Cortina MK3 2D -71 (windsor)
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Otin pyhän kunniaksi hajonneen puolen kannen jo irti ja yllätys oli suuri.
Männässä vaan pieni kolo tullut venttiilin varresta, pytyssä en nähnyt muita jälkiä kuin tuon pitkän poikittain menevän joka varmaan tullut venttiilin varresta?
Kansikin on vielä pelastettavissa niin halutessaan..
Kannen nahka näyttäis vuodon merkkejä juuri samasta pytystä, lienee ehkä tullut samassa rytäkässä kun ajoin muutamia satoja metrejä kone kilkattaen :cha
Pari ekaa pyttyä..
Mutta puretaan kone pois autosta ja katsotaan kankien kunto, keskimmäiseenkin pyttyyn oli eksynyt muutamia metallinpalasia, ellei tippuneet sinne kun kannen nostin pois..
Ja joka tapauksessa meinasin tehdä uuden koneen, tänkin sais pelastettua vielä aika pienellä työllä kyllä..
Männässä vaan pieni kolo tullut venttiilin varresta, pytyssä en nähnyt muita jälkiä kuin tuon pitkän poikittain menevän joka varmaan tullut venttiilin varresta?
Kansikin on vielä pelastettavissa niin halutessaan..
Kannen nahka näyttäis vuodon merkkejä juuri samasta pytystä, lienee ehkä tullut samassa rytäkässä kun ajoin muutamia satoja metrejä kone kilkattaen :cha
Pari ekaa pyttyä..
Mutta puretaan kone pois autosta ja katsotaan kankien kunto, keskimmäiseenkin pyttyyn oli eksynyt muutamia metallinpalasia, ellei tippuneet sinne kun kannen nostin pois..
Ja joka tapauksessa meinasin tehdä uuden koneen, tänkin sais pelastettua vielä aika pienellä työllä kyllä..
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Hellou ja iltaa herroille.
Escorttia tullut välissä pajotettua, mutta nyt tarkoituksena saada cortina ajoon ensi kesälle ja katsomaan uusi paikka mistä moottori porsii
Uudet männät tuli teetätettyä Futurezin kautta, CP:n valmistamat ja puristukset tulee hieman päälle 10:1.
Retainerit ja jousien aluslevyt teetätetty SME:llä cromosta, ei enään halkea ja tiputa venttiiliä männän päälle
Uusi lohko on puuhapeten kautta koneistajalla ja sinne on tulossa hieman parannettu versio puuhiksen alakerran girdlestä, Solidworksilla muuttelin mitat (tvr alunperin piirtämä) sopimaan 2.8l lohkoon sekä lisäsin muutamat lisäpultit öljypohjan linjaan tuomaan lisätukea.
Vanha T5 myyty eteenpäin välikoppa escorttiin ja tilalle hommattu bemarin gs6-53dz loota. Tällä hetkellä loota on kytkinkopan vaihdossa vantaalla, jotta sopii suoraan colognen perään.
Välitykset on seuraavat
Koska tässä laatikko mallissa on silmälaakeri kytkinakselin keskellä, piirtelin solidworksilla mallikuvan tapista joka tulee vauhtiksen pulttien alle, tämäkin tulee puuhapeten kautta koneistettuna.
Hommattu myös 2000-luvun mr2 sähköinen ohjaustehostimen pumppu, sijoituspaikkana takarontti.
Imusarjalle suoritin tarkkoja virtausmittauksia ja tulin siihen tulokseen että yritän tehdä uuden painekotelon tuohon 2.8l efin alaimarin päälle, samalla vaihtuu yhteen kaasuläppään.
Tutkin myös olisiko jotain hyötyä betonoida lohko, taidan testata vetää betonit tuohon vesikanavien alapinnalle. Tällöin betoni on vähän ylempänä kuin männän laki akk:ssa, eli ei vielä vaikuttaisi jäähdytystehoon merkittävästi. Paras tukihan saataisiin suuremmalla betonimäärällä, mutta tällä tarkoitus kuitenkin myös cruisata pelkkien varttivetojen sijasta
Kannetkin olisi valmiina peltoselta haettavissa, saatiin onneksi vauriot korjattua tuosta yhdestä sylinteristä.
Palaan asiaan kun uutta tapahtuu
Escorttia tullut välissä pajotettua, mutta nyt tarkoituksena saada cortina ajoon ensi kesälle ja katsomaan uusi paikka mistä moottori porsii
Uudet männät tuli teetätettyä Futurezin kautta, CP:n valmistamat ja puristukset tulee hieman päälle 10:1.
Retainerit ja jousien aluslevyt teetätetty SME:llä cromosta, ei enään halkea ja tiputa venttiiliä männän päälle
Uusi lohko on puuhapeten kautta koneistajalla ja sinne on tulossa hieman parannettu versio puuhiksen alakerran girdlestä, Solidworksilla muuttelin mitat (tvr alunperin piirtämä) sopimaan 2.8l lohkoon sekä lisäsin muutamat lisäpultit öljypohjan linjaan tuomaan lisätukea.
Vanha T5 myyty eteenpäin välikoppa escorttiin ja tilalle hommattu bemarin gs6-53dz loota. Tällä hetkellä loota on kytkinkopan vaihdossa vantaalla, jotta sopii suoraan colognen perään.
Välitykset on seuraavat
Koska tässä laatikko mallissa on silmälaakeri kytkinakselin keskellä, piirtelin solidworksilla mallikuvan tapista joka tulee vauhtiksen pulttien alle, tämäkin tulee puuhapeten kautta koneistettuna.
Hommattu myös 2000-luvun mr2 sähköinen ohjaustehostimen pumppu, sijoituspaikkana takarontti.
Imusarjalle suoritin tarkkoja virtausmittauksia ja tulin siihen tulokseen että yritän tehdä uuden painekotelon tuohon 2.8l efin alaimarin päälle, samalla vaihtuu yhteen kaasuläppään.
Tutkin myös olisiko jotain hyötyä betonoida lohko, taidan testata vetää betonit tuohon vesikanavien alapinnalle. Tällöin betoni on vähän ylempänä kuin männän laki akk:ssa, eli ei vielä vaikuttaisi jäähdytystehoon merkittävästi. Paras tukihan saataisiin suuremmalla betonimäärällä, mutta tällä tarkoitus kuitenkin myös cruisata pelkkien varttivetojen sijasta
Kannetkin olisi valmiina peltoselta haettavissa, saatiin onneksi vauriot korjattua tuosta yhdestä sylinteristä.
Palaan asiaan kun uutta tapahtuu
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Terve.
Päivitellään tännekin jotain, pääasiassa tulee crsc puolelle päivitettyä tätä, eli luvassa copypastea sieltä kuvien kera (paljon!) missä nyt mennään
Taka-akselisto napattu irti, täytyy suorittaa huoltoa sekä vaihtaa nuo alatukivarsien/iskareiden kiinnikkeet uusiin. Tällä hetkellä alatukivarren pultti on 45mm putken alapinnasta, tarkoitus siirtää 105mm tuntumaan jolloin tukivarsi pitäisi olla ajokorkeudessa hieman vielä alaviistoon nykyisen rajun yläviiston sijasta. Josko tuo auttaisi tuohon perän pompotukseen.. Ylätukivarsien kiinnikkeitä lähinnä siistin/vahvistan hieman, täytyy varmaan valmistaa säädettävät ylävarret niin saa pinjonikulman säädettyä kohdilleen uuden tekniikan kanssa helpommin
Piirtelin ohimennen pakosarjanlaipan, täytyy tehdä uudet sarjat sekä koko putkisto.
Itse putkistoo meinasin alustavasti niin että 3" downpipet lootan luo josta suppareilla 2,5". Keskelle autoa pieni 2x2,5" läpivirtaava pönttö ja siitä taakse asti 2,5" putkella ja perään jotkut "vaimentimet" kaveriksi. Rosterista tietty
Perän purin, oli aikakin. Välystä niin poskilaakereissa kuin pinjonissakin aavistus. Sen siitä saa kun tekee ekalla kerralla päin vit***, joutuu parsiin kokon auton läpi :green:
Uudet laakerit hain postista ja keskiviikkona saan uuden stefan niin kasaan takasin läjään, vanhoilla laakereilla hain jo kosketuksen ja backlashin kohdilleen
Sit rälläköidä vanhat alakiinnikkeet irti ja hitsata uudet paikalleen, alatukivarren kiinnitys laskee n. 6cm jolloin pitäis olla jo hyvä asento.
Perään tuli tosiaan suoritettua huolto, sisuskalujen pesu, uudet laakerit ja uudelleen kosketuksen säätö. Shimmit tällä kertaa sinne minne kuuluukin, jospa pysyis kohdallaan tällä kertaa :green:
Backlash osu tuurilla kohdilleenkin (kuvassa ei näy, jätin .12mm)
Akselista siivottu vanhat alatukivarsien/iskareiden kiinnikkeet kokonaan pois ja nyt ootellaan leikkuusta uusia tilalle niin saadaan varret paljon parempaan asentoon ja toivottavasti se perän pompotus pois.
Suuttimet laitoin finjectorille huoltoon, seisseet kuitenkin vuoden irrallaan, tunnetusti e85 saa ne herkästi jumahtamaan irtonaisina. Ongelmaa ei niinkään esiinny jos polttoainejärjestelmä pysyy tiiviinä seisomisen ajan.
Denny's driveshaft shopista tuli kardaaniin palapelin osat, liuku on kyllä jytky, suosittelen jos on ton tyyppiselle kardaanille tarvetta! Putken otan suomesta, olis rahdit tuplaantunu heti..
Taka-akselissa uudet alakorvat hefteissä, puuttuu vielä vahvikelevyt niistä.
Tuli kaksin kappalein howen pääsylintereitä, toinen kytkimelle ja toinen jarrulle linjaa varten takakonttiin varsinaiselle tehostimelle. Nää oli mukavan lyhyitä ja kompakteja paketteja.
Hommasin samalla kertaa summitilta myös Isky Groove-o-maticin, kai sitä voi joskus tulevaisuudessakin tarvita jossain moottorissa..
Laippa 53DZ ja volvon ristikkolaipan väliin..
