Quad cam Taunus

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Ei näköjään toimi lämmittämätön lambda enää auton alla, kaasutöhöllä sai henkeä siihenkin, mutta autossa ei enää pelitä. Luultavasti toimi sen pari päivää, kun sytytysennakot olivat rajusti pakkasella, jolloin pakoputki lämpesi tarpeeksi.

Bensanpaineilla leikkiminen ei kovin arvattavasti auttanut vaikka väänsi paineet neljään baariin, joten Opelin C20XE koneen suuttimet ovat nyt ruuvattu paikalleen, kiertää jo kevyemmin kuuteen ja puoleen tonniin. Säädöt kai vieläkin ihan metsässä, mutta bensaa ei näytä kuluvan 20 litraa satasella ja auto käy nätisti ja kulkee tasaisesti joten toimikoon noin... Lähtee jopa aamuisin käyntiin ongelmitta
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jees, tuomio tuli. 130 hevosvoimaa @ 5600rpm :lol:
No, onhan se enemmän mitä tehdas lupaa. Pyörille jäi siitä vielä 116hv. Vääntöäkin oli mukavasti yli 180nm aluella ~2300-> melkeen 5000rpm lukuunottamatta ihme notkahdusta 3500rpm kohdalla. Joka sekin taisi selvitä heti kun sain läppäriin virtaa ja tutkin dynossa arvottuja bensa- ja sytkäkarttoja :oops:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Voi isä kissan vittu sentään

Kone toimii nyt kuin kello, GTS-alusta Floflex puslilla toimii mahtavasti ja bensaa palaa, tein tänään jopa uuden takavaimentimen ja kiinnitin sen viikonlopun Ahveniston ratapäiviä varten kunnolla.

ja VAIHDELAATIKKO HAJOSI :evil:
Kengityksen jälkeen ykkönen ja kolmonen häviää kokonaan, pomppaa välittömästi pois päältä kovan rusauksen saattelemana. Täytyy vielä huomenna katsoa minkälaista öljyä siellä on, jospa sitä saisi vähän tekohengitettyä. Ennenkin tuo on pitänyt ujellusta kovan ajon jälkeen (öljyt lämpiää?), mutta nyt se taisi kyllästyä kiusaamiseen lopullisesti.

Ei olis nyt just tarvinnu, vaikka viikon päästä niin ei olisi mitään väliä :(
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Joopajoo, mitähän tämä mahtaa olla =>
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/kusta.JPG
Tuli lootasta ulos tommosta. Muistaakseni kuitenkin kaadoin sinne ATF:ää viime talvena, vaikka kyllä tuosta jotenkin vielä sen kissanvirtsan aromin tunnistaa. Viskositeetti kuitenkin on lähempänä tärpättiä :shock:
Nyt on uutta synteettistä Dexron kolmosta loota pullollaan ja tuntuu vaihteet menevän päälle ja pysyvän siellä, vaikka monenkaan vaihteen synkro ei toimi kunnolla... Hiljenikin kummasti. Ehkä olikin ihan hyvä että reistasi ennen rata-ajoa, vaikka kovin pitkää elinajanodotetta en kuitenkaan tuolle askille uskalla ennustaa
Avatar
taunusstyle
Viestit: 1432
Liittynyt: 02 Marras 2004, 05:03
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja taunusstyle »

tuo automaatin öljy taitaa olla liian lirua manuaalin,kokeile normaalia manuaalin öljyä niin luulis pelaavan paremmin.automaatin öljyssä taisi olla jotain kitkan muunninta seassa mut saatan olla väärässäki
ruoste! mitä mainioin ruuvilukite
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Jos se öljy on liian lirua, se tulee tiivisteiden välistä pihalle :wink:
Ei tuohon MT-75:n saisi edes kaataa muuta kuin Fordin omaa MT-öljyä ja tuo Dexron 3 ATF käsittääkseni täyttää samat laatuluokitukset, maksaa vain murto-osan siitä originaalista...
Tuossa lootassa olleessa soossissa oli niin paljon vettä seassa ettei ole taatusti voidellut yhtään mitään.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Pääsinpäs lopulta radalle sunnuntaina, 73km tuli vedettyä kahdeksikkoa Ahvenistolla kaasu pohjassa.
Ja Taunus toimi radalla kuin kello, kone ei kuumentunut, jarrut ei hävinnyt eikä mitään. Vaihteisto vain alkaa olla aivan loppu, samoin renkaat... Ykkösvaihde kytkeytyy tosi heikosti. Hieno kuva radalta

