-76 Taunus v6 --> v8
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Tuosta maalauskopin rakentamisesta... Puhallin tarvitsee asentaa poistopuolelle ja imu tulee vapaakieroisesti vain suodattimen läpi. Tällöin tila alipaineistuu ja pölyt poistuu tilasta. Poisto aina alhaalta, mieluiten tilan keskeltä ja tuloilma katonrajasta. Ennen maalausta tilan pesu vedellä jotta seinät ja lattia puhdistuu pölystä.
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Oman käsityksen mukaan tuollaisissa DIY maalaskopeissa pitää olla ylipaine, ettei rakosista tule ulkopuolelta pölyä maalaustilaan.
Mitä on aikoinaan tullut ex-työpaikan kuorma-autojen maalauskaapissa pyörittyä, niin painero tais olla plusmiinus nolla, katto oli käytännössä tuloilmaa ja lattia vastaavasti ritilää missä poisto. Mahdolliset pölyhiukkaset kyllä lähti ilmavirran matkaan alaspäin eivätkä jääneet pyörimään maalaustilaan
Jos seuraavassa versiossa otetaan kopin lattialta poisto ja kierrätetään katon rajaan tulo, jotan filtteröintiä väliin
Mitä on aikoinaan tullut ex-työpaikan kuorma-autojen maalauskaapissa pyörittyä, niin painero tais olla plusmiinus nolla, katto oli käytännössä tuloilmaa ja lattia vastaavasti ritilää missä poisto. Mahdolliset pölyhiukkaset kyllä lähti ilmavirran matkaan alaspäin eivätkä jääneet pyörimään maalaustilaan
Jos seuraavassa versiossa otetaan kopin lattialta poisto ja kierrätetään katon rajaan tulo, jotan filtteröintiä väliin
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ilmakiertoa tuli muutettua ottamalla ilmaa suodattimen läpi lattian rajasta, tästä se kierrätetään katon lähelle missä on myös suodatus
Eihän teippaaminen paras tapa ole liimata suodatin kangasta yhteen
Tykkäsi teippi irrota kesken kaiken.
Kaiken säätämisen jälkeen tuli peitettyä auto ja lakattua oviaukot ja ovien sisäreunat.
Väri kimaltelee kivasti lakkauksen jälkeen
Lakan kuivuttua ovien asennusta paikoilleen, kiinnitys pultit meinasivat olla hukassa mutta löytivät auton sisältä.
Tästä on hyvä jatkaa
Pari kolme kohtaa vaatii pakkelia, ja uutta massaa. Sen jälkeen lisää massaa ja lakkaa päälle
Eihän teippaaminen paras tapa ole liimata suodatin kangasta yhteen
Tykkäsi teippi irrota kesken kaiken.
Kaiken säätämisen jälkeen tuli peitettyä auto ja lakattua oviaukot ja ovien sisäreunat.
Väri kimaltelee kivasti lakkauksen jälkeen
Lakan kuivuttua ovien asennusta paikoilleen, kiinnitys pultit meinasivat olla hukassa mutta löytivät auton sisältä.
Tästä on hyvä jatkaa
Pari kolme kohtaa vaatii pakkelia, ja uutta massaa. Sen jälkeen lisää massaa ja lakkaa päälle
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Taunus -75
Escort -76
Sierra is -86 & -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Transit T350 -03 & -14
Cavalier -78
Viva -71
Commodore -75
Escort -76
Sierra is -86 & -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Transit T350 -03 & -14
Cavalier -78
Viva -71
Commodore -75
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lampun kanssa tuli katseltua pintaa ja kaikennäköistä ropleemaa löytyi
Vikakohtia on hiottu auki ja fiksailtu pohjamaalilla. Eivät kuitenkaan niin isoja että pakkelia viitsisi laittaa
Tuli ostettua mirkan basic suojamuovia riittävästi tähän rojektiin ja pariin seuraavaankin
Konepeltiä tuli myös ihmeteltyä ja fiksattua iänkaiken konepellissä olleet lommot.
Spreita pintaan ja kuumailmapuhaltimella maalia kuivaksi, tätä toistetaan x kertaa. Tämän jälkeen hiotaan tasaiseksi ja toistetaan tarvittaessa.
Kaikennäköistä fiksailua sinne tänne
Josko maalausoperaatio tämä jossain vaiheessa menisi laaduntarkkailijan seulasta läpi
Vikakohtia on hiottu auki ja fiksailtu pohjamaalilla. Eivät kuitenkaan niin isoja että pakkelia viitsisi laittaa
Tuli ostettua mirkan basic suojamuovia riittävästi tähän rojektiin ja pariin seuraavaankin
Konepeltiä tuli myös ihmeteltyä ja fiksattua iänkaiken konepellissä olleet lommot.
Spreita pintaan ja kuumailmapuhaltimella maalia kuivaksi, tätä toistetaan x kertaa. Tämän jälkeen hiotaan tasaiseksi ja toistetaan tarvittaessa.
Kaikennäköistä fiksailua sinne tänne
Josko maalausoperaatio tämä jossain vaiheessa menisi laaduntarkkailijan seulasta läpi
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hiomapapereita on tullut kokeiltua ostaa hiomakoneeseen useita eri versiota.
Festool meni heti tukkoon, liian vähän reikiä. 3M oli parempi,kesti useamman minuutin. Jatkuvalla putsaamalla pystyi jatkamaan hiomista vielä jonkun aikaa. Mirka on kyllä toiminut hyvin, jos menee tukkoon repäisee irti ja pistää takaisin niin taas mennään Näissä ei ole mennyt raha hukkaan
Kattoa on hiottu kokeeksi 600/1000 karkeuksilla ja kyllä se siitä tasoittuu.
Myös kylkiä on tullut hinkattua. Yllättävän huonosti peittää värimassa hiomakämmejä yms.
Tuli kokeiltua nostaa seinää naruilla ylös ja nousematta jäi. Tilalle kertakäyttöliinat liimalla kiinni raksamuoviin ja tämän jälkeen alkoi muovireinä nousemaan.
Festool meni heti tukkoon, liian vähän reikiä. 3M oli parempi,kesti useamman minuutin. Jatkuvalla putsaamalla pystyi jatkamaan hiomista vielä jonkun aikaa. Mirka on kyllä toiminut hyvin, jos menee tukkoon repäisee irti ja pistää takaisin niin taas mennään Näissä ei ole mennyt raha hukkaan
Kattoa on hiottu kokeeksi 600/1000 karkeuksilla ja kyllä se siitä tasoittuu.
Myös kylkiä on tullut hinkattua. Yllättävän huonosti peittää värimassa hiomakämmejä yms.
Tuli kokeiltua nostaa seinää naruilla ylös ja nousematta jäi. Tilalle kertakäyttöliinat liimalla kiinni raksamuoviin ja tämän jälkeen alkoi muovireinä nousemaan.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kevyet -35 pakkaset tammikuun alussa aiheutti pienta ropleemaa tallin lämmöissä Ilmalämpöpumppu heitti lämmittämästä -30 jälkeen ja meni lomamoodiin. Tallissa tippui lämmöt +3 pintaan mutta kun sai infrapunalämppärin ja lattialämmön tulille sai lämpöjän 16-20 asteeseen.
Lömpöjen nousua odotellessa oli aikaa hioa ensimmäinen massa kerros autosta pois
Ja kaikkia pieniä juttuja tuli vastaan, mitkä olisi mahdollisesti lopputuloksessa näkyneet
Kaiken hiomisen jälkeen puhdisteltiin apikkoja ja teipattiin
Ja taas siivottiin pölyjä ja teipattiin paikkoja uusiksi, edellisen teippi episodin innoittamana
Kaiken putsaamisen ja lämpeämistä odottelun jälkeen oli tallissa ja maalauskopissa riittävän lämminta, massan maalaamista varten. Vaikka oli kertakäyttöhaalaria, hanskoja yms, suojia niin maalarin partakarvat aiheutti yllärin
Varovainen karvan poisto ei nyt ihan onnistunut
Käytännössä ohneteella putsasin pellin ja maalasin uusiksi. Ensimmäisen massakerroksen jälkeen muokkasin hengityssuojainta hieman, tiivistyvä kosteus hengitysilmasta aiheutti ylläri tippoja takaluukkuun
Lisätty liinanpala korjasi pisara ongelman
Pari kierrosta väriä pintaa tuotti toivottavasti tasaisen lopputuloksen
Massan kuivumista odotellessa oli aikaa vaihdella suodattimia, auton alla oleva filtteripaketti oli vaihtanut väriä.
