Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

Vermilion kirjoitti:Toi näyttää tehtaan tekemältä hitsiltä, mulla on tollaiset hitsit 2 peräkopassa. Osassa koppaa on sellainen kiinnike käsijarruvaijerille tossa kohtaa... toisessa avoin lenkki toisessa kiinteä.
okei, ajattelin että olisi ruostunu tai hioutunut puhki just sen kiinnikkeen takia, hitsaussauma näyttää siltä että olis migillä ilman suojakaasua röpelly ja yritetty tasottaa rälläkällä:D
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

musche kirjoitti:
Vermilion kirjoitti:Toi näyttää tehtaan tekemältä hitsiltä, mulla on tollaiset hitsit 2 peräkopassa. Osassa koppaa on sellainen kiinnike käsijarruvaijerille tossa kohtaa... toisessa avoin lenkki toisessa kiinteä.
okei, ajattelin että olisi ruostunu tai hioutunut puhki just sen kiinnikkeen takia, hitsaussauma näyttää siltä että olis migillä ilman suojakaasua röpelly ja yritetty tasottaa rälläkällä:D

Se on sitä originaali Ford laatua....
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Riku
Viestit: 294
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 03:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja Riku »

musche kirjoitti:
Hyvä ostos oli. Nyt täytynee teettää 8mm levystä satuloille kiinnitystä ja myös hankkia satulat ja levyt.. Bildelsbasen ruotsista kattelin ja koko satsi granada/sierran satulat plus niitten kiinnitysraudat yhteensä alle 100€.(käytettyjä)
Levyiksi taisi joku foorumista mainita mondeon takalevyt, eli niitä sitten motonetin kautta uudet.

Ehdotuksia kiitos!
Minä ainakin olen Mondeon levyistä maininnut, farkku-Mondeon takasatula ehkä helpompi sovittaa kuin sedanin, on jäähdytetyt levyt. Eikös Sierrassa ole yleensä umpilevyt takana? Jos Sierran oma takalevy on liian suuri niin MK3 Fiestasta ja MK1 Fiestasta löytyy pienempiä, voisi toimia paremmin varsinkin Taunuksen omien etujarrujen kanssa.
Taunus-82 1,8 Zetec (vaiheessa)
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

Riku kirjoitti:
Minä ainakin olen Mondeon levyistä maininnut, farkku-Mondeon takasatula ehkä helpompi sovittaa kuin sedanin, on jäähdytetyt levyt. Eikös Sierrassa ole yleensä umpilevyt takana? Jos Sierran oma takalevy on liian suuri niin MK3 Fiestasta ja MK1 Fiestasta löytyy pienempiä, voisi toimia paremmin varsinkin Taunuksen omien etujarrujen kanssa.
Olen kuvia katellu noista mondeon takasatuloista ja ne näyttää olevan kiinni yhdellä liukutapilla?
En tiedä vaikuttaako se mihinkää mutta ajattelin että ehkä niitten asento olisi tärkeä?

Sierran ja fiestan etu levyissä on ainakin iso ero "ET":ssä. en viittis ostella niitä montaa eri, Satulat ainakin halvimmat näyttää olevan sierra/granada ja levyistä pitää valita joku ja laittaa toimimaan.. :club:
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

pynski-89 kirjoitti:Asiallista projektointia :peukku: Tilaat pakosarja tarpeet marteliukselta ja väännät itse pakosarjan.. Tuleeko omalla boksilla vai jollain säädettävällä moottorinohjauksella?
En aiemmin huomannut että kysyit samalla millä ohjauksella tulee.
Ajattelin saada sen toimimaan scorpparin omalla EEC-V ohjauksella, Pitäisi toimia hyvin myös virityksillä (helposti säädettävissä), Ongelmana voi olla se että tähän yksikköön on ohjelmoitu scorpparin avain(joka mulla ei ole) Mutta sen toiminnon ehkä saa postettua.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

Riku kirjoitti:
Minä ainakin olen Mondeon levyistä maininnut, farkku-Mondeon takasatula ehkä helpompi sovittaa kuin sedanin, on jäähdytetyt levyt. Eikös Sierrassa ole yleensä umpilevyt takana? Jos Sierran oma takalevy on liian suuri niin MK3 Fiestasta ja MK1 Fiestasta löytyy pienempiä, voisi toimia paremmin varsinkin Taunuksen omien etujarrujen kanssa.
Tai mitä jos käyttäis kaikki osat tuosta Scorpiosta, uudemmassa pitäisi olla 4x108 pulttijako. Farmareissa näyttää vielä olevan jäähdytetyt, mutta onko viisasta laittaa jäähdytetyn satula ja kiinnitysrauta tavalliseen jarrulevyyn, eikös niihin jää aika iso rako sitten levyn ja raudan väliin.

