Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Jos on kyydissä 5 niin siellähän on sitten jo 6 :P
Ellei käy niin että voima yllättää ja kuljettajasta tulee matkustaja :lol:
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunus 78 kirjoitti:Jos on kyydissä 5 niin siellähän on sitten jo 6 :P
Ellei käy niin että voima yllättää ja kuljettajasta tulee matkustaja :lol:
Eikös niin se ole että auton pitää viedä eikä kuskin?
Joten siis kuljettaja pitää laskea matkustajaksi.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Veikkaan että kiinnostaa ketään vielä vähemmän kuin se, että ajelee 6 tai 7 päällä millä tahansa normi henkilöautolla... Ainoa ettei keskipaikalla saa sitten olla turvavyötä. Toisaalta sekään ei niin haittaa kun se irtovyö aina kolisee vituraisesti ympäriinsä rataa kiertäessä...

Ja joo totta, aika harvoin tuolla on muutenkaan viittä kyydissä.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kas noin leima tuli ja muutoskatsastus suoritettu :D

Prossat vähän kasvoi kun piti muutoskatsastaa jousitus ja mittaristo vanhojen lisäksi. Painoa inssi mittasikin 1140kg, tankki ja kaikki säiliöt täynnä että on tuo vähä lihonnut siitä mitä on tehtaalta lähtiessään ollut yks'kutosella :shock:
Inssi istui itse kyydissä ja väitti painavansa 75kg jonka vähensi tuloksesta, teki nyt tietysti oman epätarkkuutensa lopputulokseen :roll:
Jäi silti vielä viispaikkaiseksi kun tyyppihyväksynnistä löytyi vähän isompi kokonaismassa autolle. Hämmästyttävän hyvä painojakauma muuten näyttää olevan kuljettajineen, ei ihan 50-50 mutta ei paljosta heittäny. Ilman kuljettajaa arvioi että noin 600kg etu - 540kg taka.

Ainoa huomautus tuli pinnapulteista, pyöränmutterit saisivat kuulemma mennä ihan läpi niistä.
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Hae tokmannista semmoset cromi tötteröt niitten mutterien päälle :D
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Noh totta siinä oli toinen puoli, aika kusisethan ne on. Noiden lippavanteiden kanssa ei voi käyttää edes sellasia pitkäholkkisia muttereita, joihin olen tähän asti aina luottanut. Edessä pultit on orkkikset ja takana Sierran 10mm orkkista pidemmät, vaan on siellä sitten 6mm spaceriakin vetarin ja rummun välissä. Voisihan ne vaihtaa niin on hyvä, jos tilais samalla 20kpl niin saisi kierroksen aina reising-tapahtumissa mukana kulkevaan varavetariinkin...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Menipäs hienosti... Vaihdoin kemppispoolin takas paikalleen ja pumppasin perään 85W140 öljyt ja asensin toiset renkaat paikalleen. Eteen 195/50R15 ja taakse 195/65R15, tuli aika hassun näköinen kun takana on hirmu läskit. Koeajolenkillä pamahti sitten taas vetoakseli poikki, kitkaa tais tulla aavistus liikaa.. :lol:

Prkl alkaa vaan varavetarit loppumaan. Kellään hajonneita pikkuperiä lojumassa..?
rasavili
Viestit: 134
Liittynyt: 24 Touko 2012, 15:05

Viesti Kirjoittaja rasavili »

Mäntsälästä löytyy :D
1 pari irtonaisia vetareita ja 1 kokonainen pikkuperä
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Sait yyveetä :)
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Prkl mennään sitten lukottomana ja ajellaan vähän rauhallisemmin niin kauan kun keksii jotain järkevää tilalle... Melko miinaksi osoittautui tuo "spooli". Mahatauti piti pedissä muutaman päivän niin eilen aamulla aloin vaihtamaan vetoakselia ja näemmä se katketessaan vääntyy niin rajusti että se murjasee rikki myös jotain välityksen rungosta... Ja joka tapauksessa ei ole selvä pelkän vetarin vaihdolla, pahimmassa tapauksessa koko runko katkeaa ihan atomeiksi, nähny semmosestakin joskus kuvan. Kippasin kyllä sitä 85W140 öljyä sinne sisään jos se vähän helpottaisi tasauspyörästön tuskaa. Vaikka vaikuttaahan se vääntöä sinänsä kestävän.

