Sivu 1/3

Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 25 Syys 2016, 14:32
Kirjoittaja musche
Tällainen projekti olisi nyt käynnissä.

Sain taunukseni joululahjaksi vuonna 2007, ja tämä oli myös minun ensimmäinen auto.
Pitkään olen omistanut mutta ei ole oikein ikinä ollut käytössä, itse ajanut varmaan alle 10k kilometriä yhteensä, aina on ollut jotain ruuvattavaa. Alkuperäinen moottori oli 1.6l ohc ja vaihdoin aikanaan 2 litraseen ohc:hen. Vaihdelaatikkona on pysynyt alkuperäinen BW tomaatti.

Nyt kun elämä on asettunut rauhalliseen kouvolaan ajattelin vihdoin alkaa virittämään ja muokkaamaan taunuksesta ihan toimivan auton :club:

Tavoitteeksi kesään 2017 olis saada 150hp (virittämätön) taunuksen liikenteeseen, sitten kesä 2018 katsotaan jos siihen olisi saatu yli 200hp. Pitänee vähän katsoa mitä mieltä TRAFI on asiasta ja miten pääsen niitten ohi :seko:

Ajatuksissa oli vaihtaa tekniikka johonkin uudempaan, ja etsin monta vaihtoehtoa, mutta päädyin lopulta
Näihin:
Moottori:
-97 Scorpionin 2.3 litrasen (RS2000:sen isoveli), kun suht halvalla sai.
Vaikuttaa olevan aika hyvä viritysaihio, paljon osia käy suoraan RS2000 koneesta ja myös 2.0l 16v (vaikka sierrasta) osia käy.

Vaihdelaatikko:
Fordin A4LD automaatti jota olen jo ehtinyt sovittaa 2 litraseen ja korin kiinnitys muutettu taaksepäin, mutta en ikinä ehtinyt saada valmiiksi kun tuli nopea muutto kouvolaan.

Muu:
Perää pitäisi vaihtaa koska mun pikkuatlas ei vissiin oikein halua kestää paljon voimia eikä näytä löytyvän lukkoa. Ajattelin jostain etsiä Iso Atlaksen joka käy suoraan minun taunukseen ja sitten myöhemmin lukkoa siihen (olen huomannut että lukot maksaa maltaita...)

Jarrut pitää vaihtaa isoimmiksi, ja ajattelin laittaa levyjarrut taakse ja ehkä isontaa etulevyt..

Kardaania pitää lyhentää, en tiedä teetänkö yksiosaisen vai lyhennänkö nykyistä kaksiosaista.

Alustaa jäykentää, olen jo asentanut uretaanipuslia joka kulmaan ja vielä pitäisi jotkut säädettävät iskunvaimentimet saada, en ajatellut hirveästi madaltaa mutta vähän jäykistää.

Sisustaan ei tule mitään, yritän pitää mahdollisimman alkuperäisenä, ajattelin kyllä asentaa äänieristeitä.

Ulkonäköä en muuta, maalattu (vähän huonosti) alkuperäisellä oranssisävyllä joskus 6 vuotta sitten.
Minun mielestä ulkonäköä ei tarvitse mitenkään muuttaa, miksi täydellisyyttä muuttaisi? :kalja:
Kuva

Näin pitkälle olen jo päässyt projektissa (aloitettu 01.09.2016):

Tästä se lähtee:
Kuva

Kuva

vanha kone pois (uusi vahdelaatikko)
Kuva

Puhdasta tulee
Kuva

Uus kone haettu Lempäälästä:
Kuva

Kuva

sovittamista:
Kuva

Kuva

Hyvin mahtuu Taunuksen moottoritilaan, korkeus vaan huolettaa..
Kuva

Mahtuu just ja just etukelkan taakse..
Kuva

Konepelti menee kiinni mutta en ole vielä teettänyt koneenkiinnityskorvia joten voi olla että ahdasta tulee...
Moottorin korkaus tulee noista tasapainopusakseleista, joten voi olla että ne joutuu poistaa ja sovittaa öljypohja 2l dohc:ista

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 25 Syys 2016, 16:01
Kirjoittaja musche
Moottorin piti olla hyvässä kunnossa ilman ylimääräistä ääntä..
En itse ole kuunnellu käyvän mutta päätin avata ketjun kopat koska ajettu 260k km ja ketjut yleensä näissä menee.
Noh avattuani huomasin ketjun ylä ohjuri oli haljennu ja irronnut pultista, tarkistin myös toisen yleisvian joka on öljypumpun ylipaineventiilin kasausruuvi ei halua pysyä kiinni. Ja näinhän se minullakin oli auennut.. Koska en tiedä miten paljon on ajettu tällaisenaan niin päätin avata ja tarkistaa ainakin yläpään ja myös cylinterit.

Koneen alempi ketjukotelo(vähän ehdin jo purkaaa):
Kuva

Ohjuri, hajlennut ruuvin kiinnityskorva:
Kuva

Tässä näkyy öljypumpun auennut ruuvi:
Kuva

kansi purettuna, ajattelin samalla pestä ja maalauttaa kannen(joku gunmetal grey), myös hioo ventiilit paikalleen.
Kuva

Cylinteritkin ovat ihan hyvässä kunnossa, hoonaus näkyy ja reunaa ei tunnu sormella yhtään.
Kuva

Tähän projektiin saa kommentoida ja antaa vinkejä ja myydä osia ja mitä nyt ikinä keksiikin.

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 25 Syys 2016, 19:26
Kirjoittaja Mois
Tervetuloa tänne Kouvolaan :) Olis kiva joskus tulla kattomaan projektia. Multa saattaa löytyä osia, jos jotain joskus tarvit. :D

Itse asun täällä Kouvolan Etelälaidalla eli Inkeroisissa :) Mul on ollu suunnitteilla jo pitkään levyjarrut taakse. Kaikki osatkin olis, paitsi on vielä suunnittelu kesken jarrusatuloiden kiinnitysrautojen tekemiseksi.

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 25 Syys 2016, 20:13
Kirjoittaja Vermilion
Ai Kouvolassa! En lukennukkaan niin tarkkaan, hieno projekti tännekin alueelle kuitenkin...
Vaparina toi yli 200 heppaa alkaa olemaan aika paljon tosta....

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 25 Syys 2016, 22:01
Kirjoittaja musche
Mois kirjoitti:Tervetuloa tänne Kouvolaan :) Olis kiva joskus tulla kattomaan projektia. Multa saattaa löytyä osia, jos jotain joskus tarvit. :D

Itse asun täällä Kouvolan Etelälaidalla eli Inkeroisissa :) Mul on ollu suunnitteilla jo pitkään levyjarrut taakse. Kaikki osatkin olis, paitsi on vielä suunnittelu kesken jarrusatuloiden kiinnitysrautojen tekemiseksi.
Kiitos kiitos. Asun ihan keskustassa, sitä levujarruhommaa en ole sen kummemmin katellut, se jää sitten varmaan viimeseks hommaks, ensin pitäis saada iso atlas ja kardaani.. ja myös moottorin sähköpuoli kuntoon.. ja mitä nyt muutakin tulee vastaan. lista vain kasvaa :roll:
Vaparina toi yli 200 heppaa alkaa olemaan aika paljon tosta....
joono saahan siihen mutta kalliiks menee.. ajattelin kyllä varmaan aika nopeasti mennä turbotukseen, olis vaan kiva saada pysymään kilvissä.. 8) (turbolla on "helppo" säädellä voimia)

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 26 Syys 2016, 09:39
Kirjoittaja Vermilion
Joo aivan eriasia jos meinaat laittaa turbon!
E85 + Turbo saat helposti 200 heppaa tuosta.

Muistaakseni uudessa lapussa oli se 4.1 litrainen moottori siinä oli 170 heppaa tehoa
niin jos sen mukaan haet luvat 157+1,25 =>196.25 heppaa sais olla. Jollain 0.3 bar ahdoilla
varmaan saat tollaiset jo. Vääntöhän tossa kasvaa kaikista eniten kun ahdat. Tosin
eikös tossa 2.3:ssa ole aika korkea puristus vakiona, ei pysty varmaan ihan kauheasti ottamaan
ainakaan bensalla...

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 26 Syys 2016, 11:54
Kirjoittaja musche
Vermilion kirjoitti:Joo aivan eriasia jos meinaat laittaa turbon!
E85 + Turbo saat helposti 200 heppaa tuosta.

Muistaakseni uudessa lapussa oli se 4.1 litrainen moottori siinä oli 170 heppaa tehoa
niin jos sen mukaan haet luvat 157+1,25 =>196.25 heppaa sais olla. Jollain 0.3 bar ahdoilla
varmaan saat tollaiset jo. Vääntöhän tossa kasvaa kaikista eniten kun ahdat. Tosin
eikös tossa 2.3:ssa ole aika korkea puristus vakiona, ei pysty varmaan ihan kauheasti ottamaan
ainakaan bensalla...
Joono siis jos ahtamiseks menee niin pitää laittaa kampiakseli ja vissiin männät kiertokanget tuosta 2l 16v (rs2000) niin sit saa jotain lähemmäs 8,5:1, nyt tossa orkkis 2.3l on 10,0:1.
Joskus kattelin tuota hv rajaa taunuksessa ja siinä tais tulla tuo paino/kw (7kg/kw) suhde vastaan jo 180hv:ssa, en ole nyt tätä uutta trafin paperia lukenut mutta ei varmaan siinäkään hirveesti parannuksia tullut..

Turbolla sais helpommin sitten aina katsastuksesta läpi.

Mutta nyt tänä talvena en virittele moottoria, on jo ihan tarpeeksi hommaa että saa sen edes käyntiin..

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 26 Syys 2016, 19:06
Kirjoittaja musche
Tänään tuli postissa yläpään tiivistesarja ja kannen pultit!
Pitäis nopeasti saada kansi kuntoon ja sitten maalattua kannen ja lohkon, lohko jää mustaksi ja kannnen ajattelin jollain tumman harmaalla, Gunmetal grey olis hieno väri, (jos löytyis jostain sinneppäin olevaa) nähny joskus moottoripyörän moottoria joka oli sillä värillä ja nyt tahdon itsekin! monkey see monkey do :roll:

Vielä pitäisi jostain tilata moottorin ketjusarjaa.. ebaystä ainut paikka mistä olen kokonaista sarjaa löytänyt.

Ja niin 2.3l automaatin vauhtipyörän löysin ruotsin autopurkaamosta, sais senkin tilattua. Ruotsissa ne autopurkaamot osaa laittaa nettiin niitä osia jotka löytyy..
Tuolta löytyy kyllä kaikenlaista 8)
https://www.bildelsbasen.se

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 08 Loka 2016, 19:12
Kirjoittaja musche
Sainpahan taas jotain tehtyä.
Kannen sain kasattua ja maalattua, ei löytynyt mistään nopeasti tumman harmaa maali joten ostin hammeriten silver väristä.

Vielä pitäisi jakopään kaikki hilppeet tilata.. soitin Fordille ja kysyin hintaa, melkein 600€...
Ebayltä löysin pari alle 200 puntaa.

Sitten pitäisi etsiä jostain peltipakosarjaa, voi olla että pitää teettää koska tätä konetta ei ole hirveesti käytetty takavetoisissa ja ei näytä löytyvän mistään pakosarjaa.

Ihan hyvän näköistä tuli
Kuva

Ja kasattuna (tumma kuva, en tiedä miksi):
Kuva

Sain samalla purettua vähän sisätiloja että pystyy sitten hyvin kaapeloimaan ja sovittaa moottorin ohjausyksikön ja muuta hilpettä.

Kuva

Kuva

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 08 Loka 2016, 20:34
Kirjoittaja pynski-89
Asiallista projektointia :peukku: Tilaat pakosarja tarpeet marteliukselta ja väännät itse pakosarjan.. Tuleeko omalla boksilla vai jollain säädettävällä moottorinohjauksella?

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 08 Loka 2016, 20:42
Kirjoittaja musche
kiitos! Martelius yleensä osaa pyytää hintaa.. mutta ajattelin että jostain hankkis halvalla ohc:n peltisarjaa ja hitsais uuden laipan vaan kiinni.

Voi ollakkin että löytyy jostain sierran 16v koneesta peltisarjaa, pitäisi olla ehkä sama pakosarjankiinnitys

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 09 Loka 2016, 06:26
Kirjoittaja pynski-89
Ok, tarkoitit varmaan 8v dokkilaisen pakosarjaa. Ohc eripuolella pakokanvat kannessa.

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 09 Loka 2016, 19:30
Kirjoittaja musche
pynski-89 kirjoitti:Ok, tarkoitit varmaan 8v dokkilaisen pakosarjaa. Ohc eripuolella pakokanvat kannessa.
Tarkoitin kyllä ohc:tä mutta en vain ajatellut niin pitkälle..:D

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 23 Loka 2016, 15:39
Kirjoittaja musche
Noniin, en ole paljon saanut tehtyä viikkoon muuta kuin miettiä mitä seuraavaksi..

Sain hankittua ison Atlaksen foorumilaiselta.
Ei vaikuta olevan hirveesti väljää(Paaaljon vähemmän kuin nykyisessä pikkuatlaksessani), mutta kun varmaan seissyt pitkään niin saanu vähän ruostevaurioita rattaisiin, pintaruostetta suurimmaksi osaksi. Ei pitäisi vaikuttaa ajoon.

Perä pestynä, Ehkä maalautankin joskus.
Kuva

Ruosteet rattaissa.
Kuva

On myös joskus hitsattu.
Kuva



Hyvä ostos oli. Nyt täytynee teettää 8mm levystä satuloille kiinnitystä ja myös hankkia satulat ja levyt.. Bildelsbasen ruotsista kattelin ja koko satsi granada/sierran satulat plus niitten kiinnitysraudat yhteensä alle 100€.(käytettyjä)
Levyiksi taisi joku foorumista mainita mondeon takalevyt, eli niitä sitten motonetin kautta uudet.

Kattelin myös ruiskun osia, muutoksia tankkiin ym.
Olen yrittänyt useita kertoja jo korjata oman tankin mutta ei ole kestänyt, edes hitsaus(vuotaa ihan tankin pohjasta). Joten joudun ostaa uuden tankin ja olisko kellään valmis ruiskuun muunnettua tankkia tai tiedossa jonkun muun auton tankkia jota vois sovittaa taunukseen?
Ajattelin ensin jos vaan rakentais semmosella erillisellä tankilla mutta kun kuitenkin pitää ostaa uus bensatankki..
Ehdotuksia kiitos!

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Lähetetty: 23 Loka 2016, 18:29
Kirjoittaja Vermilion
Toi näyttää tehtaan tekemältä hitsiltä, mulla on tollaiset hitsit 2 peräkopassa. Osassa koppaa on sellainen kiinnike käsijarruvaijerille tossa kohtaa... toisessa avoin lenkki toisessa kiinteä.