Ei näyttäny kellään olevan hyvää bolt on systeemiä takajarruille, joten otan sitten kaikki Scorpion -95-98 sedanin takajarruhilppeet ja sovittelen niitä. Näyttää olevan hyvä "ET" ja 252mm.
Halpaa ja ainakin ovat sitten samasta autosta moottorin kanssa.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

Noniim, nyt pästään taas vähän ruuvailee, ollut vähän muita juttuja.
Isoin homma mihin tää projekti tyssäs oli että vaihdelaatikko ei käyny tähän moottoriin, pulttijako oli oikea mutta "turbiinikopan" syvyys ei toiminut, noin 15mm liian lyhyt, turbiini osuu kopan takaosaan.. kuva:
Kuva

Eli piti miettiä miten sen korjaan, uuden laatikon hankimiseen uppois paljon rahaa ja päänsärkyä sitten tän myymiseen, joten ajattelin että teetän siihen välilevyn alumiinista, ja sehän oli aika helppo ja ei niin tyyris homma loppujenlopuksi. vesileikkauksen hoiti TECWATER OY jyväskylässä. Ohut peltiläpyskä oli mallina ja piirsin siitä CATIA ohjelmalla CAD-kuvan, Alumiinia meni noin 350x350x15, lopputulos:
Kuva

Ei se osa nyt ihan heti paikalleen menny mutta rälläkkää kun näytti niin hyvä tuli:
Kuva

Sit olen saanu hankittua kardaaniin tuo etupää joka sopii tähän laatikkoon joten kardaanin tarvii nyt vaan mitoittaa ja käydä lahessa lyhennettäväksi.

Myös sähköpuolen hommat alkamassa EEC-V:
Kuva

Pitänee tehä joku laatikko sille tuonne apparin jalkatilaan oven eteen, sinne ala nurkkaan.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Purat hanskalokeron irti, niin kojelaudan ja hanskalokeron väliin sopi ainakin ohc efin ecu, mikäli uudempi kojelauta.
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

ardhu kirjoitti:Purat hanskalokeron irti, niin kojelaudan ja hanskalokeron väliin sopi ainakin ohc efin ecu, mikäli uudempi kojelauta.
Mulla sitten vanha kojelauta? ei mulla mahdu mitään hanskalokeron taakse, jos ei hanskalokeroa pienennä.. sieltä kattelin kyllä ensin koska haluan saada tän mahdollisimman hyvin piiloon
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Niinpäs näkyy kun selasin edellis sivun kuvat.. Sorry :roll:
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

Päivää, jospa vähän päivittäis päiväkirjaa..
En ole nyt niin paljon saanu tehtyä mutta kuvista näkee että olen jotain kuitenkin tehnyt 8)

Sain poistettua akkutelineen, kuitenkin kokoajan tiellä, ja ajattelin siirtää akun takakonttiin.
Kuva

Sitten sain varapyöräkotelon poistettua, nyt mahtuu sierran tankki ja muut ruiskun vehkeet ja saa sitten helpommin pakoputken väsättyä..
Kuva


Sain hankittua peltisarjat!! satuin näkemään että galaxy vaikka etuveto käyttää samaa moottoria, ja siihen on asennettu peltipakosarja joka vielä sattumoisin kääntyy just oikeassa kulmassa taakseppäin (autopurkaamosta 50€ rahteineen :o )
ajattelin vielä poistaa tuon 4-pulttilaipan ja hitsata jonkun 45 asteisen kulman johon sitten tulee liitos.
Kuva

Sierran ruiskutankin sain tilattua motonetin kautta, malli missä on ulkoinen bensapumppu.
Tankki on pikkasen liian korkea mielestäni, joten ajattelin tässä varmaa ens viikonloppuna leikata tankin päältä noin 5cm pois, silleen saan sen aika hyvin mahtumaan.

Sain tilattua myös 2,8i sierrasta ruiskupumpun ja suodattimen, en vain tajunnut että sierroissa ollaan käytetty jotain ihmeen liitintä ruiskupumppun painepuolella jonka ei saa tarvikkeena ja fordissa halusivat 150€ jopa 3viikon odotusajalla....(tai sitten eivät jaksaneet myydä)
Nyt olen metsästäny banjoliittimiä joilla saan bensaletkut kiinni.
Kuva


Tilasin myös jäähdyttäjän automaattilaatikon öljylle, pitää asentaan kiinni moottorin jäähdyttäjään ettei käy liian kylmänä.
Kuva


Kävin ja ostin scorpparin syylärin, prkl oli 2cm liian levee.. joten leikkasin taunuksesta pikkusen pois :cry:
Muuten aika kivuton prosessi:
Kuva
Kuva
Kuva

Mallasin jäähdyttäjän letkut myös, hyvin näytti menevän paikoilleen, paisuntaläiliö samasta autosta kuin moottori. Pissapojan säiliö saa siirtyä.
Kuva
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
Taivaspaikka ansaittu!
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

pynski-89 kirjoitti:Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
kyllä se sierran tankki sinne joutaa, en jaksa metsästää mitään muuta.. löysin banjoliittimiä, pienessä letkufirmassa kouvolassa oli, oli vaan erikoiset koot, 8mm letkulle ja kierteet kaikki erikokoisia, M12, M14 ja M10:o
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Vermilion
Viestit: 1636
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

musche kirjoitti:
pynski-89 kirjoitti:Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
kyllä se sierran tankki sinne joutaa, en jaksa metsästää mitään muuta.. löysin banjoliittimiä, pienessä letkufirmassa kouvolassa oli, oli vaan erikoiset koot, 8mm letkulle ja kierteet kaikki erikokoisia, M12, M14 ja M10:o
En oo nyt ihan kärryillä siis joku 2.8I ruiskupumppu nyt jossa joku erikoinen liitin? Mulla itellä on autossa just 2kpl 2.8i pumppuja ja ei niihin ollu ongelmaa saada liittimiä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
musche
Viestit: 191
Liittynyt: 21 Joulu 2007, 20:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: Taunus 2,3l I4 (Y5A) automatic -73

Viesti Kirjoittaja musche »

Vermilion kirjoitti:
musche kirjoitti:
pynski-89 kirjoitti:Jälleen asiallista touhua, ite unohtasin sierran tankin asentamisen. Eikö esim: Finjectorilta löydy sopivaa banjoa..?
kyllä se sierran tankki sinne joutaa, en jaksa metsästää mitään muuta.. löysin banjoliittimiä, pienessä letkufirmassa kouvolassa oli, oli vaan erikoiset koot, 8mm letkulle ja kierteet kaikki erikokoisia, M12, M14 ja M10:o
En oo nyt ihan kärryillä siis joku 2.8I ruiskupumppu nyt jossa joku erikoinen liitin? Mulla itellä on autossa just 2kpl 2.8i pumppuja ja ei niihin ollu ongelmaa saada liittimiä.
Jep sierran 2.8i netistä oisko ollu tuo top autoosat tai vastaava, kyllä he fordissa tunnistivat ja kateltiin räjäytyskuvia, siihen pumpun päähän tulee joku paneensäädin johon sitten letku kiinnitetään..
Kuva
Tuossa kuva samanlaisesta pumpusta jossa näkyy tuo liitin, liittimessä on sivuissa reiät ja myö siellä päässä.
ford taunus L 2d 1.6 (2.3 Dohc Y5A-projekti) automatic -73
Citroen DS3 1.6l -10

Entiset autot (tärkeimmät) :
ford scorpio 2.0l dohc 8v -94
ford scorpio ghia 2.9l 24V -95
ford scorpio ghia 2.9l 24V -91
ford granada 3.0l -83
ford mondeo 2,5l -00
Vastaa Viestiin