Päästiinpä cruisailemaan illalla, vaan Ahvenistolla ei kovin näyttäviä ajolinjoja pääse vetämään. pöh. Täytyy sitten vaan koittaa mittailla kierrosaikoja :?
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Et oo harkinnut teettää jossain oikeasti kestävät palikat sinne taka-akselille?
-Pori Connection-
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Jeddahi on sen verran kova kaveri turaamaan, että äkkiäkös se jonkun hiacen perän sinne sovittelee :D
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Kirjotinkin jo toiselle foorumille, ettei tuossa oikein halpaa, helppoa tai nopeaa ratkaisua ole. Halpa on nyt kokeiltu, toinen vaihtoehto olis väkerrellä jostain muusta sopiva akseli paikalleen, aihion se vaan vaatisi. Takapihalle toki tuli just kannesta laho Vanette, jossa sattus oleen just passelin levyinen kitkalukollinen akseli Taunukseen joka olisi kohtuu helppo ylätukivarsia myöten sommitella paikoilleen, vaan 4,625:1 välitys taisi tiputtaa senkin idean roskalaatikkoon saman tien. Kolmas vaihtoehto on sitten pistää tuohta tarpeeksi tiskiin että saa Atlakseen kunnollisen toimivan lukon ja ajelee sitten sillä tyytyväisenä...
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

jeddah kirjoitti:Kirjotinkin jo toiselle foorumille, ettei tuossa oikein halpaa, helppoa tai nopeaa ratkaisua ole. Halpa on nyt kokeiltu, toinen vaihtoehto olis väkerrellä jostain muusta sopiva akseli paikalleen, aihion se vaan vaatisi. Takapihalle toki tuli just kannesta laho Vanette, jossa sattus oleen just passelin levyinen kitkalukollinen akseli Taunukseen joka olisi kohtuu helppo ylätukivarsia myöten sommitella paikoilleen, vaan 4,625:1 välitys taisi tiputtaa senkin idean roskalaatikkoon saman tien. Kolmas vaihtoehto on sitten pistää tuohta tarpeeksi tiskiin että saa Atlakseen kunnollisen toimivan lukon ja ajelee sitten sillä tyytyväisenä...

Ei se lukko takaa että akselit kestää.
Itsellä on menny kahdet Iso-atlas vetoakselit solmuun, lukon kanssa (Quife 16 boorinen ATB ja ZF S75).
Harmittaa kun ei tullu ostettua kaks talvea sitten 18 boorisille vetoakseleille tarkoitettua lukkoa, tosin nyt ei oo hajonnu mitään. Jos haluaa kestävämpiä vetoakseleita, kannattaa ottaa yhteyttä =>
http://www.sorvaamokarpiola.fi/

Ootko kokeillu 3.09 välitystä? Itsellä se mitään ei oo hajonnu ja suht ok kokonais välitykset.
Tai noh... Ykkönen vois olla lyhyempi ja 5-vaihde harvempi tai sitten jostain hankittava 6-vaihde :( .
Muuten suht. ok.

Hiasessa olis vakiona vähän kestävämmät kamat, mutta kyllä Iso-Atlas kestää sen 500 heppaa asfalttiin jos sulla vaan on 18 booriset vetarit. Muistaakseni myynnissä oli se Gr4 Iso - Atlas 18 boorisilla vetareilla ralli käyttöön
siellä luki että kestää 500 pollea.

EDIT: http://www.motorsport-tools.com/fully-f ... 67786.html
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Timpal tietääksein ZF-lukko ja normaalit vetarit. Sil nyt kyl ei oo ollu ku sen noin 400 pollee ja 600Nm. Timppa ainakin kerran kehu, et ei oo mitään perän puolelta koskaan hajonnu.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vastaa Viestiin