Ford Taunus Coupe GT 2300 V6-73

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Ford Taunus Coupe GT 2300 V6-73

Viesti Kirjoittaja V-P »

No niin. Ajattelin minäkin hieman alkaa kertoilemaan projektistani ja Taunus kokemuksistani.

80 -luvun loppupuolella kun sain ajokortin ensimmäinen autoni oli tietysti Taunus. Silloin Viipurin Autolasta jäi käsiin 150 tkm ajettu 2.0 L 4d sedan. Autohan oli mitä mainioin nuorelle miehelle (miksei vanhemmallekin) voimaa ja näköä riitti, ainakin siihen aikaan (autolla meinaan).
Pari vuotta etiäpäin ostin myös Coupe -mallin. Siihen autoon tuli tehtyä mittavat peltityöt ja alkuperäisen 1.6 OHC:n tilalle vaihdoin 2.0 V6:n sekä isommat jarrut yms.
Taunukset ja autoharrastus saivat jäädä opiskelujen ja "järkiintymisen" takia vuosiksi.
Usein mielessä oli käynnyt että olisi se vielä mahtavaa omistaa alkuperäinen Coupe GT.
Viime vuoden joulukuussa (2006) iltasella Nettiautossa surffatessa tuli eteeni vakavasti otettava tapaus. Jumaliste siinä se on. Myytävänä oli alkuperäisen oloinen Coupe GT ja vielä 2300 V6:lla.
Kuvien perusteella kaikki pisteosatkin olivat paikallaan. Erinäisten sekoilujen ja epäröintien ja vaimon pehmityksen jälkeen Taunus vaihtoi kuitenkin omistajaa.
Vaikka auto oli ajokuntoinen otin varman päälle ja toin sen trailerin päällä kotio.
Ensimmäiset päivät hankinnan jälkeen menikin siinä ihmetellessä,istuen kuskin penkillä kaljaa siemaillen ja kuunellen V6:n mörinää.
Välillä tietenkin sai vaimollekin selitellä että tätä mä oon aina halunnut ja kyllä me tällä parin vuoden päästä kesällä päästään kurvailemaan. Hehee!!!
Tanen hanskalokerosta löytyi paljon erilaisia papereita. Harvinaista sinällänsä että 34 v vanhan auton paperit
olivat vielä siististi säilyneet.Omistajan käsikirja,huoltokirja leimauksineen
jopa Stockmann Oy:n luovutushuolto-ohjelma päivättynä 29.5.1973 oli tallessa. Auto luovutettiin ensimmäiselle omistajalle 30.5.1973.
Asentajat nro 308,309,311 ja 307 olivat tehneet tarkastukset mm hansikaslokeron salvan säädön ja muita tärkeitä toimenpiteitä. Heh. Aukoton historia tässä Coupessa.
Moottori (YY)ja voimansiirto ovat vielä alkuperäiset.Takapaksista löytyi vielä alkuperäinen tunkki ,pyörän mutterin avain ja varoituskolmio. Vararengaskin oli vielä paikallaan!Ja mikä on vielä hyvää ajatellen museorekisteröintiä niin ovipahvit ja hattuhylly ovat ehyet. Kattoluukkukin on jäänyt onneksi asentamatta!

Korissa on paljon ruostevaurioita mutta onneksi peltiosia saa vielä tähän MK1:een.Äänieristysmassat
olen poistanut ja onneksi pohjasta ja palkistosta ei ole löytynyt ruostetta Ja siitä minä lähden että mikään asia ei ole liian suuri tehtäväksi. Tuli siihen ensimmäisenkiin Coupeen tuhlattua peltiä ja aikaa 18 v sitten...

Kevät-Kesä 07 se aika mitä talon remontoimiselta on liiennyt on mennyt lähinnä korin osien purussa ja osien tilauksessa. Ainoastaan kojetaulun rungon olen jättänyt paikalleen. Jokaisen osan olen pussittanut ja merkinnyt
jotta löytävät sitten oikeille paikoilleen kasausvaiheessa. Erinäisiä korin peltiosia on hankittu Suomalaisilta toimittajilta.Etulokasuojat löytyivät nimimerkeiltä V6 ja Gebardi. Kiitos viellä heille!

Sittenkun ehdin niin laitan kuvia tulemaan sivuille niin näette että missä mennään.Mutta mitään kiirettä en meinaa tässä projektissa pitää.
Hommaa jatketaan kun aikaa on ja siltä tuntuu...
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

Onnea vaan hankinnasta, kyseessä lienee valkoinen yksilö? Ei näitä alkuperäisia 2.3 GT:teitä liikaa vieläkään ole. Laita vaan museokilpiin! Ei jää mulle paineita ton oman museoinnista :D , vaikka toteutettavissa olisi sekin. Pitkiä hermoja vaan.
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Juu valkoinen yksilöhän tämä on.Aika harvinainen
väri tuntuu olevan. Tarkoitus on museorekisteröidä pirssi takaisin liikenteeseen.Mapin coupe taitaakin olla nyt Suomen ainot rekisterissä oleva 2300 GT!
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

vsa0070 kirjoitti:Juu valkoinen yksilöhän tämä on.Aika harvinainen
väri tuntuu olevan. Tarkoitus on museorekisteröidä pirssi takaisin liikenteeseen.Mapin coupe taitaakin olla nyt Suomen ainot rekisterissä oleva 2300 GT!
Pitäa varmaa kiusata tilastokeskusta tällä asialla...
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Taunus edistyy pikkuhiljaa. Tallin sain siihen kuntoon että projektin sain mahdutettua lämpimään talliin.
Korista on irroitettu lähes kaikki. Nyt aherran repsikan puolen sivua. Etu sisälokari on vedetty pellille ja pari paikkaa
on jo löytänyt paikoilleen. Perjantaina kävin hakemassa Woikoskelta Argon/Co2 pullon .Miggi tuntuu tekevän hyvää jälkeä.
Hitsaushommista on sen verran aikaa että ajattelin aloittaa ensimmäiseksi kohdista jotka jäävät piiloon.
Vanha kynnyskotelo on irroitettu. Kynnyskotelon sisäpelti näyttääkin huonommalta mitä luulinkaan. Suorasta 0.75mm:n pellistä saisi tehtyä uuden. Päätin kuitenkin tilata Motomobil:sta uudet kun hinta siellä on vain n35 e kipale! Samalla tilasin etulyhdyn
ympärillä olevat pellit. Jos hyvin menee niin pellit tulee jo ens viikonlopuksi?! Pääsee sitten taas etiäpäin.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Vaikka hiljaista on nettirintamalla ollut niin Coupen kimpussa autotallissa on tullut viihdyttyä.
Sivuhelmat(sisä ja ulko) olen migillä liimannut kiinni. Samoin kuskin puolen lampun kehys ja takapaksin pellit on korjattu.
Eilen alkoi takasisälokasuojan mallaus.

Tosissaan viime vuoden joulukuussa olin töiden puolesta käymässä Saksassa. Samalla kävin tutustumassa
Motomobil:n varaosatarjontaan(vain 650 km ajoa). Heh oli siinä pikkasen paikallisen "motonetin" henkilökunnalla suu hämmästyksestä auki kun rynnättiin sisään ja sanottiin olevamme Suomesta ja tarvittaisiin muutamia
peltiosia Coupeen. Ystävällistä porukkaa tuntui olevan. Kahvit tarjottiin ja juteltiin niitä näitäkin. Ainoa tane muuten minkä pongasin Saksassa oli juuri Motomobil:n pihassa. Ajelevat hieman tuoreemilla peleillä jo siellä.
Ainoa kriteeri oli peltiosilla että niiden piti olla pieniä kooltaan, sillä seuraavana päivänä oli edessä lento koto
Suomeen ja kovin suuria osia ei oikein voinut lastiruumaan mahduttaa. Suurin peltiosa oli takasisälokasuoja jonka
toin mukanani. Tosin vaihtokonetta odotellessa Amsterdamissa kaveri huomasi ja tokaisi "hei hitto tuolla on se sun
tanen peltiosa koneen alla". Oli meinaan pudonnut korivaunusta maahan kun henkilökunta purkasi lastiruumaa.
Siinä vaiheessa alkoi jo vitutaa että oliko turha Motomobil:n reissu takana(se pakkaaminen ja muu säätäminen sen osan suhteen).
No kun Vantaalle päästiin niin eihän sitä peltiosaa tosissaan näkynyt missään.Oma matkalaukku(sisällä korjauspaloja) tuli vain liukuhihnaa pitkin. Reissun jälkeen seuraavalla viikolla soiteltiin kuitenkin matkahuollosta.
Jees sisälokasuoja oli löytänyt oikeaan osoitteeseen.Lentoyhtiöltä tuli vielä pahoittelut ja kokonaista 20e alennus
lennosta....
Mutta homma jatkuu projektin parissa. Jos ei autotallissa niin ainakin tane pyörii mielessä...
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
fonzie
Viestit: 329
Liittynyt: 10 Tammi 2005, 00:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fonzie »

tsemppiä projektiin! mahtaa olla ainut suomessa oleva taunus alkuperäisellä nahkaverhouksella. onneksi menee museointiin, eikä tuunaukseen :)
Taunus 4D XL 1600 vm. 1971

entiset Taunukset:
Taunus 4D XL 2000 V6 vm. 1973
Taunus Coupe GXL 2600 V6 autom. vm. 1972
Taunus Coupe GT 2000 V6 vm. 1972
Avatar
Farkku
Viestit: 577
Liittynyt: 28 Marras 2005, 14:24
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Onnea, onnea! Tätä rojektia on mukava lueskella.
Mondeo 1.8 TDi -97
Scorpio Ghia 2.0 -95
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Kiitos kiitos. Tyytyväinen olen hankintaan vieläkin vaikka hommaa tuntuu riittävän. Mutta kiirettähän mulla ei ole eikä saakaan olla projektin kanssa jos hyvän haluaa. Määräpäiväksi olen asettanut 2010. Silloin nimittäin pasahtaa
mittariin tasan 40v. heh!
Juu tosissaan kumminkin tallissa on tullut häärittyä iltamyöhään (vaimon mielipide) ja mitä on tullut tehtyä viimeaikoina eli
kuskin puolen helma ja lattian reuna uusittu. Takakylki poistettu ja takasisälokasuoja uusittu.Takakulmasisäpala
poistettu ja uusi pala hitsattu kiinni.
Viimeviikolla kävin sattumalta tekemässä hieman hankintoja. Kotiin tultaessa paksista löytyi alkuperäiset FORD-peltiosat poikkipalkki etuhelman taakse (syylarin alle) ja kokonainen kylkipala(siis ovesta taaksepäin). Voi vide ei tarvitse tehdä kylkeä kolmesta palasta ja säästyy siitä tinauksesta ja paklaamisesta. Siis kävi aivan mahtava tsäkä että löytyi nämä osat. Edes Saksasta ei saanut näitä osia!
Muutakin pientä on tullut puuhasteltua esim kromiosien kiillotusta ja sisäverhoilun irto-osien putsailua ja tarkastelua ja kuntoarvion tekoa. HOMMA JATKUU.....
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Perjantaina tuli käytyä Hellsingissä tarkastamassa taas paikallisen peltifirman varaosatarjontaa (RTO Tuonti Oy, Vartiokylä). Myyjän kanssa kahlattiin varastohyllyt läpi. Vielä löytyi kotiintuomisena apparinpuolen runkopalkin korjauspala takapaksin alle, takapaksin lattiapelti ja korjauspalat etulokasuojan alle.Olisi löytynyt uusi puskurikin taakse, mutta kumilistan reijät oli "juosten kustu". Nyt alkaa olla kaikki korjauspalat kotona jota tarvitaan. Vielä puuttuu kuskin puolen takakylki ja takasisälokasuoja. Keväällä laitan tilauksen menemään Saksan Biltemaan!
Kesää tässä odottelen jotta pääsisi Coupen ajamaan ulos ja poistamaan etu ja taka akselit. Tarkoitus olisi puhalluttaa hiekalla akselit ja alusta. Hommat jatkuu....
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Nyt on kuskin puoleinen takalokasuojakin tilattu. Pitäis tulla ens viikolla Saksasta.Lokasuojaa odotellessa ahertelen repsikanpuolen takasisälokasuojan kimpussa.Harmi kun joutuu tekemään paloista sisäloksun.Tosin eipä tuo tule näkymään kun päälle tulee uusi takalokasuoja.Kävin myös hakemassa maalikaupasta 2K ruostepohjaväriä tulevia pohjamaalauksia silmälläpitäen. Kauppias suositteli Zink 2k pohjaväriä. Kestää minkätahansa pintavärin päällevedon.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

vsa0070 kirjoitti:Nyt on kuskin puoleinen takalokasuojakin tilattu. Pitäis tulla ens viikolla Saksasta.Lokasuojaa odotellessa ahertelen repsikanpuolen takasisälokasuojan kimpussa.Harmi kun joutuu tekemään paloista sisäloksun.Tosin eipä tuo tule näkymään kun päälle tulee uusi takalokasuoja.Kävin myös hakemassa maalikaupasta 2K ruostepohjaväriä tulevia pohjamaalauksia silmälläpitäen. Kauppias suositteli Zink 2k pohjaväriä. Kestää minkätahansa pintavärin päällevedon.
Mulle tuli Saksasta takalokarien reunat molemmin puolin. Ei istu ne sisimmäiset yhtään ulommaisien kanssa ja ulommaisetkin on todella huonoa laatua. Joten parempi tehdä itse paloista.
Tilasitko sen ihan koko takakulman? Se saattaa jopa olla ihan laadukas :D
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
V-P
Viestit: 171
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 20:15
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja V-P »

Juu eli takalokarit on alkuperäiset ford varaosapellit. Eli ovesta takalampun kehykseen asti. Sopivuus on 100%.
Helkutin kalliit vaan olivat (siis se Saksasta tilattu yksilö). Se ainakin takaa sen että coupen linjoista tulee suorat ja pakkelittomat. Kuskin puolelle kerkesin tilata ulkokaaren (Klokkerholm) ja tuli huomattua että vaikka hitsasi päittäissaumalla niin ei tullut sopimaan vaan takakulman "pokkaus" jää irvistämään n.5mm. Tinalla olis virheen saanut suoristettua.Siksipä tilasin koko ulko lokasuojan.
Sisälokarin kohdalla Saksasta tilattu ulkokehän (siis ulkokehä eikä ulkokehän korjauspala) sopivuus sisäkehään
oli myös 100%. Ainakin vanha lokasuoja istui tiiviisti sisälokasuojan kaaren päälle. Samoin käy uuden lokasuojan kanssa(ens viikolla pääsee sovittamaan jahka tulee Saksasta), koska se on alkuperäistä ford varastoa.
Ford Taunus Coupe 2300 GT -73
Ford Mondeo TDCI
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

Aika vähä niil on enää alkuperästä Ford osaa...
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Rockinrooster
Viestit: 9
Liittynyt: 01 Syys 2007, 16:23
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rockinrooster »

Ihan tällee mielenkiinnosta ku oot tilannu tuolta motomobililta, ni minkälaiset niissä on noi toimitusajat ja rahtikulut, noin suurinpiirtein? Itellä olis tarvetta kohta ruveta sieltä tilailemaan, nii kyselenpä vaan. Ja onnea vaan projektille 8)
Säästä luontoa, pyyhi pöllöön.
Vastaa Viestiin