1975 Coupe 302+C4

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Mopar383bb
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Syys 2017, 17:56
Paikkakunta: Savonlinna

1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Mopar383bb »

Laitetaas tämä tänne, kun ei jaksa enää OD vittuilua...

Eli puoli vahingossa tarttui haaviin tuollainen 75 Coupe projekti, kokolailla harrastaja ystävälliseen hintaan.
Olen tässä jonkun viikon kartottanut osien tarvetta ja saatavuutta, samalla manaten 2,3 Colognen osa puutteita/ saatavuutta.

Bongasin sitten OD:lta topicin jossa meinattiin, että Suomessa sais 302 motin muutos katsastuksella pellin alle!
Siis TÄ! Suomessa vai!

No nyt on tilattu Fordilta pahvi rakenteellisista eroista 60€ hintaan ja kun kerta moinen 302 rullanokka lohko makaa tallissa jouten, niin laitetaan se tuohon Taunukseen, C4 laatikko siksi et olen vanha Jenkkiauto jäärä.

Toi V8 mahdollisuus teki tuosta projektista entistäkin mielenkiintoisemman, kun en ennen ole euroautoa rakentanutkaan. Muutaman laikka-avo jenkin tehneenä on jonkunlainen käsitys ajoneuvon muutoksista ja muutos katsastuksista.

Laitan kuvaa ja tarinaa sikäli kun sitä/ niitä ilmenee.
Liitteet
tane.jpg
tane.jpg (135.73 KiB) Katsottu 14602 kertaa
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mopar383bb kirjoitti:Laitetaas tämä tänne, kun ei jaksa enää OD vittuilua...

Eli puoli vahingossa tarttui haaviin tuollainen 75 Coupe projekti, kokolailla harrastaja ystävälliseen hintaan.
Olen tässä jonkun viikon kartottanut osien tarvetta ja saatavuutta, samalla manaten 2,3 Colognen osa puutteita/ saatavuutta.

Bongasin sitten OD:lta topicin jossa meinattiin, että Suomessa sais 302 motin muutos katsastuksella pellin alle!
Siis TÄ! Suomessa vai!

No nyt on tilattu Fordilta pahvi rakenteellisista eroista 60€ hintaan ja kun kerta moinen 302 rullanokka lohko makaa tallissa jouten, niin laitetaan se tuohon Taunukseen, C4 laatikko siksi et olen vanha Jenkkiauto jäärä.

Toi V8 mahdollisuus teki tuosta projektista entistäkin mielenkiintoisemman, kun en ennen ole euroautoa rakentanutkaan. Muutaman laikka-avo jenkin tehneenä on jonkunlainen käsitys ajoneuvon muutoksista ja muutos katsastuksista.

Laitan kuvaa ja tarinaa sikäli kun sitä/ niitä ilmenee.
Fordilta hakemaan sopivuuspaperi, niin sitten siitä aloittelemeen projektia. Sun pitää sitten myös ostaa katsatusta varten semmonen saaste super huono teho moottori, että saat paperi lappuun onko se nyt sitten 170 heppaa vai mitä?

Sultzi ja Pynzki89 tietää tarkemmin.

Tosin ei se 2.3 colognekaan ole huonoimmasta päästä moottorina. Aika pitkälti samat kamat kuin 2.8 cologneen. Burtonilta, rockautosta ja motomobilista saa vaikka mitä siihen moottoriin. Toisaalta jos haluaa helposti osia niin tilaat sen max 170 heppasen saaste kasin 302 lohkolla ja sovittelet sen sinne konehuoneeseen.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Minkä tehoinen se rullanokka lohko on koodien mukaan? Jos se on max. 139 DIN kW, niin menee sellaisenaan alkuperäisillä rojuilla kasattuna (jos painon kanssa ei tule ongelmia), mutta jos on yli, niin pitäis kyseiseen lohkoon tehdä omavalmisteena toisilla osilla, tai etsiä matalampitehoinen aihio.

Jos omavalmisteen tielle lähtee, niin täytyis vaihtaa heikompitehoisen moottorin kannet, sillä uusien pykälien mukaan moottori katsotaan vähintään sen tehoiseksi kuin mistä versiosta kannet on peräisin (tuotantomoottorin kannet), tai sitten hankkia tarvikekannet, jolloin tarvitsee dynolapun ja erittelyn osista joilla kyseinen teho saavutettu. Jotenkin näin se meni, kun uusien pykälien voimaantulon jälkeen kävin konttorilla kyselemässä.

