-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 02 Huhti 2020, 22:17

Vakaaja tuli maksamaan yhden harraste yksikön :D (tässä tapauksessa 270, toimitettuna lähimpään matkahuoltoon) Australiasta olis löytyny sarja muutamalla paikallisella satasella, se että mitä kotiovella maksaa, ei tullut selvitettyä. Eikä Motomobil näyttänyt paksumpaa vakaajaa olevan varastossa, eikä tulossa, niin suosin kotimaista.

Muutenkin taitaa kiinnitykset mennä uusiksi, selviää kunhan saa 25 mm puslat kouraan.
Joku tuollainen --> https://www.autoracing.fi/kallistuksenv ... usla-95473
Kysellä Rallyracesta myös, mitä aihioita löytyy.

Tallissa on tullut vietettyä aikaa ja jarrukonversio akseliin alkaa olla putkia ja letkuja vailla valmis :)

akseli.jpg
akseli.jpg (58.98 KiB) Katsottu 1696 kertaa


Akseliin jarrujen valmistuttua, pitäisi alkaa sovittamaan sisuskaluja uusiksi.

lukko.jpg
lukko.jpg (67.41 KiB) Katsottu 1696 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Mois » 03 Huhti 2020, 11:12

Superflexiltä näkyy löytyvän kans 25mm PU-Puslaa Taunukseen:
https://www.superflex.co.uk/proddetail. ... F148-1450K
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 05 Huhti 2020, 23:04

Öljypohjan hitsausta on jatkettu, lisätilla sivuille on suunnitelmissa. Ja aihiot pateille on muokattu 3' putkesta.

pohja_lisä.jpg
pohja_lisä.jpg (52.05 KiB) Katsottu 1616 kertaa

Tosin ei vielä tule hitsattua paikoileen ennen koesovittamista kun moottori on paikoillaan :)

Etuproppu löysi paikkansa, m10 mutteri hitsattuna alimpaan kohtaan.

pohja_roppu.jpg
pohja_roppu.jpg (82.18 KiB) Katsottu 1616 kertaa


Samalla vaivalla jämäpaloista loiskelevyt hillitsemään kanttaillessa syntyvää aallokkoa :D

pohja_loiske.jpg
pohja_loiske.jpg (68.62 KiB) Katsottu 1616 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 09 Huhti 2020, 22:39

Posti pisti parastaan ja sai parin yrityksen jälkeen toimitettua Motomobilin osat.

jarrukilvet.jpg
jarrukilvet.jpg (80.29 KiB) Katsottu 1545 kertaa


Kallistuksenvakaajan korjaussarjan kumit ei tule menemään uudesta vakaajsta ainakaan ehjänä läpi :o

Öljypohjaan tuli hitsattua muutamalla hepillä loiskelevyt. Ja heti heppaamisen jälkeen katse kohdistui pöydällä olevaan öljyproppuun ja sen kiinnitysmutteriin.
Eiku loiskelevyä irroittamaan jotta propun saa paikoilleen. Se vaati pari yritystä ennekuin sopiva paikka löytyi, kait :)

loiskelevyt.jpg
loiskelevyt.jpg (62.21 KiB) Katsottu 1545 kertaa


Muutaaman korjatun sauman jälkeen se melkein pitää nesteet sisällä. 2 pientä vuotokohtaa vielä korjattavana.
Josko sitä pääsiäisenä pääsisi sovittaan moottorin kanssa paikoilleen :shock:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 10 Huhti 2020, 22:15

Ite poraisin loiskelevyihin muuteman reiän että se öljypääsee liikkumaan paremmin. Tehtaan tekemissä loiskelyissä reikiä. Jollainn 8mm poralla tms.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 12 Huhti 2020, 21:30

Jep, sinne tulee öljyreiät jossain välissä :)
Tuli käytyä tallilla sovittelemassa osoa ja mikään ei passannu kohilleen : :oops:

Öljypohjassa oli pientä konfliktia imuputken kanssa, ei olisi pitänyt ottaa 5mm alemmas suunnitelmista.

öljypohja.jpg
öljypohja.jpg (73.53 KiB) Katsottu 1451 kertaa


Tämä korjaantuu tekemällä uusi umusihti putken nokkaan, kait :)

Enempi ihmetystä aiheutti uusi vakaaja. Ilmas sitä moottori meni paikoilleen ja vakaajan kanssa ei :(

vakaaja.jpg
vakaaja.jpg (55.88 KiB) Katsottu 1451 kertaa


Tussimerkin kohdalla oli alkuperäinen ja uusi ei ihan osu kohdalleen. Että tuohon pääsi piti etummaiset vakaajan kiinnikkeet irroittaa.

Siihenki pitänee keksi jotain :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 28 Huhti 2020, 22:48

Jotain pientä ontuulut nysvättyä taas Taunukseen. Oli korkea aika vaihtaa jakopää vermeet. Orkkis ford muovirattaineen oli hukannut hampaita ja halki sieltä täältä :(

jakopää_vanha.jpg
jakopää_vanha.jpg (109.41 KiB) Katsottu 1312 kertaa


Uudessa on parempi pysyä hampaat tallessa kun imusihti ei ihan pienimpiä murusia kerää enää :)

imusihti.jpg
imusihti.jpg (93.35 KiB) Katsottu 1312 kertaa


Hivenen piti loiskelevyä muokata että imusihti ja pohja eivät kohdanneet. Pohja oli hivene rupelilla hitsauksista johtuen. Suurempi ongelma oli että se oli supussa keskeltä ja pultin reiät eivät oikein kohdanneet :o
Siitä selvisi lukko- ja papukaijapihdeillä kun toinen pisti ruuvit paikoilleen.

Etupäässä vakaaja näytti mahtuvan yksistään paikoillee, saa nähdä miten käy moottorin kanssa :)

vakaaja_2.jpg
vakaaja_2.jpg (78.91 KiB) Katsottu 1312 kertaa


Vesipumppua ja alahihnapyörää tuli käytettyä paikoillaan ja todettua ettei kombo toimi. Nyt on hakusessa sähköversio pumpusta ja sorvarille menossa hihnapyöräpaketti.

Takajarrukonversioon tuli osia saksasta mutta paskapuhelin on hukannu kuvat, niin ei näytetä :evil:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja 96taunus » 29 Huhti 2020, 16:39

Oletko varma että saa riittävästi öljyä pumpulle? Näyttää aika tukkoselta toi siivilä. Laittasin mieluummin verkon.
96taunus
 
Viestit: 104
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 29 Huhti 2020, 21:37

Reikien pinta-ala käsittääkseni pitää olla yhteenlaskettuna isompi kuin imuputken pinta-ala. Tiheämpi sihti kerää pienempiä palasia talteen kuin isoreikäinen. Tuo kuppihan on sitä varten ettei pumppu hörsi ilmaa missään normi ajotilanteessa. Tarpeeksi syvässä ö-pohjassa ei moista kuppia edes tarvitsisi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 04 Touko 2020, 22:01

Taas kerkesi talilla notkumaan ja moottorijumppaa harrastamaan :)
Sorvarilta sain alkuperäisen hihnapyörähässäkän takaisin, kehät oli irti toisistaan. Ei muutakuin moottori+vaihdelaatikko konetilaan ja sovittamaan kokonaisuutta, pienen etupalkki irrotus ja takaisin laitto rumban jälkeen kombo oli paikoillaan. Hihnapyörä väärinpäin kampiakselin päähän ja syyläriä sovittamaan. Tiukkaa tekee eikä mahdu :o

hihnapyörä.jpg
hihnapyörä.jpg (79.38 KiB) Katsottu 1175 kertaa


Kiinnityspultit vastaavat syyläriin, eiku sorvarille ja työstetään pyörää lisaa :)

Vakaajatanko tuli tiputettua konehuoneeseen ja eihän se sinne mahtunut.

vakaaja.jpg
vakaaja.jpg (56.71 KiB) Katsottu 1175 kertaa


Kone+laatikko kombon ollessa paikoillaan tuli tiputettua apurunkoa pari kertaa edestakaisin lattialle ja niinhän vakaaja alkoi löytämään paikkaansa :) Ei mahdu pujottelemaan eturungon ollessa paikoillaan mistään välistä vakaajaa paikoilleen.

vakaaja2.jpg
vakaaja2.jpg (49.43 KiB) Katsottu 1175 kertaa


Nyrt vielä tilasta puslat ja mahdolliset kiinnityshilut.
Moottorista tuli napattua imusarja irti ja laahurinokalla näytti olevan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 05 Touko 2020, 22:12

Matkahuollosta tuli txt paketin saapumisesta :)

Taas on tavaraa mille pitäisi löytää aikaa asentaa paikoilleen.

vermeitä.jpg
vermeitä.jpg (64.88 KiB) Katsottu 1137 kertaa


Ei voi olla huono kerta oikein hotti ja liekinheitin versio 2 jo 8)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja zmuli » 05 Touko 2020, 23:10

Nyt ollaan jännän äärellä :lol:
8)
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 633
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 09 Touko 2020, 20:26

Sorari toimitti renkaita mitö oli irroitettu orkkis siimäpyörästä.

renkaat.jpg
renkaat.jpg (91.68 KiB) Katsottu 1033 kertaa


Tarkoitus olisi asettaa palat näin.

renkaat1.jpg
renkaat1.jpg (54.66 KiB) Katsottu 1033 kertaa


Ja lopputulos olisi.

renkaat2.jpg
renkaat2.jpg (61.14 KiB) Katsottu 1033 kertaa


Ei tarvi kuin hitsata suoraan palat :D

Kaasari tuli purettua ja yllättävän ison tilan saa pienenpieni 2 kurkkunen varattua :o
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 13 Touko 2020, 22:20

Moottorin matkassa tullut kaasari tuli aukastua ja ihmeteltyä sisuskaluja. Mutuna V6:ssa oleva 40mm delorto on äkikseltään isompi kuin v8 versio :shock:

kaasari_2bbl.jpg
kaasari_2bbl.jpg (79.87 KiB) Katsottu 947 kertaa


Hihnapyörä tuli hitsattua kasaan ja vituiksi meni :(

Aluperin hihnapyörän sisäkehä sopii kuin nyrkki silmään akselinpäässä olevaan tasapainotuslimppuun ja toisinpäin, miten on tarkoitus asentaa, niin keikkasee. No kiristin paketin ruuveilla ja puristimilla kasaan ja mikkiliimaa saumaan.

Kuvassa näyttää kohtuulliselta. Mutterit oli välissä pitämässä ulkokehän oikealla korolla.

renkaat3.jpg
renkaat3.jpg (76.59 KiB) Katsottu 947 kertaa


Eipä tullut katsottua suoruutta kun paketti oli kasassa. Yhdeltä reunalta oli 2mm ylempänä kehä :club:
Keskiosan kiristäminen taisi olla vikatikki.

Ei muutaku sorvarille pakettia, suoristaa pinnat yhden suuntaiseksi molemilta puolin ja sorvaa kehän irti. Alkuperäinen hihnapyörä paketti oli 0.1mm sisään suora, vaikka iinä on pistehitsattu kolme kehää päällekkäin.

Kyllä se siitä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 14 Touko 2020, 15:44

Eihän se hihnapyörä asia mennyt kuin strömpsöössä. Sen verran luja sauma oli tullut hitsattua että rako keskiosan ja reunan välillä on nyt apaut 4 milliä :shock:

Pitää tutkia onko se mahdollista täyttää jollain vai meneekö hihnapyörä uusiksi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

EdellinenSeuraava

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa