-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 31 Loka 2019, 23:05

Katsotaan tämä öljypohja episodi loppuun :)
Kerkesin leikkaileen peltejä pohjaan. Muotopuolihan siitä tulee mutta ei se ajoa haittaa :mrgreen:

pohja_6.jpg
pohja_6.jpg (61.95 KiB) Katsottu 2922 kertaa


Öljysuodattimen siirtosarja täydellisen kotiutui takuu kierrokselta jokin aika sitten.
öljy_siirto.jpg
öljy_siirto.jpg (84.07 KiB) Katsottu 2922 kertaa


Onko porukka käyttänyt matkassa tulevia liittimiä vai suosiolla vaihtanut prässättyihin päihin?

hamis kirjoitti:Pysy vaan orkkis mittareissa.

Vaikka Ford to Ford konversio tuleekin, luotto Henryä kohtaan ei ole niin suurta että nopeusmittarin liitin passaisi orkkis mittariin tai 6-syl kiekkamittarista löytyisi v8 kytkin 8)


Hokki_74 kirjoitti:speedhut.com/gauges/
Sieltä tilaamaan sopivat mittarit.
Mulla on tuolta GPS nopeusmittari. Hyvin on toiminut.
GPS mittari ei ole vissiin laillinen mutta onhan tuo katsastuksesta läpi silläkin mennyt.


Mitä pikaisesti vilkaisin tajontaa voisi löytyä myös "mekaaninen" mittari eli pulssilaskuri versiona ja samaa sarjaa kiekkamittarit. Joka taas aiheuttaisi kaikkien pikkumittareiden päivittämisen :roll:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 03 Marras 2019, 23:35

Viikonlopun nysväykset sisälsi öljypohjan hitsausta.

pohja_1.jpg
pohja_1.jpg (102.82 KiB) Katsottu 2877 kertaa


Alkujaan vuoti kolmesta kohtaa tai neljästä jos mukaan lasketaan sulanut öljyprooun tiiviste :roll:
Jos näyttää sauman viereen hitsatulta, niin se myös on sitä :)

pohja_3.jpg
pohja_3.jpg (81.73 KiB) Katsottu 2877 kertaa


Tiiveyttä testasin kuumalla sitruunahappo liuoksella nelisen kertaa, sitten heitti tiputtamasta lattialle :)

pohja_2.jpg
pohja_2.jpg (75.21 KiB) Katsottu 2877 kertaa


Yritin maalata pohjaa Motonetin car-rep 2-k pohjamaalilla. Sehän oli molemmissa tölkeissä tönkissä eikä suostunut tulemaan pihalle :soo:

Tällä kertaa jäi maalaamiset seuraavaan kertaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 04 Marras 2019, 19:05

Fairy vesi tai muu pesuaine liuos oon hyvä vuototesti. Se menee pienemmistä reijistä kuin pelkkä vesi. Jos esim otatte puhelimen joka pitäisi olla vesitiivis 1.5-2m syvyyteen asti niin niissä kielletään laittamasta pesuaine veteen....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 11 Marras 2019, 23:25

Viikonloppuna oli aikaa käydä rassaamassa Taunusta, kaikkien muitten hommien ohella.

Hienot lisäsiivet öljypohjassa aiheutti sen ettei moottori enää mahtunut sille varattuun tilaan konehuoneessa :evil: Banaanin mallinen etupalkki törmäsi öljypohjan lisäsiipiin, jotka tein lisä öljytilan toivossa
nurkat_2.jpg
nurkat_2.jpg (73.26 KiB) Katsottu 2774 kertaa


Hivenen rälläkkää korjasi ongelman :P
nurkat.jpg
nurkat.jpg (57.07 KiB) Katsottu 2774 kertaa



Ja suorakulma muotoilu öljypohjassa aiheuttaa sen ettei motti mahdu kytkinkopan kanssa :(
Muutamaa koesovitusta myöhemmin moottorin ollessa paikoillaan mahtui kytkinkoppa takakautta paikoilleen.
Tämä oli mahdollista kun otti hammastangon ympäriltä kumit veke ja tiputti tankoa 1-2 cm.
Matkasta jääneet moottorin tukikumiaihiot jäi seuraavaan sovitus kertaan.

Etusatulat tuli otettua matkaan levitystä varten, jos jotain saisi ennakkoon tehtyä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 14 Marras 2019, 23:45

Työhommista oli senverran joutilasta että kerkesi tallissakin käydä.
Tarkalla teippi mallinuksella sopivat korjauspalat nurkkiin, tosin pitihän niitä hivenen leikkoa sopiakseen reikiin :roll:
pohja_5.jpg
pohja_5.jpg (90.18 KiB) Katsottu 2702 kertaa


Pari pikku vuotoa piti paikata että sai saumat pitämään :P

Vuotonesteenä käytetty sitruunahappo liuos sai jarrusatulat seurakseen astiaan, jos niistä jotain irtoaisi.
Satulat on joku joskus 80-luvulla maalannut punaisella, ja yllättävän hyvin on aikaa väri kestänyt. Myös takarummut oli ostaessa punaiset, niinkuin vanteetkin :shock:
satulat.jpg
satulat.jpg (96.48 KiB) Katsottu 2702 kertaa


Pisarat vaikutti olevan ruiskukittiä, jollain maalauskerralla tuli jätettyä suojaamatta kun jätin peltivanteet suojaksi, niin läpihän se vanteen reiästä meni.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 25 Marras 2019, 23:27

Tuli vietettyä aikaa talissa Taunuksen kimpussa. Alkuperäisen kytkinvaijerin sopivuus mietitytti ja läpihän se orkkis vaijeri kahlasi T5 kytkinkäpälästä :o
Onko kokemuksia kuinka herkästi alkuperäinen poljin antautuu tiukemman kytkimen kanssa?
Käpälän vahvistushitsauksista on tullut luettua. Ideana laittaa mussen manuaalin käsisäätöinen vaijeri.

Lisäksi tuli rälläköityä öljypohjaa vaihteeksi :)
Moottori ja kytkinkoppa mahtui koloonsa, koppa piti asentaa jälkikäteen. Se että, miten käy kun vauhtis ja kytkinpaketti on paikoillaan jäi testaamatta.
kiinnitys_2.jpg
kiinnitys_2.jpg (97.37 KiB) Katsottu 2528 kertaa


Senverran alhaalla roikutaan että pohjaa pitää muokata matalammaksi.

Moottorin kiinnikkeet menee uusiksi, jonkun sortin tornimalli pitänee tehdä. Tämän saanee alapalkkiin kiinni.
kiinnitys_1.jpg
kiinnitys_1.jpg (105.83 KiB) Katsottu 2528 kertaa


Päivässä ei paljoa näkyvää tule tehtyä, mitä nyt moottorin nostaa 4-5 kertaa edestakaisin konehuoneeseen :seko:
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 26 Marras 2019, 20:59

Joskus se ns näkymätön työkannattaa kun saa kaikki istumaan. Harrastusta se on vaan! Tärkeintä että saa aina kesäksi vehkeet pelaamaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 08 Joulu 2019, 01:36

Etujarrujen rassaus tuli aloitettua mennä viikolla. Sitruunahappo kylpy taisi olla liikaa kun meinasi olla männät tiukassa. 10mm hienokierre rasvanippa pelasti tilanteen, nippa putken reikään ja prässillä rasvaa sisään. Lähti männät liikkeelle. Väliin tulee levityspalat ja 240mm jäähdytet levyt, tämä näin aluksi. Jos ei riitä niin kasvatetaan.

jarrut.jpg
jarrut.jpg (120.08 KiB) Katsottu 2365 kertaa


Lauantain saldona motti+laatikko upposi konetilaan. Etuakselipalkin löysääminen takanurkasta helpotti asennusta kummasti.
motti_ja_loota.jpg
motti_ja_loota.jpg (105.2 KiB) Katsottu 2365 kertaa


Vaihdelaatikon kannake ei näytä pahalta tehdä 8)
Tosin ei mikään ihme että menis viikko tai 2
Laatikon paikalleen saamista helpotti kummasti kulmaraudan palasen asennus tunkkiin.

motti_ja_loota2.jpg
motti_ja_loota2.jpg (86.9 KiB) Katsottu 2365 kertaa


Syylärin mahtumista konehuoneseen kaverit epäili, mutta kerroin että onhan se siellä ennenkin ollut, niin miksei mahtuisi :heh:

Edit: korjattu typoja
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 10 Joulu 2019, 23:54

Iltahommista joutilasta, niin kerkesi tallissakin käydä jarruja ihmettelemässä. Tulopuolen männät molemissa satuloissa kohtuu tiukassa :x
Ruostetta riitti vaikka vasta 1999-2000 vaihdoin satuloihin tiivisteet yms.

jarrut_2.jpg
jarrut_2.jpg (145.22 KiB) Katsottu 2296 kertaa


Jäljistä päätellen myös edellisellä purkukerralla oli männät olleet tiukemmassa tulopuolla. Nyt tuli väännettyä reuna yhdestä paskaksi ja toinen senverta ruosteessa että männät pitää uusia.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Mois » 11 Joulu 2019, 12:57

Mul on uusia mäntiä ja tiivisteitä, laita viestiä, niin sovitaan joku sopu hinta 8)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
Mois
 
Viestit: 7816
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 22 Joulu 2019, 00:46

Mois toimitti uudet männät ja tiivisteet jarru rojektiin, kiitoksia siitä :)

Levityssarja sisälsi kaikki tarvittavat romppeet.
jarrut_3.jpg
jarrut_3.jpg (71.15 KiB) Katsottu 2114 kertaa


Kohtuullisen nysväyksen jälkeen jarrut sai tiivisteet yms. sisälleen ja kasaan. Matkassa tulleet sisemmät pultit oli pikkusen liian pitkiä mutta menivät paikoilleen mutterimopon avustuksella.
jarrut_4.jpg
jarrut_4.jpg (83.18 KiB) Katsottu 2114 kertaa


Jossain välissä jos kerkeäisi maalaamaan punaiseksi jämämaaleilla.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 01 Tammi 2020, 21:28

Jarrut tuli kasattua ja maalattua punaisella 2-k maalilla. Se että miten kestää lämpöä aika näyttää :)
jarrut_5.jpg
jarrut_5.jpg (70.56 KiB) Katsottu 1975 kertaa


Pikanttina yksityiskohtana levityssarjan matkassa tulleet spacerit oli tuumasella mitoituksella ja 10mm kiinnityspultti ei mahtunut läpi, eli asennus jäi seuraavaan kertaan.

Auton luona ei oikein montaa tuntia kerennyt olemaan mutta jotain pientä tuli tehtyä.
Vaihdelaatikon tuki tuli väänneltyä ja puikolla hepattua kasaan. Pari poikittaisrautaa pitää lisätä vääntöjäykkyyttä tuomaan.
vaihteisto_2.jpg
vaihteisto_2.jpg (83.05 KiB) Katsottu 1975 kertaa


Etupäähän moottorin kiinnitystä tuli ihmeteltyä ja mikään matkassa ollut kiinnitys systeemi ei passannut/mahtunut orkkiskiinnikkeen ja lohkon väliin :o

Hakusessa olisi tuon tyyppinen ratkaisu --> http://musclegarage.com.au/index.php?route=product/product&path=80_61&product_id=229

Puslaksi Saabin tai vastaava uretaani --> https://www.autoracing.fi/pff66-220

Katsotaan miten käy, tai mitä nyt sattuu sopimaan paikoillaan :P
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 01 Tammi 2020, 22:37

Maali kuin maali kestää jarruissa jos ei levyjä vedetä valkoiseksi... Itse olen maalannut jarrut ihan punaisella miranolilla sekin kestää, paitsi että kesällä jäi takajarrut päälle ja ajoin jumissa olevilla jarruilla noin 10km matkan..... levyt valko hehkuiset ja jarrupaloissa ollut maali liekehti. Satulat meni mustaksi korpuksi.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 19 Tammi 2020, 00:11

Jotain pientä on keretty Taunukseen tekemään. Käyttiksen laturin hajoaminen sotki kuviot :o

Jarrulevyjen vaihto kärsi pienen takaiskun hajonneen stefan muodossa.

jarru.jpg
jarru.jpg (81.63 KiB) Katsottu 1752 kertaa


Moottorrin tukien tekeminen edistyi jonkin verran mutta usko on luja että ne mahtuvat paikoilleen :)
Puikolla tuli hepattua osat yhteen, migin kaasupullon unuhtuessa matkasta.

puslan_runko.jpg
puslan_runko.jpg (46.48 KiB) Katsottu 1752 kertaa


Josko seuraavalla käynti kerralla saisi moottorin kiinni asti :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 03 Helmi 2020, 00:03

Pieniä edistymisiä ja takaiskuja projektissa ilmennyt
Etunavan stefan vaihto meni hyvin mutta apumies kirras mutterimopolla laakerin ja vituiksihan se meni :soo:
Laakeri rupesi operaation seurauksena jyrisemään :cry:

Moottorin tukikumi rintamalla pieniä edistysaskelia ilmassa. Tosin hivenen haastavaa saada puslat menemään ilman oikeanlaista ohjuria mutta taidolla ja tuurilla ne sinne plumpsahti :)
pusla_1.jpg
pusla_1.jpg (58.11 KiB) Katsottu 1505 kertaa


Lopputulema näyttää oikeanlaiselta :)
pusla_2.jpg
pusla_2.jpg (43.41 KiB) Katsottu 1505 kertaa


Mitat kardaania varten tuli otettua ja ikuistettua tammilankkuun :p
Auton alla oli hivenen ahdasta mutta kyllä siitä tuli jälkieditoinilla luettava (ainakin itselle) :mrgreen:
mitat.jpg
mitat.jpg (57.83 KiB) Katsottu 1505 kertaa


121,5 cm tulisi yksiosaiselle mittaa perälaipasta laatikon ristikon keskelle (liuku-yoke?)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

EdellinenSeuraava

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron