Ford Taunus 17m -70

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Ford Taunus 17m -70

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

http://yfrog.com/7himg1215vjx

Tuonnäköisen metri-Foordin ostin projektiksi pitkällisten jahkailuiden jälkeen. Koneena toimii 2.6litranen V6:nen. Taino, toimii ja toimii, mutta ainakin pyörii :D Vielä ei ole päästy kuntoa kokeilemaan, kun osia puuttuu. Lähinnä tuo kaasari, mitä olenkin osto ja myyntipalstalla etsinytkin.
Tanessa on suorat pellit, hitsihommiakin on hyvin vähän, olen nyt irroittanut kaikki ulkopuolelta irtilähtevät osat ja olikohan noita 6 ruostekohtaa. Nekin niin pieniä että saa tinalla hoidettua. Oli entinen omistaja jo aloittanut rojektia sen verran että oli hitsannut kaikki ruosteet pois.
Tässä on myös tullut otettua vanha rikkinäinen perä alas ja laitettua uusi ehjä tilalle. Jarrut tarvisi vain vielä kasata takaata.
Tällä hetkellä suurin murhe olisi saada se kaasari hankittua, niin voisi kokeilla haluaako tuo moottori toimia. Mikäli toimii, niin sitten kone keulilta moottoripukkiin ja autoon pohjatyöt käyntiin. Moottori tullaan myöskin maalaamaan.
Tässä oli tälläinen hieman tiivistetty selitys tältä osin, olen muilla foorumeilla jo auton ostosta lähtien kirjoitellut tästä hieman tiuhempaan, jostain syystä unohdin tämän laittaa tälle ns. auton omalle foorumille. Tästä lähtien lupaan päivitellä tännekin ahkerasti aina kun jotain tulee tehtyä :oops:
hoppa69
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Syys 2006, 22:34
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja hoppa69 »

Hyvän näköinen projekti sinulla, tsemppiä sen kanssa. Sit yks asia josta taas saan varmaan "sormille" :lol: autosi ei ole mikään taunus, vaan ns "metri voortti" ja niiden omistajat seurustelee täällä: http://z9.invisionfree.com/mkerho

Toki meidän pienessä maassa harrastajat ovat jakautuneet omiin pieniin populaatioihin ja siitähän ei voi pitkässä juoksussa seurata mitään hyvää?? :oops:
M voortit kiinnostaa kaikessa muodoissa.

www.fordmclub.fi
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Kiitos :wink:
Kyllähän tuo tiedossa on, että ei varsinaisesti ole mikään Taunus, mutta on huomattavasti yleisemmin tunnettu nimellä Taunus kuin pelkkä M-Ford
automaattiseppä
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

Kyllä se kone on kondiksessa!ja voimaa löytyy!Ei se perä olis muuten hajonnu.Kiva huomata ettei jääny tallinkoristukses.
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Eipä noin hienoa vekotinta kehtaa talliin jättää pölyttymään. Varsinkaan kun ei omaa tallia edes ole :wink: Lankomiehen tallissa/pihassa tuota laittelen. On niin vähällä vaivalla ajoon ja näyttävään kuntoon saatavissa, että ansaitsee sen kyllä :)
Hinta-laatu suhteeltaan erinomainen ostos, kiitokset vain myyjälle :wink:
Onkos muuten sitä yhtä vannetta sattunut vastaan?
automaattiseppä
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 22:11
Paikkakunta: mäntäsälä

Viesti Kirjoittaja automaattiseppä »

ei o vastaan tullu..en o kyl ettinykkää :wink: mutta kyl sulla tossa vielä hetki menee ni eiköhän se siks löydy.
Hauska sattuma:viime lahden cruisingissa törmäsin pirttiniemen mikaan eli heebo jolta sen aikoinaan ostin.Sillä on kanssa monta villiä juttua koettuna ton vehkeen kanssa 8) vituttaa ku meni niiiiiiiin halvalla mut ei niin paljo kun huomaa että meni (todennäköisesti)tekijämiehelle.Ei muuta ku tsemppiä! :D
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Juu, kyllä tässä vielä muutama viikko menee ennenkuin tuolla niin sanotusti vakituisesti ajellaan :D Voipi olla että kaasarin asennuksen jälkeen käyn pienellä "hymyn nostatus ajolla", mutta eiköhän sen kehtaa ajaa, vaikka yks rengas peltiä sattuiskin olemaan.

Btw, kaasarikin on nyt ostettuna, odottelen että matkahuolto tuo sen perille. Iisalmesta asti ostin, niin menee todennäköisesti ensi viikolle.
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Ei ole pahemmin tämän kanssa mitään ehtinyt puuhata, kun on koulun ja töiden kanssa pitänyt kiirettä. Saakeli, laittoivat mulle heti kolmantena koulupäivänä vastuullisen projektin, mä rakennan koululle uuden monumentin, pitäis olla perjantaina paljastustilaisuus. Tulee siis ihan koulun pihalle keskeiselle paikalle.

No mut, jotain pieniä ja vahvoja osia irrottelin tossa viikon alussa Tanesta ja vein kouluun hiekkapuhallukseen. Hyviähän noista tuli. Ostin kokeeksi motonetistä Dinitrolin kuumakestosta alumiinimaalia. Ai että tuli nättiä kun veteli pakosarjat sillä. Vastaa aivan kiillotettua alumiinia. Suosittelen ite lämpimästi.
Aika härskisti vetäsin maalit äsken, rautalangalla taloyhtiön pyykkinarusta osat roikkumaan ja kilokoli haisemaan :D Sitten mietin että mihinköhän saisin ne kuivumaan, kun ei vissiin tuolla pihalla yön yli kannata pitää :P Äkkäsin sitten käydä tutkimassa taloyhtiön kellarikomerotilat. Ja kyllä, muutama vapaa koppihan siellä oli ja vielä vapaa henkari tanko. Osat huis huis sinne ja lukko oveen :lol: Toivottavasti kukaan ei pistä pahakseen että lainasin heidän komeroaan.
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

En ole vähään aikaan päässyt autoa työstämään, kun olen kipeänä ollut. Mutta, kävin tänään hakemassa koulusta testityöni, johon olin testaillut Taunusin tulevaa väriä.

Tälläinen siitä tuli:
http://img257.imageshack.us/gal.php?g=img1246e.jpg

Ihan hyvää jälkeä tuli. Pientä pilveilyä on havaittavissa, mutta tässä nyt en pyrkinytkään täydelliseen laatuun, vaan lähinnä hain sitä oikeaa sävyä. Värinä siis candy Apple Red, metallihohto hopea sävypohjana.

Pahoittelen kameran laatua.
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Niin kaasariko sulta oli hukassa?
Löytys Solex eeit 35/35 mutta ei ilmanputsaria,vai joko oot saanu jonkun toimittamaan virkaa?
Projektikaasari ikäänkuin kun en oo kokeillu toimivuutta
mutta ihan kokonainen kapine,pitäs ehkä käyttää auki ja putsata.
Tuppaavat keräämään sitä jotain valkosta töhnää kun bensa kuivaa käytön puutteessa.
Taunus Maximus =)
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Juu, kyllähän tuo vielä puuttuu, edellisen myyjän kanssa ollut hieman hankaluuksia... Mitähän hintaa pidät tuosta?
Janzamar
Viestit: 4317
Liittynyt: 28 Elo 2004, 09:30
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja Janzamar »

Jaa..no vaikka 45 + rahti?
0466203550 ja janzamar@gmail.com mistä saa kiinni,
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... p?album=23

Ryyppy ruosta puuttuu kokonaan,en heti muistanut elikkä "raaka" kaasari.
Taunus Maximus =)
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Käväistiin tänään Taunusta moikkaamassa. Tarkoituksena oli laittaa jarrut kuntoon, koska muutto saattaa olla edessä. Nyt piti mukamas olla kaikki osat hankittuna, mutta heti kun olin saanut auton pukeille ja toisen jarrurummun irti, niin lanko huomas heti että uudet jarrukengät olivat aivan liian leveät. Motonetin tiskillä olin kiireessä vain pituuden mitannut, ei edes käynyt mielessä että voisivat olla liian leveät.
Eipä siinä sitten muuta jaksanut alkaa pusertamaan, kun oli isäntäväkikin jo lähdössä omille asioilleen. Huomenna käyn jälleen kiusaamassa Motonetin ihmisiä ja menen etsimään sopivia kenkiä. Tarkoitus olisi pyhittää koko lauantai 17-meetriselle. Hyvällä säkällä saan kaasarinkin postissa lauantaihin mennessä, että pääsisi konetta kokeilemaan.

Otin tuossa joutessani myös muutamia kuvia:

http://img32.imageshack.us/gal.php?g=img1252cd.jpg
Tuossa kuvia Tanen nykykunnosta, aika raatona alkaa jo olemaan. Laitoin myös kuvan moottoritilasta.

Sitten napsin myöskin kuvia näistä hiekkapuhaltamistani ja maalamistani osista. Tässä ensimmäisenä sinkitty bensatäyttöaukon peitelätkä. Oli hieman päässyt ruostumaan koristelistan alta:
http://img11.imageshack.us/i/img1255wq.jpg/
Ehdottomasti paras sinkkimaali mitä paukkupullona voi saada. Kuivuu lähes heti pullosta ulos tultuaan ja jälki on erinomaista, melkein ruiskuun verrattavaa. Myöskin erittäin raskasta tavaraa, joten taitaa purkin mainostama 95%sinkkipitoisuus pitää paikkansa. Se oli tätä Plastic Padding merkin valmistamaa.

Sitten seuraavaksi niitä alumiinisprayllä maalattuja osia:
http://img3.imageshack.us/i/img1257y.jpg/
http://img30.imageshack.us/i/img1258h.jpg/
Tuli erinomaista jälkeä ja jälleen kerran voin kehua tuotetta. Dinitrolin kuumakestoalumiinimaalia. Pitäisi jopa toimia ruosteenestoaineena
Tästä kuvasta näkee (katso putki) että maalilla voi saada erinomaista jälkeä.
http://img11.imageshack.us/i/img1259q.jpg/
Pakosarjoistakin tuli ihan hyvät:
http://img30.imageshack.us/i/img1261t.jpg/
Toivotaan että pitää lupauksensa ja kestää kuumaa.

Otin myöskin pienen kuvan auton maalipinnasta. Vinkkinä aloittaville maalareille. Ei näin Alue joka kuvassa näkyy on noin 30*30cm. Koko auton maalipinta on samanlainen. Elikkä maalipinnassa on siis ympäriinsä lohkeamia, valumia, ilmakuplia, huonosti kitattuja kohtia ja kaikenlisäksi auto on todennäköisesti maalattu vain kertaalleen suoraan edellisen maalipinnan päälle. Pitkin poikin autoa pilkistää punaista... En tiedä mitä tämä keltainen maali on, mutta ei se kyllä automaalia ole.
http://img32.imageshack.us/i/img1264gn.jpg/
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Eilen kävin sen verran puuhastelemassa että nappasin etuovista ovipahvit ja ikkunoiden kehykset irti (helpompi maalata ovia kun ei tarvitse ikkunoita tai kromeja suojailla). Lähtevät helpolla irti, karmit ovat kahdella ruuvilla ja neljällä pultilla kiinni, ikkuna kahdella pultilla. Ja yllätyin todella positiivisesti kun huomasin että ovet eivät ole ollenkaan ruosteessa, auton alkuperäinen värikin hyvässä kunnossa.
http://img62.imageshack.us/img62/5202/img1288.jpg

Jonkin verran olin pelännyt että joudun uuden ovipahvin hommaamaan eteen, kun alkuperäisen ovipahvin tilalla oli jokin itse räpellelty vanu/kangas räpellys. Onneksi tuo päällyste kuitenkin repesi hieman ovipahvia irrottaessa ja huomasin että alla onkin hyvässä kunnossa oleva alkuperäinen nahkapäällysteinen ovipaffi.
http://img43.imageshack.us/img43/6783/img1287kc.jpg
Tolta se näytti
http://img43.imageshack.us/img43/8638/img1289e.jpg
Tommonen siellä alla oli

http://img43.imageshack.us/img43/3929/img1296kz.jpg
Nyt on avoauto-tyyliset ovet

Loppuillasta irroittelin muutamia helppoja osia, töötin, puskurin kiinnikeraudat jne... Tarkoituksena oli vielä ottaa ovet, lokarit, konepelti ja takaluukku irti koska ne on helpompi puhdistaa ja maalata irtonaisina, mutta rupesin sitten miettimään ja tulin siihen tulokseen että ei noita vielä kannata irti ottaa, kun tallipaikka vaihtuu kohta puoleen. Tulee vain turhaa irtorojua muutettavaksi. En niitä kuitenkaan maalaamaan ehdi ennen muuttoa.
Joten loppuillan sitten kittailin niitä sinkittyjä osia.
Beornegar
Viestit: 308
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:30
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Beornegar »

Perjantaina kävin nappaamassa ovet, ovien saranat ja lukkojen vastinpalat sekä lokasuojat irti. Vien saranat ja lukkojen vastinkappaleet kouluun hiekkapuhallukseen ja kysäisen samalla että saanko tuoda ovet ja lokasuojat sinne työstöön.
Lokasuojat oli harvinaisen ärsyttävästi kiinni, talttapää ruuveilla niin päin, että ruuvarin puoli oli sentin päässä lokasuojasta... Eihän sinne mitään ruuvaria saa laitettua, joten kaikenlaisia kikkoja joutui keksimään. Kaikenlisäksi mutterit olivat vielä ruostuneet kiinni ruuveihin... Eihän sinne tietenkään saha tai rälläkkäkään mahtunut että olisi saanut pultit katki. Osan sai räikän ja lattaraudan avulla auki, mutta viimeinen ei lähtenyt millään. Onneksi lokarit on lasikuitua, niin lopulta sitten vain revin lokarin irti. Lähti todella nätisti, vain ruuvin reikä suureni hieman. Olisin ottanut tästä tilanteesta kuvia, mutta ei sinne kameraakaan saanut mahtumaan.
Apparin puolen lokasuojan alta paljastui melko suuri ruostereikä, mutta on helposti korjattavissa.
Otin kyllä kuvia, mutta kuvaus hetki jäi myöhään illalle ja silloin oli jo niin pimeää, että tuli huonoja kuvia. Otan seuraavalla reissulla parempia kuvia.

Sain tässä myös selville, että Sierran XR4i:ssä on 10" jarrut ja niitä löytyy Motonetistä. Ehkäpä saisin lopulta jarruasian kuntoon...
Vastaa Viestiin