-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 19 Touko 2020, 21:53

Hihnapyörä projekti eteni pikkuhiljaa. Rako tuli täytettyä 3.25 puikon langalla, paketista tuli lyöntitiukka :)
Hitsausjigi koki muutoksia, ainakun yhtään pitempää saumaa tai jotain hitsas, meni mutkalle.

renkaat4.jpg
renkaat4.jpg (126.46 KiB) Katsottu 1546 kertaa


Viimesin versio toimi kohtuudella kun älysin että ihan turhaa sitä ulkokehää on mihinkään kiinnittää. Se on ontto ohuesta pellistä prässätty, niin ulkokehä vetelee mihin sattuu vaikka kuinka yrittäis lukita vastauksen :x

Tämän kun huomasi ja heppaili pikku pisteillä rupesi paketti pysymään suorassa :wink:

renkaat5.jpg
renkaat5.jpg (64.6 KiB) Katsottu 1546 kertaa


Sorvarilla käytin hihnapyörää ja heittokellolla mitattuna kiinnityspinta 0,6mm ja hihnaura alle millin heittoa. Saa luottaa.

Vulkanointi kone sylki hivenen liikaa sikaliimaa hihnapyörään mutta hyvä siitä tulee. Eikä kukaan sitä huomaa kun satasta ohi ajaa :mrgreen:

renkaat6.jpg
renkaat6.jpg (88.77 KiB) Katsottu 1546 kertaa


Tuli kuitenkin tilattua uusi dampperi ja kumi/muoviosia t5 vaihdekepin ja kytkinkäpälän ympärille.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 02 Kesä 2020, 22:19

Kesälomaviikolla kerkesi nojailla tallin rakentamiselta Taunukseenki :)
Moottoriin meni vauhtipyörä kytkimineen paikoilleen, vaihdelaatikko meni ohjaripulttien avulla helposti paikoilleen :o
Sähköjen kytkentää tuli aloitettua, samalla riisuin muutaman ylimääräiseksi jääneen johdon kone huoneesta :)

konehuone.jpg
konehuone.jpg (94.93 KiB) Katsottu 1435 kertaa


Nättiähän siitä ei saa mutta jos edes toimivan :heh:

Vesipumpun kanssa pieniä takaiskuja, Procompin sähköversio ei edelleenkään mahdu syylärin eteen. Pitänee viritellä letkujen varaan pumppu ja jättää kulmaliittimet lohkoon. Suurpiirteistä suunnittelua kun vaatii 2mm alumiini levyn että vesireiät lohkossa kohtaa pumpun vastaavat.

vesipumpun levy.jpg
vesipumpun levy.jpg (85.65 KiB) Katsottu 1435 kertaa


Vakaajan kumit tuli 24mm kun olivat hyllytavaraa ja myyjä vakuutti niiden helposti menevän 25 mm ympärille :) Samalla kertaa tuli myös Wilwoodin säädettävä jarrupaineventtiili perän levyjarru konversioon.

Toisesta firmasta tuli dampperia ja vaihdekepin ympärille erilaisia tilkkeitä.

dampperi.jpg
dampperi.jpg (82.48 KiB) Katsottu 1435 kertaa


Kardaanin lopullinen mitta tuli arvottua ja 1-osaisena mennään, ainakin aluksi :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 08 Kesä 2020, 22:37

Dampperiin tuli kokeiltua ajoitusasteikon selventämistä. Ja eihän se maali siiihen tarttunut :o

dampperit.jpg
dampperit.jpg (89.09 KiB) Katsottu 1374 kertaa


Latrurin kannaketta tuli mallailtua, 10mm levynpalanen tuli vastaan ahioksi. Laturiksi valikoitua Boschin 70A Taunus versio.

laturinkannake.jpg
laturinkannake.jpg (76.69 KiB) Katsottu 1374 kertaa


Kardaanin osat tuli vietyä sorvaamoon ja valmis keppi pitäisi saada tällä viikolla takaisin :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 16 Kesä 2020, 22:12

Jarrujen laittoa etupäähän tuli aloiteltua mutta heti vastusti. Satulan pelti jäi jarruletkuun kiinni :o
ei mutteria irti millään. Otin matkaan kämpille ja nyt se on uinut sitruunahapossa ja lämmitelty kaasutoholla, irtoamista ei vielä havaittavissa. Tutkitaan :)

Kardaani tuli haettua sorvarilta, kokeillaan sopiiko paikoilleen ja miten värisee, ennen tasapainotusta.

kardaani.jpg
kardaani.jpg (38.48 KiB) Katsottu 1286 kertaa


Vesipumpun muutoskikkareet on työn alla, meinasin hitsata teräslappuun putkenpätkät ja niillä siirtää pumpun eri paikkaan.

Josko juhannuksena saisi moottorin käymään.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 22 Kesä 2020, 22:15

Joo, IRL tuli vastaan ja Taunukseen nojailut jäi pariin tuntiin :cry:
Kardaani kuitenkin sopi paikoilleen ja 4 cm rako tuli häntään, niinkuin mittailin :p

kardaani_2.jpg
kardaani_2.jpg (62.52 KiB) Katsottu 1218 kertaa


Pakoputken laipat tuli tilattua ja eihän nekään ihan heittämällä men paikoilleen, pulttijakoa pitää n. 10mm kasvattaa.
https://www.konekorjaamo.fi/pakoputken- ... -97mm.html

Vesipumpun siirtolaipat työn alla, josko niistä jotain tulee :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 28 Kesä 2020, 22:33

Rassaus tuli aloitettua jarrukilpien asennuksella. Apumies niitä yritti asentaa ja kun ei onnistuntut, niin jatkoin.

jarrukilpi.jpg
jarrukilpi.jpg (59.76 KiB) Katsottu 1128 kertaa


Eikä ainakaan kuskinpuoli halunnut asettua paikoilleen ilman että kilpi vastasi jarrulevyyn :evil:
Pientä ja vähän isompaa naputtelua peltiin, eikä mitään vaikutusta sopivuuteen.

Mietintämyssyä päähän ja kohti uusia pettymyksiä :shock:

Vesipumpun laipat vaikutti mahtuvan, jopa syylärin kanssa mutta itse pumpun paikka on hakusessa. Kaveri ehdotti virranjakajan etupuolelle, katsotaan miten onnistuu :)

vesipumppu.jpg
vesipumppu.jpg (70.78 KiB) Katsottu 1128 kertaa


Laatikkoon menisi 2,55l ATF_ää, ja olin ostanut vain 2l :cry: Sinne kuitenkin meni ja moottoriin 5 kanisteri halvinta mineraalia. Samalla uudet tulpat ja johdot koneeseen. Tulpanjohtojen matkassa ei tullut sopivaa piuhaa uuteen puoleen :x
Vanhapuola paikoilleen ja teippikötökytkennällä johtojen jatkaminen, niin että ylsivät puolan liittimiin.
Akun kytkemisen jälkeen startin kokeilua ja sehän pyöritti. Bensaa kaasariin ja starttaus, niin motti hörähti käyntiin 10s ajaksi ekakerran Taunuksen keulalla :kalja:

Jälkianalysointi videolta vahvisti, että startti pyörii koko ajan, aina kun virta on päällä :(

Johtosarjan kytkentä härö tai virtalukon paskuutta. Tutkitaan. Eikä lattiakaan kastunut öljyistä, mikä on plussaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja zmuli » 30 Kesä 2020, 11:22

Onnittelut ensistartista :peukku: vaikka vähän lyhyeksi jäikin. I feel you man! Leuka rintaan jne!
Sähkövikojen selvittely on kyllä vastenmielistä puuhaa, varsinkin vielä jos omia tekeleitä joutuu korjailemaan syystä tai toisesta :oops: Ei voi syyttää muita!
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 633
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 27 Heinä 2020, 23:37

Laatikkoon tuli lisättyä öljyä se puuttuvat 0,55L. Ja ne rupesi pysymään sisällä kun kiristi tyhjennysropun :oops:
Startti ongelmaan tuli perehdettyä ja loppupäätelmä oli että virtalukko toimii oikein joka neljännellä kerralla (ehkä) eikä jätä starttia päälle. Starttinappi ei myöskään toimi oikein vaan jättää starttia päälle, paska CD Cardigin nappi ei kahtakymmentä vuotta kestänyt :soo:

Jarrujen takalevy ei suostunut mahtumaan levyn kanssa paikoilleen lukuisista yrityksistä huolimatta, niin jäi pois.

jarru_kasassa.jpg
jarru_kasassa.jpg (93.36 KiB) Katsottu 925 kertaa


Moottoria tuli nostettua 3mm, mahtui hammastanko paremmin liikkumaan.

Sähköjä tullut myös ihmeteltyä ja mittaristo rojekti aloitettua. Tähän hätään tuli Autometerin 95mm nopeusmittari, ilman matkamimttaria. Halvalla ei kaikkea saa. Kiekkamittariksi tulee myös Autometerin 95mm sarjaa.
Osakasoja penkoessa tuli vastaan -80 Tanen kiekkamittarilinnen neloskoneen mittaristo mutta ajattelin säästää sen ja teurastaa -76 karvalakkiversion.

mittaristo_1.jpg
mittaristo_1.jpg (43.91 KiB) Katsottu 925 kertaa


Automerin kiinnitysjalkaan piti kolo tehdä mutta muuten upposi kohtuudella orkkis reikään.

mittaristo_2.jpg
mittaristo_2.jpg (44.27 KiB) Katsottu 925 kertaa


Kiekkamittari menisi lämpötila/polttoaineosastolle mutta mutta pitänee vielä miettiä miten sen ratkaisee ja mihin tankki/lämpö mittarit sitten menisi.

Vakaajan kiinnitys on vaiheessa ja vesipumpun asennus. Pakoputkisto tulee 2,5" osista, vaimentimeksi x-putken jälkeen pyöreät vaimentimet ja taakse sitten jotkut, riippuen metelistä :roll:
Eli kaikkea pientä on tiedossa. Perän rakennus on myös vaiheessa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Sumu » 28 Heinä 2020, 11:21

Vois hakea mallia hieman RS-Escortista
https://thumbs.worthpoint.com/zoom/imag ... 8e346e.jpg

Tai Granadasta. Tuollainenhan menee melkein heittämällä:


https://www.flickr.com/photos/116281524 ... 852987213/
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 28 Heinä 2020, 14:22

Tuollainen granada look mittaristo on nyt paikoillaan ja GXL keskikonsoli ilman sitä muovihärpäkettä mikä kallistaa mittarit kuskiin päin. Tilalla on suora rosteri levy missä on jännite- ja öljynpainemittari. Siihen kyllä saisi lämpötilan ja polttoaine mittarin. Jos tankiksi saisi vihdoin ja viimein asennettua Jazin tekeleen, mikä on se vähintään 12v odotellut hyllyssä :kylse2: Niin anturi ongelmakin olisi ratkaistavissa.

Orkkiskysymys oli että saisiko "kellon" tilalle mittarit siististi mutta mutta.. tätä pitänee miettiä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 28 Heinä 2020, 18:13

Vika lomaviikko niin kerkeää jotain tekemäänkin :)

Mittaristoa ihmeteltyäni aikani älysin että lämpö/tankki oli myös neljällä ruuvilla kiinni :oops:

mittaristo_3.jpg
mittaristo_3.jpg (69.08 KiB) Katsottu 856 kertaa


Tämänjälkeen sama kuvi kiekkamittarille, jalkaan koloa ja "amislangalla" kiinni :mrgreen:

mittaristo_4.jpg
mittaristo_4.jpg (68.66 KiB) Katsottu 856 kertaa


Lopputulos näyttää kohtuulliselta. Tarkempi puhdistus vielä ennen asennusta.

mittaristo_5.jpg
mittaristo_5.jpg (44.39 KiB) Katsottu 856 kertaa


Orkkis lämpö/tankki voinee asentaa keskikonsoliin jotenkin :lol: ja jatkaa orkkisjohtoja sinne, niin että liitin sopii paikoilleen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Sumu » 02 Elo 2020, 10:28

Vai saatko askarreltua nuo bensan ja lämmön mittarit kääntämällä ne 90 astetta tuohon keskelle?
Sedan GT '73
Avatar
Sumu
 
Viestit: 1515
Liittynyt: 12 Elo 2004, 17:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 03 Elo 2020, 23:12

Mittarit on liian isoja, pitäisi olla kiekkamittariversio jos haluaa keskelle suoraan sopivat mittarit.
Jätetään mietintään miten ropleema ratkaistaan. Pikku yksityiskohtana keskikonsoli ei mahdu T5 lootan kanssa kardaanitunnelin päälle :x

Kallistuksenvakaajan kiinnitystä tuli harjoiteltua muutaman kerran ja lopullinen paikkakin löytyi. Kiinnitys kolmella pultilla orkkispaikkaan, runko tuli 3mm peltikulmasta. Hivenen täyttöä ja hitsausta vielä ennen maalausta.
Uretaaniset vakaajatangon puslat oli nihkeä saada paikoilleen, 25mm vakaaja pistää hivenen enempi vastaan kuin 18mm. Lisäksi uretaaniset asettuivat miten sattuu kun keskireikä oli liian iso ja kumit muljus kiristäessä sinne tänne :(
vakaaja_kiinnitys.jpg
vakaaja_kiinnitys.jpg (53.51 KiB) Katsottu 740 kertaa

vakaaja_kiinnitys2.jpg
vakaaja_kiinnitys2.jpg (28.57 KiB) Katsottu 740 kertaa


Jätin löysälle jos ne siitä asettuisivat kun laskee painoa päälle.

Pakoputkiston rakennus kärsi pieniä takaiskuja, pyöreät läpivirtauspöntöt eivät mahtuneet taaskaan auton alle :club:
Kaveri kysyikin kun näki ne että mites meinasit saada auton alle mahtumaan. Lisäksi joku oli tehnyt vaihdelaatikon kannakkeen pakoputkiston tielle :shock:
Lisäksi kytkinvaijeri haluaa välttämättä samaan tilaan putken lähdön kanssa kuskin puolella. Tämä ilmeisesti johtunee siitä, kun moottori on alkujaan automaatilla, niin orkkis pakosarja ei tarvi sitä vaijeria kiertää.

kytkinvaijeri.jpg
kytkinvaijeri.jpg (60.29 KiB) Katsottu 740 kertaa


Kytkinvaijeri oli liian pitkä ja polkimen puoleinen pää totaalisen erilainen alkuperäiseen verrattuna. Tämäkin aiheuttaa pientä uudelleen suunnittelua.

Vesipumpun lähtöjen kiinnitys meni uusiksi kun laturi ei mahdu alas, vaan pitää asentaa koneen päälle. Täten jakopäästä lähtevät sarvet pitää vaihtaa omatekemiin 90 asteen mataliin virityksiin. Pumppu itsessään mahtunee syylärin alle tjsp 8)

Ei mitään isoa enää valmistumisen tiellä mutta aikaa vievää. 13h päivä edisti kummasti verrattuna siihen että notkuu paikalla tunnin tai 2 :heh:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 16 Elo 2020, 22:43

Kaikkea pientä on tullut tehtyä. Vaijerin lyhennykseen on tullut kerättyä päitä ja juttuja. Myös hydraulinen puristintyökalu YQK-300, jos sillä saisi puristusliitoksen tehtyä :) Vaijerilukot on varalle.

vaijeri.jpg
vaijeri.jpg (89.36 KiB) Katsottu 484 kertaa


Lohkon putkilähdöt tuli mallailtua ja hitsattua kasaan sekä paikoilleen.

vp_lähdöt.jpg
vp_lähdöt.jpg (66.33 KiB) Katsottu 484 kertaa


Tästä päästiinkin laturin jalan suunnitteluun ja sovittelua, jossain vaiheessa paketti näytti hyvältä ja hitsillä kasaan. Syylärin sovittelussa tuli yllättäviä ongerlmia :evil:
Eihän laturi ja syyläri samaan tilaan sopineet.

laturi.jpg
laturi.jpg (70.56 KiB) Katsottu 484 kertaa


Elikkä pienempi laturi jostain ja uusiksi kiinnikkeet. Pakoputkiston asennus on myös vaiheessa, yllättävän vähän tilaa 2,5" putkelle alustassa :shock:

Kyllä tämä tästä vielä valmistuu :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 19 Elo 2020, 22:43

Laturi ongelmaan valikoitui saatavuuden perusteella tiisseli nissanin 90A laturi romikselta :kylse2:

laturi_p11.jpg
laturi_p11.jpg (63.07 KiB) Katsottu 412 kertaa

Jos tämä mahtuisi koneen alaosaan.

Vesipumpun kanssa ongelmana myös tilan puute konehuoneessa ja sovittelin jo sitä puskurin alla olevaan tilaan :roll:

vesipumppu_alas.jpg
vesipumppu_alas.jpg (68.64 KiB) Katsottu 412 kertaa


Äkikseltään nerokas idea jäi sitten tekemättä, tilalle plän c ja pari boschin vesipumppua pukkaamaan vettä lohkoon...... :x
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

EdellinenSeuraava

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa