Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Noniin, nysse hajos.
Taisikin reistailla vaihteiston siirtäjä, nyt on auto parkissa keula pensaikkoon päin nelonen silmässä. Vaihdekeppi on kuin puuroa hämmentäisi :?
Persketti
Viestit: 113
Liittynyt: 08 Helmi 2007, 11:42
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja Persketti »

Oisko sama vika ku mulla oli dokkisierrassa joskus, siitä kepiltä lootaan lähtevä siirtotanko poikki? Nätti korjata muuten, vaan ku laatikko pitäs tiputtaa pois. Paitsi jos tekee lattiaan siihen kepin etupuolelle huoltoluukun :lol:
Taunus 2d -77 1.6L
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ryömin eilen lumituiskussa auton alle sen verran, että totesin sen vaihteensiirtäjän pyöreän akselin olevan nätisti poikki siitä lootan sisästä, ei toivoakaan korjata loota kiinni :x
Uusi laatikko löytyy jo, pitäisi vaan päästä johonkin vaihtamaan. Kaverien autotallissa on hippipaku levällään...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jopas oli taas kivaa sladitella Taunuksella, yli kolme viikkoa se ehtikin maatua parkkiksella :D

Sain siis vaihdettua vaihdelaatikon tänään. Oli pikku geometriavirheitä sattunut siihen siirtäjätankoon... Eipä sillä, aika huono se vanha loota oli muutenkin.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Nyt toimii taas kaikki nopeusmittaria myöten, kehtaa jo ajella.

Kallis remontti tuli kuitenkin, kummastakaan lootasta kumidonitsi ei lähtenyt ehjänä irti, uusi maksoi 58 euroa :shock:
Kytkinvaijerista oli muutama säie pitämässä sitä läjässä, virittelin tilalle jonkun Sierran mallin kun Taunuksen narua ei löytynyt hyllystä. Se oli jo huomattavasti kohtuullisemman (8e) hintainen...

Diagnoosi - siirtäjätangon mutkat oli ilmeisesti suoristunut ja se nivel ei ollut taipunut enää riittävästi => vaihteet ei pysy silmässä ja lopulta nylkytti sen tangon poikki. Saa nähdä kauanko nyt kestää, vääntelin vain uuden tangon ja löin uuden lootan kiinni. Vaihteensiirto on kyllä niin jähmeä että varmasti on Sierrassa toiminut joskus muinoin paremmin :?

Talvirenkaatkin pääsi vihdoin viimein auton alle. Pito tuntuu kyllä yhtä huonolta kuin nypityillä Goodyeareilla.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Päivän erittäin typerä vika - Sierran kytkinvaijeri on aavistuksen liian pitkä Taunukseen eikä kytkin irroittanut kunnolla. Laitoin jatkopalaa kuoreen kun uudet vaijerit ovat niin hirmu kalliita, nyt menee vaihteetkin päälle nätisti...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jotkut vielä valittelevat noista squirteista ettei niillä tee mitään talvella, tänään kävin hakemassa vähän parempaa lootaöljyä Motonetistä, 15 astetta pakkasta ja Taunuksella mennään eikä siinä ole edes lohkolämmitintä kytkettynä :D

Tosin tästä jos vielä pakkanen kiristyy niin on jo otettava läppäri käteen ja ruuvattava ruiskua, siinä on vieläkin kesällä arvotut rikastukset käytössä. Eikä tuo kontista keulaan menevä poppikaapeli paljoa auta startatessa kun jännitteestä iso osa tuntuu katoavan matkalle...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Budjettimallin harrastamista - eilen tuli joo kaivettua rengaskone esille ja tänään vaihdoin välikelin kesärenkaat alle, ettei tule reviteltyä hyviä (?) nastoja ihan loppuun, edessä nyt 165/65R14 nypityt Galaxie uusiorenkaat ja takana 175/65R14 nypityt Goodyearit. Kelpaa suttailla, tallille näytti jäävän vieläkin lisää tuhottavaa :P

Oli hieno tunnelmavalaistus tuossa uuden Prisman parkkiksella niin piti käydä ottamassa kuvia, edestä ja takaa :)

Samalla maalailin vähän jääradalla osumaa saanutta hiekkapeltiä ja kaadoin lisää lasinpesunestettä... Jarrupalat kun vielä jaksaisi vaihtaa, muuta harrastamista tässä ei juuri nyt oikein olekaan. Joskus hyvin harvoin esiintyvän pienen käyntikatkoksen paikallistin mitä suurimmalla todennäköisyydellä puoliksi irtonaiseen virranjakajan kanteen, sille ehkä pitää joskus tehdä jotain...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Rengas-counttiin tuli taas pari tikkua lisää, eturenkaat lähtivät romukoppaan runkovammaisina, vetivät kyllä huonoudessaan vertoja jopa aikanaan Ladassani pyörineille Fightereille. Takarenkaat jäivät vanteille varapyöriksi, muutama milli jäi vielä revittelyvaraa... Vaihdoin kuitenkin alut ja tuoreempaa kiekkoa alle, nyt alla sopivasti löydetyt 205/55R15 Goodyear Eaglet 8)

Muuta mitä autolle on vajaan parin kuukauden aikana tehty... Kuskin penkin kippivaijeri meni poikki ja korjattiin... Lisäsin puol litraa öljyä kuukaus sitte... Poltettu kumia josta pomokin antoi vähän palautetta duunissa :oops: Ajettu toista tonnia...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Mites se murphyn laki menikään...

Aloin vaihtamaan vihdoin viimein jarrupaloja pihamaalla kun grillattiin kavereiden kanssa ja aurinko paistoi.
Satula kun oli kuskin puolelta atomeina - kas vain, alkoi sataa vettä :?
Samalla huomasin ettei uudet palat sopinutkaan ilman viilailua paikalleen.
No, räpläsin kuskin puolen läjään ja purin apparin puolen...
Sitä kasatessa vesisade loppui...
Pyöränmuttereita vääntäessä aurinko alkoi paistaa :x

..tu
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ahvenistoa kierretty taas Taunuksella viime viikonloppuna, kesken kierroksen tuli 15tkm matkamittariin :)

Ajot alkoivat hienosti, kun helteellä jarrut hävisivät puolentoista kierroksen jälkeen ja kone naulasi ihan prkleesti. Sen jälkeen ajeltiinkin ilman kyytiläisiä ja hieman rauhallisemmin jarrutellen, nakutuskin rauhoittui kippaamalla purkillinen oktaanibuusteria tankkiin. Perin yllättäen renkaita joutunee vekslaamaan ennen seuraavaa ratareissua, muuten auto toimii kuin kello :P
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

http://www.youtube.com/watch?v=-XGXwUQ7j7A

Laitetaan henun kuvaama pätkä Taunuksen kengitystä vielä tännekin, kiitokset siitä :D
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Sain tuossa alkuviikosta uuden akun ja laturin läppäriin, lisäksi jokin aika sitten purin kaverien purku-Vectrasta oikeasti toimivan Boschin lambda-anturin, joten ensimmäistä kertaa olen päässyt kunnolla säätämään ruiskua muutenkin kuin perstuntumalla. Ja hitto että alkaa mennä nyt ihan bensanhajulla, kaupungissa reipasta ajoa 9l/100km ja 3/4 semirauhallisella maantieajolla meni seiskaan... :P
Vieläku tuon ajoittaisen kipinää katkovan vian saisi lopullisesti selvitettyä niin voisi sanoa jo oikeen ekoautoksi.

Pientä projektintynkääkin tulossa taas rata-ajeluita varten, kuten ostoilmosta voi päätellä, jos tekis oikeesti toimivat jarrut ilman yhtään tappovirityksiä...
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Uujea, jokohan nyt alkaa Taunus pysähtymään kunnolla 8)
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/jarrut2.JPG

Prkln pääsylinteri vain näyttää kusevan hieman, en kyllä jaksa just nyt alkaa vaihtamaan.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Auto tuntui sen arvoiselta että tunsin velvollisuudekseni ostaa ensimmäistä kertaa elämässäni ihan uudet autonrenkaat... Tai lähinnä siksi etten jaksa kerran kahdessa kuukaudessa olla vaihtamassa vähän ehjempiin romisdonitseihin, nyt on tuhottu kaksi kierrosta renkaita tälle kesälle. :)

http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/nakit.JPG

Vielä ei tosin oikein säväyttäneet millään ominaisuudellaan. Sadekelillä ei ole pitoja lainkaan ja runko on niin pehmeä että piti mutkatiellä oikein pysähtyä katsomaan onko kaikki tukivarret vielä paikallaan :?
Painetta nostin jollain mittarilla 2.8 baariin ja tuntui edelleen ihan yhtä paskoilta. Olisin vähän parempaa odottanut kun kaikki noita Toyo Proxeseja jaksavat kehua, pitäisi vielä pysyä kaiteiden välissä Alastarolla viikonloppuna tuollaisilla... Jotain se "reinforced" vissiin siinä renkaan kupeessa kumminki tarkoittaa kun romisäijä sanoi että piti tuupata kuusi baaria painetta ennenkuin pyörä lopsahti tiivisteuraansa :shock:

Jarrut sentään toimivat mainiosti
Vastaa Viestiin