Sivu 3/21
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 31 Loka 2019, 23:05
Kirjoittaja veeqs
Katsotaan tämä öljypohja episodi loppuun
Kerkesin leikkaileen peltejä pohjaan. Muotopuolihan siitä tulee mutta ei se ajoa haittaa
- pohja_6.jpg (61.95 KiB) Katsottu 7945 kertaa
Öljysuodattimen siirtosarja täydellisen kotiutui takuu kierrokselta jokin aika sitten.
- öljy_siirto.jpg (84.07 KiB) Katsottu 7945 kertaa
Onko porukka käyttänyt matkassa tulevia liittimiä vai suosiolla vaihtanut prässättyihin päihin?
hamis kirjoitti:Pysy vaan orkkis mittareissa.
Vaikka Ford to Ford konversio tuleekin, luotto Henryä kohtaan ei ole niin suurta että nopeusmittarin liitin passaisi orkkis mittariin tai 6-syl kiekkamittarista löytyisi v8 kytkin
Hokki_74 kirjoitti:speedhut.com/gauges/
Sieltä tilaamaan sopivat mittarit.
Mulla on tuolta GPS nopeusmittari. Hyvin on toiminut.
GPS mittari ei ole vissiin laillinen mutta onhan tuo katsastuksesta läpi silläkin mennyt.
Mitä pikaisesti vilkaisin tajontaa voisi löytyä myös "mekaaninen" mittari eli pulssilaskuri versiona ja samaa sarjaa kiekkamittarit. Joka taas aiheuttaisi kaikkien pikkumittareiden päivittämisen
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 03 Marras 2019, 23:35
Kirjoittaja veeqs
Viikonlopun nysväykset sisälsi öljypohjan hitsausta.
- pohja_1.jpg (102.82 KiB) Katsottu 7900 kertaa
Alkujaan vuoti kolmesta kohtaa tai neljästä jos mukaan lasketaan sulanut öljyprooun tiiviste
Jos näyttää sauman viereen hitsatulta, niin se myös on sitä
- pohja_3.jpg (81.73 KiB) Katsottu 7900 kertaa
Tiiveyttä testasin kuumalla sitruunahappo liuoksella nelisen kertaa, sitten heitti tiputtamasta lattialle
- pohja_2.jpg (75.21 KiB) Katsottu 7900 kertaa
Yritin maalata pohjaa Motonetin car-rep 2-k pohjamaalilla. Sehän oli molemmissa tölkeissä tönkissä eikä suostunut tulemaan pihalle
Tällä kertaa jäi maalaamiset seuraavaan kertaan.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 04 Marras 2019, 19:05
Kirjoittaja Vermilion
Fairy vesi tai muu pesuaine liuos oon hyvä vuototesti. Se menee pienemmistä reijistä kuin pelkkä vesi. Jos esim otatte puhelimen joka pitäisi olla vesitiivis 1.5-2m syvyyteen asti niin niissä kielletään laittamasta pesuaine veteen....
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 11 Marras 2019, 23:25
Kirjoittaja veeqs
Viikonloppuna oli aikaa käydä rassaamassa Taunusta, kaikkien muitten hommien ohella.
Hienot lisäsiivet öljypohjassa aiheutti sen ettei moottori enää mahtunut sille varattuun tilaan konehuoneessa
Banaanin mallinen etupalkki törmäsi öljypohjan lisäsiipiin, jotka tein lisä öljytilan toivossa
- nurkat_2.jpg (73.26 KiB) Katsottu 7797 kertaa
Hivenen rälläkkää korjasi ongelman
- nurkat.jpg (57.07 KiB) Katsottu 7797 kertaa
Ja suorakulma muotoilu öljypohjassa aiheuttaa sen ettei motti mahdu kytkinkopan kanssa
Muutamaa koesovitusta myöhemmin moottorin ollessa paikoillaan mahtui kytkinkoppa takakautta paikoilleen.
Tämä oli mahdollista kun otti hammastangon ympäriltä kumit veke ja tiputti tankoa 1-2 cm.
Matkasta jääneet moottorin tukikumiaihiot jäi seuraavaan sovitus kertaan.
Etusatulat tuli otettua matkaan levitystä varten, jos jotain saisi ennakkoon tehtyä
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 14 Marras 2019, 23:45
Kirjoittaja veeqs
Työhommista oli senverran joutilasta että kerkesi tallissakin käydä.
Tarkalla teippi mallinuksella sopivat korjauspalat nurkkiin, tosin pitihän niitä hivenen leikkoa sopiakseen reikiin
- pohja_5.jpg (90.18 KiB) Katsottu 7725 kertaa
Pari pikku vuotoa piti paikata että sai saumat pitämään
Vuotonesteenä käytetty sitruunahappo liuos sai jarrusatulat seurakseen astiaan, jos niistä jotain irtoaisi.
Satulat on joku joskus 80-luvulla maalannut punaisella, ja yllättävän hyvin on aikaa väri kestänyt. Myös takarummut oli ostaessa punaiset, niinkuin vanteetkin
- satulat.jpg (96.48 KiB) Katsottu 7725 kertaa
Pisarat vaikutti olevan ruiskukittiä, jollain maalauskerralla tuli jätettyä suojaamatta kun jätin peltivanteet suojaksi, niin läpihän se vanteen reiästä meni.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 25 Marras 2019, 23:27
Kirjoittaja veeqs
Tuli vietettyä aikaa talissa Taunuksen kimpussa. Alkuperäisen kytkinvaijerin sopivuus mietitytti ja läpihän se orkkis vaijeri kahlasi T5 kytkinkäpälästä
Onko kokemuksia kuinka herkästi alkuperäinen poljin antautuu tiukemman kytkimen kanssa?
Käpälän vahvistushitsauksista on tullut luettua. Ideana laittaa mussen manuaalin käsisäätöinen vaijeri.
Lisäksi tuli rälläköityä öljypohjaa vaihteeksi
Moottori ja kytkinkoppa mahtui koloonsa, koppa piti asentaa jälkikäteen. Se että, miten käy kun vauhtis ja kytkinpaketti on paikoillaan jäi testaamatta.
- kiinnitys_2.jpg (97.37 KiB) Katsottu 7551 kertaa
Senverran alhaalla roikutaan että pohjaa pitää muokata matalammaksi.
Moottorin kiinnikkeet menee uusiksi, jonkun sortin tornimalli pitänee tehdä. Tämän saanee alapalkkiin kiinni.
- kiinnitys_1.jpg (105.83 KiB) Katsottu 7551 kertaa
Päivässä ei paljoa näkyvää tule tehtyä, mitä nyt moottorin nostaa 4-5 kertaa edestakaisin konehuoneeseen
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 26 Marras 2019, 20:59
Kirjoittaja Vermilion
Joskus se ns näkymätön työkannattaa kun saa kaikki istumaan. Harrastusta se on vaan! Tärkeintä että saa aina kesäksi vehkeet pelaamaan.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 08 Joulu 2019, 01:36
Kirjoittaja veeqs
Etujarrujen rassaus tuli aloitettua mennä viikolla. Sitruunahappo kylpy taisi olla liikaa kun meinasi olla männät tiukassa. 10mm hienokierre rasvanippa pelasti tilanteen, nippa putken reikään ja prässillä rasvaa sisään. Lähti männät liikkeelle. Väliin tulee levityspalat ja 240mm jäähdytet levyt, tämä näin aluksi. Jos ei riitä niin kasvatetaan.
- jarrut.jpg (120.08 KiB) Katsottu 7388 kertaa
Lauantain saldona motti+laatikko upposi konetilaan. Etuakselipalkin löysääminen takanurkasta helpotti asennusta kummasti.
- motti_ja_loota.jpg (105.2 KiB) Katsottu 7388 kertaa
Vaihdelaatikon kannake ei näytä pahalta tehdä
Tosin ei mikään ihme että menis viikko tai 2
Laatikon paikalleen saamista helpotti kummasti kulmaraudan palasen asennus tunkkiin.
- motti_ja_loota2.jpg (86.9 KiB) Katsottu 7388 kertaa
Syylärin mahtumista konehuoneseen kaverit epäili, mutta kerroin että onhan se siellä ennenkin ollut, niin miksei mahtuisi
Edit: korjattu typoja
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 10 Joulu 2019, 23:54
Kirjoittaja veeqs
Iltahommista joutilasta, niin kerkesi tallissakin käydä jarruja ihmettelemässä. Tulopuolen männät molemissa satuloissa kohtuu tiukassa
Ruostetta riitti vaikka vasta 1999-2000 vaihdoin satuloihin tiivisteet yms.
- jarrut_2.jpg (145.22 KiB) Katsottu 7319 kertaa
Jäljistä päätellen myös edellisellä purkukerralla oli männät olleet tiukemmassa tulopuolla. Nyt tuli väännettyä reuna yhdestä paskaksi ja toinen senverta ruosteessa että männät pitää uusia.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 11 Joulu 2019, 12:57
Kirjoittaja Mois
Mul on uusia mäntiä ja tiivisteitä, laita viestiä, niin sovitaan joku sopu hinta
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 22 Joulu 2019, 00:46
Kirjoittaja veeqs
Mois toimitti uudet männät ja tiivisteet jarru rojektiin, kiitoksia siitä
Levityssarja sisälsi kaikki tarvittavat romppeet.
- jarrut_3.jpg (71.15 KiB) Katsottu 7137 kertaa
Kohtuullisen nysväyksen jälkeen jarrut sai tiivisteet yms. sisälleen ja kasaan. Matkassa tulleet sisemmät pultit oli pikkusen liian pitkiä mutta menivät paikoilleen mutterimopon avustuksella.
- jarrut_4.jpg (83.18 KiB) Katsottu 7137 kertaa
Jossain välissä jos kerkeäisi maalaamaan punaiseksi jämämaaleilla.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 01 Tammi 2020, 21:28
Kirjoittaja veeqs
Jarrut tuli kasattua ja maalattua punaisella 2-k maalilla. Se että miten kestää lämpöä aika näyttää
- jarrut_5.jpg (70.56 KiB) Katsottu 6998 kertaa
Pikanttina yksityiskohtana levityssarjan matkassa tulleet spacerit oli tuumasella mitoituksella ja 10mm kiinnityspultti ei mahtunut läpi, eli asennus jäi seuraavaan kertaan.
Auton luona ei oikein montaa tuntia kerennyt olemaan mutta jotain pientä tuli tehtyä.
Vaihdelaatikon tuki tuli väänneltyä ja puikolla hepattua kasaan. Pari poikittaisrautaa pitää lisätä vääntöjäykkyyttä tuomaan.
- vaihteisto_2.jpg (83.05 KiB) Katsottu 6998 kertaa
Etupäähän moottorin kiinnitystä tuli ihmeteltyä ja mikään matkassa ollut kiinnitys systeemi ei passannut/mahtunut orkkiskiinnikkeen ja lohkon väliin
Hakusessa olisi tuon tyyppinen ratkaisu -->
http://musclegarage.com.au/index.php?ro ... uct_id=229
Puslaksi Saabin tai vastaava uretaani -->
https://www.autoracing.fi/pff66-220
Katsotaan miten käy, tai mitä nyt sattuu sopimaan paikoillaan
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 01 Tammi 2020, 22:37
Kirjoittaja Vermilion
Maali kuin maali kestää jarruissa jos ei levyjä vedetä valkoiseksi... Itse olen maalannut jarrut ihan punaisella miranolilla sekin kestää, paitsi että kesällä jäi takajarrut päälle ja ajoin jumissa olevilla jarruilla noin 10km matkan..... levyt valko hehkuiset ja jarrupaloissa ollut maali liekehti. Satulat meni mustaksi korpuksi.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 19 Tammi 2020, 00:11
Kirjoittaja veeqs
Jotain pientä on keretty Taunukseen tekemään. Käyttiksen laturin hajoaminen sotki kuviot
Jarrulevyjen vaihto kärsi pienen takaiskun hajonneen stefan muodossa.
- jarru.jpg (81.63 KiB) Katsottu 6775 kertaa
Moottorrin tukien tekeminen edistyi jonkin verran mutta usko on luja että ne mahtuvat paikoilleen
Puikolla tuli hepattua osat yhteen, migin kaasupullon unuhtuessa matkasta.
- puslan_runko.jpg (46.48 KiB) Katsottu 6775 kertaa
Josko seuraavalla käynti kerralla saisi moottorin kiinni asti
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lähetetty: 03 Helmi 2020, 00:03
Kirjoittaja veeqs
Pieniä edistymisiä ja takaiskuja projektissa ilmennyt
Etunavan stefan vaihto meni hyvin mutta apumies kirras mutterimopolla laakerin ja vituiksihan se meni
Laakeri rupesi operaation seurauksena jyrisemään
Moottorin tukikumi rintamalla pieniä edistysaskelia ilmassa. Tosin hivenen haastavaa saada puslat menemään ilman oikeanlaista ohjuria mutta taidolla ja tuurilla ne sinne plumpsahti
- pusla_1.jpg (58.11 KiB) Katsottu 6528 kertaa
Lopputulema näyttää oikeanlaiselta
- pusla_2.jpg (43.41 KiB) Katsottu 6528 kertaa
Mitat kardaania varten tuli otettua ja ikuistettua tammilankkuun :p
Auton alla oli hivenen ahdasta mutta kyllä siitä tuli jälkieditoinilla luettava (ainakin itselle)
- mitat.jpg (57.83 KiB) Katsottu 6528 kertaa
121,5 cm tulisi yksiosaiselle mittaa perälaipasta laatikon ristikon keskelle (liuku-yoke?)