-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Öljyn vaihto on jäänyt do-do listalle kun öljynpainemittari korjaantui painelinjan ilmaamisella
Tuli kokeeksi vaihdettua apukuskin oven ulommainen ikkunatiiviste, alkuperäinen meni melko palasiksi irti ottaessa. Myös peltiklipsut saivat siipeensä
Motomobiilista saa uusia kiinnikkeitä mutta pitää kokeilla onnistuuko muiden tiivisteiden vaihto yhtä hyvin
Vaikka pari klipsiä menettikiinnityskyntesä lopputulos oli ihan onnistunut
Ja vaikutti ottavan tasaiseti kun aamu-usvan sai pois ikkunasta veivaamalla ikkunan ylös-alas.
Ja ainahan jotain pientä pitää olla, niin ihmetystä on herättänyt ratin muuttuva asento käännösten jälkeen
Tätä kun aikansa ihmetteli apukuskin käännellessä ohjauspyörää, tuomioksi tuli periksi antava rattiakselin kumimösselö. Kerkesihän se jo n 25v ollakkin paikoillaan. Leikkasin sen aikoinaan paksusta vahvistetusta kumimatosta tjsp. kun ei muualta saanut.
Tuli kokeeksi vaihdettua apukuskin oven ulommainen ikkunatiiviste, alkuperäinen meni melko palasiksi irti ottaessa. Myös peltiklipsut saivat siipeensä
Motomobiilista saa uusia kiinnikkeitä mutta pitää kokeilla onnistuuko muiden tiivisteiden vaihto yhtä hyvin
Vaikka pari klipsiä menettikiinnityskyntesä lopputulos oli ihan onnistunut
Ja vaikutti ottavan tasaiseti kun aamu-usvan sai pois ikkunasta veivaamalla ikkunan ylös-alas.
Ja ainahan jotain pientä pitää olla, niin ihmetystä on herättänyt ratin muuttuva asento käännösten jälkeen
Tätä kun aikansa ihmetteli apukuskin käännellessä ohjauspyörää, tuomioksi tuli periksi antava rattiakselin kumimösselö. Kerkesihän se jo n 25v ollakkin paikoillaan. Leikkasin sen aikoinaan paksusta vahvistetusta kumimatosta tjsp. kun ei muualta saanut.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taunus on toiminut daily driverinä hienosti vieden paikasta A --> B ja takaisin joka päivä. Kulutuskin on ihan kohtuullinen, jos vertaa moottorikelkkaan
Talliin piti raivata ensin tilaa toiselle harrasteautolle, takajarrujen säätö paisui "ota kone pois" tyyppiseksi härdelliksi.
Kampiakselin stefa vuoti enemmän kuin normaalisti on sallittua.
Myös Taunukseen on keretty panostaa ja vaihtaa rättinivel. 10mm paksuinen versio kesti hyvin aikansa.
Tilalle tuli tehtyä 15mm paksuinen versio, katsotaan miten tämä kestää käyttöä ja vääntämistä asfaltilla
Samalla tuli vaihdettua moottoriöljyt 10w-40 versioon kerta oli keula ilmassa.
Talliin piti raivata ensin tilaa toiselle harrasteautolle, takajarrujen säätö paisui "ota kone pois" tyyppiseksi härdelliksi.
Kampiakselin stefa vuoti enemmän kuin normaalisti on sallittua.
Myös Taunukseen on keretty panostaa ja vaihtaa rättinivel. 10mm paksuinen versio kesti hyvin aikansa.
Tilalle tuli tehtyä 15mm paksuinen versio, katsotaan miten tämä kestää käyttöä ja vääntämistä asfaltilla
Samalla tuli vaihdettua moottoriöljyt 10w-40 versioon kerta oli keula ilmassa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Näihin taisi saada sumusaarilta, poly-uretaanistakin rättinivelen kumia joka oikeasti kestää jotain..
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Joo, ja mul on uusia akseleita ja kumeja.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Operaatio rättinivel vaikutti onnistuneen, paitsi ettei se poistanut ongelmaa ohjauksessa
Ratti tykkää jäädä eri asentoihin välillä, tätä tuli ihmeteltyä jo ennen rattiakselin irroitusta merkkaamalla akseli ja ratti viivalla. Takaisin laitossa ei nyt ihan samaan kohtaan osunut kolmioputki
Ei kuitenkaan ratti liiku suhteessa akseliin. Seuraavaksi epäilys siirtyi hammastankoon, onko siellä jotain mälsää. Tähän liittyen tuli kysyttyä myös paikallisesta, saako suomesta uutta hammastakoa ja vastaus oli että ei
Etupyörien laakerit tuli kirittyä, eikä auttanut. Pitänee tunkata keula ilmaan ja ihmetellä tukivarren puslia yms.
Myös lämppärin kenno on päättänyt vuotaa tietyissa olosuhteissa. Näitäkään ei löydy suomesta Kennokorjaamot on kadonneet lähiympäristöstä ja oma osaaminen ei yllä koko kennon osan vaihtoon, päädyistä se ei vuoda.
Ja öljyn vaihto suututti osan nostajista ja ilmoittavat olemassaolostaan naputuksen kera.
Onneksi ei mitään isompaa
Ratti tykkää jäädä eri asentoihin välillä, tätä tuli ihmeteltyä jo ennen rattiakselin irroitusta merkkaamalla akseli ja ratti viivalla. Takaisin laitossa ei nyt ihan samaan kohtaan osunut kolmioputki
Ei kuitenkaan ratti liiku suhteessa akseliin. Seuraavaksi epäilys siirtyi hammastankoon, onko siellä jotain mälsää. Tähän liittyen tuli kysyttyä myös paikallisesta, saako suomesta uutta hammastakoa ja vastaus oli että ei
Etupyörien laakerit tuli kirittyä, eikä auttanut. Pitänee tunkata keula ilmaan ja ihmetellä tukivarren puslia yms.
Myös lämppärin kenno on päättänyt vuotaa tietyissa olosuhteissa. Näitäkään ei löydy suomesta Kennokorjaamot on kadonneet lähiympäristöstä ja oma osaaminen ei yllä koko kennon osan vaihtoon, päädyistä se ei vuoda.
Ja öljyn vaihto suututti osan nostajista ja ilmoittavat olemassaolostaan naputuksen kera.
Onneksi ei mitään isompaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kuskinpuolen ylätukivarren puslat olivat heikoissa kantimissa, vekkarilla vääntely paljasti ylimääräisät liikettä.
Joskus tuli mietittyä että miten ylätukivarren pultin saa pois, ilman että kallistaa etuakselipalkkia tai ottaa pois. Sopivaan kohtaan pikku reikää ja dadaa
itse puslat oli aika lepo.
Uudet tuli haettu motonetista ja nikkaroitua paikoilleen, Pari kertaa tuli lyötyä sormille moskalla operaatiossa
Yläpalloa takaisin laittaessa vasta tuli huomattua että suojakumi oli rikki Olisihan sen voinut tarkastaa ennen motonetissa käyntiä.....
Tarkempi pyörittely paljasti rutinaa nivelessä mikä ei poistunut vaseliinin pumppaamisella, eli vaihtoon
Operaatio jatkuu ja myös apukuskin puoli pitää ihmetellä
Joskus tuli mietittyä että miten ylätukivarren pultin saa pois, ilman että kallistaa etuakselipalkkia tai ottaa pois. Sopivaan kohtaan pikku reikää ja dadaa
itse puslat oli aika lepo.
Uudet tuli haettu motonetista ja nikkaroitua paikoilleen, Pari kertaa tuli lyötyä sormille moskalla operaatiossa
Yläpalloa takaisin laittaessa vasta tuli huomattua että suojakumi oli rikki Olisihan sen voinut tarkastaa ennen motonetissa käyntiä.....
Tarkempi pyörittely paljasti rutinaa nivelessä mikä ei poistunut vaseliinin pumppaamisella, eli vaihtoon
Operaatio jatkuu ja myös apukuskin puoli pitää ihmetellä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Töitten jälkeen motonetin kautta kämpille, kevyen atrian jälkeen talliin pajomaan. Nivelessä oli totuttuun tapaan säästetty vaseliinin annostelussa
Tuli laitettua reilulla kädellä lisäystä ja kumi paikoilleen. Seuraavaksi vanhaa irti perinteisellä haarukka virityksellä ja jälleen kerran se hajosi. Muissa kestää mutta Taunuksien nivelet koitttelee, on hitsattu jo pariin kertaan kasaan. En nyt sano että on pykälää liian pieni mutta epäilys on
Mietintämyssyä syvemmälle ja pulttilaatikoista löytyi tarvikkeet evoversio2.e kokeiluun. Reilusti tunnetta kehiin ja lenkeillä momenttia
Vähän lämpöä ja moskaa, niin nivel pomppasi pois. Tarkemmassa analyyssissä selvisi että kiinteäksi muuttunut suojakumi se vain rahisi ja itse nivel oli vielä timmi. Mutta laitetaan uusi kerta on
Nivelen pultit ylhäältä ja alhaalta kiinni, rallitunkilla tukivartta luonnolliseen asentoon ja ylätukivarren pitkä pulötti kiinni ja sokka paikoilleen.
Koe ajo paljasti parantuneen ajotuntumman mutta vain kääntäessä toiseen suuntaan Eli toiselle puolen puslat ainakin vaihtoon.
Samalla tuli lisättyä perinteistä STP:n käärmeöljyä koneeseen ja lisättyä öljyn määrä n 5l koneessa.
Naputus väheni nostajissa pitää vielä ajaa kunnolla kuumaksi.
Ollut havaittavissa jyrkässä pihassa keula alaspäin, että öljynpaineet on huonohkot. Tästä voinee päätellä että öljypohja vaatii lisää tilavuutta, eli levittää sivusuunnassa takapäästä.
Tuli laitettua reilulla kädellä lisäystä ja kumi paikoilleen. Seuraavaksi vanhaa irti perinteisellä haarukka virityksellä ja jälleen kerran se hajosi. Muissa kestää mutta Taunuksien nivelet koitttelee, on hitsattu jo pariin kertaan kasaan. En nyt sano että on pykälää liian pieni mutta epäilys on
Mietintämyssyä syvemmälle ja pulttilaatikoista löytyi tarvikkeet evoversio2.e kokeiluun. Reilusti tunnetta kehiin ja lenkeillä momenttia
Vähän lämpöä ja moskaa, niin nivel pomppasi pois. Tarkemmassa analyyssissä selvisi että kiinteäksi muuttunut suojakumi se vain rahisi ja itse nivel oli vielä timmi. Mutta laitetaan uusi kerta on
Nivelen pultit ylhäältä ja alhaalta kiinni, rallitunkilla tukivartta luonnolliseen asentoon ja ylätukivarren pitkä pulötti kiinni ja sokka paikoilleen.
Koe ajo paljasti parantuneen ajotuntumman mutta vain kääntäessä toiseen suuntaan Eli toiselle puolen puslat ainakin vaihtoon.
Samalla tuli lisättyä perinteistä STP:n käärmeöljyä koneeseen ja lisättyä öljyn määrä n 5l koneessa.
Naputus väheni nostajissa pitää vielä ajaa kunnolla kuumaksi.
Ollut havaittavissa jyrkässä pihassa keula alaspäin, että öljynpaineet on huonohkot. Tästä voinee päätellä että öljypohja vaatii lisää tilavuutta, eli levittää sivusuunnassa takapäästä.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Toinen puoli meni samalla kaavalla, paitsi että
Yläpallon suojakumi oli viittä vaille rikki, hätäensiapuna laitoin tiptoppia päälle
Koeajo kertoi muljuamisen poistuneen mutkissa ja epätasaisella tiellä, mutta ratti jää vinoon riippuen kumpaan suuntaan kääntää. Joutunee huoltoseisokin aikana aukasemaan hammastangon ja tutkimaan mikä mättää
Yläpallon suojakumi oli viittä vaille rikki, hätäensiapuna laitoin tiptoppia päälle
Koeajo kertoi muljuamisen poistuneen mutkissa ja epätasaisella tiellä, mutta ratti jää vinoon riippuen kumpaan suuntaan kääntää. Joutunee huoltoseisokin aikana aukasemaan hammastangon ja tutkimaan mikä mättää
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taunusta tuli ulkoiletettua pitemmän kaavan kautta ennen talviteloille laittoa. Ohjauksen/alustan epämääräisyys hivenen haittasi ajoa mutta perille päästiin. Kulutus oli n 12-12,3 litraa satkulle Se että onko se paljon vai vähän jää nähtäväksi
Varaosakasasta löytyi pikkuvikainen hammastanko joka tuli otettua pois joskus -90 luvulla väljän sisäpään takia. Tilalle tuli laitettua motonetin paperiversiosta tilattu tanko
Muuten rassaamiset jäi seuraavaan kertaan
Varaosakasasta löytyi pikkuvikainen hammastanko joka tuli otettua pois joskus -90 luvulla väljän sisäpään takia. Tilalle tuli laitettua motonetin paperiversiosta tilattu tanko
Muuten rassaamiset jäi seuraavaan kertaan
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Aikaa ei ole ollut mihinkään tarpeelliseen mutta jotain on ihmetelty. Tällä kertaa maalipinnan pikkuvikoja
Osa on tullut tunkin lahjakkaalla väärinkäytöllä
Jossainkohti on havaittavissa ongelmia pohjissa kaarenvaihdon yhteydessä
Lahjakkasti levitettyä ruiskukittiä on myös syytä epäillä muutamassa kohti tulleisiin maalivikoihin syypääksi
Pitää hivenen katsoa missä järjestyksessä ruvetaan korjaamaan ongelmakohtia
Osa on tullut tunkin lahjakkaalla väärinkäytöllä
Jossainkohti on havaittavissa ongelmia pohjissa kaarenvaihdon yhteydessä
Lahjakkasti levitettyä ruiskukittiä on myös syytä epäillä muutamassa kohti tulleisiin maalivikoihin syypääksi
Pitää hivenen katsoa missä järjestyksessä ruvetaan korjaamaan ongelmakohtia
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Maalivikoja tuli analysoitua raasti aukomalla lastalla mitä helposti lähti
Vesi on tehnyt tuhojaan ja edennyt mukavasti vuosiensaatossa maalipinnan alla
Myös lasikuidun pysyminen pinnoissa on ollut ongelma.
Jostain on peltityöt tullut aloitettua ja kokeiltua miten pelti reagoi hitsaamalla yhdella saumalla pala kiinni
Takakaaret on tullut vaihdettua joskus ja saumat tinattua
Pohjuste sisältää happoa mikä pitäisi pyyhkiä lämmittämisen jälkeen pois. Jos ei pyyhi, niin käy samoin tässä. Kaarsta on tullut happo läpi ja sen perässä kosteus
Kaikkea muutakin tuli ihmeteltyä ja rälläköityä
Vesi on tehnyt tuhojaan ja edennyt mukavasti vuosiensaatossa maalipinnan alla
Myös lasikuidun pysyminen pinnoissa on ollut ongelma.
Jostain on peltityöt tullut aloitettua ja kokeiltua miten pelti reagoi hitsaamalla yhdella saumalla pala kiinni
Takakaaret on tullut vaihdettua joskus ja saumat tinattua
Pohjuste sisältää happoa mikä pitäisi pyyhkiä lämmittämisen jälkeen pois. Jos ei pyyhi, niin käy samoin tässä. Kaarsta on tullut happo läpi ja sen perässä kosteus
Kaikkea muutakin tuli ihmeteltyä ja rälläköityä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Perämurikasta tuli nostettua autoa ja hetihan se rupesi vuotamaan tiivisteen välistä
tukivarsien heiluttelun jälkeen tuumasta toimeen ja perä irti
Hivenen oli vakaajan puslien pultti lujassa mutta pikku liottamisella crc:llä irtosi.
Puslissa oli tulleet vääntörajat vastaan ja sen takia ei aina tie meinannut loppuvaiheessa riittää
Rallyrace toimitti uudet puslat ja v6:n nokkalaakerit parissa päivässä
tukivarsien heiluttelun jälkeen tuumasta toimeen ja perä irti
Hivenen oli vakaajan puslien pultti lujassa mutta pikku liottamisella crc:llä irtosi.
Puslissa oli tulleet vääntörajat vastaan ja sen takia ei aina tie meinannut loppuvaiheessa riittää
Rallyrace toimitti uudet puslat ja v6:n nokkalaakerit parissa päivässä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Puslia on vaihdettu semiaktiivisesti muttei kaikkia vielä.
Alkuperäiset lähti pois poraamalla kumiosat pois
Ei sattunut olemaan sopivia holkkeja että olisi prässäämällä saanut puslat vaihdettua.
Alkuperäiset lähti pois poraamalla kumiosat pois
Ei sattunut olemaan sopivia holkkeja että olisi prässäämällä saanut puslat vaihdettua.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Aika jännä, minulla ei ole koskaan atlaksen perä vuotannu ite peräkopasta... vetareiden välistä kylläkin. Moottori ja vaihdelaatikko sittenkin kyllä on vuotannu...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!