langasta sen mittaisia pätkiä, että ne sopivat POIKITTAIN kampuran laakerikauloille. Sitten pukit paikalleen ja pultit momenttiin. Kiristysmomentit löydät autodatasta.
Pultit auki ja pukit irti. Kuitu on puristunut "levyksi". Kuitupakkauksessa on asteikko, jolla voit mitata kuitulevyn leveyden ja siitä lukea suoraan laakerivälyksen.
Välysten ohjearvoja en nyt voi sulle kertoa, kirjoitan koulussa tätä juttua, mutta mulla on ne jossakin ylhäällä jos et muualta saa. Ilmoittele jos tarvitset.
Näin saat erittäin helposti selvitettyä, onko laakerit kelvolliset. Samalla voit silmämääräisesti arvioida, ovatko laakerikaulat OK, ts. onko naarmuja, kuoppia tms. Kun laakeripolitiikka on kunnossa, voit rauhallisin mielin kasata alakerran.
Öljysakkautumien tms. pesuun voi käyttää tavallista tinneriä. On erittäin tehokas liuotin.
Re: V6 remonttia ja vinkkejä [project Taco]
venttiilikoneiston kunnon tiedät kun siirrät keinuja sen verran, että näät akselin pinnan keinun alta yleensä on kiinni leikkautumisen jälkiäTaco kirjoitti:Omakin projekti moottorikin näyttää nyt etenevän
Aukaisin sen siis tänään, venttiilit koneisto näyttää hyvältä, samoin alakerta -
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/
Toivottavasti kuvista saa jotain selkoa
Venttiilin säädöissä ei ollut juuri sanomista, suurin osa venttiileistä kuitenkin "kantoi". Eikös näissä V6 koneissa ole tapana tulla välystä reilusti mikäli nokka-akselin laakerit on kehnossa kunnossa?
Koneen minulle tullessa se oli tasaisen paska/öljykerroksen vuoraama, itse asiassa siitä ei edes erottanu kunnolla että lohko on punainen, eli se on varmaan joskus kuitenkin avattu?
Öljy oli mustaa ja tahmaista, sitä ei siis ole vaihdettu viime aikoina kovinkaan ahkerasti (mukana oli hiukan vettä). Ylhäällä öljy näytti kuitenkin kiertäneen tasaisesti, jonkin verran sakkautumaa kuitenkin esiintyi paluu kanavien vieressä olevissa "montuissa".
Alakerrassa (en ole konetta ennen näin pitkälle aukaissut) kaikki näytti OK:ltä. Ei kulumaa, ei karstaa. Öljypumpussa oli vain hiukan töhnää, sekin pehmeää ja vaarattoman tuntoista. Ei siis metalli tms. hilettä tai pölyä missään.
Tälle koneelle ei ole siis tarkoitus tehdä mitään isompaa, kansiakaan ei ole tarkoitus käyttää irti (sormet ristiin).
Mitä alakerralle kannattaisi nyt siis tehdä, millä se esim. kannattaisi pestä?
Riittääkö vesipumppuun jne. tiivisteliima ja kannattaako se vaihtaa jos vanha on toimiva mutta jo ties kuinka vanha (aukaistessa 3 pulttia meni poikki).
Muita hyviä neuvoja tästä eteen päin?
Aukaisin kiertokangen laakerit, eikä mitään vikaa yhdessäkään. Huomasin myös että imu- seka pakoaukkoja oli muotoiltu. Eli näyttää hyvältä tällä kertaa
Kone ois maalaamista vaille kasassa, pitää kattoo jos viikonloppuna sais vaikka maalin päälle.
Sellanen kysymys tuli mieleen että mites noi venttiilit säädetään?
Toinen vena max. auki ja sit säädetään kiinni olevaa, vai siten että molemmat venat on kiinni? Vai onko väliä?
Kone ois maalaamista vaille kasassa, pitää kattoo jos viikonloppuna sais vaikka maalin päälle.
Sellanen kysymys tuli mieleen että mites noi venttiilit säädetään?
Toinen vena max. auki ja sit säädetään kiinni olevaa, vai siten että molemmat venat on kiinni? Vai onko väliä?
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
No kokonainen kone mullakin on ja tähän mennessä oon toiminu näin:Sumu kirjoitti:Miten olet käsitellyt lohkon ennen maalausta? Itse ajattelin maalata koneen kokonaisena. Siksi kaipaisin hyviä neuvoja.
Ensin tietty kunnon pesu, esim. painepesurilla, eli irto paska pois. Sitten rasvaa poistavalla pesuaineella (vai liuotintako se nyt on, maaliliikkeestä 6.50e/l "mitä lie"). Maalausliikkeestä kannattaa muutenkin kysyä neuvoa ja sopivia aineita. Sitten rupesin ihan puukolla rappaamaan maalia pois, ei oikein mikään muu tuntunut purevan. Teräsharja porakoneessa vaan kiillotti vanhan maalipinnan, mut tuolla puukolla tuntuu lähtevän hyvin. Menee tietty aikaa mut niinhän sitä aina... Puukon kanssa pääsee myös hyvin pikkukoloihin lohkossa.
Nyt mulla on kuumailmapuhallin joka varmaan auttaa maalinirrottamisessa. Mää otan tänään kuvia miten onnistuu
Omani ei ole kovinkaan ruosteinen, mutta ruosteenpoistossa auttaisi sitruunahappo, jos esim. ei pääse hiomaan sitä pois. En nyt muista "reseptiä" tuolle sitruunahappolitkulle, mutta siinä oli myös liisteriä kiinteyttämässä. Sitruunahappoa saa apteekista ja on halpaa. Ja kuulemma tehokasta.
Jos jollakin on tuo "resepti" tai tietää asiasta jotain niin kertokoon sen muillekin
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.
Venttilinsäätö on hieman mutkikaampi, siinä on selvä järjestys mitä en just nyt muista.
Kannattaa käydä kirjastossa lainaamassa esim Ford grandan huoltokirja (Haynes). Tai sitten jostain korjaamolta tai fordilta vois saada sen järjestyksen.
Toinen juttu venttiilinsäädössä on miten kulunut sulla on venttiilikoneisto ?
Tässä topicissähan toi on kerrottu kuinka katot venttililikoneiston akselin kuluneisuuden.
Yleensä se on aika kulunut, joten kannataa käyttää 0,05 tai 0,1mm pienempää välystä mitä kirjat kertoo.
Lohkon maalauksesta
Pesu painepesurilla ja liuottimella, myös öljykanavat ja -vesikanavat.
Sitten vanhamaali pois kulmahiomakoneen teräsharjalaikalla tai teräsharjalla käsin yms.
Kuivaa hyvin maalaa esim. Tikkurilan hammertiella (värejä löytyy) paljon parempaa kuin miranol ja vain hieman kalliimpaa sekä voi vetää pienen ruosteen päälle.
Maalatessa lämpötila pitäs olla yli 5-6 asteen ja kuivuessakaan ei saa päästää pakkaselle.
Kannattaa käydä kirjastossa lainaamassa esim Ford grandan huoltokirja (Haynes). Tai sitten jostain korjaamolta tai fordilta vois saada sen järjestyksen.
Toinen juttu venttiilinsäädössä on miten kulunut sulla on venttiilikoneisto ?
Tässä topicissähan toi on kerrottu kuinka katot venttililikoneiston akselin kuluneisuuden.
Yleensä se on aika kulunut, joten kannataa käyttää 0,05 tai 0,1mm pienempää välystä mitä kirjat kertoo.
Lohkon maalauksesta
Pesu painepesurilla ja liuottimella, myös öljykanavat ja -vesikanavat.
Sitten vanhamaali pois kulmahiomakoneen teräsharjalaikalla tai teräsharjalla käsin yms.
Kuivaa hyvin maalaa esim. Tikkurilan hammertiella (värejä löytyy) paljon parempaa kuin miranol ja vain hieman kalliimpaa sekä voi vetää pienen ruosteen päälle.
Maalatessa lämpötila pitäs olla yli 5-6 asteen ja kuivuessakaan ei saa päästää pakkaselle.
Fix or Repair Daily
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Ford Taunus 17m -66/67 2.3 V6 automatic
Ford Capri -75/77 2.3 V6
Venttiilien säädöstä:
Varmimmin saat hyvän tuloksen, kun kierrät kampuraa niin että säädettävä venttiili on täysin auki, merkki kampuran hihnapyörälle esim. liidulla ja sit yksi kierros eteenpäin. Silloin nokka-akseli on pyörähtänyt puoli kierrosta eli nokka on ko. ventiilin nostajaan nähden vastakkaisella puolella ja venttiili täysin kiinni. Saattaa kuulostaa työläältä, mutta ei ole sitä ja säätö onnistuu varmasti!
Olen samaa mieltä colognen kanssa, että käytä 0,05 mm pienempiä välyksiä kuin mitä kirjat sanoo (ohjearvot tavallisesti lämpimille moottoreille).
Varmimmin saat hyvän tuloksen, kun kierrät kampuraa niin että säädettävä venttiili on täysin auki, merkki kampuran hihnapyörälle esim. liidulla ja sit yksi kierros eteenpäin. Silloin nokka-akseli on pyörähtänyt puoli kierrosta eli nokka on ko. ventiilin nostajaan nähden vastakkaisella puolella ja venttiili täysin kiinni. Saattaa kuulostaa työläältä, mutta ei ole sitä ja säätö onnistuu varmasti!
Olen samaa mieltä colognen kanssa, että käytä 0,05 mm pienempiä välyksiä kuin mitä kirjat sanoo (ohjearvot tavallisesti lämpimille moottoreille).
http://www.kapsi.fi/~taco/v6/Sumu kirjoitti:Miten olet käsitellyt lohkon ennen maalausta? Itse ajattelin maalata koneen kokonaisena. Siksi kaipaisin hyviä neuvoja.
Tuolla on nyt lisää kuvia... ihan puhtaaksi tuo lohko lähti pelkällä puukolla (kuvien ottamisen jälkeen lohkoa on puhdistettu enemmänkin), maali oli aika omituinen kun puukon kärjellä tökkäs niin varisi pois. Rälläkän teräsharjalle en kyllä päässyt kokeilemaan ja tuo puukko oli ehdottomasti paras useista kokeilluista työkaluista. Oisko ollu joku spraymaali kun niin helposti lähti pois. Maalin pinta oli kyllä ihan hyvä silti eli oisko suht tuore?
Ja olihan siellä maalin alla pientä ruostekerrosta, pitää putsata tuosta pintaruosteesta suurin osa vielä pois ja heittää sitten maali päälle ja lähtä ajeleen
Taunus on mielentila ja mielentila on Taunus.