Päivällä kävin joutessani näyttämässä Taunusta konttorilla kun totesin tarpeellisten vaihteiden pysyvän jotenkin silmässä... Ja hylsyhän sieltä tuli että heilahti. Käsijarru ei toimi lainkaan kuskin puolella, käyttöjarrukin sillä puolella takana aika heikko ja kuskin puolen etusatulasta yksi ilmaruuvi vuotaa nestettä. Tai siis on ilmeisesti vuotanut radalla. Renkaatkin oli muka liian sliksit... :lol:
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Tuli aivopieru viikonloppuna kun mietin mitä teen noille ratakireille silestoneille, ja keksin että hei meillähän on tallilla uusi hieno ja kiiltävä rengaskone...
Millään kun en viitsi vielä revitellä hyviä nastoja rikki, niin kävin siis hakemassa paikalliselta romuttamolta kierroksen jonkun Peugeotin peltivanteita ja tallin nurkalta romukasasta kolme Goodyearin ja yhden Gislavedin 175 leveitä nastarenkaita, nypin ne ja kampesin vanteelle. Voilá, tulipa kaunis... :lol:
Tiedä sitten tuliko tuosta yhtään parempi, mutta onpahan lailliset renkaat joita kelpaa esitellä katsastuskonttorilla.
Avatar
aapo
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Elo 2007, 15:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja aapo »

sinähän näppäränä kaverina myyt mulle noi sun koneen kiinnikkeet. saat hyvän korvauksen niistä.
Taunus Coupè -71
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

aapo kirjoitti:sinähän näppäränä kaverina myyt mulle noi sun koneen kiinnikkeet. saat hyvän korvauksen niistä.
En myy, en todellakaan, älä edes kuvittele :)
Meni kokonainen iltapäivä ja ilta pitkälle kun soviteltiin sitä valmista konetta paikalleen kaverin kanssa, jostain syystä muistan sen kiroilun ja tuskanhien vieläkin :D

Kopioitakaan ei pysty tekemään kun ei ole mallilohkoa ja irtonaista taunuksen etukelkkaa.
Avatar
aapo
Viestit: 24
Liittynyt: 27 Elo 2007, 15:17
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja aapo »

no viittisitkö edes ottaa kuvat niistä, mitä nyt mahollista purkamatta. olis suuri apu...
Taunus Coupè -71
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

aapo kirjoitti:no viittisitkö edes ottaa kuvat niistä, mitä nyt mahollista purkamatta. olis suuri apu...
Tuolla mun ftp:llä on kuvia moottorista irrallaan, joista idea selviää jotenkin. Konehuone on niin täynnä rojua, ettei niistä taida kameralla saada enää mitään järkeviä kuvia.
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/SANY0465.JPG
http://koti.phnet.fi/tpelt/Autoja/Taunus/SANY0467.JPG
Muistaakseni laippa koneen kylkeen on rälläköity 6mm tai 8mm umpijöötistä ja siihen on porattu DOHCin korvakkeiden jako. Pulttasin ne laput tyhjään lohkoon+öljypohjaan+vaihteistoon kiinni ja vinssailin paikalleen ja hitsasin sopivan mittaiset pätkät OHC taunuksen korvakkeista siihen. Siinä sattui vielä pieni suunnittelumoka kun nyt koneen kumityynyt ovat ihan ylimmässä asennossaan, joka tekee senkin puolesta asennuksen todella pottumaiseksi.
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Noniin nyt on leimaa 2010 helmikuun alkuun asti :)

Matkamittariinkin kierähti kymppitonni täyteen :shock:
Avatar
vtormane
Viestit: 657
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 01:22
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja vtormane »

Tekeekö tuolla rengaskoneella mitään, näin niinku suoraan kysyttynä? :)
Tuohan vissiin irrottaa vain ne renkaan reunat ja käsin joutuu rengasraudoilla irrottelemaan gummin?
jeddah
Viestit: 882
Liittynyt: 23 Touko 2007, 19:47
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah »

Se rengas asennetaan siihen tolpan päälle ja tuon pitkän kepin päässä on "veitsi" millä rengas kammetaan vanteelta. Lähtee tosi siististi ja helposti, tallin nurkalla on parisenkymmentä irrallista rengasta tälläkin hetkellä lojumassa :D
Asennusta varten siinä kepin toisessa päässä on joku ihme häkkyrä jonka toimintaa emme ole keksineet... Mutta tuohon tolpanvarteen kiinnitettynä rengasraudallakaan asennusta ei voi sanoa kovin hankalaksi, joskin hieman hitaammin toimitus toki menee kuin Euromasterilla. Sillä on asennettu nyt rengaskierros Nissan Sunnyyn, BX Sitruunaan, Taunukseen, Nissan maasturiin, yhteen peräkärryyn ja Mercuryn varapyörä että kaipa tuo on maksanut itsensä (49e) takaisin... :lol:
Laatu on taattua Kiinalaista, kerran on mennyt irroitusrauta solmuun kun jätkät väänsivät jotain 33" Mud-Terrainia vanteelta :lol:
Vastaa Viestiin