okei, ajattelin että olisi ruostunu tai hioutunut puhki just sen kiinnikkeen takia, hitsaussauma näyttää siltä että olis migillä ilman suojakaasua röpelly ja yritetty tasottaa rälläkällä:DVermilion kirjoitti:Toi näyttää tehtaan tekemältä hitsiltä, mulla on tollaiset hitsit 2 peräkopassa. Osassa koppaa on sellainen kiinnike käsijarruvaijerille tossa kohtaa... toisessa avoin lenkki toisessa kiinteä.
Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
musche kirjoitti:okei, ajattelin että olisi ruostunu tai hioutunut puhki just sen kiinnikkeen takia, hitsaussauma näyttää siltä että olis migillä ilman suojakaasua röpelly ja yritetty tasottaa rälläkällä:DVermilion kirjoitti:Toi näyttää tehtaan tekemältä hitsiltä, mulla on tollaiset hitsit 2 peräkopassa. Osassa koppaa on sellainen kiinnike käsijarruvaijerille tossa kohtaa... toisessa avoin lenkki toisessa kiinteä.
Se on sitä originaali Ford laatua....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Minä ainakin olen Mondeon levyistä maininnut, farkku-Mondeon takasatula ehkä helpompi sovittaa kuin sedanin, on jäähdytetyt levyt. Eikös Sierrassa ole yleensä umpilevyt takana? Jos Sierran oma takalevy on liian suuri niin MK3 Fiestasta ja MK1 Fiestasta löytyy pienempiä, voisi toimia paremmin varsinkin Taunuksen omien etujarrujen kanssa.musche kirjoitti:
Hyvä ostos oli. Nyt täytynee teettää 8mm levystä satuloille kiinnitystä ja myös hankkia satulat ja levyt.. Bildelsbasen ruotsista kattelin ja koko satsi granada/sierran satulat plus niitten kiinnitysraudat yhteensä alle 100€.(käytettyjä)
Levyiksi taisi joku foorumista mainita mondeon takalevyt, eli niitä sitten motonetin kautta uudet.
Ehdotuksia kiitos!
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Olen kuvia katellu noista mondeon takasatuloista ja ne näyttää olevan kiinni yhdellä liukutapilla?Riku kirjoitti:
Minä ainakin olen Mondeon levyistä maininnut, farkku-Mondeon takasatula ehkä helpompi sovittaa kuin sedanin, on jäähdytetyt levyt. Eikös Sierrassa ole yleensä umpilevyt takana? Jos Sierran oma takalevy on liian suuri niin MK3 Fiestasta ja MK1 Fiestasta löytyy pienempiä, voisi toimia paremmin varsinkin Taunuksen omien etujarrujen kanssa.
En tiedä vaikuttaako se mihinkää mutta ajattelin että ehkä niitten asento olisi tärkeä?
Sierran ja fiestan etu levyissä on ainakin iso ero "ET":ssä. en viittis ostella niitä montaa eri, Satulat ainakin halvimmat näyttää olevan sierra/granada ja levyistä pitää valita joku ja laittaa toimimaan..
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
En aiemmin huomannut että kysyit samalla millä ohjauksella tulee.pynski-89 kirjoitti:Asiallista projektointia Tilaat pakosarja tarpeet marteliukselta ja väännät itse pakosarjan.. Tuleeko omalla boksilla vai jollain säädettävällä moottorinohjauksella?
Ajattelin saada sen toimimaan scorpparin omalla EEC-V ohjauksella, Pitäisi toimia hyvin myös virityksillä (helposti säädettävissä), Ongelmana voi olla se että tähän yksikköön on ohjelmoitu scorpparin avain(joka mulla ei ole) Mutta sen toiminnon ehkä saa postettua.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Tai mitä jos käyttäis kaikki osat tuosta Scorpiosta, uudemmassa pitäisi olla 4x108 pulttijako. Farmareissa näyttää vielä olevan jäähdytetyt, mutta onko viisasta laittaa jäähdytetyn satula ja kiinnitysrauta tavalliseen jarrulevyyn, eikös niihin jää aika iso rako sitten levyn ja raudan väliin.Riku kirjoitti:
Minä ainakin olen Mondeon levyistä maininnut, farkku-Mondeon takasatula ehkä helpompi sovittaa kuin sedanin, on jäähdytetyt levyt. Eikös Sierrassa ole yleensä umpilevyt takana? Jos Sierran oma takalevy on liian suuri niin MK3 Fiestasta ja MK1 Fiestasta löytyy pienempiä, voisi toimia paremmin varsinkin Taunuksen omien etujarrujen kanssa.
Ei näyttäny kellään olevan hyvää bolt on systeemiä takajarruille, joten otan sitten kaikki Scorpion -95-98 sedanin takajarruhilppeet ja sovittelen niitä. Näyttää olevan hyvä "ET" ja 252mm.
Halpaa ja ainakin ovat sitten samasta autosta moottorin kanssa.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Noniim, nyt pästään taas vähän ruuvailee, ollut vähän muita juttuja.
Isoin homma mihin tää projekti tyssäs oli että vaihdelaatikko ei käyny tähän moottoriin, pulttijako oli oikea mutta "turbiinikopan" syvyys ei toiminut, noin 15mm liian lyhyt, turbiini osuu kopan takaosaan.. kuva:
Eli piti miettiä miten sen korjaan, uuden laatikon hankimiseen uppois paljon rahaa ja päänsärkyä sitten tän myymiseen, joten ajattelin että teetän siihen välilevyn alumiinista, ja sehän oli aika helppo ja ei niin tyyris homma loppujenlopuksi. vesileikkauksen hoiti TECWATER OY jyväskylässä. Ohut peltiläpyskä oli mallina ja piirsin siitä CATIA ohjelmalla CAD-kuvan, Alumiinia meni noin 350x350x15, lopputulos:
Ei se osa nyt ihan heti paikalleen menny mutta rälläkkää kun näytti niin hyvä tuli:
Sit olen saanu hankittua kardaaniin tuo etupää joka sopii tähän laatikkoon joten kardaanin tarvii nyt vaan mitoittaa ja käydä lahessa lyhennettäväksi.
Myös sähköpuolen hommat alkamassa EEC-V:
Pitänee tehä joku laatikko sille tuonne apparin jalkatilaan oven eteen, sinne ala nurkkaan.
Isoin homma mihin tää projekti tyssäs oli että vaihdelaatikko ei käyny tähän moottoriin, pulttijako oli oikea mutta "turbiinikopan" syvyys ei toiminut, noin 15mm liian lyhyt, turbiini osuu kopan takaosaan.. kuva:
Eli piti miettiä miten sen korjaan, uuden laatikon hankimiseen uppois paljon rahaa ja päänsärkyä sitten tän myymiseen, joten ajattelin että teetän siihen välilevyn alumiinista, ja sehän oli aika helppo ja ei niin tyyris homma loppujenlopuksi. vesileikkauksen hoiti TECWATER OY jyväskylässä. Ohut peltiläpyskä oli mallina ja piirsin siitä CATIA ohjelmalla CAD-kuvan, Alumiinia meni noin 350x350x15, lopputulos:
Ei se osa nyt ihan heti paikalleen menny mutta rälläkkää kun näytti niin hyvä tuli:
Sit olen saanu hankittua kardaaniin tuo etupää joka sopii tähän laatikkoon joten kardaanin tarvii nyt vaan mitoittaa ja käydä lahessa lyhennettäväksi.
Myös sähköpuolen hommat alkamassa EEC-V:
Pitänee tehä joku laatikko sille tuonne apparin jalkatilaan oven eteen, sinne ala nurkkaan.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Purat hanskalokeron irti, niin kojelaudan ja hanskalokeron väliin sopi ainakin ohc efin ecu, mikäli uudempi kojelauta.
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Mulla sitten vanha kojelauta? ei mulla mahdu mitään hanskalokeron taakse, jos ei hanskalokeroa pienennä.. sieltä kattelin kyllä ensin koska haluan saada tän mahdollisimman hyvin piiloonardhu kirjoitti:Purat hanskalokeron irti, niin kojelaudan ja hanskalokeron väliin sopi ainakin ohc efin ecu, mikäli uudempi kojelauta.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Niinpäs näkyy kun selasin edellis sivun kuvat.. Sorry
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Päivää, jospa vähän päivittäis päiväkirjaa..
En ole nyt niin paljon saanu tehtyä mutta kuvista näkee että olen jotain kuitenkin tehnyt
Sain poistettua akkutelineen, kuitenkin kokoajan tiellä, ja ajattelin siirtää akun takakonttiin.
Sitten sain varapyöräkotelon poistettua, nyt mahtuu sierran tankki ja muut ruiskun vehkeet ja saa sitten helpommin pakoputken väsättyä..
Sain hankittua peltisarjat!! satuin näkemään että galaxy vaikka etuveto käyttää samaa moottoria, ja siihen on asennettu peltipakosarja joka vielä sattumoisin kääntyy just oikeassa kulmassa taakseppäin (autopurkaamosta 50€ rahteineen )
ajattelin vielä poistaa tuon 4-pulttilaipan ja hitsata jonkun 45 asteisen kulman johon sitten tulee liitos.
Sierran ruiskutankin sain tilattua motonetin kautta, malli missä on ulkoinen bensapumppu.
Tankki on pikkasen liian korkea mielestäni, joten ajattelin tässä varmaa ens viikonloppuna leikata tankin päältä noin 5cm pois, silleen saan sen aika hyvin mahtumaan.
Sain tilattua myös 2,8i sierrasta ruiskupumpun ja suodattimen, en vain tajunnut että sierroissa ollaan käytetty jotain ihmeen liitintä ruiskupumppun painepuolella jonka ei saa tarvikkeena ja fordissa halusivat 150€ jopa 3viikon odotusajalla....(tai sitten eivät jaksaneet myydä)
Nyt olen metsästäny banjoliittimiä joilla saan bensaletkut kiinni.
Tilasin myös jäähdyttäjän automaattilaatikon öljylle, pitää asentaan kiinni moottorin jäähdyttäjään ettei käy liian kylmänä.
Kävin ja ostin scorpparin syylärin, prkl oli 2cm liian levee.. joten leikkasin taunuksesta pikkusen pois
Muuten aika kivuton prosessi:
Mallasin jäähdyttäjän letkut myös, hyvin näytti menevän paikoilleen, paisuntaläiliö samasta autosta kuin moottori. Pissapojan säiliö saa siirtyä.
En ole nyt niin paljon saanu tehtyä mutta kuvista näkee että olen jotain kuitenkin tehnyt
Sain poistettua akkutelineen, kuitenkin kokoajan tiellä, ja ajattelin siirtää akun takakonttiin.
Sitten sain varapyöräkotelon poistettua, nyt mahtuu sierran tankki ja muut ruiskun vehkeet ja saa sitten helpommin pakoputken väsättyä..
Sain hankittua peltisarjat!! satuin näkemään että galaxy vaikka etuveto käyttää samaa moottoria, ja siihen on asennettu peltipakosarja joka vielä sattumoisin kääntyy just oikeassa kulmassa taakseppäin (autopurkaamosta 50€ rahteineen )
ajattelin vielä poistaa tuon 4-pulttilaipan ja hitsata jonkun 45 asteisen kulman johon sitten tulee liitos.
Sierran ruiskutankin sain tilattua motonetin kautta, malli missä on ulkoinen bensapumppu.
Tankki on pikkasen liian korkea mielestäni, joten ajattelin tässä varmaa ens viikonloppuna leikata tankin päältä noin 5cm pois, silleen saan sen aika hyvin mahtumaan.
Sain tilattua myös 2,8i sierrasta ruiskupumpun ja suodattimen, en vain tajunnut että sierroissa ollaan käytetty jotain ihmeen liitintä ruiskupumppun painepuolella jonka ei saa tarvikkeena ja fordissa halusivat 150€ jopa 3viikon odotusajalla....(tai sitten eivät jaksaneet myydä)
Nyt olen metsästäny banjoliittimiä joilla saan bensaletkut kiinni.
Tilasin myös jäähdyttäjän automaattilaatikon öljylle, pitää asentaan kiinni moottorin jäähdyttäjään ettei käy liian kylmänä.
Kävin ja ostin scorpparin syylärin, prkl oli 2cm liian levee.. joten leikkasin taunuksesta pikkusen pois
Muuten aika kivuton prosessi:
Mallasin jäähdyttäjän letkut myös, hyvin näytti menevän paikoilleen, paisuntaläiliö samasta autosta kuin moottori. Pissapojan säiliö saa siirtyä.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
Taivaspaikka ansaittu!
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
kyllä se sierran tankki sinne joutaa, en jaksa metsästää mitään muuta.. löysin banjoliittimiä, pienessä letkufirmassa kouvolassa oli, oli vaan erikoiset koot, 8mm letkulle ja kierteet kaikki erikokoisia, M12, M14 ja M10:opynski-89 kirjoitti:Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
En oo nyt ihan kärryillä siis joku 2.8I ruiskupumppu nyt jossa joku erikoinen liitin? Mulla itellä on autossa just 2kpl 2.8i pumppuja ja ei niihin ollu ongelmaa saada liittimiä.musche kirjoitti:kyllä se sierran tankki sinne joutaa, en jaksa metsästää mitään muuta.. löysin banjoliittimiä, pienessä letkufirmassa kouvolassa oli, oli vaan erikoiset koot, 8mm letkulle ja kierteet kaikki erikokoisia, M12, M14 ja M10:opynski-89 kirjoitti:Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73
Jep sierran 2.8i netistä oisko ollu tuo top autoosat tai vastaava, kyllä he fordissa tunnistivat ja kateltiin räjäytyskuvia, siihen pumpun päähän tulee joku paneensäädin johon sitten letku kiinnitetään..Vermilion kirjoitti:En oo nyt ihan kärryillä siis joku 2.8I ruiskupumppu nyt jossa joku erikoinen liitin? Mulla itellä on autossa just 2kpl 2.8i pumppuja ja ei niihin ollu ongelmaa saada liittimiä.musche kirjoitti:kyllä se sierran tankki sinne joutaa, en jaksa metsästää mitään muuta.. löysin banjoliittimiä, pienessä letkufirmassa kouvolassa oli, oli vaan erikoiset koot, 8mm letkulle ja kierteet kaikki erikokoisia, M12, M14 ja M10:opynski-89 kirjoitti:Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
Tuossa kuva samanlaisesta pumpusta jossa näkyy tuo liitin, liittimessä on sivuissa reiät ja myö siellä päässä.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Citroen DS3 1.6l -10
Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00