Uuden tein isommaksi kun lakkaa tulee ruiskuteltua enemmän ja se leviää joka paikkaan.
enempää kuvia tahän ei sitten mahdukkkaan, jatku....
Lömpöjen nousua odotellessa oli aikaa hioa ensimmäinen massa kerros autosta pois
Ja kaikkia pieniä juttuja tuli vastaan, mitkä olisi mahdollisesti lopputuloksessa näkyneet
Kaiken hiomisen jälkeen puhdisteltiin apikkoja ja teipattiin
Ja taas siivottiin pölyjä ja teipattiin paikkoja uusiksi, edellisen teippi episodin innoittamana
Kaiken putsaamisen ja lämpeämistä odottelun jälkeen oli tallissa ja maalauskopissa riittävän lämminta, massan maalaamista varten. Vaikka oli kertakäyttöhaalaria, hanskoja yms, suojia niin maalarin partakarvat aiheutti yllärin
Varovainen karvan poisto ei nyt ihan onnistunut
Käytännössä ohneteella putsasin pellin ja maalasin uusiksi. Ensimmäisen massakerroksen jälkeen muokkasin hengityssuojainta hieman, tiivistyvä kosteus hengitysilmasta aiheutti ylläri tippoja takaluukkuun
Lisätty liinanpala korjasi pisara ongelman
Pari kierrosta väriä pintaa tuotti toivottavasti tasaisen lopputuloksen
Massan kuivumista odotellessa oli aikaa vaihdella suodattimia, auton alla oleva filtteripaketti oli vaihtanut väriä.
Uuden tein isommaksi kun lakkaa tulee ruiskuteltua enemmän ja se leviää joka paikkaan.
enempää kuvia tahän ei sitten mahdukkkaan, jatku....
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Lakkaa tuli kaikenkaikkiaan kolme kierrosta vedettyä, jossain vaiheessa imufiltteri meni tukkoon ja sumun määrä lisääntyi. Viimeset vedot sai kyllä vetää ihan korvakuulolla auton kylkiin. Kuva 5-10min lakkauksen loppumisesta
Kohtuullinen lakkaustulos, ainakin omasta mielestä tuli
Loppukiillotukset ja roskanpoistot kunhan on osat ja ikkunat takaisn paikoillaan. Sitä ei ainatiedä mikä tai mitä sattuu kasatessa. Suojata pitää yrittää hyvin.
Päivä operaation meni kuvumisia yms. odotellessa. vähempikin olisi riittänyt jos olisi IR-lämmittimet katossa mutta tämän jälkeen oli hyvä lähteä
Kohtuullinen lakkaustulos, ainakin omasta mielestä tuli
Loppukiillotukset ja roskanpoistot kunhan on osat ja ikkunat takaisn paikoillaan. Sitä ei ainatiedä mikä tai mitä sattuu kasatessa. Suojata pitää yrittää hyvin.
Päivä operaation meni kuvumisia yms. odotellessa. vähempikin olisi riittänyt jos olisi IR-lämmittimet katossa mutta tämän jälkeen oli hyvä lähteä
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Varmaan pinnasta tuli ihan hyvä, kun vaan on pohjat niin hyvät, että sieltä ei kuppa-ala kohta taas nousemaan pintaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Siellä rojekti hyvällä mallilla ja maalilla valmistunee varmaanki hyvin tulevaa kevättä vasten
Taunus -75
Escort -76
Sierra is -86 & -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Transit T350 -03 & -14
Cavalier -78
Viva -71
Commodore -75
Escort -76
Sierra is -86 & -92
Granada -78 coleman milne dorchester mk5 limusiini
Transit T350 -03 & -14
Cavalier -78
Viva -71
Commodore -75
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hyvällä tuurilla viikolla 10 jos saisi ajoon ja katsastettua
Mutta ei olisi yllätys että tulee muuttujia
Mutta ei olisi yllätys että tulee muuttujia
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Kasausta on aloiteltu ja ensimmäiset naarmut saatu aikaiseksi konepellin asennuksen yhteydessä
Korjaantuu kaiketi kiilloituksella
Ovista sisäpuolen suojapapereita poistaessa tuli mieleen että happomaalit on peittämättä. Joten ohennettua Miranolia pintaan pensselillä ja ylimääräiset maalit pyyhkimällä ovien alareunoista pois.
Samalla tuli huomattua wttä ovenkahvat oli vielä alkuperäisessä värissä. Kromatuilta pinnoilta lähtee maalit ihan mattopuukolla pyyhkimällä
Yllättävän paljon aikaa see menemään kasaukseen Toisaalta jos asennuskämmien määrä pysyisi lähellä nollaa
Korjaantuu kaiketi kiilloituksella
Ovista sisäpuolen suojapapereita poistaessa tuli mieleen että happomaalit on peittämättä. Joten ohennettua Miranolia pintaan pensselillä ja ylimääräiset maalit pyyhkimällä ovien alareunoista pois.
Samalla tuli huomattua wttä ovenkahvat oli vielä alkuperäisessä värissä. Kromatuilta pinnoilta lähtee maalit ihan mattopuukolla pyyhkimällä
Yllättävän paljon aikaa see menemään kasaukseen Toisaalta jos asennuskämmien määrä pysyisi lähellä nollaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Ovenkahvat tuli pohjamaalattua, massaa pintaan ja lakkaa pikakovetteella. 60g lakkaa riitti hyvin kahvojen lakkaamiseen eikä kerennyt kuivua ruiskuun Valumia tuli yllättäen ekana lakattuun kahvaan
Tuulilasin tiivisteessä tuli ongelmia vastaan. Jossain vaiheessa on tullut revittyä tiivisteen railoja, nämä piti kokeilla korjata liimalla
Yllättäen ei löytynyt uusia tiivisteitä 14 mm lista uralla pienellä etsimisellä tuulilasille. Muuten olisi sama tilata 11 mm tiivisteellä mutta kun tuli jo ajat sitten tilattua 14 mm uudet listat.
Muutenki oli yllättävän paljon putsaamista lasien reunoissa. Mattopuukon terällä raaputtamalla suurimmasta osasta pääsi eroon.
Kaikesta huolimatta ovien lasit löysi paikkansa. Pienia haasteita aiheutti takaovien kolmiot mutta nekin saatiin paikoilleen
Takalasi oli helppo laittaa paikoilleen, varsinki sen jälkeen kun tajusi laittaa asennusnarun oikeaan uraan
Reilusti nestesaippuaa joka väliin ja apuasentaja vetinarua kun painelin lasia ulkopuolelta paikoilleen.
Vielä jäi sisustaan tekemista ja tuulilasin asennus odottaa kuinka korjauksen kävi.
Tuulilasin tiivisteessä tuli ongelmia vastaan. Jossain vaiheessa on tullut revittyä tiivisteen railoja, nämä piti kokeilla korjata liimalla
Yllättäen ei löytynyt uusia tiivisteitä 14 mm lista uralla pienellä etsimisellä tuulilasille. Muuten olisi sama tilata 11 mm tiivisteellä mutta kun tuli jo ajat sitten tilattua 14 mm uudet listat.
Muutenki oli yllättävän paljon putsaamista lasien reunoissa. Mattopuukon terällä raaputtamalla suurimmasta osasta pääsi eroon.
Kaikesta huolimatta ovien lasit löysi paikkansa. Pienia haasteita aiheutti takaovien kolmiot mutta nekin saatiin paikoilleen
Takalasi oli helppo laittaa paikoilleen, varsinki sen jälkeen kun tajusi laittaa asennusnarun oikeaan uraan
Reilusti nestesaippuaa joka väliin ja apuasentaja vetinarua kun painelin lasia ulkopuolelta paikoilleen.
Vielä jäi sisustaan tekemista ja tuulilasin asennus odottaa kuinka korjauksen kävi.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Valmistuu käsiin, Classic Motorshowhun tällä
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: -76 Taunus v6 --> v8
Hiihtolamalla oli visio saada leima papereihin mutta eihän se niin helppoa ollut Sisusta ja ovet tuli kasattua, ei nyt ihan rutiinilla mutta kuitenkin
Etulasin uusi kiilalista aiheutti hivenen ihmettelyä. Siihen listan asennukseen tuli tehtyä 2mm hitsauspuikosta erikoistyökalu
Tällä tuli nysvättyä tuulilasin sivu- ja alatiivisteet paikoilleen, ei kestänyt työntää, pelkästään vetää ja ei ylälistan kohdalla toiminut
Tämän jälkeen tein maaliastian sangasta uuden listatyökälun
Ja tämä versio oli ihan paska Ei mahtunut tiivisteen uraan ja eikä lista suostunut asentumaan. Totesin tilanteen toivottomuuden ja siirryin seuraavaan ihmettelyyn.
Tankin seutuvilla on viimeaikoina leijunut pensan hajua. Tarkastelu tankin ympäristössä paljasti vuotavan "ylimääräisen" läpiviennin tankin kyljessä
Eihän se kuin tankki tyhjäksi lutkutilutkuti pumpulla, yllättävän paljon paskaa oli tankkiin vuodessa kertynyt
Pelkästään huoltoasemilta tankattu.
Puolentuuman jatko ja nivel ennen hylsyä mahdollisti tankkaus reiästä kiristämisen Muuten olisi pitänyt purkaa tankkausaukosta kaikki pois.
Mutta eihän se hylsy sieltä pois tullut, tämän aiheutti kupariputken muokkausta. Putken pää vasaralla littiin ja 45 asteen kulma. Tällä kun väänteli aikansa tankkausreiästä, niin hylsy älysi lähteä irti
Tämän jälkeen oliki hyvä laittaa pillit pussiin ja jatkaa seuraavalla kerralla.
Etulasin uusi kiilalista aiheutti hivenen ihmettelyä. Siihen listan asennukseen tuli tehtyä 2mm hitsauspuikosta erikoistyökalu
Tällä tuli nysvättyä tuulilasin sivu- ja alatiivisteet paikoilleen, ei kestänyt työntää, pelkästään vetää ja ei ylälistan kohdalla toiminut
Tämän jälkeen tein maaliastian sangasta uuden listatyökälun
Ja tämä versio oli ihan paska Ei mahtunut tiivisteen uraan ja eikä lista suostunut asentumaan. Totesin tilanteen toivottomuuden ja siirryin seuraavaan ihmettelyyn.
Tankin seutuvilla on viimeaikoina leijunut pensan hajua. Tarkastelu tankin ympäristössä paljasti vuotavan "ylimääräisen" läpiviennin tankin kyljessä
Eihän se kuin tankki tyhjäksi lutkutilutkuti pumpulla, yllättävän paljon paskaa oli tankkiin vuodessa kertynyt
Pelkästään huoltoasemilta tankattu.
Puolentuuman jatko ja nivel ennen hylsyä mahdollisti tankkaus reiästä kiristämisen Muuten olisi pitänyt purkaa tankkausaukosta kaikki pois.
Mutta eihän se hylsy sieltä pois tullut, tämän aiheutti kupariputken muokkausta. Putken pää vasaralla littiin ja 45 asteen kulma. Tällä kun väänteli aikansa tankkausreiästä, niin hylsy älysi lähteä irti
Tämän jälkeen oliki hyvä laittaa pillit pussiin ja jatkaa seuraavalla kerralla.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on
Harvemmin niissä mitään isompaa on