Quad cam Taunus
Lähetetty: 22 Tammi 2008, 01:06
Kai se on tämäkin härveli esiteltävä...
Meininki oli siis viime kesänä ostaa suht ehjäkorinen Taunus, johon heittäisin jonkun nurkissa lojuneen kakslitrasen koneen kiinni. "Budjetti" oli mallia opiskelija, eli rajallinen, joten kaikkea vanhaa romua piti kierrättää ja mahdollisimman paljon tehdä itse. Noh, kämppäkaveri löysi harmaan '82 GX:n, joka vaati äkkiseltään hieman enemmän projektia. >> Kuva edestä, auto näytti äkkiseltään ihan hyvältä, mitä nyt kontti oli vähän mätä.... No ei muutaku trailerille, auto maksoi viiskymppiä ja mäyräkoiran kaljaa.
Ja kappas vaan, sehän oli ihan >> läpilaho koko p**ska ja totesin, että saa niitä kohtuuhintaan ehjempiäkin ja tuo purettiin varaosiksi ja paalattiin. Plus maalipinta ei ollut lähempää katsottuna lähestään niin hyvä, kuin kuvien perusteella, joten maalaukselta ei olisi voinut välttyä.
Hain marraskuussa tilalle kesken jääneen '81 GX projektin etelärannikolta, >> kuva pirssistä, joka oli pitkään lojunut nettiautossa myytävänä. Auto ei tuottanut pettymystä, ainoa hitsaus piti tehdä antennin reiän tukkimiseksi. Jopa koteloiden uretaanit oli ruiskutettu uudelleen :!:
Sitten ei muutaku maalaamaan. Ajattelin tässä huvikseni kokeilla ameriikan mallia budjettimaalaukseen ja vetäistä maalitelalla emalimaalit pintaan. Viikon aherruksen, neljän maalikerroksen, hiomisen ja kiillotuksen jälkeen maalipinta näytti ihan hyvältä, >> konepeltiä ja >> lokaria. Maalit maksoivat vajaa seitsemänkymppiä, lisäksi meni maaliteloja, hiomapaperia ja tärpättiä. Kuva vielä >> maalaustarvikkeista..
Rakensin myös uuden sisustan, alkaa sisälläkin viihtymään. Etupenkit on iS Sierrasta, johon lisäsin sivutoppauksia aika reilustikin, nyt istutaan kunnolla penkissä kiinni eikä tarvitse kovassakaan kyydissä valua mihinkään. Verhoilut on tilattu sedan Sierraan Tammer-Suojasta vuonna nakki ja kirves. Takapenkki on myös Sierrasta, totesin, että on helpompi laittaa Sierran penkki Taunukseen, kuin noita Sierran verhoiluja Taunuksen penkkiin. Oviverhoilut ovat omaa valmistetta alempaan listaan asti, samoin kojelauta on päällystetty mustalla keinonahalla, eipä ainakaan heijastele..
>> Kuva ja >> toinen ja >> kolmas
Sitten tekniikan kimppuun. Olin harmaalla Taunuksella mallannut Sierran DOHC-moottoria, ja todennut, että sen saa jotenkin säällisesti mahtumaan konehuoneeseen, kun käyttää MT75-lootaa. Alunperin ajatuksena oli käyttää T9:ää ja Taunuksen omaa kardaania, mutta kardaani oli liian pitkä, eikä konetta saanut tarpeeksi taakse, jotta öljypohja olisi mahtunut. Kuitenkaan juuri mikään ei tietysti mennyt suoraan kiinni, vaihdekeppi ei osunut kohdalleen, pakkilukko vei liikaa tilaa ja kannatinpalkki piti tehdä uusiksi. >> Kuva lootasta. Noooh, eipä haittaa, tuo aluloota on paljon kevyempi, parempi käyttää ja kardaanillekin tarvitsi vain hitsata uudet tukilaakerin korvakkeet.
Koneen remppasin täysin alusta loppuun, paitsi hydraulinostimet ostin "vähän käytettyinä". Viilasin ja höyläsin vähän kaikkea mahdollista, mitä nyt itse osaa tehdä ohjeiden mukaan koneelle muutamien lisähevosten toivossa, mm. >> palotiloja ja kanavia koetin hieman porttailla dremelillä itse esim poistaen kaiken pyörrevirtaukseen liittyvän, mitä vain pystyi. Koneen istuttamisen jälkeen väsäilin peltisarjan vanhoista OHC:n sarjan mutkista. Niin tuli >>esteettinen elämys, että oli pakko repiä palopeite silpuksi päälle... Tuon koneen yleisiä kansiongelmia välttämään modasin termarin koteloa, jotta sinne sai yleismallin Japsitermarin ja nyt siellä on Civicin 78 asteinen malli. Yllättävän lämmintä riittää silti ainakin näillä keleillä. >> Koko läjä kuvattuna.
Koneen paikalleen laittaminen oli aika hanurista, mikään ei oikein mennyt mihinkään suosiolla. Laturi otti runkopalkkiin, imusarja murjoi lämppärinkennon kotelon, lasinpesunestepytyn häkkyrästä ei jäänyt mitään jäljelle, vaihdekepin kannake otti vieläkin pohjaan ja kylkeen kiinni eikä kardaanin asentaminenkaan mitään kivaa ollut.. Hieman ahdasta meinasi tulla, kun sain jäähdytysjärjestemän ja sähköt tehtyä. Päätä tuli raavittua kerran jos toisenkin, kuten voi kuvitella... Laturiremppa on muuten tosi kiva homma nykyään, tuli sitäkin jo kokeiltua. Syyläri tuli V6 Taunuksesta, jonka letkulähdöt ovat oikeilla puolilla tuohon koneeseen. Lisäjäähdytys tulee 440 Volvon flektistä, jonka moottori menee kivasti laturin hihnan välistä puolen sentin päästä kampuran hihnapyörää. >> Miten niin ahdasta...
Noh, koneen käynnistyttyä kaikki tuntui ihme ja kumma toimivan täysin moitteetta, paitsi Volvon nelimäntäiset etujarrut, joiden ilmaaminen ei oikein onnistunut ilmaruuvien katkettua satuloihin. Monta päivää niiden kanssa tulikin tapeltua, mutta tosi hienoilla omatekoisilla ilmaruuveilla (pitäs melkee hakea patentti) ne sai jotenkin toimimaan. Taakse laitoin Sierran 9" rummut.
Konttorilla ei ollut muuta ongelmaa kuin tuo AKE:n uusi hieno ATJ-systeemi, joka tehokkaasti tappeli rekisteröintiä vastaan. Teknisesti pirssi meni läpi moitteetta, mitä nyt inssi vähän nälvi, että "ahtimen vielä ku laitat ni alkaa olla hyvä..." Tais tykätä, kun odottelin papereita konttorin puolella ja ukko ajoi autoa ulos hallista, ovi kun meni kiinni niin alkoi kumi valittaa ja kuului VROOOOOOOOOMMMM pihan puolelta....! Konttorin puntari näytti tasan 1000kg, eli painoa tuli 1.6 kaasariin verrattuna päätähuimaavat kymmenen kiloa lisää. 580kg eteen, 420kg taakse.
Seuraavia projekteja taitaa olla alustapäivitys, 130kmh jälkeen auto tuntuu kaatuvan suorallakin tiellä, voin sanoo että menohaluja löytyis _hieman_ enemmänkin... Eikä tuo mene asvaltilla oikein sladissa, suttaa vaan niin prkleesti, tarvitsee ihan älyttömän vastaheiton. Myykää joku mulle halpa lukkoperä ja PUR-puslat..
Niin joo ja toi GX:n ratti sai polttotuomion, suunnilleen samankokoista siistiä rallirattia saa siis tarjota.
Tulipas tarina. Mitä tästä opittiin? No ei niin mitään, budjetti kusi (OHO), aikataulu venähti ja koko projekti vähän levähti käsiin, mutta tulihan tehtyä. Tai no nuo ikinä mitään valmiita ole... Kuvia jäätyneestä autosta ennen rekisteröintiä =>
>> Ensimmäinen, >> toinen, >> kolmas ja >> neljäs. Kyl kelpaa kruisailla
Meininki oli siis viime kesänä ostaa suht ehjäkorinen Taunus, johon heittäisin jonkun nurkissa lojuneen kakslitrasen koneen kiinni. "Budjetti" oli mallia opiskelija, eli rajallinen, joten kaikkea vanhaa romua piti kierrättää ja mahdollisimman paljon tehdä itse. Noh, kämppäkaveri löysi harmaan '82 GX:n, joka vaati äkkiseltään hieman enemmän projektia. >> Kuva edestä, auto näytti äkkiseltään ihan hyvältä, mitä nyt kontti oli vähän mätä.... No ei muutaku trailerille, auto maksoi viiskymppiä ja mäyräkoiran kaljaa.
Ja kappas vaan, sehän oli ihan >> läpilaho koko p**ska ja totesin, että saa niitä kohtuuhintaan ehjempiäkin ja tuo purettiin varaosiksi ja paalattiin. Plus maalipinta ei ollut lähempää katsottuna lähestään niin hyvä, kuin kuvien perusteella, joten maalaukselta ei olisi voinut välttyä.
Hain marraskuussa tilalle kesken jääneen '81 GX projektin etelärannikolta, >> kuva pirssistä, joka oli pitkään lojunut nettiautossa myytävänä. Auto ei tuottanut pettymystä, ainoa hitsaus piti tehdä antennin reiän tukkimiseksi. Jopa koteloiden uretaanit oli ruiskutettu uudelleen :!:
Sitten ei muutaku maalaamaan. Ajattelin tässä huvikseni kokeilla ameriikan mallia budjettimaalaukseen ja vetäistä maalitelalla emalimaalit pintaan. Viikon aherruksen, neljän maalikerroksen, hiomisen ja kiillotuksen jälkeen maalipinta näytti ihan hyvältä, >> konepeltiä ja >> lokaria. Maalit maksoivat vajaa seitsemänkymppiä, lisäksi meni maaliteloja, hiomapaperia ja tärpättiä. Kuva vielä >> maalaustarvikkeista..
Rakensin myös uuden sisustan, alkaa sisälläkin viihtymään. Etupenkit on iS Sierrasta, johon lisäsin sivutoppauksia aika reilustikin, nyt istutaan kunnolla penkissä kiinni eikä tarvitse kovassakaan kyydissä valua mihinkään. Verhoilut on tilattu sedan Sierraan Tammer-Suojasta vuonna nakki ja kirves. Takapenkki on myös Sierrasta, totesin, että on helpompi laittaa Sierran penkki Taunukseen, kuin noita Sierran verhoiluja Taunuksen penkkiin. Oviverhoilut ovat omaa valmistetta alempaan listaan asti, samoin kojelauta on päällystetty mustalla keinonahalla, eipä ainakaan heijastele..
>> Kuva ja >> toinen ja >> kolmas
Sitten tekniikan kimppuun. Olin harmaalla Taunuksella mallannut Sierran DOHC-moottoria, ja todennut, että sen saa jotenkin säällisesti mahtumaan konehuoneeseen, kun käyttää MT75-lootaa. Alunperin ajatuksena oli käyttää T9:ää ja Taunuksen omaa kardaania, mutta kardaani oli liian pitkä, eikä konetta saanut tarpeeksi taakse, jotta öljypohja olisi mahtunut. Kuitenkaan juuri mikään ei tietysti mennyt suoraan kiinni, vaihdekeppi ei osunut kohdalleen, pakkilukko vei liikaa tilaa ja kannatinpalkki piti tehdä uusiksi. >> Kuva lootasta. Noooh, eipä haittaa, tuo aluloota on paljon kevyempi, parempi käyttää ja kardaanillekin tarvitsi vain hitsata uudet tukilaakerin korvakkeet.
Koneen remppasin täysin alusta loppuun, paitsi hydraulinostimet ostin "vähän käytettyinä". Viilasin ja höyläsin vähän kaikkea mahdollista, mitä nyt itse osaa tehdä ohjeiden mukaan koneelle muutamien lisähevosten toivossa, mm. >> palotiloja ja kanavia koetin hieman porttailla dremelillä itse esim poistaen kaiken pyörrevirtaukseen liittyvän, mitä vain pystyi. Koneen istuttamisen jälkeen väsäilin peltisarjan vanhoista OHC:n sarjan mutkista. Niin tuli >>esteettinen elämys, että oli pakko repiä palopeite silpuksi päälle... Tuon koneen yleisiä kansiongelmia välttämään modasin termarin koteloa, jotta sinne sai yleismallin Japsitermarin ja nyt siellä on Civicin 78 asteinen malli. Yllättävän lämmintä riittää silti ainakin näillä keleillä. >> Koko läjä kuvattuna.
Koneen paikalleen laittaminen oli aika hanurista, mikään ei oikein mennyt mihinkään suosiolla. Laturi otti runkopalkkiin, imusarja murjoi lämppärinkennon kotelon, lasinpesunestepytyn häkkyrästä ei jäänyt mitään jäljelle, vaihdekepin kannake otti vieläkin pohjaan ja kylkeen kiinni eikä kardaanin asentaminenkaan mitään kivaa ollut.. Hieman ahdasta meinasi tulla, kun sain jäähdytysjärjestemän ja sähköt tehtyä. Päätä tuli raavittua kerran jos toisenkin, kuten voi kuvitella... Laturiremppa on muuten tosi kiva homma nykyään, tuli sitäkin jo kokeiltua. Syyläri tuli V6 Taunuksesta, jonka letkulähdöt ovat oikeilla puolilla tuohon koneeseen. Lisäjäähdytys tulee 440 Volvon flektistä, jonka moottori menee kivasti laturin hihnan välistä puolen sentin päästä kampuran hihnapyörää. >> Miten niin ahdasta...
Noh, koneen käynnistyttyä kaikki tuntui ihme ja kumma toimivan täysin moitteetta, paitsi Volvon nelimäntäiset etujarrut, joiden ilmaaminen ei oikein onnistunut ilmaruuvien katkettua satuloihin. Monta päivää niiden kanssa tulikin tapeltua, mutta tosi hienoilla omatekoisilla ilmaruuveilla (pitäs melkee hakea patentti) ne sai jotenkin toimimaan. Taakse laitoin Sierran 9" rummut.
Konttorilla ei ollut muuta ongelmaa kuin tuo AKE:n uusi hieno ATJ-systeemi, joka tehokkaasti tappeli rekisteröintiä vastaan. Teknisesti pirssi meni läpi moitteetta, mitä nyt inssi vähän nälvi, että "ahtimen vielä ku laitat ni alkaa olla hyvä..." Tais tykätä, kun odottelin papereita konttorin puolella ja ukko ajoi autoa ulos hallista, ovi kun meni kiinni niin alkoi kumi valittaa ja kuului VROOOOOOOOOMMMM pihan puolelta....! Konttorin puntari näytti tasan 1000kg, eli painoa tuli 1.6 kaasariin verrattuna päätähuimaavat kymmenen kiloa lisää. 580kg eteen, 420kg taakse.
Seuraavia projekteja taitaa olla alustapäivitys, 130kmh jälkeen auto tuntuu kaatuvan suorallakin tiellä, voin sanoo että menohaluja löytyis _hieman_ enemmänkin... Eikä tuo mene asvaltilla oikein sladissa, suttaa vaan niin prkleesti, tarvitsee ihan älyttömän vastaheiton. Myykää joku mulle halpa lukkoperä ja PUR-puslat..
Niin joo ja toi GX:n ratti sai polttotuomion, suunnilleen samankokoista siistiä rallirattia saa siis tarjota.
Tulipas tarina. Mitä tästä opittiin? No ei niin mitään, budjetti kusi (OHO), aikataulu venähti ja koko projekti vähän levähti käsiin, mutta tulihan tehtyä. Tai no nuo ikinä mitään valmiita ole... Kuvia jäätyneestä autosta ennen rekisteröintiä =>
>> Ensimmäinen, >> toinen, >> kolmas ja >> neljäs. Kyl kelpaa kruisailla