-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Jep, kaikkissa "hipo" moottoreissa riittää vääntöä
Tuollaiset "lopo" koneet mitä maastureissa ja pick-up:ssa on käytetty -80 luvun alussa ovat asia erikseen.
Matkahuollosta tuli txt että tavaraa olisi saapunut.
Tuli Racing partsia kerrakseen
Koneen matkassa tullut AOD-laatikon välilevy ei sovi T5 kanssa, vaan vaati oman. Välilevyllä määritellään startin paikka vauhtipyörään
Samaan konkurssiin vauhtipyörän pultit ja vesipumpun pulttisarja, alkuperäiset tykkäsivät katkeilla paikoilleen
Iltapuhteina tuli vaihdettua kampiakselin huulitiiviste uuteen Viton versioon.
Takajarrujen konversio etenee hitaasti, akkukoneista akut paskana ja ainut verkkovirta ihme päästi toiminta savut pihalle. Satulat ja kiinnikkeet tuli putsailtua enimmistä ruosteista sitruunahapolla.
Hapotuksesta huolimatta irtoruoste hilsettä riittää, olisi pitänyt pitempään kuin vuorokausi liottaa.
Tuollaiset "lopo" koneet mitä maastureissa ja pick-up:ssa on käytetty -80 luvun alussa ovat asia erikseen.
Matkahuollosta tuli txt että tavaraa olisi saapunut.
Tuli Racing partsia kerrakseen
Koneen matkassa tullut AOD-laatikon välilevy ei sovi T5 kanssa, vaan vaati oman. Välilevyllä määritellään startin paikka vauhtipyörään
Samaan konkurssiin vauhtipyörän pultit ja vesipumpun pulttisarja, alkuperäiset tykkäsivät katkeilla paikoilleen
Iltapuhteina tuli vaihdettua kampiakselin huulitiiviste uuteen Viton versioon.
Takajarrujen konversio etenee hitaasti, akkukoneista akut paskana ja ainut verkkovirta ihme päästi toiminta savut pihalle. Satulat ja kiinnikkeet tuli putsailtua enimmistä ruosteista sitruunahapolla.
Hapotuksesta huolimatta irtoruoste hilsettä riittää, olisi pitänyt pitempään kuin vuorokausi liottaa.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hirveästi ole kerennyt touhuaan mutta aina jotain pientä.
Porakoneen akku ongelmaan kokeilin pikkupikku leikkelyä puukolla ja niin 18v akku solahtaa 14.4v runkoon
Kyllä pyörii
Muutama mutteri tuli hitsattua katkenneen pultin nokkaan laihoin tuloksin
Reilusti irrotus mömmöä ja hautumaan.
Jos ensiviikolla saisi moottorin roudattua auton viereen ja aloittaa swappi.....
Porakoneen akku ongelmaan kokeilin pikkupikku leikkelyä puukolla ja niin 18v akku solahtaa 14.4v runkoon
Kyllä pyörii
Muutama mutteri tuli hitsattua katkenneen pultin nokkaan laihoin tuloksin
Reilusti irrotus mömmöä ja hautumaan.
Jos ensiviikolla saisi moottorin roudattua auton viereen ja aloittaa swappi.....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Induktion kuumennin on kovasana noissa jumittuneissa pulteissa, mutta harmittavan kalliita... onneksi itsellä alkaa olee kaikki mahdolliset nippelit ja ruuvin omassa autossa ja varamoottoreissa irroiteltu ei ole enää super jumissa olevia pultteja....
Jarrusatuloiden puhdistuksessa suosin sitä mekaanista puhdistusta siis kulmahiomakoneeseen rosteriharjalaikka ja sille vetää isommat sitte vaihtaa akkuporakoneeseen jonkun 60-80 grid paperilaikan ja vetää sillä loput. Niihin mihin ei pääse käsiksi ihan ruuvimeisseliä ja santapaperia käsineen.... niin mä tein purkaamolta ostetuille mondeon satuloilla ihan ok tuli.
Jarrusatuloiden puhdistuksessa suosin sitä mekaanista puhdistusta siis kulmahiomakoneeseen rosteriharjalaikka ja sille vetää isommat sitte vaihtaa akkuporakoneeseen jonkun 60-80 grid paperilaikan ja vetää sillä loput. Niihin mihin ei pääse käsiksi ihan ruuvimeisseliä ja santapaperia käsineen.... niin mä tein purkaamolta ostetuille mondeon satuloilla ihan ok tuli.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Niihän sitä sai romut kyytiin ja jopa lähdettyä liikkeelle mennä viikolla. Rockauto oli vain toimittanut osan öljysuodattimen siirtosarjasta Sitä siinä sitten palauttaan takuuseen takaisin joka aiheutti ajelua pitkin kaupunkia ja turhaan, kuulema lähetti hakee sen kotoa Loppujen lopuksi soitto Fedex:lle auttoi ja palautuksen voi jättää paikalliseen matkahuoltoon, minne paketti kulkeutui naapurin avustuksella.
Vanha moottori nousi kohtuudella pois ja arkistoitiin odottamaan jatko toimia.
Uutta moottoria sovittaan paikoilleen, vielä näyttää hyvältä.
Tosin totuus paljastui auton alla :p Moottoria tuli muutaman kerran nosteltua konehuoneeseen ja pois, samalla tuli todettua että lisää työkaluja tarvitaan.
Vanha moottori nousi kohtuudella pois ja arkistoitiin odottamaan jatko toimia.
Uutta moottoria sovittaan paikoilleen, vielä näyttää hyvältä.
Tosin totuus paljastui auton alla :p Moottoria tuli muutaman kerran nosteltua konehuoneeseen ja pois, samalla tuli todettua että lisää työkaluja tarvitaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Vaimoke kävi maalikylissä, niin tilasin Bachon säädettävän nostoketjun.
Tällä oli huomattavasti helpompi sovittaa konetta moottoritilaan.
tilanne ei näyttänyt toivottamalta kardaanitunnelista päin.
Pientä kanistusta oli havaittavissa etupalkin ja öljypohjan kohdalla.
Samalla tuli kokeiltua moottotin tukikumeja, eikä ne osuneet lähellekkään
Mutta hyvät aihiot.
Kulmakin oli väärä etupalkissa oleviin kiinnikeisiin nähden
Tällä oli huomattavasti helpompi sovittaa konetta moottoritilaan.
tilanne ei näyttänyt toivottamalta kardaanitunnelista päin.
Pientä kanistusta oli havaittavissa etupalkin ja öljypohjan kohdalla.
Samalla tuli kokeiltua moottotin tukikumeja, eikä ne osuneet lähellekkään
Mutta hyvät aihiot.
Kulmakin oli väärä etupalkissa oleviin kiinnikeisiin nähden
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Jossain välissä tuli kokeiltua hitsata katkenneeseen pulttiin puikolla muttereita. Muutaman yrityksen jälkeen pultin pää katos jakokopan sisälle. Alumiiniin ei paljon kestäny tikkua raapasta niin suhahdus kuului ja siihen kohti kolo
Teippillä merkkasin linjat mitä pitkin leikata öljypohjaa. Samassa kuvassa näkyy paremmin moottorin kumit jotka sopii -85 Mustangiin 302 motilla
Paria leikkausta myöhemmin rupesi motti solahtamaan helpommin paikoilleen.
Öljypohja on 1.5mm peltiä eli helppo hitsata normi migillä uutta peltiä tilalle
Tuolla kohtaa alkaa öljypumpun imuputki tulemaan vastaan jota pitäisi muokata hivenen jotta motti menisi syvemälle. Tosin mielellään pitää öljypohjan etupalkkia ylempänä
Teippillä merkkasin linjat mitä pitkin leikata öljypohjaa. Samassa kuvassa näkyy paremmin moottorin kumit jotka sopii -85 Mustangiin 302 motilla
Paria leikkausta myöhemmin rupesi motti solahtamaan helpommin paikoilleen.
Öljypohja on 1.5mm peltiä eli helppo hitsata normi migillä uutta peltiä tilalle
Tuolla kohtaa alkaa öljypumpun imuputki tulemaan vastaan jota pitäisi muokata hivenen jotta motti menisi syvemälle. Tosin mielellään pitää öljypohjan etupalkkia ylempänä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Vaihdelaatikkoa tuli soviteltua muutamaan otteeseen tunneliin, ja se taitaa mahtua ilman isompia tunnelin silpomisia paikoilleen. Vaihdekepille tuli aukkoa isonnettua.
