Taunus 2.0 -78 + 1.6 GX -81

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Taunus 2.0 -78 + 1.6 GX -81

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Ajattelin ruveta hieman kertomaan Taunus projektistani täällä. Ostin auton viime syksynä tuttavaltani ja auto ollut heidän perheessä uudesta asti. Auto oli seissyt muutaman vuoden. Pikku jarrujen herkistelyllä se tulikin leimauskuntoon ja leima tuli.

Vähän kuvaa

Kuva

Tuli hiukan jousia lyhennettyä/vaihdettua

Kuva

Kuva

Siinä olis hiukan kesäsempiä kuvia

Kuva

Kuva

Kuva
fidel
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Kesä 2011, 21:21
Paikkakunta: hausjärvi

Viesti Kirjoittaja fidel »

sehän on komee. minkä kokoiset vanteet alla
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

fidel kirjoitti:sehän on komee. minkäkiito kokoiset vanteet alla
Kiitoksia. Vanteet 7,25"x15 et15 ja renkaat 175/50/15.
Autoon tulossa 15" levipellit vähä leveemmi kumeil ku noi on vähä vaisut :D
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Oli taunus päässyt vähän pohjasta happanemaan, niin tuli sitten hakattua vanhat bitumit lattiasta irti ja hitsattua reiät umpeen. Oli aika mielenkiintonen kun pelti näytti pohjasta käsin ihan ehjältä, mutta sisäpuolelta ihan ruosteen syömä.

Kyllä sitä bitumia sieltä jonkunverran lähti :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten vähän maalia päälle ja saumojen tiivistys (Pellit hitsattu kyllä pohjasta käsin, mutta aattelin tiivistää saumat vielä sisäpuoleltakin
Kuva

Kuva

Kuva
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Noniin kirjotellaas välil jotain tännekkin. Joulukuussa pääsin intistä pois ja sen jälkeen ollu tammikuust asti töis tienaamas taunusta varten :D Nyt on tullu takapää purettua tai oikeestaan ollu jo hetken purettuna :D Takapää tarkoitus hitsata ehjäks ja takapäähän uusia kaikki puslat.

Tarkoitus samalla toi takahiekkapelti oikoa
Kuva

Tuli hommattua viime kesänä tollaset "tuplat" ohariin, kun halvalla sai :D 2x 30/34 sierran webrut ite tehdyssä imusarjassa ja sit peltisarja. Iha orkkis konehan tää muuten, että ei noista kauheest iloa ole, mutta teki mieli lyödä paikkaan ku sellaset tuli ostettuu :)

Ruosteinen konehuone
Kuva
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Komia on!
Tuon peräpellin saa muuten helposti oiotua sisemmässä pellissä olevien reikien kautta.
Käyhän tuolla lisäämässä tiedot, http://www.taunusfinland.com/keskustelu/viewtopic.php?t=13715
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

taunus 78 kirjoitti:Komia on!
Tuon peräpellin saa muuten helposti oiotua sisemmässä pellissä olevien reikien kautta.
Käyhän tuolla lisäämässä tiedot, http://www.taunusfinland.com/keskustelu/viewtopic.php?t=13715
Kiitoksia !
Kävin lisää tiedot :) Saishan sen varmaa niistäki helpost, mutta sisäpeltiki aika hapan ni teen uuden samal ja suoristan ton sit samalla :)
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Morjens. Nyt kun foorumi taas toimii voisi hiukan kirjotella ja laittaa pari kuvaa. Taunuksen takapää purettu ja jonkinverran löytys hitsaushommia

Kuva Kuva

Kuva

Perä oli irti ja hiuka pensselöisin ihanan pinkihtävää eboksia pintaa :D Takapäähän tuli samalla Flo-flexin uretaanipuslat. Puslat sopivat kaikista puheista huolimatta todella hyvin. Alatukivarren etummaisista puslista otin parimilliä pois leveydestä kun oli niin tiukat rungon väliin.
Auto muuttus muuten ihan mielettömän paljon paremmaksi ajaa :)
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Noniin olis varmaan aika taas päivitellä vähän, kun on jäänyt toi kirjoittelu vähälle. Taunuksen takapään hitsaukset tehty ja nyt vuorossa takapään kittaus ja maalaus piakkoin.

Kuva

Hitsaushommia oli kyllä paljon enemmän kuin ajattelin. Auto maalattu joskus 90- luvun lopussa automaalaamossa ja takapyörien takaa helmat tehty aivan pakkelista :( ... nooh nyt ne ei oo pelkkää pakkelii :) Takapään uretaanit tuli kaiveltua samalla pois (sisältäen varmaan puoli litraa vettä ) Takaluukusta väistyi myös lahonnut varapyöräkotelo, joka oli korjattu popniiteillä ja sikaflexillä :D

Takaluukun pohja tuli 2mm pellistä ja lisäksi tein tollaset palkit sinne, ettei pellit pauku :)
Kuva

Pakoputkeakin tuli hiukan rakenneltua. Putkeksi tuli 2,5" ja kaksi läpivirtaavaa simonssin vaimenninta.

Kuva

Pakoputki tuli rakennettua hieman "isohkommasta" putkesta tulevaa tekniikkaa ajatellen ;)

Reilu puolitoistavuotta sitten hankittu elintenluovuttaja näyttää tältä...

Kuva

...ja tekniikka tältä
Kuva
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Viesti Kirjoittaja ardhu »

8)
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Noniin takapään kittaukset tuli valmiiksi ja ruiskutin sinisen epoksi pohja/pintamaalin takapäähän. Ei oo tullu maalattuu ruiskulla ikinä ennen, mutta ihan ok se sujui paitsi että tuli hiukan appelsiiniä ,kun on toi epoksi aika paksua ja suutin oli 1.4 ja maalikin tuli hiukan liian vähän ohennettua... Nooh onneks se on "pohjaväri" Ajattelin ottaa auton piakkoin ajoon, koska vakuutuksetkin pyörii kokoajan ja ehtii viellä tänä "kesänä" vähän ajella. Pitää jossain vaiheessa viellä ennen talvea maalata takapää auton väriin, mutta saa kelvata hetken noin.

Kuva
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Noniin taunus saatu ajokuntoon ja pitihän sitä vielä illalla vähän ulkoiluttaa :P Paljon on vielä tekemistä, mutta pikkuhiljaa pikkuhiljaa.

Kuva
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Tänään tuli sitten irroitettua tekniikka elintenluovuttaja sierrasta, aika kivuttomasti se sieltä nousi vaikkei välineet ole kummoiset. Joku osaa nyt varmaan mulle kertoa mitä muutoksia vaatii, kun laitan ton 2.0 ohc ja type 9 tanariin ? Ilmeisesti ainakin vaatii kardaanin etupätkän vaihdon ja laatikon kannatinpalkin muokkausta ? Sierran kardaanin etupätkä sopii ilmeisesti holkin tekemällä ja miten kannatinpalkkia pitää muokata ?

Kuva
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Yksinkertaisin keino kannakepalkin muokkaukseen.
Kahdesta kohtaa poikki, keskiosan kääntö ja takasin kiinni.
https://www.dropbox.com/s/d6vtiwg79lhwunz/Screenshot_2014-07-20-12-02-40-1.png
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

taunus 78 kirjoitti:Yksinkertaisin keino kannakepalkin muokkaukseen.
Kahdesta kohtaa poikki, keskiosan kääntö ja takasin kiinni.
https://www.dropbox.com/s/d6vtiwg79lhwunz/Screenshot_2014-07-20-12-02-40-1.png
Kiitos tiedosta :)
Vastaa Viestiin