Ja tulihan se lootakin takaisin, nyt passaa suoraan v6 perään jo olemassa olevalle vauhtikselle
Melko hyviä nuo burtonin myymät arp runkostudit, ei tuu kierrettä edes näkyviin pukista, vaan pää jää tasalle pukin kanssa
Laitettu palautetta burtonille että mitä vittua, on vielä saatanan kalliitkin siellä verrattuna muiden koneiden studeihin joissa niitä on vielä enemmän kuin tässä Nää on niiden ite kasaamia sarjoja selkeesti, ei oikeita arp:n settejä kun arp ei edes tunne tähän koneeseen tämmösiä. Myyvät vaan sikahinnalla näitä tietty kun kyseessä on cologne.
Vastasivat burtonilta vaan että väärät studit on, pitäisi olla 100mm pitkät. Laitoin läjän kuviakin niille aiheesta että varmasti uskovat. Lupasivat lähettää oikeat tilalle, kunhan lähetän nämä heille takaisin, ostotapahtumasta kuitenkin jo yli vuosi (mainitsivat itsekin). Kyselin samalla saavatko koostettua arp studit custom sarjana kansiin, kun ilmeisesti kuitenkin noita sekottelevat muutenkin jo.
Hain kannet Peltoselta pois ja pääsin mittaamaan venttiilijousia tarkemmin. Sisäjousi pitäisi siis olla 18mm sisäreiällä (kanteen täytyy sorvauttaa holkit sisäreiälle, retainereissa tuo 18mm halkaisija sisäjouselle) ja n. 36mm asennuspituus.
Edit: Suuttimet tuli finjectorilta huollosta, näillä siis mennään uudessakin koneessa vielä.
Tukee soviteltu, porailtu sekä tehty kierteet noille m8 kuusiokoloille lohkoon, jos ne jotain auttaa. Öljypumpulle piti kevyesti tehdä tilaa, mutta pienellä sai sopimaan. Öljypohja täytynee tehdä itse ainakin laipan osalta, kun en hoksannut ettei tuo peräpään kaari olekkaan samalla säteellä kuin tässä koneessa
Tilasin pari sarjaa ohc kannen pinnapultteja (pitäisi sopia, saapi nähdä. Pian on kuitenkin pari sarjaa myynnissä kun ei sovikkaan ) ja laitan noi runkostudit takasin burtonille niin saavat vaihtaa ne oikeisiin.
Testailin tota Iskyn työkalua tohon rikkinäiseen lohkoon, se on ihan hyvä harjotella koska kuvassa vasempi pytty meni vituiks (syvempi kuin lanka on paksu ) kun nollat taulussa säädin terän syvyyttä lopullista leikkausta varten. Oikean puoleinen sitten onnistukin paremmin kun mietti ennen kun teki :green:
Sitten testailin suuttimia ja holkkeja imusarjaan, ton vois saada tehtyä aika helposti niin että kaks putkee vierekkäin per puoli, kuvasta ei nää mutta 3kpl on siistissä rivissä peräkkäin.
Speedhutilta tuli nopeusmittari, toi pitäis tunkee tonne orkkis mittarin paikalle, kuten Timpalla on Coupessa.
Sit myös laitettu tilaukseen tuplajouset Crowerilta yms roinaa, rullakeinut tarvis vielä kehittää jostain sekä niiden jälkeen tietty uudet tönärit.
Vauhtipyörä koneistettuna tuoreella pinnalla :green:
...valmiina sorvarille että vetää pinnan suoraks.
Tarkistelin mitä akselia käyttäisin, totesin että käytössä jo ollut akseli oli parempi kuin uuden koneaihion mukana tullut.
Myös kaulat mittasin ja totesin kaikkien olevan mitoissaan
Postista hain uuden -765 asetelman race.fi:ltä sekä samalla tuli joku redlinen break in additive jos sais nokan ajettua kunnolla sisään ja tarkotus käyttää nyt kaikesta huolimatta noita normi nostajia.
Tarvikemotilta tuli kardaaniputkea ja moparin "isojen poikien" kansiliimaa
Jotain kiinalaisia egt antureita tuli 4kpl vanhojen tilalle
Sekä moposportista joku nokka-akseli
Taka-akseliin sain eilen tarvittavat vahvike lappuset ja sain sen hitsattua läjään. Tänään sitten pillillä säätelin aurauksen ja camberin kohdilleen (toivottavasti )..
Jos huomenna sitten vetäis mustat hammeritet niskaan. Sitten täytyy vielä ylätukivarret muokata säädettäviksi niin saa perän takaisin autoon kiinni!
Racers Placesta sain venttiilijouset ym roinaa, joten tänään menin töihin mittailemaan jousipaineita ja paljonko tarvii kantta työstää jne.
Ensin testailin romukanteen tuota työkalua, mukavasti uppoo
Upotin n. 3.7mm alkuperäisestä pohjasta ja porailin reikiä tutkiakseni paljonko on paksuutta jäljellä. Reilu 3mm oli vielä vesitilaan
Varsinaiset kannet valmiina ja upotukset tehty niin että asennuspituus on nyt 42mm jolloin seetipaine on 58kg. 11mm nostolla (joka maksimi nykyisellä nokalla ja keinuilla) on auki paine n. 130kg. 12.8mm nostolla paineet on 143kg.
Sain ne aiemmin kyselemäni double adjusterit myös racers placelta, joten pätkäsin sopivan pätkän ylätukivarsista välistä pois ja palikat hefteihin kiinni
Ja kaveri turautti tigillä saumat umpeen
Kent Camsin V6t4 kiikutettu Virtasen Maurin hoiviin, katsotaan mitä siitä saa aikaiseksi.
Mittaristoon sovitin tuon gps nopeusmittarin, melko kivuttomasti sai kiinni Vielä pitää tehdä nappi tosta läpi että saa valikoita selattua mittarista.
Heppailin kasaan telineen takaronttiin tuolle sierran abs yksikölle, kaveri saa sulattaa tigillä saumat umpeen niin on siistimpi
Leikkelin orkkis pohjaa ja heppailin sen kiinni leikattuihin pulttilinjoihin
Saumattu tigillä kaverin toimesta
Kuvaa miten sihti jää irti, huonosti näkee. Mutta mittailin että rakoa pitäisi nyt olla n. 7-8mm, pitäisiköhän vähän suurentaa?
Kaveri surautti myös hammaskehän vauhtikseen kiinni, ettei irtoaisi enään. Vähän liian pieni krymppi jäänyt tohon väliin niin ei pysynyt aiemminkaan kiinni.
ohc kannen pinnapultit passaa runkolinjaan, vähän liian lyhyet tosin
Joten kaveri vetäs jyrsimellä pienet upotukset niin nyt passaa hienosti (nää on muuten samoja mitä burton myy 2.9 koneeseen)
Testasin että stressilevyt sopi kiinni, kiitos puuhikselle lainasta
Mutta sitten vittumaisempi juttu, kattelin mäntiä läpi että mikä menee mihinkä pyttyyn ja tajusin että prkl, yks ei sovi mihinkään. Eli nyt on tullut siis CP:ltä 3+3 mäntäsarja, vaikka pitäis olla 2+4 sarja.
Teetätys vaiheessa laitettu kuva kansista inssin pyynnöstä selventämään venttiilijärjestystä jossa molemmat kannet vierekkäin palotilat ylöspäin. No nyt on selvitys työnalla Futurezin kautta että miten homma hoituu, ensisijaisesti tehdas jo vastasi että 14vrk on tarkistus aika tuotteille. Mutta katsotaan mitä käy.. Huomenna vien roinat joka tapauksessa koneistamolle, saahan ne pytyt jo porata valmiiksi näille männille kuitenkin.
Lainasin kaverilta mankelia ja testailin takakaareen, vielä tarvis saman verta saada lisää leviämään kuin nyt on levinnyt. Täytyy varmaan jatkaa rälläköintiä helmaa eteenpäin ja taaksepäin hiekkapeltiä kohden.. Ensimmäinen kuva ennen kaaren koskemista.. Taakse tilasin jo renkaat että pääsee paremmin näkemään kuinka paljon tilaa tarvitaan, 225/45x15 toyon r888
Etukaariakin mankeloin, ne sai ihan kohtuullisesti tulemaan riittävästi ulos. Eka kuva toiselta puolelta johon ei ole vielä koskettu..
Virtasen Mauri ilmoitti että nokka-akseli olisi valmis, täytyy huomenna käydä hakemassa niin pääsee ihmettelemään.
Vähän polttoainetukkejakin kerennyt tekemään, rupee jo muotoutuun sinnepäin hiljalleen..
Tukkiprofiileihin porasin reiät oikeisiin kohtiin holkeille
Suunnilleen mihin tukit tulee asettumaan, kiinnikkeet täytyy lopuks sitten tehdä imusarjaan
Etupäässä on vähän ahdasta tuoda polttoainelinja, täytyy jotain kehittää sinne
Takapää onkin helpompi, saa suoraan tukin päähän an6 hitsattua josta y-haaralle ja siitä an8 säätimelle.
Kokeilin että loota sopi lohkon perään, kauheen pienen näkönen bloki..
Sit punnersin lohkon ja lootan autoon kiinni (puuh!) ja rälläköin tunnelin katon auki, jäin vaan miettimään kuinkas korkeelle se loota pitäisikään saada. Ei tullut koskaan mitattua lohkon kulmaa vanhalla setupilla. Runkopalkeista (konehuoneesta) mitattuna kone olis nyt n. 4.5-5astetta takakenossa. Perstuntumalta sanoisin että täytyis saada sinne 2-3asteen tuntumaan olis parempi.. Onhan toki runkopalkit etuviistossa varmaan ajoasennossa asteen tai pari..
Orkkis lootan kannakkeesta muokkasin sopivan
Sinnehän se istuu kun hieman rälläköi tunnelia auki
Kallelta sain hyvällä alennuksella kiinalaisen 65mm läpän (vein vaihdossa kallen ensimmäisiä tekemiä pakosarjoja joka escortin mukana tuli)...
...sekä fuelabin sähkösen paineensäätimen
Nyt tarvis bongata jostain jytkyt kannatinkumit lootalle, jotain 18-20mm korkeat m8 pulteilla (tai m10).. Bemarin omat vähän lötköt ja yli 30mm korkeat, tällä hetkellä väliaikaisesti parit prikat ja 15mm paksut perus kumikannakkeet jotka ei kauheen jäykät ole.
Huhhuh.. 3viikon miettimisen jälkeen CP:n tehtaalla, mäntäsoppakin selvisi. Lupasivat tehdä sen yhden männän uuden veloituksetta ja pikana. Pitäisi olla mulla 2-3viikon kuluessa. Aluksi oli kanta selvä, asiakas on hyväksynyt mäntämallin ja 2vk kuluessa mäntien saannista pitäisi tavara tarkistaa oikeaksi. Onneksi Futurezin äijä sai sovittua tehtaan kanssa asian ja päättivät tehdä tuon veloituksetta ja pikana. Koska eivät olisi edes rahalla tehneet sitä yhtä kappaletta, vaan koko sarjan pelkästään :?
Olivat lopuksi todenneet tehtaalta että “Where the hell do they have this kind of cylinder heads… shit man…”
Tein talliin tilaa ja siirsin escortin takaseinälle poikittain että sain cortinan tuonne puolelle jossa hitsikone on.
Ekana tilaa kardaanille, kun hakkasi pohjaan kiinni kiihdytyksessä jos tuli töyssy
Ohjaustehostimen pumppu ronttiin, tulipahan taas rumat kiinnikkeet
Tein kollektorit ja kaveri vetäs tigillä umpeen. Seuraavaks voikin hahmotella ahtimien paikat ja ottaa kannet irti ja tehdä pakosarjat valmiiksi. Pikkasen siistimmät tulee kun räkämigillä hitsatut sarjat..
Helmisen Pekka laitto päänsä pantiksi ja lupasi korjata toisesta kannesta lohjenneen pinnapultin paikan. Valurautakansien tuhoamista vankalla kokemuksella Katinalassa :green:
Tilasin summitilta kaverille Mezieren vesipumpun ja otin samalla Flowmasterin HP-2 Shorty vaimentimet, jos tulis meteliä ja sopivan kuuloista?
Ojeniukselta hain 6kpl kiertokankia
Ostin Ford Racingin 90asteen adapterin sekä mocalin termostaatilla olevan ö-lauharin lähdön, mahtuu mukavasti olemaan tuolla etuviistoon. Ei ollut kauhean käytännöllinen se ylhäällä oleva suodatin ja letkut downpipen ylitse.
Tein pakosarjat hefteihin
Ennen hitsausta testasin konehuoneeseen ja totesin että apumiehen puolen sarja ei tosiaankaan mahdu laturin kanssa, tein sen muutenkin vaikeimman kautta joten uusiks meni
Sarjat hitsattuna
Ahtimet osuu suunnilleen samoille alueille noin puolen metrin tarkkuudella, meinas hermo mennä kun toisen puolen laippaa asetteli yksin kohdilleen ja kolmannella kädellä tukirautoja hitsata
Saksan maalta tuli valetut 3" v-panta adapterit, koitin ensin ite tehdä rst mutta ei tosiaankaan onnistunut näillä taidoilla tarpeeks siististi :green:
Hmm, ohc kannenpinnapultit melkein passaa tähän, vähän liian pitkät (kuvassa vanha pahvi välissä)
3mm tarvis saada syvemmälle niin menis mutteri kokonaan kierteelle. Meinasin jos 12mm terällä poraan kierteen alkuja tuon 3mm syvemmälle. Mittasin että rei'issä olisi kierrettä 6mm jäljellä, eli ei ongelmaa. Paitsi kulmissa olevissa 4kpl reikiä joissa on ohjuriholkeille upotusta jo vakiona, niissä ei ole varaa enään laisinkaan.
No niin, tein ton Pekan alottaman kannen korjauksen loppuun ja hyvä tuli kyllä. Kiristystähän se ei tietty kestä välttämättä ihan samalla tavalla kuin raudassa, mutta eiköhän se toimaa. Muuten onnistu hienosti mutta tuli epähuomiossa tehtyä m10x1.25mm kierre vaikka orkkis onkin se perus m10 ja 1,5mm nousulla. Nooh, kai siihen joku pinnapultti löytyy..
Tässä näkyy kohta juottamisen jälkeen
Vedin tasokoneella pinnan suoraks (viila :green: )
Eikun reikä ja kierre oikeeseen kohtaan
Lopuksi paikan siistiminen
Toiseekseen tein imusarjan päätyyn ison reiän
Siihen hitsataan tommonen laippa johon kiinnittyy boschin 3bar absoluuttista mittaava anturi sekä imulämpö samassa. Tällä ainoa tarkoitus että saadaan konehuonetta taas paljon siistimmäksi!
Jakopäänkoppaa tuli vähän muokattua, ylimääräsiä osia pois
Sekä veden sisääntulo tuli tehtyä uusiks, nyt on mahdollisuus saada flekti mahtumaan isompi tonne kun vei ton putken ihan kiinni tossa levyssä sivulle..
Sit tuli tehtyä kärsä kaasuläpälle, taas semmonen perus kädenjälki näkyvissä, katotaan toimiiko mitenkään.. Voi olla että käännän läpän ympäri että vaijeri alapuolella.
Laakeritkin sopi kehikkoon ja välys oli ok plastilla katottuna runkolaakereissa. Täytyy kiertokanget vielä tsekata myöhemmin.
Tänään sain keinut kätösiin, asiallisen oloset!
Pääsee vkl ihmettelemään työntötankojen pituuksia mitä tilata..
Tuli testailtua keinuja kanteen ja mittailtua työntötangon pituutta. Löytyikin sopiva kun muutaman pätkin ja pidentelin..
Kun ei keltään kerran löytynyt kalua venttiilikumin paikan työstämistä varten, tein itse työkalun vanhasta venttiilin varresta ja viilan palasta Rohkein mielin koneistin jo toisen kannen, tuli ihan ok.
Kävin pyörimässä cittarin lastenosastolla ja ostin pari purkkia muovailuvahaa
Männät koneeseen ja päälle muovailuvahaa
Pari kertaa konetta ympäri ja lätsä pois. Hyvin on tilaa, ei ota patti kiinni palotiloihin mistään. Paljealuetta tarkalleen se kannen pahvin verran, eli n. 1.20-1.25mm puristettuna
Samalla katselin että mahtuuko venttiilit aukeamaan ongelmitta tällä nokalla ja keinuilla. ykk:ssa ei mitään ongelmaa ja n. 10astetta jälkeen ykk jolloin männän kiihtyvyys voittaa venttiilin vastaavan oli venttiilillä varaa aueta n. 2,2mm joten ei pitäisi olla ongelmaa.
Sitten taas kourallinen muovailuvahaa öljypumpun sihtiin ja pohja kiinni ja pois. Väliä sihdillä pohjaan n. 9mm etu ja takaosasta mitattuna sekä keskeltä mitattuna (pohjassa ura) n. 11mm. En taida koskea korkeuteen, on varmaan riittävä
Itse pohjaan ei varmaan tarvi eikä oikein ole tilaa öljypumpun takia tehdä loiskelevyjä. 4l täytettynä nesteen pinta aika tarkalleen tuossa vakio loiskelevyn yläreunassa. Meinasin että apukuskin puolelle voisi olla tilaa tehdä lisäkoteloa n. 1l verran.
Väkersin ahtimien öljynpaluut loppuun moottoripukissa, mukavampi niin kuin autossa ährätä lattialla maaten..
Sit fiilistely kuva pukista
Tarkistin tänään että laturi mahtuu paikalleen öljynpaluun kanssa, mahtuihan se onneksi.
Sitten tein öljypohjan kylkeen pattia, karkeesti voi olla litran luokkaa
Tein myös sisälle jonkunlaisen loiskeläpän
....muuten jees mutta läppä ei mahdu liikkumaan yhtään koska edessä on öljypumppu, joten täytyy rälläköidä se luukku helvettiin. Täytyy kehittää jotain muuta..
Rälläköin läpän pois ja mietin jotain tälläistä? Tonne lisäsumpun sisäänmenoonkin vois vaikka laittaan jonkun reiällisen levyn alaosaan hidastamaan virtausta.
Silmälaakerin tappia testailin, passaa vauhtikseen ja kampuraan, ens viikolla varmaan roinia tasapainotukseen
Sain myös tehtyä vesipumpulle kiinnikkeet konehuoneeseen
Kaveri surautti öljypohjan kasaan, samalla myös öljynpaluut kiinni sekä lämpöanturin paikka
Öljynsuodatin adapteri mahtuu olemaan koneenkorvan ja patin välissä. Tein adapteriin myös an4 lähdön ahtimien öljynpaineelle, y-haaralla sitten myöhemmin haarottaa paine.
Tein vol2 loiskelevyt, eiköhän ne tyhjää paremmat ole, ei tää mikään ratalaite ole kuitenkaan
Imusarjan perseeseen anturin paikka kiinni sekä pari an6 painelähtöä
Ensimmäinen ahtoputkikin valmis dumpin paikalla
Jatkojalostin vielä öljypohjaa, vähän kun vasaroi tosta yhdestä kohtaa niin mahtuu olemaan öljypumppukin
Porakoneella syvensin kierteen alkuja, näin pinnapultit tulee tarpeeks alas ja yhdet rikat riittää, paitsi 4kpl joissa ohjurit, niihin joutuu laittamaan tuplarikat.
Sitten muokkasin tuon amerikan 4.0 koneen nokka-anturin tähän sopivaksi. Vanhasta virranjakajasta akseli sopivaan mittaan ja tän anturin mukana tullut pää hitsaten kiinni siihen.
Jostain täytyis löytää liitin tähän?