Epämääräisen tarkkojen mittausten jälkeen laatikko piti olla samalla kohdalla mihin moottori loppuu.
Laatikon takakannake tulee suurinpiirtein samaan edellisen type9 kanssa, en kerennyt kokeilemaan sopiiko vanha kannake kuinka lähelle.
Kytkinkoppa oli irtaallaan mottorin perässä jossain vaiheessa ja tuohon kohti se tuli sovittaessa, eihän siitä mitään kuvia muistanut ottaa
Tuli nuoruus mieleen kun laatikkoa tuli pitkin lattiaa vedettyä auton alle. Tällä kertaa märkä nurmikko oli vaihtunut kylmään betonialttiaan Epämääräisen tarkkojen mittausten jälkeen laatikko piti olla samalla kohdalla mihin moottori loppuu.
Laatikon takakannake tulee suurinpiirtein samaan edellisen type9 kanssa, en kerennyt kokeilemaan sopiiko vanha kannake kuinka lähelle.
Kytkinkoppa oli irtaallaan mottorin perässä jossain vaiheessa ja tuohon kohti se tuli sovittaessa, eihän siitä mitään kuvia muistanut ottaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Loppuviikko menikin sitten toisen ikuisuusprojektin kanssa. Velipojan kanssa ollaa pikku hiljaa kasattu kotiperälle autotallia Ford harrastuksen tuoeksi
Kuvassa on etummaiset tuplakyprocit kiinnitetty, että saa ovien mekanismit ja pari lamppua kiinni. Loput kyprokit oli menossa lopulle osaa kattoa, yhteensä 89 m^2 kattoa tuplattavana. Valmista tulee jouluksi, vuosi on vielä hakusessa mutta lähellä jo ollaan.
Kuvassa on etummaiset tuplakyprocit kiinnitetty, että saa ovien mekanismit ja pari lamppua kiinni. Loput kyprokit oli menossa lopulle osaa kattoa, yhteensä 89 m^2 kattoa tuplattavana. Valmista tulee jouluksi, vuosi on vielä hakusessa mutta lähellä jo ollaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ite laitoin kattoon lamput siten ettei tuo putkilamppu ole auton katon kohdalla. Suosittelen oman kokemuksen kautta.
Sedan GT '73
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Sierraan kävi Foxin pohja suoraan. Kävis varmaan Taneenkin.
Hieno homma että näitä V8:ja alkaa valmistua. Ens kesänä Apialle..?
Hieno homma että näitä V8:ja alkaa valmistua. Ens kesänä Apialle..?
Limits are only set by lack of knowledge.
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Sierra STW 5.0
We don't do this because it's easy, we do this because it's hard..
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tämä meni jo kesällä, sähkäri veti piuhat kattoon. Kysyttäessä nyt perusteita sijoitukseen " näyttää hyvältä", mitäpä siihen lisäämäänSumu kirjoitti:Ite laitoin kattoon lamput siten ettei tuo putkilamppu ole auton katon kohdalla. Suosittelen oman kokemuksen kautta.
Amerikan-Joella olisi Fox:in pohja 80+tullit, muuta pitää koettaa jossain säästääJari H kirjoitti:Sierraan kävi Foxin pohja suoraan. Kävis varmaan Taneenkin.
Hieno homma että näitä V8:ja alkaa valmistua. Ens kesänä Apialle..?
Viikonlopun aikana töitten välissä kerennyt hieman notkua tallissa öljypohjan ympärillä. Käyttäen PAD suunnittelua apuna, tuli leikeltyä eka kokeilu kappale. Loppujen lopuksi tuli rälläköityä pellista koekappale. Mig liimaa ja pellin palasia väliin kunhan kerkeää taas talliin.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ptihän sitä pellinpalasta leikellä ja tehdä pahvimallit puuttuviin nurkkiin
Kuvitelma on että öljytilavuus pikkuisen lisääntyy ja imuputki mahtuu paikoilleen.
Kaverin nappaama kuva imuputken muodosta.
Onko nopeuden mittaamisesta muilla Taunustelijoilla kokemuksia??
T5 vaihdelaatikossa ei ollut nopeusmittariin liittyviä hiluja matkassa, lukuun ottamatta sisällä olevaa ratasta. Tähän voisi ostaa mekaaniset hilut tai elektronisen kikkareen ja sitä ymmärtävän mittarin. Tai Digi ihmeen GPS tai jotain.
Työnpuolesta on kokemuksia seuraavista kikkareista.
https://www.race-technology.com/fi/raci ... ucts/dash2
ja
https://gems.co.uk/products/displays/cd34/
dash2 on racelook ja sinisellä taustavalolla. Muuten hivenen karu ulkonäöltään, kohtuu helppo ohjelmoitava ja riittävästi välilehtiä (5) kertomaan mitä haluaa informaatiota. Hivenen vaikea lukuinen auringon valossa.
Gems:n näyttö on myös race, esim. F1 autojen rateista löytyy moisia, eli kallis
Täysin ohjelmoitava, eli kaikki pitää itse piirtää mitä haluaa näytöllä näkyvän. Riittävästi in ja out lähtöjä. Tosi monipuolinen ja kirkkaus riittää aurinkoisellekkin kelille.
Tarkoitus olisi muokata orkkis mittaristoa ja asentaa siihen nopeus- ja kiekkamittari samaa sarjaa. Tosin tuollainen race dash kyllä näyttää kaiken mitä haluaa, mutta mutta.
Jos pysyisi perinteisissä viisarinäyttöisissä mittareissa?
Vai mitä muut on mieltä, sopiiko nyky hitekki Taunukseen vai oldschool tyyppisesti??
Kuvitelma on että öljytilavuus pikkuisen lisääntyy ja imuputki mahtuu paikoilleen.
Kaverin nappaama kuva imuputken muodosta.
Onko nopeuden mittaamisesta muilla Taunustelijoilla kokemuksia??
T5 vaihdelaatikossa ei ollut nopeusmittariin liittyviä hiluja matkassa, lukuun ottamatta sisällä olevaa ratasta. Tähän voisi ostaa mekaaniset hilut tai elektronisen kikkareen ja sitä ymmärtävän mittarin. Tai Digi ihmeen GPS tai jotain.
Työnpuolesta on kokemuksia seuraavista kikkareista.
https://www.race-technology.com/fi/raci ... ucts/dash2
ja
https://gems.co.uk/products/displays/cd34/
dash2 on racelook ja sinisellä taustavalolla. Muuten hivenen karu ulkonäöltään, kohtuu helppo ohjelmoitava ja riittävästi välilehtiä (5) kertomaan mitä haluaa informaatiota. Hivenen vaikea lukuinen auringon valossa.
Gems:n näyttö on myös race, esim. F1 autojen rateista löytyy moisia, eli kallis
Täysin ohjelmoitava, eli kaikki pitää itse piirtää mitä haluaa näytöllä näkyvän. Riittävästi in ja out lähtöjä. Tosi monipuolinen ja kirkkaus riittää aurinkoisellekkin kelille.
Tarkoitus olisi muokata orkkis mittaristoa ja asentaa siihen nopeus- ja kiekkamittari samaa sarjaa. Tosin tuollainen race dash kyllä näyttää kaiken mitä haluaa, mutta mutta.
Jos pysyisi perinteisissä viisarinäyttöisissä mittareissa?
Vai mitä muut on mieltä, sopiiko nyky hitekki Taunukseen vai oldschool tyyppisesti??
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Pysy vaan orkkis mittareissa.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
speedhut.com/gauges/
Sieltä tilaamaan sopivat mittarit.
Mulla on tuolta GPS nopeusmittari. Hyvin on toiminut.
GPS mittari ei ole vissiin laillinen mutta onhan tuo katsastuksesta läpi silläkin mennyt.
Sieltä tilaamaan sopivat mittarit.
Mulla on tuolta GPS nopeusmittari. Hyvin on toiminut.
GPS mittari ei ole vissiin laillinen mutta onhan tuo katsastuksesta läpi silläkin mennyt.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Öljypohjasta sen verran et se fox pohja mitä tos ylempänä ehdotettiin niin sopii suoraan myös taunukseen. Näitä löytyy myös ltd:stä, näitä on aika hyvin saatavilla käytettynäkin, ei kannata liikaa riehua ton trukkimallin pohjan kans:)