Sivu 6/6

Lähetetty: 18 Tammi 2010, 17:41
Kirjoittaja raimo
On taas hetki kulunut viime päivityksestä, jatketaan takautuvasti siitä mihin on jääty.

Kesän 2008 Ahveniston reissuista jäi helmaan/lattiaan taisteluarpi, kun ei asfaltin leveys riittänyt ja kylki edellä mentiin kanttarin yli hiekalle. 8)

helma

-08 syksyllä muutoskatsastin taunuksen 2.0 tekniikalle. Tätä varten piti laittaa taakse 9" jarrut, jotka adoptoin sierrasta. Vanhat kiinnitysreiät hitsasin umpeen ja porasin uuden jaon.

jarru

Vasemman etulattian pystysauma näytti hieman rapsakalta:

rapeaa

...ja hetken sitä tongittuani näytti tältä:

reikää

Uutta peltiä päittäisliitoksin, ei ratsupaikkoja ;) Alkuperäisen kaltaista pystysaumaa en viitsinyt alkaa tuohon tekemään, kun ei tätä autoa olla museoimassa. Ruosteen välttämisen kannalta tuo vaikutti paremmalta vaihtoehdolta, kuin alkuperöinen pistehitsiliitos.

vaiheessa

Leimalle lainasin kaverilta 15" vanteet, jotka meni samalla muutoskatsastuksella nekin.

leimakunnossa

Muutosprosentteja leimalla tuli muistaakseni 32. Niitä kertyi ainakin moottorista apulaitteineen, taka-akselista jarruineen, 5v. vaihdelaatikosta, ja renkaista. Jousista ei kuulemma mennyt prosentteja, kun ne olivat alkuperäisitä jousista rälläköidyt :D Tiedä mistä noi kaikki prosentit sitten tulivat...

Lähetetty: 25 Tammi 2010, 20:09
Kirjoittaja raimo
2008-2009 talveksi korotin taunuksen uusilla std mittaisilla jousilla, koska piikkirenkaat piti saada taas mahtumaan alle. Melkoinen tötterö siitä sitten tulikin :lol:

uudet jouset
15" vanteilla

Onneksi laski käytön myötä tosta hieman...

Vuoden 2009 alussa kävin Hyvinkään vauhtipuistossa Radalle.com:n ja CRSC:n jääratapäivillä ajelemassa piikkirenkain. Pirun hauskaa touhua! Ainut huono puoli tossa hommassa on, että häviää täysin hohto ajella tavallisilla nastarenkailla. CRSC:n päivien ajot päättyivät tähän:

lepäävä kardaani
silppua

Tasauspyörästön rattaat oli menneet kappaleiksi -> osat välityksen väliin -> perä jumiin -> pinioni poikki -> kardaani + pätkä pinioniakselia tippui. Foorumin kautta löytyi nopeasti "uusi" akseli Järvenpäästä, joka tosin vaati pientä elvytystä kun oli korvakkeetkin aika mädät:

noudettuna
elvytettynä

Jotain videoita radalta, missä taunuskin näkyy:

http://www.youtube.com/watch?v=6tsufJN3pGw
http://www.youtube.com/watch?v=TR7NEcSDcSQ
http://www.youtube.com/watch?v=sZczQw8Waxs
http://www.youtube.com/watch?v=pViGOayLerg

Videoilla näkyvät sininen välikoppaescortti ja punanen 3d sierra ovat kavereiden autoja. Sierra on itseasiassa nykyään mun ja hoitaa käyttiksen virkaa, kun taunus on telakalla. ;)

Lähetetty: 25 Tammi 2010, 23:46
Kirjoittaja henu
Ai perse ku tulee ikävä entistä jää tanee ku kattelee tota touhua....
Pitää varmaan hommata jostain toinen tanikka jäälle :)

Lähetetty: 02 Kesä 2012, 14:03
Kirjoittaja rasavili
Sori että lainaan topikkia. Onko tässä nyt sitten ns. pikkuperä? Noviisi kyselee. Onko "pikku" ja iso atlas ulkonäöllisesti identtisiä pois lukien luukun pulttien linjaus? :oops:

Lähetetty: 02 Kesä 2012, 20:05
Kirjoittaja Pj
rasavili kirjoitti:Sori että lainaan topikkia. Onko tässä nyt sitten ns. pikkuperä? Noviisi kyselee. Onko "pikku" ja iso atlas ulkonäöllisesti identtisiä pois lukien luukun pulttien linjaus? :oops:
viewtopic.php?t=459&start=0
pikkuatlas on pienempi kooltaankin

Lähetetty: 07 Kesä 2012, 21:41
Kirjoittaja rasavili
Mikä rengas/vannesetti tuo kultainen?

Lähetetty: 08 Kesä 2012, 11:15
Kirjoittaja raimo
Juu pikkuperiä noi on.

Vanteet on 70-luvun ATS 7x13" ET 5 ja noissa kuvissa olevat renkaat 195/55.

Lähetetty: 30 Maalis 2013, 15:40
Kirjoittaja raimo
Pitäisköhän tätäkin topiccia jaksaa hiukan takautuvasti päivitellä..

Parin vuoden päässä siintää jo kymmenen yhteistä vuotta tän kotteron kanssa ja itse auton nelikymppisiä vietetään jo ensi vuonna. Tähän mennessä siihen sisältyy jo neljä eri moottoria, muutama eri vaihdelaatikko, kolmas perä on jo "lähes paikallaan", jonkin verran (muttei kovin paljoa kuitenkaan) peltitöitä.

Kilometrejäkin on vuosien saatossa tullut suhteellisen paljon niin arkiajoissa, kuin radallakin.

Maalipinta autossa oli huono jo mulle tullessa, nykyään se on todella huono :lol:

Kuviakin on tullut aika ajoin räpsittyä, niin omasta kuin muiden toimesta. Eiköhän niiden tueksi jotain tarinaakin keksisi..