1.6 -> 2.0 -74

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

1.6 -> 2.0 -74

Viesti Kirjoittaja raimo »

Tuli pitkästä aikaa ostettua taas Taunus.

Eli kyseessä on ex-Noisy -74 vuotinen 1600 maamoottorilla varustettu karvalakkimalli.

Auto tuli haettua siirtokilpien voimalla ajamalla Porvoosta. Matka taittui mukavasti, vaikka meno ei ollut päätähuimaavaa, kuten kolmella käyvältä neloskoneelta voi odottaakkin :D Positiivista oli, että muuten auto tuntui pelaavan melko hyvin.

Auto olisi tarkoitus saada mahdollisimman pian ajoon ja keräilin hiukan To Do -listaa katsastusta varten:

-kannen vaihto (venttiili palanut)
-kaasuttimen vaihto kaksikurkkuiseen
-pakosarjan vaihto 4-2-1 valusarjaan
-hitsattava ainakin taka- ja etuhiekkapelti, etulattioiden ulkoreunat

+leiman jälkeen hiukan siistimistä, toiset penkit, ratti, maalin ehostusta jne. pientä
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
REPA

Viesti Kirjoittaja REPA »

Itsellä 73 1600.Ja kiinostais mistä löytää tollaisen valusarjan?
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Mistä tahansa OHC Sierrasta tai Scorpiosta. Scorpion pakosarjoissa on vaan pakokaasunkierrätys systeemi joka täytyy poistaa (tulpata ylimääräiset reiät). Eli valusarjassa on siis 2 reikää josta lähtee kaksi putkea auton alle, jossa ne yhdistyvät. Suosittelen, huomattava ero Taunuksen omaan 1 reikäseen valusarjaan. Kun ei peltisarjaakaan satu olemaan ylimääräisenä...
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Tänään tuli ajettua Taunus talliin sulamaan ja kansi tuli vaihdettua. Sylinterit näyttivät hyväkuntoisilta, jopa hienoiset hoonikiven jäljet erottuvat putkista. Noisyn "mainostama" 130tkm voi jopa pitää paikkansa. Heitin uuden hatun koneen päälle, uuden nokkahihnan, DGAV weberin jne. Huomenissa uudet öljyt ja vedet sisään, niin voikin lähteä koeajolle.

Saa nähdä liikkuuko se nyt yhtään paremmin... :D
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Koeajolla käyty. Teho noin kolminkertaistui rempan yhteydessä 8)

Vielä täytyy siistiä konehuonetta, säädellä kaasaria jne. Pakosarjakin on vaihtamatta, ajattelin koulussa hitsata siinä olevan halkeaman puikolla umpeen, ennen kuin laitan sen.

Konehuone ennen

...ja jälkeen.
Hauska patti ylävesiletkussa. Täytyy vissiin vaihtaa :D

Kabiini.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
janzamad
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Marras 2005, 11:24

Viesti Kirjoittaja janzamad »

wittu,olisin tuommoisesta ratista tykänny enemmän kun omasta :P
kromi olis sopinu vanteisiin paremmin kuin musta.
vaan voihan tuon aina maalata,tai hioa metallille.[/img]
janzamad
Viestit: 4
Liittynyt: 27 Marras 2005, 11:24

Viesti Kirjoittaja janzamad »

elikkä vaihdappa tuohon :P
http://www.taunusfinland.com/galleria/d ... at=0&pos=0
..paitsi ettei keskiötkään tainnu käydä.. :cry:
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Enpä taida vaihtaa :) Mutta jos tommosseen ratin haluaa, niin semmosseen saa uutena Us-Partsista. Eikä tommonen perus kumi-Grant ole edes kovin hintava muistaakseni. Keskiön tosin joutuu tekemän itse. Tuossa on sovituspalikka Springalex -ratinkeskiölle.

Ja nuo vanteet olivat tuossa kuosissa Caprin alla viime talvena.
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
sami83
Viestit: 324
Liittynyt: 02 Elo 2004, 00:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja sami83 »

Mulla on muuten coupessa aivan samanlainen kromiratti vihreällä kehällä tosin... keskiö näyttää viralliselta. Vähän oli ruosteessa mutta sai kiillotettua ja sopii nyt aika hyvin.
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Vihdoinkin sain hitsattua halkeaman 2-reikäsestä pakosarjasta ja laitettua sen kiinni. Sarja on Scorpiosta kotoisin.

Kuva

Huomattava ero vanhaan pakosarjaan verrattuna tässäkin Taunuksessa :D
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Viesti Kirjoittaja p3 »

raimo kirjoitti:Vihdoinkin sain hitsattua halkeaman 2-reikäsestä pakosarjasta ja laitettua sen kiinni. Sarja on Scorpiosta kotoisin.

Kuva

Huomattava ero vanhaan pakosarjaan verrattuna tässäkin Taunuksessa :D
minkä mallin scorpiosta tuommonen löytyy, on aika lähellä rs-sarjaa.
mulla on ollu niitä missä tavallinensarja on päivitetty 2-putkelle.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

p3 kirjoitti:minkä mallin scorpiosta tuommonen löytyy, on aika lähellä rs-sarjaa.
mulla on ollu niitä missä tavallinensarja on päivitetty 2-putkelle.
Ei tarkempaa tietoa mallista. Pakokaasunkierrätyssysteemi tossa on ollut (tulpatut liittimet pakosarjassa). Niitä "päivitettyjä" pakosarjojakin on hieman toisistaan eroavia ja niitä löytyy Sierroista. Sierran pakosarjojakin oli nurkissa, mutta tuo tuli laitettua, kun se vaikutti jouheamman malliselta :wink:
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Avatar
raimo
Viestit: 499
Liittynyt: 18 Touko 2005, 10:29
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo »

Hyvin alkoi taunuksen hitsausprojekti; Rälläkkä tippui pyörivä terä edellä varpaille -> verilammikko lattialle -> pari tikkiä =)

nimimerkillä "Turvakengät on turhat"
Capri III -81, Escort II -74, Taunus I 1.6-16v-74, Taunus III 1.6GX -82
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

eihän se ole este,vain kivulias hidaste :P
..mutta taas pysyy hetken muistissa varmaan että ei hosumalla :wink:
vaarallisia nuo nopeasti pyörivät esineet..
Herkko
Viestit: 1313
Liittynyt: 25 Elo 2004, 22:55
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Herkko »

raimo kirjoitti:Hyvin alkoi taunuksen hitsausprojekti; Rälläkkä tippui pyörivä terä edellä varpaille -> verilammikko lattialle -> pari tikkiä =)

nimimerkillä "Turvakengät on turhat"
Alan uskomaan vanhan kansan
sanontaan"pyhätyöllä ei ole siunausta" :wink:
Vastaa Viestiin