Sitten tein urat lohkoon, ensin 0,5mm syvyyteen ja lopullinen leikkaus 0,7mm. Eli pitäisi nyt tulla 0.30mm yli dekkitasosta noiden renkaiden. Kuvassa ensimmäinen leikkaus siihen puoleen milliin. Lankana tulee 1mm hst tig lankaa
Onnittelut jos jaksoit lukea loppuun, olit nimittäin ainoa
Päivitellään tännekin jotain, pääasiassa tulee crsc puolelle päivitettyä tätä, eli luvassa copypastea sieltä kuvien kera (paljon!) missä nyt mennään
Taka-akselisto napattu irti, täytyy suorittaa huoltoa sekä vaihtaa nuo alatukivarsien/iskareiden kiinnikkeet uusiin. Tällä hetkellä alatukivarren pultti on 45mm putken alapinnasta, tarkoitus siirtää 105mm tuntumaan jolloin tukivarsi pitäisi olla ajokorkeudessa hieman vielä alaviistoon nykyisen rajun yläviiston sijasta. Josko tuo auttaisi tuohon perän pompotukseen.. Ylätukivarsien kiinnikkeitä lähinnä siistin/vahvistan hieman, täytyy varmaan valmistaa säädettävät ylävarret niin saa pinjonikulman säädettyä kohdilleen uuden tekniikan kanssa helpommin
Piirtelin ohimennen pakosarjanlaipan, täytyy tehdä uudet sarjat sekä koko putkisto.
Itse putkistoo meinasin alustavasti niin että 3" downpipet lootan luo josta suppareilla 2,5". Keskelle autoa pieni 2x2,5" läpivirtaava pönttö ja siitä taakse asti 2,5" putkella ja perään jotkut "vaimentimet" kaveriksi. Rosterista tietty
Perän purin, oli aikakin. Välystä niin poskilaakereissa kuin pinjonissakin aavistus. Sen siitä saa kun tekee ekalla kerralla päin vit***, joutuu parsiin kokon auton läpi :green:
Uudet laakerit hain postista ja keskiviikkona saan uuden stefan niin kasaan takasin läjään, vanhoilla laakereilla hain jo kosketuksen ja backlashin kohdilleen
Sit rälläköidä vanhat alakiinnikkeet irti ja hitsata uudet paikalleen, alatukivarren kiinnitys laskee n. 6cm jolloin pitäis olla jo hyvä asento.
Perään tuli tosiaan suoritettua huolto, sisuskalujen pesu, uudet laakerit ja uudelleen kosketuksen säätö. Shimmit tällä kertaa sinne minne kuuluukin, jospa pysyis kohdallaan tällä kertaa :green:
Backlash osu tuurilla kohdilleenkin (kuvassa ei näy, jätin .12mm)
Akselista siivottu vanhat alatukivarsien/iskareiden kiinnikkeet kokonaan pois ja nyt ootellaan leikkuusta uusia tilalle niin saadaan varret paljon parempaan asentoon ja toivottavasti se perän pompotus pois.
Suuttimet laitoin finjectorille huoltoon, seisseet kuitenkin vuoden irrallaan, tunnetusti e85 saa ne herkästi jumahtamaan irtonaisina. Ongelmaa ei niinkään esiinny jos polttoainejärjestelmä pysyy tiiviinä seisomisen ajan.
Denny's driveshaft shopista tuli kardaaniin palapelin osat, liuku on kyllä jytky, suosittelen jos on ton tyyppiselle kardaanille tarvetta! Putken otan suomesta, olis rahdit tuplaantunu heti..
Taka-akselissa uudet alakorvat hefteissä, puuttuu vielä vahvikelevyt niistä.
Tuli kaksin kappalein howen pääsylintereitä, toinen kytkimelle ja toinen jarrulle linjaa varten takakonttiin varsinaiselle tehostimelle. Nää oli mukavan lyhyitä ja kompakteja paketteja.
Hommasin samalla kertaa summitilta myös Isky Groove-o-maticin, kai sitä voi joskus tulevaisuudessakin tarvita jossain moottorissa..
Laippa 53DZ ja volvon ristikkolaipan väliin..
Ja tulihan se lootakin takaisin, nyt passaa suoraan v6 perään jo olemassa olevalle vauhtikselle
Melko hyviä nuo burtonin myymät arp runkostudit, ei tuu kierrettä edes näkyviin pukista, vaan pää jää tasalle pukin kanssa
Laitettu palautetta burtonille että mitä vittua, on vielä saatanan kalliitkin siellä verrattuna muiden koneiden studeihin joissa niitä on vielä enemmän kuin tässä Nää on niiden ite kasaamia sarjoja selkeesti, ei oikeita arp:n settejä kun arp ei edes tunne tähän koneeseen tämmösiä. Myyvät vaan sikahinnalla näitä tietty kun kyseessä on cologne.
Vastasivat burtonilta vaan että väärät studit on, pitäisi olla 100mm pitkät. Laitoin läjän kuviakin niille aiheesta että varmasti uskovat. Lupasivat lähettää oikeat tilalle, kunhan lähetän nämä heille takaisin, ostotapahtumasta kuitenkin jo yli vuosi (mainitsivat itsekin). Kyselin samalla saavatko koostettua arp studit custom sarjana kansiin, kun ilmeisesti kuitenkin noita sekottelevat muutenkin jo.
Hain kannet Peltoselta pois ja pääsin mittaamaan venttiilijousia tarkemmin. Sisäjousi pitäisi siis olla 18mm sisäreiällä (kanteen täytyy sorvauttaa holkit sisäreiälle, retainereissa tuo 18mm halkaisija sisäjouselle) ja n. 36mm asennuspituus.
Edit: Suuttimet tuli finjectorilta huollosta, näillä siis mennään uudessakin koneessa vielä.
Tukee soviteltu, porailtu sekä tehty kierteet noille m8 kuusiokoloille lohkoon, jos ne jotain auttaa. Öljypumpulle piti kevyesti tehdä tilaa, mutta pienellä sai sopimaan. Öljypohja täytynee tehdä itse ainakin laipan osalta, kun en hoksannut ettei tuo peräpään kaari olekkaan samalla säteellä kuin tässä koneessa
Tilasin pari sarjaa ohc kannen pinnapultteja (pitäisi sopia, saapi nähdä. Pian on kuitenkin pari sarjaa myynnissä kun ei sovikkaan ) ja laitan noi runkostudit takasin burtonille niin saavat vaihtaa ne oikeisiin.
Testailin tota Iskyn työkalua tohon rikkinäiseen lohkoon, se on ihan hyvä harjotella koska kuvassa vasempi pytty meni vituiks (syvempi kuin lanka on paksu ) kun nollat taulussa säädin terän syvyyttä lopullista leikkausta varten. Oikean puoleinen sitten onnistukin paremmin kun mietti ennen kun teki :green:
Sitten testailin suuttimia ja holkkeja imusarjaan, ton vois saada tehtyä aika helposti niin että kaks putkee vierekkäin per puoli, kuvasta ei nää mutta 3kpl on siistissä rivissä peräkkäin.
Speedhutilta tuli nopeusmittari, toi pitäis tunkee tonne orkkis mittarin paikalle, kuten Timpalla on Coupessa.
Sit myös laitettu tilaukseen tuplajouset Crowerilta yms roinaa, rullakeinut tarvis vielä kehittää jostain sekä niiden jälkeen tietty uudet tönärit.
Vauhtipyörä koneistettuna tuoreella pinnalla :green:
...valmiina sorvarille että vetää pinnan suoraks.
Tarkistelin mitä akselia käyttäisin, totesin että käytössä jo ollut akseli oli parempi kuin uuden koneaihion mukana tullut.
Myös kaulat mittasin ja totesin kaikkien olevan mitoissaan
Postista hain uuden -765 asetelman race.fi:ltä sekä samalla tuli joku redlinen break in additive jos sais nokan ajettua kunnolla sisään ja tarkotus käyttää nyt kaikesta huolimatta noita normi nostajia.
Tarvikemotilta tuli kardaaniputkea ja moparin "isojen poikien" kansiliimaa
Jotain kiinalaisia egt antureita tuli 4kpl vanhojen tilalle
Sekä moposportista joku nokka-akseli
Taka-akseliin sain eilen tarvittavat vahvike lappuset ja sain sen hitsattua läjään. Tänään sitten pillillä säätelin aurauksen ja camberin kohdilleen (toivottavasti )..
Jos huomenna sitten vetäis mustat hammeritet niskaan. Sitten täytyy vielä ylätukivarret muokata säädettäviksi niin saa perän takaisin autoon kiinni!
Racers Placesta sain venttiilijouset ym roinaa, joten tänään menin töihin mittailemaan jousipaineita ja paljonko tarvii kantta työstää jne.
Ensin testailin romukanteen tuota työkalua, mukavasti uppoo
Upotin n. 3.7mm alkuperäisestä pohjasta ja porailin reikiä tutkiakseni paljonko on paksuutta jäljellä. Reilu 3mm oli vielä vesitilaan
Varsinaiset kannet valmiina ja upotukset tehty niin että asennuspituus on nyt 42mm jolloin seetipaine on 58kg. 11mm nostolla (joka maksimi nykyisellä nokalla ja keinuilla) on auki paine n. 130kg. 12.8mm nostolla paineet on 143kg.
Sain ne aiemmin kyselemäni double adjusterit myös racers placelta, joten pätkäsin sopivan pätkän ylätukivarsista välistä pois ja palikat hefteihin kiinni
Ja kaveri turautti tigillä saumat umpeen
Kent Camsin V6t4 kiikutettu Virtasen Maurin hoiviin, katsotaan mitä siitä saa aikaiseksi.
Mittaristoon sovitin tuon gps nopeusmittarin, melko kivuttomasti sai kiinni Vielä pitää tehdä nappi tosta läpi että saa valikoita selattua mittarista.
Heppailin kasaan telineen takaronttiin tuolle sierran abs yksikölle, kaveri saa sulattaa tigillä saumat umpeen niin on siistimpi
Leikkelin orkkis pohjaa ja heppailin sen kiinni leikattuihin pulttilinjoihin
Saumattu tigillä kaverin toimesta
Kuvaa miten sihti jää irti, huonosti näkee. Mutta mittailin että rakoa pitäisi nyt olla n. 7-8mm, pitäisiköhän vähän suurentaa?
