Pikkupoikana ja ihailin kotini ohi usein ajanutta 2-ovista mk1 Signal Orange väristä tonnikuussatasta sillä silmällä.. Joskus ajokortin saamisen jälkeen syttyi polte saada joskus harrasteautoksi nimenomaan pre-73 pyöreälamppuinen, pystykojelautainen 2d Tuhnus, mieluusti tuo Signal Orange tai joku muu vastaava väri. Hyvät maksoivat ja huonoihin ei riittänyt taito.. Kului taas vuosia viis ja muutama nuorempi Taunus oli hetken aikaa omistuksessa niinä vuosina..
Tuli Elokuu 2003 ja kotopitäjässä paljon menoa viikonloppuna, Karviapäivät siis, yks kaveri tuli olutteltassa puheille "Sami... arvaas millä tultiin!" kysyjän tuntien arvuuttelin "Fordilla?"
Tapasin Tonin, auton omistajan / kuskin (nyttemmin jo hyvän tutun), tuolloin ensimmäistä kertaa, käsipäivää tokaisin ohimennen ja VAADIN päästä ison itseni kanssa takapenkille nimenomaan. Ja voi sitä kyytiä; 2.3 litrainen kutonen oli juuri saatu tilaansa ja 4-lovinen manuaali jatkeena, tuplaputkisto 3" RST ulostuloilla kruunasi saundit.. Olihan hymy naamalla koko ajan. Ikimuistoisen kyydin päätteeksi sanoin kuskille: "Toni, sitten KUN sä joskus myyt tämän, soita mulle ennenku laitat muualle myyntiin.." Sain kieltävän vastauksen, Taunus ei ole kaupan eikä heti tulekaan.Kaveri: Juu, ja arvaas millasella?
Minä: Eikai Taunuksella???
K: Juu, Taunuksella, arvaas millaisella?
M: Kutostaunuksella???
K: Juu, kutonen ja manuaali
M: Älä saatana, onko vielä -73 tai vanhempi
K: Seiskakolmonen pyöreälamppuinen
M: Älä jumalauta, onko vielä Signal Orange?
K: En tiedä mikä oranki mutta orankinvärinen se on...
M: MÄ HALUAN KYYTIIN SILLÄ TAIVAS ON TAUNUKSEN TYHJÄ TAKAPENKKI!!!
K: No mennään, soitan kaverille!
Meni taas reilu vuosi, Lokakuuta 2004 elettiin silloin. Toni soitteli ja sanoi että on vakavissaan ajatellut Taunuksesta luopumista, ja mä olisin oikeantyyppinen projektin jatkaja.. Kaupat väännettiin valmiiksi, vaihdossa meni mm. -89 Valenciaeskoortti.. Auto haettiin kotiin ASAP, siinä oli leima loppumassa parin viikon päästä ja auto vaati tasan kaksi pientä paikkaa; helmakotelon takapäähän pyöränkotelon puolelle ja tankin täyttöputken ympärille peruspaikkaan. Näillä leima irtosi heti, ja taitaa auton silloin leimannut katsuri kirjoittaa täälläkin foorumilla
Auto on alunperin 1.6L ja manuaali, ollut ensimmäisellä omistajallaan herraties kuinka kauan, vasta 2000 luvulla papparainen on luopunut autoilusta, edelliset 10v on Taunus ollut vain kesäkäytössä.. Uudesta asti on hyvin pohjaakin hoidettu eli hyvänä on säilynyt alusta kaikenkaikkiaan. Käsittääkseni pohjaa ei ole kertaakaan paikattu mistään eikä ole tarviskaan. Väri ei oli Signal Orange vaan Cardinal Red, joka on tummempi ja punaisempi kuin Signal Orange. Cardinal Red sopii silmään yhtä hienosti mulle.. Maalipinta on pesemällä / vahaamalla saatu mm. konepellin kanteista PUHKI, eli uudelleenmaalaus on listalla joskus tulossa. Toni vaihtoi autoon 2,3 moottorin ja manuaalin, sittemmin manuaali vaihtui A4LD automaattiin ja moottori hieman kiristettyyn 2.0 kotoseen. Tämä setti oli paikallaan kun ostin auton.
Eka leimasin auton ja ajelin sillä n kuukauden kunnes vaihteisto sanoi itsensä irti. Auto kuskattiin trailerilla kotopuoleen appiukon halliin talvehtimaan. Ostin crsc foorumilta ehjänä irrotetun A4LD laatikon ja -83 Sierrasta 2,3 kutosen jotka talvella laitoin paikalleen. Kone oli seissyt jonkun aikaa ja vesikanavassa oli tukos -> pääsi kiehumaan.. Kannet irti ja plaanattavaksi. Laatikko ei löytänyt kakkosvaihdetta ollenkaan; ensin kakkonen ei kytkeydy ja sitten kun kytkeytyy niin on "välivapaa" kunnes kolmonen löytyy.. Siitä huolimatta kesä 2005 ajettiin vaikka vaihteistovaivojen lisäksi tyhjäkäynti häipyö kuumana. Syksyllä laatikko alkoi hukkaamaan öljyä pirusti joten auto jäi seisontaan. Ajoin vielä Marraskuulla Taunuksen Ilmajoella kuin tämä tupa ostettiin, vein ennen joulua kilvet pois ettei mene maksuja turhaan.
Auto seisoo kylmässä kuivassa tallissa parhaillaan ja odottelee hyvän 2.4efi moottorin löytymistä. Kyllästyin aakkoslaatikoiden kanssa pelaamiseen ja ostin eilen C3 automaatin Taunusta varten. Kunhan 2.4e kone löytyy aion naittaa Taunukseen sen ja ceekolmosen, ajellaan kesä tai pari niine hyvineen ja sitten käydään maalausprojektin kimppuun.
Sisusta kaipaa myös huolenpitoa, ostoslistalla on jotkut kippaavat sport penkit jne sälää, työkaveri on puolisen vuotta jo luvannut tuoda mk2 GT cortinan keskikonsolin joten saan sitten valita asennanko sen vaiko jo tallissa olevan mk1 Granadan pitkän konsolin. Pisarapeilit on jo ostettuna, samoin kun oodet ovenlasien tiivisteet.
Tämä auto ei ole myynnissä..