-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
-76 Taunus v6 --> v8
Projektiosion piristämiseksi pientä tarinaa ja historiaa satunnaisessa järjestyksessä.
Aikanaan kun tuli ekan auton osto eteen, niin kulkuvälineeksi valikoitu Taunus muutaman mutkan kautta. Välikoppa eskortti ei suostunut käynnistymään jobbarin pihalla ja samalla tontilla ollut 2.6 Taunus vei muka liikaa bensaa
Luokkakaverilta tuli sitten ostettua 2.0 v6, oikea talous ihme Tehtaalta Taunus oli lähteny 1.6L versiona. Paperien mukaan 2.6, käytännössä 2.0. Tällä moottorilla tuli muutama vuosi ajeltua. Koneen koko kasvoi 2.3 joka porsi sitten konerempan jälkeen
Vuosia kului ja ulkomuoto ja koneen koko muuttui silloin tällöin, viimeisin versio tuli aloitettua 2005
Lisää kuvia ja turinaa kunhan kerkeää
Ideana on kasvattaa koneen koko 4.9 litraan.
Osia on haalittu senverran että konversio alkaa olla mahdollinen.
Aikanaan kun tuli ekan auton osto eteen, niin kulkuvälineeksi valikoitu Taunus muutaman mutkan kautta. Välikoppa eskortti ei suostunut käynnistymään jobbarin pihalla ja samalla tontilla ollut 2.6 Taunus vei muka liikaa bensaa
Luokkakaverilta tuli sitten ostettua 2.0 v6, oikea talous ihme Tehtaalta Taunus oli lähteny 1.6L versiona. Paperien mukaan 2.6, käytännössä 2.0. Tällä moottorilla tuli muutama vuosi ajeltua. Koneen koko kasvoi 2.3 joka porsi sitten konerempan jälkeen
Vuosia kului ja ulkomuoto ja koneen koko muuttui silloin tällöin, viimeisin versio tuli aloitettua 2005
Lisää kuvia ja turinaa kunhan kerkeää
Ideana on kasvattaa koneen koko 4.9 litraan.
Osia on haalittu senverran että konversio alkaa olla mahdollinen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Pari muutakin versiota ulkonäöstä on tullut kokeilua, mutta aikaa ennen digivermeitä ei ole tullut hirveästi taltioitua
Kuvassa uusilla Spax:in -40 laskusarjan jousilla haettu asentoa, eihän ne hirveästi laskeneet autoa.
Muitakin romuja on välitöinä tullut harrastettua
Kuvien välillä noin 15v
Mitäpä sitä kiireellä pilaamaan hyviä hommia
Kuvassa uusilla Spax:in -40 laskusarjan jousilla haettu asentoa, eihän ne hirveästi laskeneet autoa.
Muitakin romuja on välitöinä tullut harrastettua
Kuvien välillä noin 15v
Mitäpä sitä kiireellä pilaamaan hyviä hommia
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
No onhan siinä ainakin korisarjaa Sopii muitten joukkoon silti, ei täällä liikaa aktiivisia topikkeja ole! Ilmanmuuta päivität tekemisiä lisää
-Pori Connection-
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Jep, korisarjat oli joskus pop
Ja menee ne tietyissä tilanteissa nykyäänkin.
Kavereille tullu maalailtua osia vuosien saatossa kun ne kuvittelee että osaan maalata Mopojen osat on helpoimmasta päästä, jos menee vituiksi, niin nopea hioa ja korjata pinta :p
Taka-akselin levyjarru konversiota suunnitelin ja totesin että -02 mk3 stw mondeon satulat ei toimi. Käsijarru lähtee vika suuntaan, kokeillaan -04 tai uudempia satuloita
Ja menee ne tietyissä tilanteissa nykyäänkin.
Kavereille tullu maalailtua osia vuosien saatossa kun ne kuvittelee että osaan maalata Mopojen osat on helpoimmasta päästä, jos menee vituiksi, niin nopea hioa ja korjata pinta :p
Taka-akselin levyjarru konversiota suunnitelin ja totesin että -02 mk3 stw mondeon satulat ei toimi. Käsijarru lähtee vika suuntaan, kokeillaan -04 tai uudempia satuloita
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Romiksellä käynti tuotti tulokseksi -08 mondeon satulat.
Vertailussa -02 ja -05 satulojen ero, käsijarruvaijeri lähtee -02 kohti akselia
Tuohon uudemman mallin satulaan ei taas ole kiinnitysrautoja.
Lisäksi -02 satulan jarrupalat on pikkusen liian isot Sierran takajarrulevylle.
Osto ja myynti palstalla oleva kytkinpaketti ei passaa olemassa olevalle vauhtipyörälle
Vaikka tuo tuleekin pienitehoiseen v8 lossiin kiinni , niin pitää paineasetelma kuitenkin kolmea useamalla ruuvilla olla kiinni vauhtipyörässä
Vertailussa -02 ja -05 satulojen ero, käsijarruvaijeri lähtee -02 kohti akselia
Tuohon uudemman mallin satulaan ei taas ole kiinnitysrautoja.
Lisäksi -02 satulan jarrupalat on pikkusen liian isot Sierran takajarrulevylle.
Osto ja myynti palstalla oleva kytkinpaketti ei passaa olemassa olevalle vauhtipyörälle
Vaikka tuo tuleekin pienitehoiseen v8 lossiin kiinni , niin pitää paineasetelma kuitenkin kolmea useamalla ruuvilla olla kiinni vauhtipyörässä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Mondeossa ei vissiin oo takana jäähdytettyjä levyä? Vissiin aika korkea noi satulat, kun noissa on käsijarrumekanismi noin?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
mk2 v6/td/4wd on ainaki 253mm tuuletetut levyt. mk3 ja uudemmis on 5pultti jako niin seki teettää vähä lisähommiaVermilion kirjoitti:Mondeossa ei vissiin oo takana jäähdytettyjä levyä? Vissiin aika korkea noi satulat, kun noissa on käsijarrumekanismi noin?
Mulla olis myydä tollaset oe laatuiset uudet levyt jos tulee tarvetta.
Hienoo että auto on säilyny noin kauan samoissa käsissä, seurantaan menee
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Amerikan-Joe "aka Rockauto" pisti parastaan ja su tilatut kytkin ja sytkä osat oli tänään kotona
Kannatti 2€ ekstraa maksaa että säästi 4-5 pv.
Ja asetelma jopa sopi vauhtipyörään tällä kertaa
Pikku yksityiskohtana pyörijä oli hävinnyt kuljetuksen aikana kykinpaketille 5-0
Pistin roplem raporttia Rokkiautolle ja uusi pitäisi tulla vajaassa viikossa
Kannatti 2€ ekstraa maksaa että säästi 4-5 pv.
Ja asetelma jopa sopi vauhtipyörään tällä kertaa
Pikku yksityiskohtana pyörijä oli hävinnyt kuljetuksen aikana kykinpaketille 5-0
Pistin roplem raporttia Rokkiautolle ja uusi pitäisi tulla vajaassa viikossa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
4x4 Cossusta saa 273mm jäähdytetyt takalevyt..... 4x108 jaolla. Ei tarvi mitään kikkailla suht riittävät ehkä. taakse toki vois olla isommat mutta noi mahtuu kyl 15" vanteisiin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Citroen xsarasta löytyy myös 283mm jäähdytettyä levyä 4x108 jaolla
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hyviä aihiota näkyy löytyvän läheltä ja kaukaa.
Hyvää tietoa myös muille jotka suunnitelevat upgradea takajarruille.
6mm levystä on tullut aloitettua kiinnikkeiden teko, lähinnä tussilla rantuja tehty eli ei mitään näkyvää.
Levyiksi on hommattu Sierran 253mm takalevy, mennään sillä näin aluksi.
Kokeiluissa selvisi, että Mondeon mk3 levy menee taka-akselille ja ainakin yksi pultti passaa jakoon
Farmari Sierrasta saisi leveät rumpujarrut
Muttei sen takia viitsi teurastaa liikkuu autoa
Osia on muuten tullut hamstrattua pitkin kevättä
Perään tulee Blackline lukko paketti ja 3,44 välitys
Hyvää tietoa myös muille jotka suunnitelevat upgradea takajarruille.
6mm levystä on tullut aloitettua kiinnikkeiden teko, lähinnä tussilla rantuja tehty eli ei mitään näkyvää.
Levyiksi on hommattu Sierran 253mm takalevy, mennään sillä näin aluksi.
Kokeiluissa selvisi, että Mondeon mk3 levy menee taka-akselille ja ainakin yksi pultti passaa jakoon
Farmari Sierrasta saisi leveät rumpujarrut
Muttei sen takia viitsi teurastaa liikkuu autoa
Osia on muuten tullut hamstrattua pitkin kevättä
Perään tulee Blackline lukko paketti ja 3,44 välitys
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kumi palaa tuolla välityksellä kivasti kasin kanssa, jollet laita 26/9 R15" leveitä hoosierin sliksejä taakse tai järempiä. Toki riippuu vaihteiston välityksistä... Mutta kait tollasesta 5 litraisesta moottorista irtoaa yli 400nm vääntöä vaikka miten....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Välitys on kompromissi, omassa lootassa on ykkönen 3.36 eli perän välitykset alkujaan on alkaneet kakkosella. Vaihtoehtona olisi ollut 2.85 ykkösen välitys joka taas on 3.9 ja ylöspäin ruuvien kanssa hyvä.Vermilion kirjoitti:Kumi palaa tuolla välityksellä kivasti kasin kanssa, jollet laita 26/9 R15" leveitä hoosierin sliksejä taakse tai järempiä. Toki riippuu vaihteiston välityksistä... Mutta kait tollasesta 5 litraisesta moottorista irtoaa yli 400nm vääntöä vaikka miten....
Vääntö on vakiona kaasarista yms. n. 280-330 Nm vakiona
Enemmän lätinää laatikoista toisella kotimaisella tuolla --> https://www.moderndriveline.com/Technic ... istory.htm
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Eli T5 loota on tulossa tähän. Onhan siinä sitten ylivaihe vaikka välitys onkin karvan vakiota tihempi. Kaupungissa kivempi ajaa harvemmalla välityksellä mutta nostaa polttoaineenkulutusta.
Hmm aika jännä, että noin vähän vääntöä. Aika usein on niin että 1l = hieman alle 100nm vääntöä.
Noh ei näköjään tämän moottorin yhteydessä.
Ford 302 boss = 5l =440nm vääntöä.
Normaali 302 +"two-barrel carburetor, initially with 9.5:1 compression" = 407nm vääntöä.
Gm L59 moottori eli 5.3l V8 tuottaa 454nm vääntöä.
5.7l V8 tuottaa 470nm vääntöä
351 cleveland tuottaa 530nm
Hmm aika jännä, että noin vähän vääntöä. Aika usein on niin että 1l = hieman alle 100nm vääntöä.
Noh ei näköjään tämän moottorin yhteydessä.
Ford 302 boss = 5l =440nm vääntöä.
Normaali 302 +"two-barrel carburetor, initially with 9.5:1 compression" = 407nm vääntöä.
Gm L59 moottori eli 5.3l V8 tuottaa 454nm vääntöä.
5.7l V8 tuottaa 470nm vääntöä
351 cleveland tuottaa 530nm
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!