Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Jotai edistystä, vähäistä tosin.
Kytkinkoppa Windsorin ja quife 69g väliin
Pakosarjoihin 48,3x1,5mm 304 käyriä, ehkä noilla yhdet sarjat saa tehtyä Kahdella eri säteellä, pienempi r70 ja isompi tais olla r100
Motti hahmollaan konehuoneessa, syylärille saa tehdä tilaa lukkopellin alle ja teettää joku paksumpi että saa riittävästi tilavuutta
Peterson Fluidsin uusi r4 märkäsumpun pumppu, windsorin kiinnikkeellä.
Tästä näkee hieman koneen etupään pituutta, pumppu mahtuu onneksi hienosti kiinni
Petersonilta tuli myös vetolaite kiilahihnalle sekä tuolle pumpulle, tuollainen pinottava booreilla kasassa oleva paketti. Myös atin dampperi tuli myös valmiiksi sovituksia varten.
Myös Petersonin suodatinjalka an12 liittimillä ja 1 1/2-12 suodattimen kierteellä
Aihiokannetkin hommasin jo valmiiksi (että sain pakosarjan laipat piirrettyä varsinaisten kansien mukaan). Kannet on tyhjät RHS 200cc imukanavalla olevat, venttiilit 2.02" ja 1.6" sekä palotilat 58cc. Kanavat vaikuttaa ihan asiallisilta, pienellä vinguttamisella saanee asialliset. Ferrean venttiilit täytyy kaveriksi tilata näihin.
Myös venttiilikopat otin RHS:ltä
Kytkinkoppa Windsorin ja quife 69g väliin
Pakosarjoihin 48,3x1,5mm 304 käyriä, ehkä noilla yhdet sarjat saa tehtyä Kahdella eri säteellä, pienempi r70 ja isompi tais olla r100
Motti hahmollaan konehuoneessa, syylärille saa tehdä tilaa lukkopellin alle ja teettää joku paksumpi että saa riittävästi tilavuutta
Peterson Fluidsin uusi r4 märkäsumpun pumppu, windsorin kiinnikkeellä.
Tästä näkee hieman koneen etupään pituutta, pumppu mahtuu onneksi hienosti kiinni
Petersonilta tuli myös vetolaite kiilahihnalle sekä tuolle pumpulle, tuollainen pinottava booreilla kasassa oleva paketti. Myös atin dampperi tuli myös valmiiksi sovituksia varten.
Myös Petersonin suodatinjalka an12 liittimillä ja 1 1/2-12 suodattimen kierteellä
Aihiokannetkin hommasin jo valmiiksi (että sain pakosarjan laipat piirrettyä varsinaisten kansien mukaan). Kannet on tyhjät RHS 200cc imukanavalla olevat, venttiilit 2.02" ja 1.6" sekä palotilat 58cc. Kanavat vaikuttaa ihan asiallisilta, pienellä vinguttamisella saanee asialliset. Ferrean venttiilit täytyy kaveriksi tilata näihin.
Myös venttiilikopat otin RHS:ltä
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Ooommm nom nom.
Moottoripornoo.
Onko joku tietty paikka, missä jäähdytin tullaan teettämään?
Omaan urpoon ois mietinnässä isommalla tilavuudella oleva jäähdytin.
Moottoripornoo.
Onko joku tietty paikka, missä jäähdytin tullaan teettämään?
Omaan urpoon ois mietinnässä isommalla tilavuudella oleva jäähdytin.
Ford Capri 2.9EFI Turbo Mk3 -79
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Ford Thunderbird -92
Kawasaki ZX14 -06
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
No teetätys lienee väärä sana, tehdään itse. Täytyy vaan metsästää jotain hyvää alsakennoa
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Orkkis koneenkorvat pois kelkasta
Suodatinjalka löysi paikkansa (kauheesti ei vaihtoehtoja ollut, konehuoneeseen ei järkevästi mahdu)
Ruma virranjakaja pois
Posti kuljetti Jeselin jakopään
Suodatinjalka löysi paikkansa (kauheesti ei vaihtoehtoja ollut, konehuoneeseen ei järkevästi mahdu)
Ruma virranjakaja pois
Posti kuljetti Jeselin jakopään
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
voi mahoton, hihnajakopää tikkukoneessa, kaikkee ne keksii
rajun näköstä osaa tälläki kertaa pitää tulla joku pvä ihmettelemään
rajun näköstä osaa tälläki kertaa pitää tulla joku pvä ihmettelemään
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
Taunus 1.6 L 73 stw
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Viisaan näköset vesikanavat tuossa.
COUGAR XR7
1967 Cougar kesäauto
1975 4d GXL
1967 Cougar kesäauto
1975 4d GXL
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Heitetääs tännekin pientä päivitystä, hitaasti edennyt kun on taloprojektia ja käyttistä joutui korjaamaan ja tuli vielä lisäksi hommattua uusi käyttis ja siihen piti tehdä kattavampi huolto
Hihna jakopää tuli hommattua lähinnä tulevien jousipaineiden ja isojen kierrosten takia, imee hieman värinöitä pois ja kestää paremmin kuin muut vastaavat. Plussaa helppo säädettävyys myös. Samalla saan helpoiten vesipumpulta kahdella letkulla syötön lohkon sisälle.
Enpäs ollutkaan tänne niistä läppärungoista kuvaa laittanut, kiinalaiset kopio jenveyt. Imusarja vaatii vähän kairaamista, hintaisekseen asialliset
Öljypohjaa tehty ja sinne pickup ulkopuolisella oravasuodattimella. Hieman joutu moroson pohjaa muokkaamaan ja madaltamaan joka rajoittaakin käytettävän iskun vakioon (3"). "Sihti" ja imuputki rostikkaa (kun sattui olemaan) ja siitä an12 lähtö pumpulle päin. Nämä hitsailtu juurikaasulla. Itse pohjan saumat hitsattu kaasulla, nämäkin taas teki VooDoo (Pekka).
Suomalainen Elmer Racing toimitti omilla mitoillani 304 rosterista tehdyt billet kollektorit. 48,3mm putkella sisään ja 3" v-pannalla ulos. Kylkiin täytyy vielä VooDoon (Pekka) hitsata lenkit jousille.
Jäähdyttimen kenno tuli ceecee.fi:ltä. Homma toimi hienosti, voin suositella jos custom kennoa joku on vailla! Hinta hyvinkin järkevä omasta mielestä. Tämä kenno siis 450x600x88 ja yläosa 18fpi ja alaosa 14fpi tiheydellä.
Atin dampperiin piirtelin 24hampaisen triggerin ja sorvari sovitti keskireiän kohdilleen ja pyyhkäisi ulkokehän pyöreäksi samalla
Lohkoo ja kytkinkoppaa pällistellyt koriin ja liian korkealla on edelleen, joten kelkka irti ja hammastankoa sain n. 20mm laskettua ilman suurempaa muokkausta kelkkaan.
No tästähän aiheutuu se että bumpsteeringiä täytyy jollain korjata, joten uniball.fi tulee varmaan cromosta tehdyt raidetangot ja tappi jolla rtpäätä saa säädettyä alaspäin, näihin saa mukaan valmistustodistuksenkin sarjanumerolla, joten periaatteessa kelpaa leimalle. Mutta kuten aina, niin homma laajenee sen verran että teen samalla cromosta uudet tukivarret eteen jotta saadaan säätöä hieman lisää sekä samalla laitan kynätolpat eteen. Gazin goldit tilattu jo valmiiksi sitä varten. Ko. suunnitelmista johtuen rälläköin etukelkkaa pienemmäksi, turhat pohjaanlyönti"tornit" leikkelin pois ja vahvistin päädyt.
Myös puolatelineet sain kasailtua, pääsee mallaileen jonnekin sopivaan paikkaan, todennäköisesti joutuu venttiilikoppiin laittamaan.
Pistin muokatun kelkan takaisin kiinni autoon ja punnersin lohkon öljypohjan kanssa (jota muokkasin vielä lisää että väistää paremmin kelkan takareunan) paikalleen. Nostelin myös quaifen paikoilleen, mutta tämä vaati yllättäen hieman tunnelin leikkaamista. Mutta siellä on kutakuinkin paikallansa, seuraavaksi pääsee tekemään vaihteistopalkin ja koneenkorvat loppuun.
Jenveyltä saapu dbw servomoottori ja sovitin sen tuohon kiinan ihmeeseen kiinni. Vielä tarvii myöhemmin hienosäätää vivuston pituuksia sekä hieman taivutella että pallojen liikematkat pelaa paremmin, nytkin jo tosin kokeilin akulla niin hyvin raksuttaa moottorilla auki ja kiinni :cha
Kytkin saapui sumujen saarilta 4kk jälkeen maksusta, Demon Tweeksillä hieman ongelmia saada minkä halusin. Eli Quarter Masterin 2levyinen 7.25" "rally" kytkin fordin 1x23 boorilla, 600lb/ft pitäis pitää joka varmasti riittää tälläiseen vaparimosaan. Tämä rally versio hieman paksummilla levyillä eli kestää hieman enemmän luistatusta ennenkuin lämpeää liikaa.
Rossilta saapui männät mosaan sekä Total Sealilta 2sarjaa renkaita. Männät 4.030" porauksella ja 1.085" puristuskorkeudella, pattia 17,3cc jolla purkat tulee 14.4:1 noilla 58cc kansilla (0,76mm paljealueella). Hieman laskee purkka tuosta kun joutuu pattiin muotoilemaan tulpalle lisää tilaa. Tapeiksi tuli pomminkestävät H13.
Koneenkorvat sekä vaihteistopalkki viimein saatu tehtyä kun sain tilaa tunneliin yms. Puslina jotkut powerflexin yleismalliset.
Muuta vielä kerennyt pakosarjan hyväksi tekemään kuin että sain kollektorit alustavasti paikoilleen, katsotaan muuttuuko paikka kun alkaa putkia vääntämään.
Piirtelin koneistajalle vauhtipyörästä kuvan, 4.1kg (ilman hammaskehää) antaa solidworks painoa tuolle s355 tehtynä.
Hihna jakopää tuli hommattua lähinnä tulevien jousipaineiden ja isojen kierrosten takia, imee hieman värinöitä pois ja kestää paremmin kuin muut vastaavat. Plussaa helppo säädettävyys myös. Samalla saan helpoiten vesipumpulta kahdella letkulla syötön lohkon sisälle.
Enpäs ollutkaan tänne niistä läppärungoista kuvaa laittanut, kiinalaiset kopio jenveyt. Imusarja vaatii vähän kairaamista, hintaisekseen asialliset
Öljypohjaa tehty ja sinne pickup ulkopuolisella oravasuodattimella. Hieman joutu moroson pohjaa muokkaamaan ja madaltamaan joka rajoittaakin käytettävän iskun vakioon (3"). "Sihti" ja imuputki rostikkaa (kun sattui olemaan) ja siitä an12 lähtö pumpulle päin. Nämä hitsailtu juurikaasulla. Itse pohjan saumat hitsattu kaasulla, nämäkin taas teki VooDoo (Pekka).
Suomalainen Elmer Racing toimitti omilla mitoillani 304 rosterista tehdyt billet kollektorit. 48,3mm putkella sisään ja 3" v-pannalla ulos. Kylkiin täytyy vielä VooDoon (Pekka) hitsata lenkit jousille.
Jäähdyttimen kenno tuli ceecee.fi:ltä. Homma toimi hienosti, voin suositella jos custom kennoa joku on vailla! Hinta hyvinkin järkevä omasta mielestä. Tämä kenno siis 450x600x88 ja yläosa 18fpi ja alaosa 14fpi tiheydellä.
Atin dampperiin piirtelin 24hampaisen triggerin ja sorvari sovitti keskireiän kohdilleen ja pyyhkäisi ulkokehän pyöreäksi samalla
Lohkoo ja kytkinkoppaa pällistellyt koriin ja liian korkealla on edelleen, joten kelkka irti ja hammastankoa sain n. 20mm laskettua ilman suurempaa muokkausta kelkkaan.
No tästähän aiheutuu se että bumpsteeringiä täytyy jollain korjata, joten uniball.fi tulee varmaan cromosta tehdyt raidetangot ja tappi jolla rtpäätä saa säädettyä alaspäin, näihin saa mukaan valmistustodistuksenkin sarjanumerolla, joten periaatteessa kelpaa leimalle. Mutta kuten aina, niin homma laajenee sen verran että teen samalla cromosta uudet tukivarret eteen jotta saadaan säätöä hieman lisää sekä samalla laitan kynätolpat eteen. Gazin goldit tilattu jo valmiiksi sitä varten. Ko. suunnitelmista johtuen rälläköin etukelkkaa pienemmäksi, turhat pohjaanlyönti"tornit" leikkelin pois ja vahvistin päädyt.
Myös puolatelineet sain kasailtua, pääsee mallaileen jonnekin sopivaan paikkaan, todennäköisesti joutuu venttiilikoppiin laittamaan.
Pistin muokatun kelkan takaisin kiinni autoon ja punnersin lohkon öljypohjan kanssa (jota muokkasin vielä lisää että väistää paremmin kelkan takareunan) paikalleen. Nostelin myös quaifen paikoilleen, mutta tämä vaati yllättäen hieman tunnelin leikkaamista. Mutta siellä on kutakuinkin paikallansa, seuraavaksi pääsee tekemään vaihteistopalkin ja koneenkorvat loppuun.
Jenveyltä saapu dbw servomoottori ja sovitin sen tuohon kiinan ihmeeseen kiinni. Vielä tarvii myöhemmin hienosäätää vivuston pituuksia sekä hieman taivutella että pallojen liikematkat pelaa paremmin, nytkin jo tosin kokeilin akulla niin hyvin raksuttaa moottorilla auki ja kiinni :cha
Kytkin saapui sumujen saarilta 4kk jälkeen maksusta, Demon Tweeksillä hieman ongelmia saada minkä halusin. Eli Quarter Masterin 2levyinen 7.25" "rally" kytkin fordin 1x23 boorilla, 600lb/ft pitäis pitää joka varmasti riittää tälläiseen vaparimosaan. Tämä rally versio hieman paksummilla levyillä eli kestää hieman enemmän luistatusta ennenkuin lämpeää liikaa.
Rossilta saapui männät mosaan sekä Total Sealilta 2sarjaa renkaita. Männät 4.030" porauksella ja 1.085" puristuskorkeudella, pattia 17,3cc jolla purkat tulee 14.4:1 noilla 58cc kansilla (0,76mm paljealueella). Hieman laskee purkka tuosta kun joutuu pattiin muotoilemaan tulpalle lisää tilaa. Tapeiksi tuli pomminkestävät H13.
Koneenkorvat sekä vaihteistopalkki viimein saatu tehtyä kun sain tilaa tunneliin yms. Puslina jotkut powerflexin yleismalliset.
Muuta vielä kerennyt pakosarjan hyväksi tekemään kuin että sain kollektorit alustavasti paikoilleen, katsotaan muuttuuko paikka kun alkaa putkia vääntämään.
Piirtelin koneistajalle vauhtipyörästä kuvan, 4.1kg (ilman hammaskehää) antaa solidworks painoa tuolle s355 tehtynä.
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Tätä projektia on kyllä hieno seurata.
Mistä noita Kiinan Jenweytä pystyy tilaamaan?
Mistä noita Kiinan Jenweytä pystyy tilaamaan?
Sedan GT '73
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Tää oli täys setti, en oo löytänyt pelkkiä runkoja nopealla etsimisellä.
Olisiko tarvetta? Olen kahden vaiheilla vaihdanko nuo itse rungot toisenlaisiin jotka sopisi paremmin pellin alle ja olisivat paremman näköiset.
Olisiko tarvetta? Olen kahden vaiheilla vaihdanko nuo itse rungot toisenlaisiin jotka sopisi paremmin pellin alle ja olisivat paremman näköiset.
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Ihan mielenkiinnosta, kun olen noita läppärunkoja katsellut, lähinnä noita 2-kurkkuisten vakiokaasarien korvaamiseen tarkoitettuja malleja. Olisiko tuolla mistä tilasit, ollut sellaisiakin tarjolla...
Sedan GT '73
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Pikkasen keretty tätäkin edistämään taloprojektin ohella.
Motonetistä pieni ruuvipenkki johon hitsasin puristusleuat kiinni pakosarjan lähtöjä varten
Puristuksen jälkeen naputtelin laipan päälle ja lyhensin putket 30mm laipasta, tätä voi joutua vielä lyhentämään jos tila ei anna olla noin pitkää suoraa osuutta.
Tämän jälkeen kulmista tigillä kiinni ja rypyt vasaralla suoraksi
Saumaa ympäri
Sekä lopuksi laipan suoristus ja sisäreiän tasotus, tuli ihan siistit.
Motonetistä pieni ruuvipenkki johon hitsasin puristusleuat kiinni pakosarjan lähtöjä varten
Puristuksen jälkeen naputtelin laipan päälle ja lyhensin putket 30mm laipasta, tätä voi joutua vielä lyhentämään jos tila ei anna olla noin pitkää suoraa osuutta.
Tämän jälkeen kulmista tigillä kiinni ja rypyt vasaralla suoraksi
Saumaa ympäri
Sekä lopuksi laipan suoristus ja sisäreiän tasotus, tuli ihan siistit.
-
- Viestit: 1273
- Liittynyt: 10 Elo 2004, 19:59
- Paikkakunta: Huittinen
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Mikä juttu tämä on? Onko tästä esim tekniikka osiossa enempi, en haluaisi tänne toisen päiväkirja osastolla tästä höpöttää.. Taunus harrastus hakenu kohta 10v motivaatiota, tästäkö se n taas sais??Polara1970 kirjoitti: Siinä Fordin todistuksessa todistetaan että Ford Taunus ja Ford Cortina ovat keskenään samaa mallisarjaa, jota on valmistettu mm. Euroopassa, Etelä-Afrikassa ja Australiassa. Ja todistetaan että kyseisellä valmistenumerolla (Taunuksesi valmistenumero) oleva ajoneuvo on samaa Taunus/Cortina 1971-75 -mallisarjaa, jonka tärkeimmät rakenteelliset erot löytyvät todistuksessa olevasta taulukosta, josta löytyy esim. Aussi kuutosen tiedot.
Taulukon alapuolella (ainakin omassa lapussa) on massojen korotus tiedot.
Eli tuolla yhdellä ainoalla Fordin todistuksella pystyt muutoskatsastamaan esim. sen turbo OHC:si max. 189 heppaisena Taunukseesi ja samassa yhteydessä muuttamaan massat suuremmiksi jos on tarvetta, eikä tarvitse erikseen mietiskellä brassi, eikä muitakaan malleja, sillä kyseinen todistus on juuri omalle autollesi.
Sultzi, komee peli tulossa!!
Jos pytty ei ole Vee-asennossa niin se on vessanpytty!
-75 coupe
-75 coupe
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Hieman keretty tukivarsia edistämään, vielä puuttuu alatukivarresta iskarin kiinnitys sekä reaktiotangon kiinnitys.
Alatukivarsia heftissä, materiaalina CrMo.
Hitsailuja (VooDoo)
Ylätukivarret hitsattuna (myös CrMo)
Toisen puolen varret testausta, vannekin mahtuu paikalleen ja hyvin kääntymään vaikka ylätukivarsista tulikin vähän surkeet.
Iskarit osoittautui liian pitkiksi joten ne vaihtoon
Alatukivarsia heftissä, materiaalina CrMo.
Hitsailuja (VooDoo)
Ylätukivarret hitsattuna (myös CrMo)
Toisen puolen varret testausta, vannekin mahtuu paikalleen ja hyvin kääntymään vaikka ylätukivarsista tulikin vähän surkeet.
Iskarit osoittautui liian pitkiksi joten ne vaihtoon
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Onko mittatilauksena vai ns: Ford yleismallin raidetangot? Itsellä kans hankintalistalla. Hienoa työnjälkeä, jälleen kerran.
Taivaspaikka ansaittu!
Re: Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Rallycorsalta mittatilauksena (tosin sierran sisäpäällä, tässä kun tuo sierran tehostettu tankokin on). Lähetin olka-akselin sinne malliksi että sai tehtyä tuon kartiotapin oikealla kartiolla. Näistä tuli vaan hieman liian pitkät (otin mitan käytössä olleista raidetangoista), pitkät syystä että kartion reikä ei ole suoraan alaspäin vaan sisäänpäin kallellaan (kuten kuvasta näkyy) ja kun niveltä siirretään alaspäin bumbsteeringin takia niin raidetangonkin pitäisi olla lyhyempi. Täytyy miettiä kehtaako taivuttaa olka-akselin korvaa että saisi reiän suoraan tai katsoa saanko lyhennettyä noita väliputkia hieman.