Kaveri surautti myös hammaskehän vauhtikseen kiinni, ettei irtoaisi enään. Vähän liian pieni krymppi jäänyt tohon väliin niin ei pysynyt aiemminkaan kiinni.
ohc kannen pinnapultit passaa runkolinjaan, vähän liian lyhyet tosin
Joten kaveri vetäs jyrsimellä pienet upotukset niin nyt passaa hienosti (nää on muuten samoja mitä burton myy 2.9 koneeseen)
Testasin että stressilevyt sopi kiinni, kiitos puuhikselle lainasta
Mutta sitten vittumaisempi juttu, kattelin mäntiä läpi että mikä menee mihinkä pyttyyn ja tajusin että prkl, yks ei sovi mihinkään. Eli nyt on tullut siis CP:ltä 3+3 mäntäsarja, vaikka pitäis olla 2+4 sarja.
Teetätys vaiheessa laitettu kuva kansista inssin pyynnöstä selventämään venttiilijärjestystä jossa molemmat kannet vierekkäin palotilat ylöspäin. No nyt on selvitys työnalla Futurezin kautta että miten homma hoituu, ensisijaisesti tehdas jo vastasi että 14vrk on tarkistus aika tuotteille. Mutta katsotaan mitä käy.. Huomenna vien roinat joka tapauksessa koneistamolle, saahan ne pytyt jo porata valmiiksi näille männille kuitenkin.
Lainasin kaverilta mankelia ja testailin takakaareen, vielä tarvis saman verta saada lisää leviämään kuin nyt on levinnyt. Täytyy varmaan jatkaa rälläköintiä helmaa eteenpäin ja taaksepäin hiekkapeltiä kohden.. Ensimmäinen kuva ennen kaaren koskemista.. Taakse tilasin jo renkaat että pääsee paremmin näkemään kuinka paljon tilaa tarvitaan, 225/45x15 toyon r888
Etukaariakin mankeloin, ne sai ihan kohtuullisesti tulemaan riittävästi ulos. Eka kuva toiselta puolelta johon ei ole vielä koskettu..
Virtasen Mauri ilmoitti että nokka-akseli olisi valmis, täytyy huomenna käydä hakemassa niin pääsee ihmettelemään.
Vähän polttoainetukkejakin kerennyt tekemään, rupee jo muotoutuun sinnepäin hiljalleen..
Tukkiprofiileihin porasin reiät oikeisiin kohtiin holkeille
Suunnilleen mihin tukit tulee asettumaan, kiinnikkeet täytyy lopuks sitten tehdä imusarjaan
Etupäässä on vähän ahdasta tuoda polttoainelinja, täytyy jotain kehittää sinne
Takapää onkin helpompi, saa suoraan tukin päähän an6 hitsattua josta y-haaralle ja siitä an8 säätimelle.
Kokeilin että loota sopi lohkon perään, kauheen pienen näkönen bloki..
Sit punnersin lohkon ja lootan autoon kiinni (puuh!) ja rälläköin tunnelin katon auki, jäin vaan miettimään kuinkas korkeelle se loota pitäisikään saada. Ei tullut koskaan mitattua lohkon kulmaa vanhalla setupilla. Runkopalkeista (konehuoneesta) mitattuna kone olis nyt n. 4.5-5astetta takakenossa. Perstuntumalta sanoisin että täytyis saada sinne 2-3asteen tuntumaan olis parempi.. Onhan toki runkopalkit etuviistossa varmaan ajoasennossa asteen tai pari..
Orkkis lootan kannakkeesta muokkasin sopivan
Sinnehän se istuu kun hieman rälläköi tunnelia auki
Kallelta sain hyvällä alennuksella kiinalaisen 65mm läpän (vein vaihdossa kallen ensimmäisiä tekemiä pakosarjoja joka escortin mukana tuli)...
...sekä fuelabin sähkösen paineensäätimen
Nyt tarvis bongata jostain jytkyt kannatinkumit lootalle, jotain 18-20mm korkeat m8 pulteilla (tai m10).. Bemarin omat vähän lötköt ja yli 30mm korkeat, tällä hetkellä väliaikaisesti parit prikat ja 15mm paksut perus kumikannakkeet jotka ei kauheen jäykät ole.
Huhhuh.. 3viikon miettimisen jälkeen CP:n tehtaalla, mäntäsoppakin selvisi. Lupasivat tehdä sen yhden männän uuden veloituksetta ja pikana. Pitäisi olla mulla 2-3viikon kuluessa. Aluksi oli kanta selvä, asiakas on hyväksynyt mäntämallin ja 2vk kuluessa mäntien saannista pitäisi tavara tarkistaa oikeaksi. Onneksi Futurezin äijä sai sovittua tehtaan kanssa asian ja päättivät tehdä tuon veloituksetta ja pikana. Koska eivät olisi edes rahalla tehneet sitä yhtä kappaletta, vaan koko sarjan pelkästään :?
Olivat lopuksi todenneet tehtaalta että “Where the hell do they have this kind of cylinder heads… shit man…”
Tein talliin tilaa ja siirsin escortin takaseinälle poikittain että sain cortinan tuonne puolelle jossa hitsikone on.
Ekana tilaa kardaanille, kun hakkasi pohjaan kiinni kiihdytyksessä jos tuli töyssy
Ohjaustehostimen pumppu ronttiin, tulipahan taas rumat kiinnikkeet
Tein kollektorit ja kaveri vetäs tigillä umpeen. Seuraavaks voikin hahmotella ahtimien paikat ja ottaa kannet irti ja tehdä pakosarjat valmiiksi. Pikkasen siistimmät tulee kun räkämigillä hitsatut sarjat..
Helmisen Pekka laitto päänsä pantiksi ja lupasi korjata toisesta kannesta lohjenneen pinnapultin paikan. Valurautakansien tuhoamista vankalla kokemuksella Katinalassa :green:
Tilasin summitilta kaverille Mezieren vesipumpun ja otin samalla Flowmasterin HP-2 Shorty vaimentimet, jos tulis meteliä ja sopivan kuuloista?
Ojeniukselta hain 6kpl kiertokankia
Ostin Ford Racingin 90asteen adapterin sekä mocalin termostaatilla olevan ö-lauharin lähdön, mahtuu mukavasti olemaan tuolla etuviistoon. Ei ollut kauhean käytännöllinen se ylhäällä oleva suodatin ja letkut downpipen ylitse.
Tein pakosarjat hefteihin
Ennen hitsausta testasin konehuoneeseen ja totesin että apumiehen puolen sarja ei tosiaankaan mahdu laturin kanssa, tein sen muutenkin vaikeimman kautta joten uusiks meni
Sarjat hitsattuna
Ahtimet osuu suunnilleen samoille alueille noin puolen metrin tarkkuudella, meinas hermo mennä kun toisen puolen laippaa asetteli yksin kohdilleen ja kolmannella kädellä tukirautoja hitsata
Saksan maalta tuli valetut 3" v-panta adapterit, koitin ensin ite tehdä rst mutta ei tosiaankaan onnistunut näillä taidoilla tarpeeks siististi :green:
Hmm, ohc kannenpinnapultit melkein passaa tähän, vähän liian pitkät (kuvassa vanha pahvi välissä)
3mm tarvis saada syvemmälle niin menis mutteri kokonaan kierteelle. Meinasin jos 12mm terällä poraan kierteen alkuja tuon 3mm syvemmälle. Mittasin että rei'issä olisi kierrettä 6mm jäljellä, eli ei ongelmaa. Paitsi kulmissa olevissa 4kpl reikiä joissa on ohjuriholkeille upotusta jo vakiona, niissä ei ole varaa enään laisinkaan.
No niin, tein ton Pekan alottaman kannen korjauksen loppuun ja hyvä tuli kyllä. Kiristystähän se ei tietty kestä välttämättä ihan samalla tavalla kuin raudassa, mutta eiköhän se toimaa. Muuten onnistu hienosti mutta tuli epähuomiossa tehtyä m10x1.25mm kierre vaikka orkkis onkin se perus m10 ja 1,5mm nousulla. Nooh, kai siihen joku pinnapultti löytyy..
Tässä näkyy kohta juottamisen jälkeen
Vedin tasokoneella pinnan suoraks (viila :green: )
Eikun reikä ja kierre oikeeseen kohtaan
Lopuksi paikan siistiminen
Toiseekseen tein imusarjan päätyyn ison reiän
Siihen hitsataan tommonen laippa johon kiinnittyy boschin 3bar absoluuttista mittaava anturi sekä imulämpö samassa. Tällä ainoa tarkoitus että saadaan konehuonetta taas paljon siistimmäksi!
Jakopäänkoppaa tuli vähän muokattua, ylimääräsiä osia pois
Sekä veden sisääntulo tuli tehtyä uusiks, nyt on mahdollisuus saada flekti mahtumaan isompi tonne kun vei ton putken ihan kiinni tossa levyssä sivulle..
Sit tuli tehtyä kärsä kaasuläpälle, taas semmonen perus kädenjälki näkyvissä, katotaan toimiiko mitenkään.. Voi olla että käännän läpän ympäri että vaijeri alapuolella.
Laakeritkin sopi kehikkoon ja välys oli ok plastilla katottuna runkolaakereissa. Täytyy kiertokanget vielä tsekata myöhemmin.
Tänään sain keinut kätösiin, asiallisen oloset!
Pääsee vkl ihmettelemään työntötankojen pituuksia mitä tilata..
Tuli testailtua keinuja kanteen ja mittailtua työntötangon pituutta. Löytyikin sopiva kun muutaman pätkin ja pidentelin..
Kun ei keltään kerran löytynyt kalua venttiilikumin paikan työstämistä varten, tein itse työkalun vanhasta venttiilin varresta ja viilan palasta Rohkein mielin koneistin jo toisen kannen, tuli ihan ok.
Kävin pyörimässä cittarin lastenosastolla ja ostin pari purkkia muovailuvahaa
Männät koneeseen ja päälle muovailuvahaa
Pari kertaa konetta ympäri ja lätsä pois. Hyvin on tilaa, ei ota patti kiinni palotiloihin mistään. Paljealuetta tarkalleen se kannen pahvin verran, eli n. 1.20-1.25mm puristettuna
Samalla katselin että mahtuuko venttiilit aukeamaan ongelmitta tällä nokalla ja keinuilla. ykk:ssa ei mitään ongelmaa ja n. 10astetta jälkeen ykk jolloin männän kiihtyvyys voittaa venttiilin vastaavan oli venttiilillä varaa aueta n. 2,2mm joten ei pitäisi olla ongelmaa.
Sitten taas kourallinen muovailuvahaa öljypumpun sihtiin ja pohja kiinni ja pois. Väliä sihdillä pohjaan n. 9mm etu ja takaosasta mitattuna sekä keskeltä mitattuna (pohjassa ura) n. 11mm. En taida koskea korkeuteen, on varmaan riittävä
Itse pohjaan ei varmaan tarvi eikä oikein ole tilaa öljypumpun takia tehdä loiskelevyjä. 4l täytettynä nesteen pinta aika tarkalleen tuossa vakio loiskelevyn yläreunassa. Meinasin että apukuskin puolelle voisi olla tilaa tehdä lisäkoteloa n. 1l verran.
Väkersin ahtimien öljynpaluut loppuun moottoripukissa, mukavampi niin kuin autossa ährätä lattialla maaten..
Sit fiilistely kuva pukista
Tarkistin tänään että laturi mahtuu paikalleen öljynpaluun kanssa, mahtuihan se onneksi.
Sitten tein öljypohjan kylkeen pattia, karkeesti voi olla litran luokkaa
Tein myös sisälle jonkunlaisen loiskeläpän
....muuten jees mutta läppä ei mahdu liikkumaan yhtään koska edessä on öljypumppu, joten täytyy rälläköidä se luukku helvettiin. Täytyy kehittää jotain muuta..
Rälläköin läpän pois ja mietin jotain tälläistä? Tonne lisäsumpun sisäänmenoonkin vois vaikka laittaan jonkun reiällisen levyn alaosaan hidastamaan virtausta.
Silmälaakerin tappia testailin, passaa vauhtikseen ja kampuraan, ens viikolla varmaan roinia tasapainotukseen
Sain myös tehtyä vesipumpulle kiinnikkeet konehuoneeseen
Kaveri surautti öljypohjan kasaan, samalla myös öljynpaluut kiinni sekä lämpöanturin paikka
Öljynsuodatin adapteri mahtuu olemaan koneenkorvan ja patin välissä. Tein adapteriin myös an4 lähdön ahtimien öljynpaineelle, y-haaralla sitten myöhemmin haarottaa paine.
Tein vol2 loiskelevyt, eiköhän ne tyhjää paremmat ole, ei tää mikään ratalaite ole kuitenkaan
Imusarjan perseeseen anturin paikka kiinni sekä pari an6 painelähtöä
Ensimmäinen ahtoputkikin valmis dumpin paikalla
Jatkojalostin vielä öljypohjaa, vähän kun vasaroi tosta yhdestä kohtaa niin mahtuu olemaan öljypumppukin
Porakoneella syvensin kierteen alkuja, näin pinnapultit tulee tarpeeks alas ja yhdet rikat riittää, paitsi 4kpl joissa ohjurit, niihin joutuu laittamaan tuplarikat.
Sitten muokkasin tuon amerikan 4.0 koneen nokka-anturin tähän sopivaksi. Vanhasta virranjakajasta akseli sopivaan mittaan ja tän anturin mukana tullut pää hitsaten kiinni siihen.
Jostain täytyis löytää liitin tähän?
Sitten tein urat lohkoon, ensin 0,5mm syvyyteen ja lopullinen leikkaus 0,7mm. Eli pitäisi nyt tulla 0.30mm yli dekkitasosta noiden renkaiden. Kuvassa ensimmäinen leikkaus siihen puoleen milliin. Lankana tulee 1mm hst tig lankaa
Onnittelut jos jaksoit lukea loppuun, olit nimittäin ainoa
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Meininki kohillaan se tehostimen teline on täysin aisallinen ja hyvin jakso lukea loppuun.
Älä ota sitä niin vakavasti!
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Scorpio 2.9 at -91 coupe
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Update jonkinlainen..
Tein koekasauksia niin oli pätkä tota 1mm lankaa urassa, niin mukavasti tuntuis puristuvan jo
Suutintukkia hieman jatkettu, vielä tarvii tehdä kiinnikkeet imusarjaan sekä koittaa suorittaa koeponnistus
Kaasuvarpille kiinnike toiseen venakoppaan, pikkasen täytyy suhteita mulkata kun ei aukea läppä kokonaan tällä hetkellä
Jarrupaketti tulis tohon kohtaan ronttiin, nyt tällä hetkellä on jo kiinnitys tehty
Vesipumpullekin tuli silikoonit
Tuli 16" spalin 51mm paksu flekti, juuri mahtuu veden sisäänmenon ja ahtoputken väliin. Ahtoputkiakin jo hahmoteltu kuten kuvista näkee. Myös ylävesiletkun lähtöä muokattu ja hitsattu an10 josta lähtee vesikierto kennolle ja ahtimille
Paineensäädin löysi paikkansa ja pari letkua jo tein sille
Purin kojetaulun helvettiin että saan tehtyä sähköt uudestaan eculle yms jälkiasennus jutuille sekä saan hitsattua ton tunnelin kasaan
Toiseen kanteen tökin venttiilivarren kumit kiinni ja mittailin että ei tosiaankaan mahdu venttiili aukeamaan koko matkaa. Joten taas tein työkalun ja madalsin kumien paikkoja n. 4mm. Nyt pitäisi jäädä tilaa riittävästi jousilautasen ja tiivisteen väliin. Nostoa venttiileillä n. 13.6mm tulevalla setupilla.
Heitin jo tekemäni muokatun vaihteistopalkin olan ylitse ja tein uuden tukevamman
Ja kiinni autossa
Ruuvasin myös burtonpowerin "hd" koneenkumit kiinni. Nyt täytyy laittaa AKG motorsportin quick shifteri tilaukseen, pultataan suoraan tunneliin kiinni eikä surkeaan telineeseen lootan perään jossa on välyksiä joka helvetin välissä ja vaihdetuntuma hanurista. Tällä kepillä poistuu kaikki välykset ja tarkentuu rajusti. Vaatii vaan lähes kiinteän moottori+vaihteistopaketin kun keppi on korissa kiinni.
Tein koekasauksia niin oli pätkä tota 1mm lankaa urassa, niin mukavasti tuntuis puristuvan jo
Suutintukkia hieman jatkettu, vielä tarvii tehdä kiinnikkeet imusarjaan sekä koittaa suorittaa koeponnistus
Kaasuvarpille kiinnike toiseen venakoppaan, pikkasen täytyy suhteita mulkata kun ei aukea läppä kokonaan tällä hetkellä
Jarrupaketti tulis tohon kohtaan ronttiin, nyt tällä hetkellä on jo kiinnitys tehty
Vesipumpullekin tuli silikoonit
Tuli 16" spalin 51mm paksu flekti, juuri mahtuu veden sisäänmenon ja ahtoputken väliin. Ahtoputkiakin jo hahmoteltu kuten kuvista näkee. Myös ylävesiletkun lähtöä muokattu ja hitsattu an10 josta lähtee vesikierto kennolle ja ahtimille
Paineensäädin löysi paikkansa ja pari letkua jo tein sille
Purin kojetaulun helvettiin että saan tehtyä sähköt uudestaan eculle yms jälkiasennus jutuille sekä saan hitsattua ton tunnelin kasaan
Toiseen kanteen tökin venttiilivarren kumit kiinni ja mittailin että ei tosiaankaan mahdu venttiili aukeamaan koko matkaa. Joten taas tein työkalun ja madalsin kumien paikkoja n. 4mm. Nyt pitäisi jäädä tilaa riittävästi jousilautasen ja tiivisteen väliin. Nostoa venttiileillä n. 13.6mm tulevalla setupilla.
Heitin jo tekemäni muokatun vaihteistopalkin olan ylitse ja tein uuden tukevamman
Ja kiinni autossa
Ruuvasin myös burtonpowerin "hd" koneenkumit kiinni. Nyt täytyy laittaa AKG motorsportin quick shifteri tilaukseen, pultataan suoraan tunneliin kiinni eikä surkeaan telineeseen lootan perään jossa on välyksiä joka helvetin välissä ja vaihdetuntuma hanurista. Tällä kepillä poistuu kaikki välykset ja tarkentuu rajusti. Vaatii vaan lähes kiinteän moottori+vaihteistopaketin kun keppi on korissa kiinni.
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Konetta kasaanpäin, lauantaina hain tasapainotuksesta alakerran roinat Racers Placelta.
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Pakko tai saako kehua, on hieno projekti!!!
Olispa minulla yhtä hyvät tilat.
Taunus galleriasta kadonnut kuvat niin onko mahdollista saada ne täänne uusiksi noista jarruista ja tietoa levyistä/satuloista...
Itseäni kiinostaa paremmat jarrut omaan projektiin.
Olispa minulla yhtä hyvät tilat.
Taunus galleriasta kadonnut kuvat niin onko mahdollista saada ne täänne uusiksi noista jarruista ja tietoa levyistä/satuloista...
Itseäni kiinostaa paremmat jarrut omaan projektiin.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Thanks, ei oo tänne tullu päiviteltyä tätä taas vähään aikaan. Yritys kova päästä ponnistaan vielä ennen lumia.
Etulevyt on 283 citikan joissa offset sama kuin tanarin omissa. Sorvattu vaan keskireikä ja pulttijako sopimaan orkkis paikalle. Satulat jotkut wilwoodin kurat, laita jotkut paremmat oikeat satulat Vaikka bemarin brembot
Etulevyt on 283 citikan joissa offset sama kuin tanarin omissa. Sorvattu vaan keskireikä ja pulttijako sopimaan orkkis paikalle. Satulat jotkut wilwoodin kurat, laita jotkut paremmat oikeat satulat Vaikka bemarin brembot
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Et sattuisi muistamaan mikä citroen ja olivatko jäähdytetyt?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Olisko jotkuu tommoset? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... joneuvo=93
Tai tommoset? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... joneuvo=93
Tai tommoset? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/2 ... joneuvo=93
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Ei muista enään, tuli sillon Brendan kautta kun teki näitä erän.
Mut ainakin citroen c4, xsara, peugeot 307 jne jne on samalla 283mm levyllä, 26mm paksu ja 34mm korkea. Mutten muista näiden levyjen speksejä että oliko matalemmat kuin noi. Mut onhan niitä vaihtoehtoja, riippuen myös satuloista yms.
Mut ainakin citroen c4, xsara, peugeot 307 jne jne on samalla 283mm levyllä, 26mm paksu ja 34mm korkea. Mutten muista näiden levyjen speksejä että oliko matalemmat kuin noi. Mut onhan niitä vaihtoehtoja, riippuen myös satuloista yms.
Re: Cortina MK3 2D -71 (evo2 kasaus)
Päivitellään välillä tännekin jos jotakuta kiinnostaa
Kuvia on sitten paljon, varautukaa
Nyt olis nokka-ajotettuna ja kopat päälle asennettuna.
Työntötangotkin saapui, eipähän jää koneen kasaus enään niistäkään kiinni
Muokkasin hammastangosta tulon ja paluun an8 liittimille joista vetää linjat sitten takaronttiin pumpulle, toista putkea lyhensin tangon liittimen päästä että vesipumppu mahtuu olemaan kunnolla
Uus mellingin high volume pumppu ruuvattu kiinni ja lopuksi öljypohja. Katsotaan millainen öljyputous tulee olemaan
Taiteilin o-renkaat lohkoon paikoilleen
Piikkisika :green:
Ja kannet kiinni momenttiin
Myös AKG motorsportin kiinteä vaihdekeppi saapui ja pääsin tekemään tunnelin kantta. Pidensin vaihdetankoa n. 50mm että sai kepin vähän taaemmas. Tuntuu napakalta ja hyvältä nyt loota, mitä nyt päristelin akkukotelon päällä ja renkkasin vaihteita :burn
Nakuanturi kiinnittetty lohkoon, vedän siitä piuhan johonkin helppoon paikkaan jotta voi dynossa kytkeä nakuluurit helposti käyttöön
Lohko ja kannet maalattu, ainakin hetken aikaa siistimmät
Välijäähdyttimen sisäänmenoa muokattu kahdelle putkelle, näin oli helpompaa tehdä ahtoputket ahtimilta
Hitsattuna ja koekasattuna
Muutkin ahtoputket ja ilmanputsareiden putket tehtynä
Tein downpipet muotoonsa alas asti, loput putkistosta tehdä sitten kun saa auton nosturille. 3" rst tietty, hitsaillaan juurikaasulla kasaan tällä kertaa.
Myös jarrutehostin sai väriä päälle ettei ole niin ruma ja kiinnitin sen ronttiin. Säiliö on vielä irti ja tietty putket tehdä. Eiks niin menny että keskimmäinen lähtö on takajarruille ja siinä on jokin rajoitin jo olemassa?
Lämppärin kenno muokattu an10 liittimille
Downpipet hitsailtu juurikaasun kera, tuli hyvät sisältäkin (mitä nyt sovittelijan jäljiltä pykälää hieman )
Operaatio lisää tilaa konehuoneeseen, rälläköin työsylkän kiinnikkeet pois ja peitin reiän. Lopuksi heftailin uusien pääsylkkien kiinnikelevyn paikoilleen, tarvii vielä tehdä vahvikkeita.
Keinuvivut kiinni, uitin pari päivää valvolinessa vipuja niin on öljyä valmiiksi joka paikassa. Tönäritkin vaikutti oikean mittaisilta
Venttiilikopista joutui sisäpuolelta poistamaan vahvikeripoja ja kierreholkkeja että keinuvivut mahtuu liikkumaan ongelmitta
Samalla kun ihmettelin keinuvipujen mahtumista huomasin konetta pyörittäessä oudon äänen ja paikallistin sen 1kiertokangen toisen pultin kiinniottamiseen öljypohjaan. Eli eikun leuka rintaan ja öljypohja pois ja hieman vasaraa tuohon vahvikeuran kohdalle ja takaisin kiinni.
Sylkkien kiinnike hitsattuna ja vahvisteltuna
Siistittynä
Sylkät kiinni, mukavasti tuntuis jäävän downpipellekin tilaa
Sisälle tein välitangot, ihan ok välityksiltä vaikuttais, mutta katsotaan kun saa linjat valmiiksi miten toimii
Jatkettu bemarin vaihdevipu hitsailtuna
Puolat kiinni venttiilikoppiin
Mallailua konehuoneeseen
Jenkeistä saapu kallis liitin nokka-akselin anturille
Suutintukin hitsausta.. Ei mitään stigaa kun Everlastia! Kamera sensuroinut viimeisen numeron 9 pois näytöstä..
Kardaani saapui kometilta takaisin
Heppailin vähän etulokarin kaarta taakse että pääsee hahmottelemaan levitystä, en oikein ole varma vielä miten tekisin :?
No lähdin kokeileen tota yllä kuvattua tyyliä, tommonen tulee. Hmm, ehkä siitä vielä kalun saa..
Kuskinpuolen kaarihomma meinas vastustaa, eka versio meni suteen ja rälläköin irti. Onneks oli korjauskaari olemassa sille puolelle josta sain leikattua tarpeelliset palat ja sain kuskinpuolenkin onnistumaan kohtuullisesti. Tein paikat myös pohjaanlyöntikumeille taka-akselille, kuvissa auton perä tunkattu ylös kumeja vasten. Tuo asento on korkein mitä saa säädettyä kumeista, sitten on varaa laskea perää 18mm kumeista vielä lisää. Kuvassa paikallaan väliaikaiset shimmit, kummallekin puolelle tulee 2mm rst leikatut shimmit jotta helppo sitten säätää jos tarvetta ilmenee.
Ohjaustehostimelle tein letkut kabiiniin, vielä täytyy tehdä pohjaan linjat hammastangolle.
Tankin omat kiinnikkeet oli tosiaan naurettavan heikot ja pari olikin jo murtunut poikki. Joten tein kiinnityspannat tankin yli niin säästyy tankin hitsailulta
Tämän jälkeen tankin tyhjennys siirtopumpulla että saa rontin ja tankin siivottua käyttöä varten. Aika paljon sinne oli rikkoontumishetkellä ainetta vielä jäänyt, nythän tuolla ei mitään tee enään :green:
Syyläriin pari an10 liitintä, toinen paisarilta tuleva ja toiseen paluu ahtimilta/lämppärin kennolta
Pumppuihin vähän maalia päälle ettei näytä niin rumalta
Samoin venttiilikoppiin, hieman erilaista maalattavaa tuo car repin ryppymaali kuin vht, meinas mennä vituiks mutta sain pelastettua ja tuli ihan ok.
Suoritin koepaineistuksen tukkiin jälleen (ilmalla ennen tätä ja totesin että voisi pitää) ja pitihän se, ei vuotoja.
Joten vihdoista viimein sain imusarjan alaosankin maalattua ja pultattua koneeseen kiinni, venttiilikoppien kera! Hiljalleen alkaa näyttämään moottorilta tai ainakin fordin v6:lta
Maalia myös ylävesiletkun lähdölle
Sekä myös laturin telineelle (josta sheivattu pois ohjaustehostimen ylimääräiset kiinnitykset) ja öljynsuodatin adapterikin sai mustaa päällensä. Johdotkin roiskin kiinni.
Keskikonsolia muokkasin hieman, lisäsin keskelle paikan TinyCwa vesipumpun ohjainlaitteelle ja pakopainemittareille
Oli pakko hioo kaikki maalit pois että sai uuden tarttumaan, kauheeta kiehumista ja hyljintää vanhoista maaleista
Korjasin lämppäriboxista haljenneet kulmat kennon kiinnityksestä ja puleerasin muutenkin vähän siistimmäksi. Paineensäätimeen vaihtuu mittari vielä anturiin ecua varten
Vasenta kaarta koitin saada paremmaksi, on se hieman parempi jo, mutta ei näillä taidoilla hyvää saa.
Vaihteistoon ihmettelin käpälän asentoa sopivaksi. Vanha muovinen vastatappi pois ja m10 pultti läpi sopivan mittaisena tilalle
Jolloin käpälä on tässä asennossa kun on asetelmaa vasten
ja sylinterille jää tämän verran iskua käytettäväksi, pitäisi riittää
Konehuoneen hionta ja pohjamaalaus (ei aivan kokonaan)
Ja maalattuna + lakattuna. Mutta eipä ole sävy oikea, liian vihreä edelleen. Tätä on maaliliikkeessä ihmetelty jo pitkään ja kokeiltu saada osumaan, mutta ei ole osunut vieläkään kohdalleen. Jollei muu auta niin maalaan tällä sävyllä koko auton yli. Salama taittaa maalia hopeeseen aika rajusti, on suhteellisen vihreä irl.
Konehuonetta epäkeskolla hiotessani meni vihdoin hermot ja ostin uuden kompuran joka pitänyt ostaa jo pitkän aikaa. Aina ollut vaan muka jotain osia ostettavana ettei ole voinut tähän investoida. Jospa nyt ei hetkeen tarvisi miettiä asiaa. 200l säiliö ja 920l imutuottoa, eli karkeasti varmaan n. 700l painetuottoa. Sain sen verta hyvällä hinnalla että otin tän parempi tuottosen alle 700l imutuotollisen sijaan.
Tuotteille hieman puhallusta ja maalia niskaan niin on ainakin hetken vähän siistimpiä
Sitten myös ryppymaalia imusarjan pääliosaan ja kaasuläpän adapteriin
Kytkinsylkälle tein linjan valmiiksi kun loota oli vielä lattialla
Sitten paketti vaan kasaan
Ja kenkälusikalla paikalleen
Ruuvailin kardaanin ja vaihdekepinkin kiinni samalla.
Lomalla ollaan vielä ensi viikkokin joten iltasin tulee painettua tätä kasaan työpaikalla sen mitä kerkiää
Kuvia on sitten paljon, varautukaa
Nyt olis nokka-ajotettuna ja kopat päälle asennettuna.
Työntötangotkin saapui, eipähän jää koneen kasaus enään niistäkään kiinni
Muokkasin hammastangosta tulon ja paluun an8 liittimille joista vetää linjat sitten takaronttiin pumpulle, toista putkea lyhensin tangon liittimen päästä että vesipumppu mahtuu olemaan kunnolla
Uus mellingin high volume pumppu ruuvattu kiinni ja lopuksi öljypohja. Katsotaan millainen öljyputous tulee olemaan
Taiteilin o-renkaat lohkoon paikoilleen
Piikkisika :green:
Ja kannet kiinni momenttiin
Myös AKG motorsportin kiinteä vaihdekeppi saapui ja pääsin tekemään tunnelin kantta. Pidensin vaihdetankoa n. 50mm että sai kepin vähän taaemmas. Tuntuu napakalta ja hyvältä nyt loota, mitä nyt päristelin akkukotelon päällä ja renkkasin vaihteita :burn
Nakuanturi kiinnittetty lohkoon, vedän siitä piuhan johonkin helppoon paikkaan jotta voi dynossa kytkeä nakuluurit helposti käyttöön
Lohko ja kannet maalattu, ainakin hetken aikaa siistimmät
Välijäähdyttimen sisäänmenoa muokattu kahdelle putkelle, näin oli helpompaa tehdä ahtoputket ahtimilta
Hitsattuna ja koekasattuna
Muutkin ahtoputket ja ilmanputsareiden putket tehtynä
Tein downpipet muotoonsa alas asti, loput putkistosta tehdä sitten kun saa auton nosturille. 3" rst tietty, hitsaillaan juurikaasulla kasaan tällä kertaa.
Myös jarrutehostin sai väriä päälle ettei ole niin ruma ja kiinnitin sen ronttiin. Säiliö on vielä irti ja tietty putket tehdä. Eiks niin menny että keskimmäinen lähtö on takajarruille ja siinä on jokin rajoitin jo olemassa?
Lämppärin kenno muokattu an10 liittimille
Downpipet hitsailtu juurikaasun kera, tuli hyvät sisältäkin (mitä nyt sovittelijan jäljiltä pykälää hieman )
Operaatio lisää tilaa konehuoneeseen, rälläköin työsylkän kiinnikkeet pois ja peitin reiän. Lopuksi heftailin uusien pääsylkkien kiinnikelevyn paikoilleen, tarvii vielä tehdä vahvikkeita.
Keinuvivut kiinni, uitin pari päivää valvolinessa vipuja niin on öljyä valmiiksi joka paikassa. Tönäritkin vaikutti oikean mittaisilta
Venttiilikopista joutui sisäpuolelta poistamaan vahvikeripoja ja kierreholkkeja että keinuvivut mahtuu liikkumaan ongelmitta
Samalla kun ihmettelin keinuvipujen mahtumista huomasin konetta pyörittäessä oudon äänen ja paikallistin sen 1kiertokangen toisen pultin kiinniottamiseen öljypohjaan. Eli eikun leuka rintaan ja öljypohja pois ja hieman vasaraa tuohon vahvikeuran kohdalle ja takaisin kiinni.
Sylkkien kiinnike hitsattuna ja vahvisteltuna
Siistittynä
Sylkät kiinni, mukavasti tuntuis jäävän downpipellekin tilaa
Sisälle tein välitangot, ihan ok välityksiltä vaikuttais, mutta katsotaan kun saa linjat valmiiksi miten toimii
Jatkettu bemarin vaihdevipu hitsailtuna
Puolat kiinni venttiilikoppiin
Mallailua konehuoneeseen
Jenkeistä saapu kallis liitin nokka-akselin anturille
Suutintukin hitsausta.. Ei mitään stigaa kun Everlastia! Kamera sensuroinut viimeisen numeron 9 pois näytöstä..
Kardaani saapui kometilta takaisin
Heppailin vähän etulokarin kaarta taakse että pääsee hahmottelemaan levitystä, en oikein ole varma vielä miten tekisin :?
No lähdin kokeileen tota yllä kuvattua tyyliä, tommonen tulee. Hmm, ehkä siitä vielä kalun saa..
Kuskinpuolen kaarihomma meinas vastustaa, eka versio meni suteen ja rälläköin irti. Onneks oli korjauskaari olemassa sille puolelle josta sain leikattua tarpeelliset palat ja sain kuskinpuolenkin onnistumaan kohtuullisesti. Tein paikat myös pohjaanlyöntikumeille taka-akselille, kuvissa auton perä tunkattu ylös kumeja vasten. Tuo asento on korkein mitä saa säädettyä kumeista, sitten on varaa laskea perää 18mm kumeista vielä lisää. Kuvassa paikallaan väliaikaiset shimmit, kummallekin puolelle tulee 2mm rst leikatut shimmit jotta helppo sitten säätää jos tarvetta ilmenee.
Ohjaustehostimelle tein letkut kabiiniin, vielä täytyy tehdä pohjaan linjat hammastangolle.
Tankin omat kiinnikkeet oli tosiaan naurettavan heikot ja pari olikin jo murtunut poikki. Joten tein kiinnityspannat tankin yli niin säästyy tankin hitsailulta
Tämän jälkeen tankin tyhjennys siirtopumpulla että saa rontin ja tankin siivottua käyttöä varten. Aika paljon sinne oli rikkoontumishetkellä ainetta vielä jäänyt, nythän tuolla ei mitään tee enään :green:
Syyläriin pari an10 liitintä, toinen paisarilta tuleva ja toiseen paluu ahtimilta/lämppärin kennolta
Pumppuihin vähän maalia päälle ettei näytä niin rumalta
Samoin venttiilikoppiin, hieman erilaista maalattavaa tuo car repin ryppymaali kuin vht, meinas mennä vituiks mutta sain pelastettua ja tuli ihan ok.
Suoritin koepaineistuksen tukkiin jälleen (ilmalla ennen tätä ja totesin että voisi pitää) ja pitihän se, ei vuotoja.
Joten vihdoista viimein sain imusarjan alaosankin maalattua ja pultattua koneeseen kiinni, venttiilikoppien kera! Hiljalleen alkaa näyttämään moottorilta tai ainakin fordin v6:lta
Maalia myös ylävesiletkun lähdölle
Sekä myös laturin telineelle (josta sheivattu pois ohjaustehostimen ylimääräiset kiinnitykset) ja öljynsuodatin adapterikin sai mustaa päällensä. Johdotkin roiskin kiinni.
Keskikonsolia muokkasin hieman, lisäsin keskelle paikan TinyCwa vesipumpun ohjainlaitteelle ja pakopainemittareille
Oli pakko hioo kaikki maalit pois että sai uuden tarttumaan, kauheeta kiehumista ja hyljintää vanhoista maaleista
Korjasin lämppäriboxista haljenneet kulmat kennon kiinnityksestä ja puleerasin muutenkin vähän siistimmäksi. Paineensäätimeen vaihtuu mittari vielä anturiin ecua varten
Vasenta kaarta koitin saada paremmaksi, on se hieman parempi jo, mutta ei näillä taidoilla hyvää saa.
Vaihteistoon ihmettelin käpälän asentoa sopivaksi. Vanha muovinen vastatappi pois ja m10 pultti läpi sopivan mittaisena tilalle
Jolloin käpälä on tässä asennossa kun on asetelmaa vasten
ja sylinterille jää tämän verran iskua käytettäväksi, pitäisi riittää
Konehuoneen hionta ja pohjamaalaus (ei aivan kokonaan)
Ja maalattuna + lakattuna. Mutta eipä ole sävy oikea, liian vihreä edelleen. Tätä on maaliliikkeessä ihmetelty jo pitkään ja kokeiltu saada osumaan, mutta ei ole osunut vieläkään kohdalleen. Jollei muu auta niin maalaan tällä sävyllä koko auton yli. Salama taittaa maalia hopeeseen aika rajusti, on suhteellisen vihreä irl.
Konehuonetta epäkeskolla hiotessani meni vihdoin hermot ja ostin uuden kompuran joka pitänyt ostaa jo pitkän aikaa. Aina ollut vaan muka jotain osia ostettavana ettei ole voinut tähän investoida. Jospa nyt ei hetkeen tarvisi miettiä asiaa. 200l säiliö ja 920l imutuottoa, eli karkeasti varmaan n. 700l painetuottoa. Sain sen verta hyvällä hinnalla että otin tän parempi tuottosen alle 700l imutuotollisen sijaan.
Tuotteille hieman puhallusta ja maalia niskaan niin on ainakin hetken vähän siistimpiä
Sitten myös ryppymaalia imusarjan pääliosaan ja kaasuläpän adapteriin
Kytkinsylkälle tein linjan valmiiksi kun loota oli vielä lattialla
Sitten paketti vaan kasaan
Ja kenkälusikalla paikalleen
Ruuvailin kardaanin ja vaihdekepinkin kiinni samalla.
Lomalla ollaan vielä ensi viikkokin joten iltasin tulee painettua tätä kasaan työpaikalla sen mitä kerkiää
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Kaverille kävi kanssa, 350 joka stroukattu 383:ksi niin kasausvaiheessa ei mitään mutta kun kone kävi ja lämpesi alkoi pitää ääntä.Samalla kun ihmettelin keinuvipujen mahtumista huomasin konetta pyörittäessä oudon äänen ja paikallistin sen 1kiertokangen toisen pultin kiinniottamiseen öljypohjaan.
Vikaa ei meinannut löytyä kun kylmänä ei pitänyt mitään vaan tietyn lämpöisestä ylöspäin... sen verran lähellä oli öljypohja että otti kiertokankeen kiinni...
Kiva kompura, toivottavasti sait halvalla.. olisin saattanut myydä halvemmalla =) ehkä...
On kyllä ilo katsoa kuvia.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Kysytään niin päin millä olisit itse myynyt? Jossain firmassa töissä vai?
Re: Cortina MK3 2D -71 (Uutta konetta suunnittelemaan vaan..
Julkisesti en laittele hintoja mutta tuodaan noi maahan... =)Sultzi kirjoitti:Kysytään niin päin millä olisit itse myynyt? Jossain firmassa töissä vai?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo 2.0 Ecoboost 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
ISÄ 05.09.2011 & 02.03.2016