Joo, on mielenkiintoinen projekti, ja sitten ajossakin miellyttävä lähes tyhjäkäynniltä alkavine vääntöineen ja äänimaailmoineen. Itse ainakin ennemmin myyn koko auton pois, kuin laittaisin kutosen takaisin. Tosin aiempi moottori oli ”vain” Roverin kone, mutta isompaa vääräuskoista ois menoillaan Roverin tilalle.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Niin mitä tulee 2.3 cologneen Sporttiauton jannella on semmonen, vissiin 400 heppaa otettu siitä irti... jos tehoa etsii nini ei yhtään häpeä V8:lle.... mutta vaatii toki vähän enemmä tietoa ja osaamista. Jos tehoa ei etsi niin saa noista sitä vääntöäkin sen 500nm....


Niin joo jos kilauttaa Westlake Caprille ja rahapussi kunnossa niin muistalisin, että 2.3 RS colognesta ottivat kisa käytössä noin 300 heppaa vaparina..

http://www.weslake-capri.com/
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Mopar383bb
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Syys 2017, 17:56
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Mopar383bb »

Lohko on E6SE, eli 86 vuoden rullanokka ja Thunderbird sarjan 8 piste ruutta= 150 Hp.
Tarkoituksena laittaa Edelin alukannet ja tietenkin aluimusarja, sais painoa pois mukavasti.

Jänniä nuo Trafin tulkinnat, ruutta lisää 10% tehoa, eli ruutan muuttaminen kaasariksi pitäis sitä samassa suhteessa tiputtaa. Mutten usko näin kuitenkaan tapahtuvan...

Kansi homman kanssa taistellaan varmasti, mutten periksi anna tossa, koska venttiili luku ei muutu niin ei ne alupipot muuta kuin painoa. Näin siis Trafin omien jorinoitten mukaan.

Luulisin tuon lohkon olevan kuitenkin se jolla tehoa tutkitaan, mutta tuo nähdään sitten kun aika on.
Laikka-avo Galaxien kanssa tein siten että toimitin toimintasuunnitelman konttorin päällikölle kaikkine korjauskäsikirjoineen ja rakennekuvineen.
Tein siihen X-rungon liioitellun hyvin, niin ei sitten tarvinnut tuulilasinkehyksen kanssakaan arpoa.

Saman teen tuollekin kunhan saan Fordilta pahvin joka identifioitu tuolle runkonumerolle, eli konttorin päällikölle taas toiminta suunnitelma koneen tyyppeineen ja siitä sitten aletaan yhdessä miettimään, että mitä ja miten tehdään.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Samu »

kyllä se kaasari-ruisku muutos menee molempiin suuntiin, eli ruiskusta kaasariin muutos tiputtaa tehoja 10% :peukku:

kansista Polara1970 kirjoittikin jo aiemmin tuon että tarvii dynolapun ja listan niistä osista joilla kyseinen dynolappu on tehty.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Avatar
Hokki_74
Viestit: 384
Liittynyt: 20 Marras 2011, 09:47
Paikkakunta: Haapavesi

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Hokki_74 »

Ite kans kun muutoksia tein kävin konttorilla muutaman kerran neuvottelemassa asiasta.
Ite katsastus oli sitten läpihuutojuttu.
Ei muuta kun projektia vauhdilla eteenpäin.
- 74 Ford Taunus Coupe 2.5 XLi
-73 Ford Escort Sport
-11 Toyota Rav4 2.0 4wd
-17 Hyundai i30N performance
-79 Sprite 300
Avatar
Polara1970
Viestit: 47
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 04:51

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Polara1970 »

Mopar383bb kirjoitti:Lohko on E6SE, eli 86 vuoden rullanokka ja Thunderbird sarjan 8 piste ruutta= 150 Hp.
Tarkoituksena laittaa Edelin alukannet ja tietenkin aluimusarja, sais painoa pois mukavasti.

Jänniä nuo Trafin tulkinnat, ruutta lisää 10% tehoa, eli ruutan muuttaminen kaasariksi pitäis sitä samassa suhteessa tiputtaa. Mutten usko näin kuitenkaan tapahtuvan...

Kansi homman kanssa taistellaan varmasti, mutten periksi anna tossa, koska venttiili luku ei muutu niin ei ne alupipot muuta kuin painoa. Näin siis Trafin omien jorinoitten mukaan.

Luulisin tuon lohkon olevan kuitenkin se jolla tehoa tutkitaan, mutta tuo nähdään sitten kun aika on.
Tuo 150 hp on ilmeisesti SAE netto, eli Suomen lain mukaan DIN hepoiksi muutettuna tuo on vajaa 140 heppainen.
Edelin alukannet ei ole ongelma, ne katsotaan tarvikekansiksi, joten tarvitsee sen dynolapun.

Samu tuossa sanoi että kaasari-ruisku muutos menee molempiin suuntiin, mutta taitaa eri konttoreilla olla erilaisia tulkintoja tuosta asiasta, sillä itseltäni vaadittiin dynolappua jos olisin ruiskusta kaasariksi muutetun moottorin halunnut muutoskatsastaa, ei kelvannut tuo 10% tiputus.

Tehon tulkitseminen lohkon koodeista pätee ainoastaan silloin, kun moottoria ei ole muutettu alkuperäisestä (joskus vanhan lain aikaan kysyin eräältä inssiltä tarkennusta tuohon, niin ainakin hänen mielestä ei olisi ollut vaikutusta jos olisi ollut peltisarjat ja/tai tarvikeimusarja, jos se on saman tyyppinen kuin alkuperäinen imusarja). Jos siihen vaihtaa nuo Edelin kannet, niin se ei enää ole alkuperäistä vastaava, ja tarvitsee dynolapun.
Samu
Viestit: 2082
Liittynyt: 06 Elo 2010, 00:32
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Samu »

Aika jännä tuo ruisku-kaasari juttu. Eihän siitä montaa tulkintaa saisi olla. Mulla oli omalla kohdalla, tai oikeastaan Rostylen kohdalla kyse sierran 2.8xri:n laittamisesta taunukseen, jolloin kaasarilla sai silloisen rajan alle menemään tehot.
Ford Taunus 1.6 GX -82 farkku
Ford Taunus 2.9 v6 -77
Ford Taunus 2D 2.0 -75
Ford Taunus 4D GXL 2.6 v6 -74
Ford Taunus 2D GXL 2.0 v6 -72
Tunturi Super Sport -83
Tunturi Start -73
Fordson Super Major -61
Ford Cortina 1.6 deluxe -68
Ford Anglia 309E van -61
Mopar383bb
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Syys 2017, 17:56
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Mopar383bb »

Trafin systeemit poukkoilee miten sattuu, välillä tuntuu että parittomina päivinä kelpaa ja parillisina ei.
Ei sellaista selkeää linjaa ole muuten kuin maksujen korotuksissa.

Loistava kanta sen sijaan nyky Fordilla noihin todistuksiin, 60€ ei ole mitään paperista joka helpottaa tekemistä jokasuhteessa.

Cologne raapastu mäjelle ja huomenna päästään etupalkin irroitus puuhiin, on Taneli seissyt vuodesta 89 ja aika tehnyt tehtävänsä puslille ja jarruille. Samalla nykäsen taka-akselin irti, putsi hommia molemmille ja uudet puslat ja jarrut.

Oli vielä vetolevy, dampperi, nokka ja nostajatkin tallessa.
Tästä on hyvä jatkaa kehittelyä.
Laitan Top-Partsille s-postia, et mihin hintaan Kaido laittais mulle Edelit ja 5845 venttiilijouset...

Ostaisin C4 laatikon jos jollain ehjää ylimääräistä, sais olla 76 tai uudempi.
Kaveri kerkes just myydä omansa pois...
Avatar
Sultzi
Viestit: 1914
Liittynyt: 23 Helmi 2006, 22:01
Paikkakunta: Kalvola

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Mopar383bb kirjoitti:Loistava kanta sen sijaan nyky Fordilla noihin todistuksiin, 60€ ei ole mitään paperista joka helpottaa tekemistä jokasuhteessa.
Ja silti muutama sankari kaupitteli kopiota näistä papereista (sillon ei vielä vaadittu tuota vin numeroo siihen, tämän jälkeen se tulikin ja hyvä niin). Ymmärrä tuollaista muroihin kusemista.

ps. seurataan tätäkin.
Mopar383bb
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Syys 2017, 17:56
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Mopar383bb »

Fordin lappu haettu postissa, etupalkki lattialla ja ensimmäiset osat maalattuna työmaalla.
Uretaanipuslia tilattu nippu Motomobililta, pallonivelet pitäis laittaa uusiin, on suojakumet rikki ja paskaa täynnä nuo vanhat.

Näinhän se on, että oikein huonolla tuurilla pystyy yksi paskomaan loppujen harrastuksen.
Ei tuo lapun tilaaminen ole American temppu ja kalliskaan ei tuo ole.
Aina ei kannata yrittää siitä missä ei ole aitaa ensinkään.
Mopar383bb
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Syys 2017, 17:56
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Mopar383bb »

Kehittyy...
Tänään tuli uretaani puslat, kaikki pallonivelet,samoten lähti tukivarret jouset ja palkki puhallettavaksi ja maalattavaksi.
Viikonloppuna jos siistis konehuoneen, niin seuraavana viikonloppuna kasais palkin ja laittas hetkeksi pyörilleen.
Pitäs nykästä atlas alta pois siistimistä ja puslittamista varten, samalla vois alkaa sovittamaan Ranskalaisia jarruja eteen ja taakse. Farkku Xantian levyjarruja meinasin tuohon ainakin kokeilla, kun ei maksa kun vaivan.

Top Partsista jos Re-Ring sarjan sais edukkaasti niin vois alkaa kasaamaan alakertaa valmiiksi.
Vakio nikaleilla kansia, imusarjaa ja kaasaria lukuunottamatta.

Tekis myöhemmin sitten oikeen moottorin, josko pyörivien hinta tulis vähän alaspäin nykyisestä.
Mopar383bb
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Syys 2017, 17:56
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Mopar383bb »

Palkki valmiina paikalleen laittoa varten, boonuksena sain helvatan hyvin tyyliin sopivat 15" aluvanteet, paino sanalle "sain".
Käyttiksen leimasin eilen ja kerroin, että keväällä tuon muutoskatsastukseen 75 Coupe Taunuksen.
Lusikoidaan siihen 302 Windsor ja tämä lappuihin, katsuri siihen kovaan ääneen että ei siihen sellasta voi laittaa!
Minä sanoin että voihan vittu, kyllä siihen vaan voihan vittu, no katsuri meinas että Trafille ei kelpaa oikein mitkään paperit, kun eivät ole "luotettavasta lähteestä" jatkoin et olisko maahantuojan VIN numerolle identifioima lappu leimalla ja allekirjoituksella varustettuna mitenkä luotettavasta lähteestä?

Oli kuulemma... niin ja ne penkkipaperit tarvii noille aftermarket kansille, kun ei voida olettaa.
Samoten ruiskusta kaasariksi muuttaminen ei tiputa tehoa 10%, kun ei voida olettaa.
Kaasarista ruiskuksi muuttaminen menee taas, että teho nousee sen 10%, sen voivat jostain syystä olettaa!?

No nää on taas näitä Suolifinlandin omia juttuja, millei välttämättä ole järjen ja todellisuuden kanssa mitään tekoa. Mut näillä jatketaan.
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: 1975 Coupe 302+C4

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mopar383bb kirjoitti:Palkki valmiina paikalleen laittoa varten, boonuksena sain helvatan hyvin tyyliin sopivat 15" aluvanteet, paino sanalle "sain".
Käyttiksen leimasin eilen ja kerroin, että keväällä tuon muutoskatsastukseen 75 Coupe Taunuksen.
Lusikoidaan siihen 302 Windsor ja tämä lappuihin, katsuri siihen kovaan ääneen että ei siihen sellasta voi laittaa!
Minä sanoin että voihan vittu, kyllä siihen vaan voihan vittu, no katsuri meinas että Trafille ei kelpaa oikein mitkään paperit, kun eivät ole "luotettavasta lähteestä" jatkoin et olisko maahantuojan VIN numerolle identifioima lappu leimalla ja allekirjoituksella varustettuna mitenkä luotettavasta lähteestä?

Oli kuulemma... niin ja ne penkkipaperit tarvii noille aftermarket kansille, kun ei voida olettaa.
Samoten ruiskusta kaasariksi muuttaminen ei tiputa tehoa 10%, kun ei voida olettaa.
Kaasarista ruiskuksi muuttaminen menee taas, että teho nousee sen 10%, sen voivat jostain syystä olettaa!?

No nää on taas näitä Suolifinlandin omia juttuja, millei välttämättä ole järjen ja todellisuuden kanssa mitään tekoa. Mut näillä jatketaan.
136 heppainen kasi +10% tehoa 149,9 heppaa ei pitäis olla ongelma ruisku....
ja saahan sen kait säädettyä niin perseelleen ruiskullakin että antaa sen alle 170 heppaa...
vai mikä se raja nyt olikaan taas ei muista koskaan.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Vastaa Viestiin