-76 Taunus v6 --> v8

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

-76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 29 Syys 2019, 23:13

Projektiosion piristämiseksi pientä tarinaa ja historiaa satunnaisessa järjestyksessä.

Aikanaan kun tuli ekan auton osto eteen, niin kulkuvälineeksi valikoitu Taunus muutaman mutkan kautta. Välikoppa eskortti ei suostunut käynnistymään jobbarin pihalla ja samalla tontilla ollut 2.6 Taunus vei muka liikaa bensaa :o
Luokkakaverilta tuli sitten ostettua 2.0 v6, oikea talous ihme :) Tehtaalta Taunus oli lähteny 1.6L versiona. Paperien mukaan 2.6, käytännössä 2.0. Tällä moottorilla tuli muutama vuosi ajeltua. Koneen koko kasvoi 2.3 joka porsi sitten konerempan jälkeen :o
Vuosia kului ja ulkomuoto ja koneen koko muuttui silloin tällöin, viimeisin versio tuli aloitettua 2005 :o

spoikka.jpg
Etuspoilerin sovittelua
spoikka.jpg (121.42 KiB) Katsottu 2694 kertaa



Lisää kuvia ja turinaa kunhan kerkeää
Ideana on kasvattaa koneen koko 4.9 litraan.
Osia on haalittu senverran että konversio alkaa olla mahdollinen.
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 30 Syys 2019, 23:08

Pari muutakin versiota ulkonäöstä on tullut kokeilua, mutta aikaa ennen digivermeitä ei ole tullut hirveästi taltioitua :o

uudet_Spaxit_alla.jpg
uudet_Spaxit_alla.jpg (37.5 KiB) Katsottu 2645 kertaa


Kuvassa uusilla Spax:in -40 laskusarjan jousilla haettu asentoa, eihän ne hirveästi laskeneet autoa.

Muitakin romuja on välitöinä tullut harrastettua :)

harrasteet.jpg
harrasteet.jpg (248.31 KiB) Katsottu 2645 kertaa


Kuvien välillä noin 15v :o
Mitäpä sitä kiireellä pilaamaan hyviä hommia ;)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja zmuli » 01 Loka 2019, 11:25

No onhan siinä ainakin korisarjaa :lol: Sopii muitten joukkoon silti, ei täällä liikaa aktiivisia topikkeja ole! Ilmanmuuta päivität tekemisiä lisää :peukku:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
 
Viestit: 633
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 01 Loka 2019, 23:04

Jep, korisarjat oli joskus pop :)
Ja menee ne tietyissä tilanteissa nykyäänkin.
Kavereille tullu maalailtua osia vuosien saatossa kun ne kuvittelee että osaan maalata :)
pelti.jpg
pelti.jpg (110.4 KiB) Katsottu 2581 kertaa


Mopojen osat on helpoimmasta päästä, jos menee vituiksi, niin nopea hioa ja korjata pinta :p
normal_H_D_1.jpg
normal_H_D_1.jpg (52.33 KiB) Katsottu 2581 kertaa


normal_Tankki_maalissa_2.jpg
normal_Tankki_maalissa_2.jpg (29.3 KiB) Katsottu 2581 kertaa



Taka-akselin levyjarru konversiota suunnitelin ja totesin että -02 mk3 stw mondeon satulat ei toimi. Käsijarru lähtee vika suuntaan, kokeillaan -04 tai uudempia satuloita
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 02 Loka 2019, 22:51

Romiksellä käynti tuotti tulokseksi -08 mondeon satulat.

08_satulat.jpg
08_satulat.jpg (223.5 KiB) Katsottu 2537 kertaa


Vertailussa -02 ja -05 satulojen ero, käsijarruvaijeri lähtee -02 kohti akselia :o
Tuohon uudemman mallin satulaan ei taas ole kiinnitysrautoja.

02_ja05_jarrusatula.jpg
02_ja05_jarrusatula.jpg (166.69 KiB) Katsottu 2537 kertaa


Lisäksi -02 satulan jarrupalat on pikkusen liian isot Sierran takajarrulevylle.

Osto ja myynti palstalla oleva kytkinpaketti ei passaa olemassa olevalle vauhtipyörälle :o

kytkin.jpg
kytkin.jpg (104.35 KiB) Katsottu 2537 kertaa


Vaikka tuo tuleekin pienitehoiseen v8 lossiin kiinni , niin pitää paineasetelma kuitenkin kolmea useamalla ruuvilla olla kiinni vauhtipyörässä :)
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 02 Loka 2019, 23:28

Mondeossa ei vissiin oo takana jäähdytettyjä levyä? Vissiin aika korkea noi satulat, kun noissa on käsijarrumekanismi noin?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Jimikael » 03 Loka 2019, 21:35

Vermilion kirjoitti:Mondeossa ei vissiin oo takana jäähdytettyjä levyä? Vissiin aika korkea noi satulat, kun noissa on käsijarrumekanismi noin?


mk2 v6/td/4wd on ainaki 253mm tuuletetut levyt. mk3 ja uudemmis on 5pultti jako niin seki teettää vähä lisähommia

Mulla olis myydä tollaset oe laatuiset uudet levyt jos tulee tarvetta.

