Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo MegaSquirt 3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Hyvä, että nokka on edes ajoitettu, mutta tarkastaisin sen vielä ihan varmuuden vuoksi.
niceman kirjoitti: 197hp 4247rmp
340Nm 4104rmp
0.8Bar
niceman kirjoitti: 229,6Hp 4729kier/min
350,49Nm/4611kier/min

1 Bar
Jos siitä puhaltimesta hönkä loppuu, niin loppuuko se jo tuossa alta 200 hepankin vedossa? Vai mikä logiikka tuossa ajatuksessa takana on? Ja miten pakopesän kasvattaminen juurikaan kompuraa auttaa? Jännä kyllä, että teho ja vääntö menevät noin käsikädessä. Ilman käyriä ja parempia tietoja kyllä hankala spekuloida.

Mutta tietty nuo teenollajotain garretit on aika museokamaa. Modernimmilla puhaltimilla saa enempi hyvää molempiin päihin aluetta. Nopeasti en usko, että OHC:n kannesta reikäkoko loppuisi ja se tulppaisi, jollei sitten sinne ole tehty jotain perustavasti pieleen ja virtaus sekoaa jotenkin mystisesti tuossa kohtaa.

Hyvinhän tuo nytkin jo sysää, mutta tehoalue vaikuttaa valitettavan kapealta. Kokeile vaikka jollain edullisella td05 16 big:illä?

Yleensä tietty jyrkemmällä nokalla saa tehoaluetta ylöspäin, mutta itse teho ei juurikaan kasva jollei muuta tehdä. Eli ei ole järkeä. Mutta tietty jos kaveriksi laitetaan isompi puhallin joka pystyy hyödyntämään tuon korkeammille kierroksille siirtyneen volumetrisen hyötysuhteen optimikohdan, niin silloin tehot kyllä nousee. Toki tietty pitää kannen hengittää ja muutenkin homman pelata.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

On tuossa itse asiassa sytkääkin hiottu eli lisää ennakkoa tuolla 1Bar... 0.8:lla oli vain muutamia.

Jossain vaiheessa voin vaikka sytkäkartan laittaa esille jos joku haluaa katsoa =)
Ahdot meni ainakin yhdessä vedossa:

Imusarjapaine / kierrosluku
Miinus paineita en laittanut.

0 / 1800
0.5 / 3500
1 / 4200
1,1 / 4430
0,9 / 5550
0,9 / 6500

Afr 10-11
Egt 781-843
Moottorinlämpö 91-92
Imusarjanlämpö 27-28
Pw 11-12ms
Duty Cycle 60-63%
Täys sekventtiliininen ohjaus sytkä+bensa
Huomenna yritän saada kannen irti, tämä päivä meni metsään asian suhteen.

Ja on tämä Garret museotavaraa mutta silloin kun hankin ei juuri vaihtoehtoja ollut hintaluokassaan...
On ollut mielessä vaihtaa ahdin parempaa mutta nyt ensin kone taas kuntoon ja tarkoitus vaihtaa jäähdytinkin isompaan.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vermilion
Viestit: 1639
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Noh onneksi noin taidat päästä aikavähillä korjauksilla, venttiilit menny sekaisin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Mutta miksi... myyjän mukaan piti kestää 7500kier ja nyt 6550kier/min asti ajettu... pitää huomenna katsoa tarkemmin mutta pikaisella testillä 14Kg puristuspaine nyt sylinterissä kun pytyssä reilusti spray öljyä.
Ostosta on vain piiirun kauan, taida sitä liikettäkään olla enään...
Mutta hyvä näin=)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Aika paksulla on ja silti lämpöjä jonniin verran. Montaa kymmentä astetta en uskaltaisi enää tuota kuuminta sylinteriä korkeammalle kiusata. Kehveli kun nokkien väliseen kulmaan ei pääse puuttumaan, siitä voisi vähän saada lämpöjä pois.

No nyt olet tainnut löytää sen Garretin rajat. Ei pakopainemittausta ole kiinni? Siellä on varmaan pakopuoli ihan tukossa ja pakopaine leijuttanut venttiiliä. Etenkin jos vähän ennakkoa varovasti ja seokset paksulla, niin kaikki lämmöt ei pysy sylinterissä jne. Jos uskallat, niin seosta laihemmalle ja lisää ennakkoa, en tiedä uskaltaisinko mitään konkreettisia asteita arvailla. Voi pysyä lämmöt vielä kurissa ja turbiinista mennä vähän enempi läpi. Toisaalta sanoiko se myyjä millä nokalla sen 7500 kestää..? Niilläkin on eroa. Ja myyjähän se toisaalta oli joka sanoi..

Mutta älä mua syytä jos jotain sulaa :lol:

ps.
Stefa kirjoitti:Kai vipat kurkkasit, ettei sillä osastolla mitään ole?
:mrgreen:
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muuten jos varman päälle tahdot, niin käytä tuo venttiili irti vaikka paineet pitääkin. Voi olla pikkuisen mutkalla ja jousen voimalla silti tiivistyä. Hetken kestää nitkutusta ja sitten putoaa lautanen...
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Nyt taas käy kaikilla =)

Tuosta pakopaineen mittauksesta, pitääkö se mitata ennen vai jälkeen ahtimen? Vai onko väliä?
Ahtimen jälkeen on paikka toiselle happianturille josta voisi mitata.
Jos ennen ahdinta niin lähempää ahdinta vai kannen vierestä?
Kannen vieressä olisi EGT anturit ja niistähän voisi mitata esim yhdestä.

1 & 4 pytyn suuttimet laitoin ristiin, 4:n suutin kävi asetoni kylvyssä ennen asennusta.
Meinasin sen purkaa mutta enpä löytänyt miten se olisi osiksi mennyt.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Stefa
Viestit: 172
Liittynyt: 13 Touko 2010, 23:04

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Hyvä, että pelaa.

Ahtimen ja kannen välissähän se pakopaine majailee. Siellä pakoputken puolella ei oikein saisi enää painetta olla. Eiköhän EGT-anturin reiästä saa ihan hyvän mittauksen.
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Käy taas 3:lla... eli jossain sähkö pätkii...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

olekko aatellu laittaa sitä autoa muuten kuntoon ku vaan roplaamalla porsivaa tekniikkaa :roll:
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

taunusstyle kirjoitti:olekko aatellu laittaa sitä autoa muuten kuntoon ku vaan roplaamalla porsivaa tekniikkaa :roll:
Heti kun säädöissä, muuten tehty pitkälle vaikka ei siltä näytä.
Maalaukseen menee, sisusta on ompelijalla, uudet vanteet ja kumit tilattu.
Poppi laitteetkin odottaa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
Tauski
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Elo 2008, 22:33

Viesti Kirjoittaja Tauski »

Kumpikohan puuttuu, sytkä vai bensa? Ootkos koittanu vaihtaa puolia ristiin? Taitaa olla ensi kesänä ajossa. Hieno peli tulee, oletkos värin jo valinnut?
Taunus -73 2d 2.0

-tämmönen budjettiratkasu
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Tauski kirjoitti:Kumpikohan puuttuu, sytkä vai bensa? Ootkos koittanu vaihtaa puolia ristiin? Taitaa olla ensi kesänä ajossa. Hieno peli tulee, oletkos värin jo valinnut?
Vika itseasiassa löytyi tänään, kylmäjuotos 4 pytyn puolan + johdossa, taas rokkaa =)
Väri on Ferrarin 102 eli keltainen mutta en ole päättänyt tuleeko 1 vai 2 värinen...

FlexFuel anturi vielä kiukuttelee... ehkä sekin selvinneen huomenna sitten pääsis kokeilee e85:lla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Avatar
niceman
Viestit: 519
Liittynyt: 18 Maalis 2007, 14:34
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja niceman »

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Vastaa Viestiin