Hienoo että auto on säilyny noin kauan samoissa käsissä, seurantaan menee :peukku:
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
Jimikael
 
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 20:58
Paikkakunta: Jämijärvi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 03 Loka 2019, 22:30

Amerikan-Joe "aka Rockauto" pisti parastaan ja su tilatut kytkin ja sytkä osat oli tänään kotona :)
Kannatti 2€ ekstraa maksaa että säästi 4-5 pv.

romut.jpg
romut.jpg (224.38 KiB) Katsottu 2464 kertaa


Ja asetelma jopa sopi vauhtipyörään tällä kertaa :D

asetelma.jpg
asetelma.jpg (158.09 KiB) Katsottu 2464 kertaa


Pikku yksityiskohtana pyörijä oli hävinnyt kuljetuksen aikana kykinpaketille 5-0 :club:

pyörijä.jpg
pyörijä.jpg (99.59 KiB) Katsottu 2464 kertaa


Pistin roplem raporttia Rokkiautolle ja uusi pitäisi tulla vajaassa viikossa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 03 Loka 2019, 23:14

4x4 Cossusta saa 273mm jäähdytetyt takalevyt..... 4x108 jaolla. Ei tarvi mitään kikkailla suht riittävät ehkä. taakse toki vois olla isommat mutta noi mahtuu kyl 15" vanteisiin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Jimikael » 04 Loka 2019, 14:36

Citroen xsarasta löytyy myös 283mm jäähdytettyä levyä 4x108 jaolla
Taunus -82 2.0 Zetec TIC
https://jiihoo.kuvat.fi/kuvat/
Avatar
Jimikael
 
Viestit: 144
Liittynyt: 20 Helmi 2015, 20:58
Paikkakunta: Jämijärvi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 05 Loka 2019, 12:58

Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 05 Loka 2019, 23:21

Hyviä aihiota näkyy löytyvän läheltä ja kaukaa.
Hyvää tietoa myös muille jotka suunnitelevat upgradea takajarruille.

6mm levystä on tullut aloitettua kiinnikkeiden teko, lähinnä tussilla rantuja tehty eli ei mitään näkyvää.
Levyiksi on hommattu Sierran 253mm takalevy, mennään sillä näin aluksi.

Kokeiluissa selvisi, että Mondeon mk3 levy menee taka-akselille ja ainakin yksi pultti passaa jakoon :)
mk_3_levy.jpg
mk_3_levy.jpg (156.65 KiB) Katsottu 2354 kertaa



Farmari Sierrasta saisi leveät rumpujarrut :)
Muttei sen takia viitsi teurastaa liikkuu autoa :kylse2:
sierra_stw.jpg
sierra_stw.jpg (253.14 KiB) Katsottu 2354 kertaa



Osia on muuten tullut hamstrattua pitkin kevättä
Perään tulee Blackline lukko paketti ja 3,44 välitys
välitys.jpg
välitys.jpg (77.7 KiB) Katsottu 2354 kertaa
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 06 Loka 2019, 01:04

Kumi palaa tuolla välityksellä kivasti kasin kanssa, jollet laita 26/9 R15" leveitä hoosierin sliksejä taakse tai järempiä. Toki riippuu vaihteiston välityksistä... Mutta kait tollasesta 5 litraisesta moottorista irtoaa yli 400nm vääntöä vaikka miten....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja veeqs » 06 Loka 2019, 22:46

Vermilion kirjoitti:Kumi palaa tuolla välityksellä kivasti kasin kanssa, jollet laita 26/9 R15" leveitä hoosierin sliksejä taakse tai järempiä. Toki riippuu vaihteiston välityksistä... Mutta kait tollasesta 5 litraisesta moottorista irtoaa yli 400nm vääntöä vaikka miten....


Välitys on kompromissi, omassa lootassa on ykkönen 3.36 eli perän välitykset alkujaan on alkaneet kakkosella. Vaihtoehtona olisi ollut 2.85 ykkösen välitys joka taas on 3.9 ja ylöspäin ruuvien kanssa hyvä.
Vääntö on vakiona kaasarista yms. n. 280-330 Nm vakiona
Enemmän lätinää laatikoista toisella kotimaisella tuolla --> https://www.moderndriveline.com/Technic ... istory.htm
Tieto lisää Tuskaa
Harvemmin niissä mitään isompaa on ;)
veeqs
 
Viestit: 193
Liittynyt: 09 Elo 2004, 22:24
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -76 Taunus v6 --> v8

ViestiKirjoittaja Vermilion » 07 Loka 2019, 13:55

Eli T5 loota on tulossa tähän. Onhan siinä sitten ylivaihe vaikka välitys onkin karvan vakiota tihempi. Kaupungissa kivempi ajaa harvemmalla välityksellä mutta nostaa polttoaineenkulutusta.

Hmm aika jännä, että noin vähän vääntöä. Aika usein on niin että 1l = hieman alle 100nm vääntöä.
Noh ei näköjään tämän moottorin yhteydessä.

Ford 302 boss = 5l =440nm vääntöä.
Normaali 302 +"two-barrel carburetor, initially with 9.5:1 compression" = 407nm vääntöä.
Gm L59 moottori eli 5.3l V8 tuottaa 454nm vääntöä.
5.7l V8 tuottaa 470nm vääntöä
351 cleveland tuottaa 530nm
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vermilion
 
Viestit: 1499
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Seuraava

Paluu *Taunus Päiväkirjat*

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa