zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

En nyt tarkoittanut mitään 500watin mega-valoja. Vaan ihan yksinkertaisesti laadukkaat ja hyvät polttimot. Se vaan monesti käsi osuu sinne "tästä 2e polttimo" -tarjouslaatikkoon :lol:
-Pori Connection-
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Omaan MK2 Taunukseen vedin uudet johdot 2,5m2 piuhalla ja erilliset releet. Valot kirkastui huomattavasti.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Pitkästä aikaa kerkes taas tallille touhuaan hetkeks. Ei se kevät ihan vielä ole nurkalla! :D

Konehuone tuli niputeltua kasaan, vesiletkun kiersin koneen takaa pois koneen päältä mistä orkkisletku kulki. Kaasuvaijerien läpivientiin tuli pieni rst-levyn pala, heitin väliin vähän jopa jotain vaimennusmaton palaa jottei ihan kaikki kilinä ja kolina tulis kabiiniin.

Sähköjohdoille tein uuden reiän ja sitäki nätiisti koitin tiivistää. Nippu odottelee apparin jalkatilassa seuraavaa kertaa.
Hyvä fiilis ku sai viimein lyödä pellin kii.


Kuva

Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Lamppupäivitys. Samalla tuli jotkut osramin +140% ostettua, saas nähdä millai näyttää. Luulis ainakin kuvion piirtyvän paremmin.

Kuva


Kuva

Hanskalokeroon löytyi tämmönen sulakerasia näille uusille leluille ja jääpä pari tyhjääkin tulevaisuuden varalle. Tarvii katsoa saisiko teippikoneella merkkailtua sulakkeet jotenkin fiksusti suoraan tohon kanteen tai jotain.
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Nonni, johdotukset ja kytkennät lähestulkoon tehty ja toimiviksi kokeiltu. Yllättyi itsekin kun kaikki skulas :lol: Piirsin myös kytkentäkaavion, kerrankin, jos joskus tarvii alkaa jotain availemaan ni ei tarvi arpoa :lol:

Päävirta puuttuu vielä sulakerasialta ja pakoputkesta lambda, johdotus sille tuli jo vedettyä.
Tuo FMI:n näyttö löysi paikkansa roskiksen tilalle, ei oo kokoajan silmillä mutta silti näköpiirissä. Ja saa sitä sit siirreltyä toki, jos ei paikka miellytäkkään.

Kuva

Kuva

Kuva

Johdotus hanskalokerossa vähän kyseenalainen, en uskaltanut nätisti niitä koittaa edes laittaa jos jotain saakin vielä availla :oops: Toki piiloon ne nyt jää jokatapauksessa, et ei jää uniin kummittelemaan vaikka ne vähän laukalla olisikin..
Seuraavaksi vähän putkea irti alta ja reikää lambaadalle :peukku:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Johdotukset tehty ja sisusta neppailtu takaisin kasaan mitä joutui tieltä vähän purkamaan. Eilen sain ensisavutkin kaivettua ulos piiitkän starttailun jälkeen :D Mahtava fiilis ja ai jumpe sitä höpinää, vaikkakin kaikki säädöt vielä aika seinillä - mutta silti! Meteli, haju, värinä ja pauke. Ai että!

Hienosäätöä ens kerralla, jos sais sen jotenki perus-säätöihin, ni sais kokeilla vähä et riittääkö siel koko kierrosalueen eloa jne. Melkone savotta, mut eipä tule yllärinä :peukku:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

At first i was like: https://zmuli.kuvat.fi/kuvat/Autot/Omat ... 205040.mp4

mutta sitten karu todellisuus iski taas päin naamaa :lol:
Kuva
Kuva

Juuriku sai vehkeet edes suurinpiirtei käymään ni eikö alkanu lorisee varpaille :lol: Lopetin leikkimisen ja lähdin kotio mököttään. No, ens kerral sit taas. Tarvii hakee uus korkki ja seurail ny sit ettei ny mistää muualt enää ala falskaamaan :roll:

Toisen kaasuttimen vivustoa tarvii myös hiukan tutkia, jotain rasvaa tjsp ainakin vähän lisäillä liikkuviin, meinaa vähän jäädä palautus pieniltä rykäsyiltä ylös. Sitten isommalta vedolta tuplajouset palauttavat kyllä nätisti nolliin. Ei mitenkään turvallisen oloista näin pers-tuntumalta jos kierrokset jäävätkin yhtäkkiä seilaamaan reilusti tyhjäkäyntiä ylemmäs :seko:

Sain mä ne jo suurinpiirtein synkkaan korvakuulolta, pientä pauketta vielä keskialueella mutta eiköhän se siitä ku lyö alipainemittarit kii ni näkee sit ainaki onko lähelläkään. Jatketaan, ei se kesä vielä tullutkaan..
:D
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kokoajan jotain taistelua, ei selkeästi halua lähteä ajelulle tuo auto noiden dellorttojen kanssa :lol:

Kierroksilta tiputellessa löräytti bensaa läpi imutorvien kautta ulos, on tää hienoo. Noh, purin ne ny sit samantien pois. Kävin suuttimet läpi ja putsasin hyvin jarrukliineril. Tilasin korjaussarjan kaasuttimille, jos ens vk tulis nii kerkiis näperteleen sitten, tää pääsiäinen toki vähän syö postin kulkemista varmasti.
Internetin suutin-laskurin mukaan ehkä vähän suuret suuttimet tuohon 1600cc kylkeen, mutta katotaan niitä sitten taas kun saa kaasuttimet kasattua takaisin konehuoneeseen. Niitä suuttimia nyt vaihtelee helposti.

Motonetin tiskiltä löytyi uusi made in germany syylärinkorkki joka vieläpä sopi suoraan paikalleen :D Jotain positiivista sentään..

Ei tästä ny silti lannistuta. Tää on tätä vanhojen autoje kans pelaamista, kokoaja jotain 8)

Kuva
Kuva
-Pori Connection-
96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Minkä kokoset kurkut on noissa lortoissa? Aika monella tuntuu roiskivan pensaa mitä oon juutuubista katellu.
Samaa havainnu prätkän kaasarien kanssa, kun ovat autoon laittaneet.
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

96taunus kirjoitti:Minkä kokoset kurkut on noissa lortoissa? Aika monella tuntuu roiskivan pensaa mitä oon juutuubista katellu.
Samaa havainnu prätkän kaasarien kanssa, kun ovat autoon laittaneet.
En osaa sanoa, en oo perehtynyt noin tarkasti :roll: Onko niitä merkkailtu jotenkin, vai tarviiko purkaa atomeiksi että näkee yms? Tässä mennään vähän ensi kertaa sitten mopo-iän kaasuttimien kimpussa :lol:

Tiivistesarjan posti jo toi, tilasin myös uudet laipat ja vähän värinäkumeja. Oli senverra hakannu rikki noita muovisia mitkä imusarjan mukana tuli. Mielummi sit lyön uutta kaikki ni karsii ainakin mahdollisia imuvuoto-kohteita siinä samalla.
Sammutin tuli myös investoitua, just in case nytku bensaa liikkuu isommalla paineella ja enemmän mitä ennen (Ja omien liitosten ja letkujen kautta :lol: ) Pikkuhiljaa. Suuttimet lähtee seuraavaks vielä ultraääni-pesuun ennen kasailua :peukku:
-Pori Connection-
96taunus
Viestit: 124
Liittynyt: 27 Syys 2016, 10:50

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja 96taunus »

Nyt kun neon irrallaan, voit mitata läppärungon halkaisijan ja venturin eli "sisäkurkun" halkaisijan.
Läppärungon halkaisija voi näkyä numerosarjastakin ja venturissa saattaa olla merkintä kans.
http://freetechnics.fi/info/vinkkejae.html
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Pikaisesti tönärillä katottuna 38mm aika likellä varmaan, oisko ne sitten sen kokoset? Ainakin internet semmosia kokoja kauppailee. En tiedä onko mimmosella kokoonpanolla tullut uutenansa nuo kyseiset kaasuttimet, DHLA 40 R -mallit ne on jos joku löytää jotain tarkempaa faktumia jostain niin otan inffoa mieluusti vastaan.

Tilasin internetistä tommoset alumiiniset Misabin laipat ja uudet värinäkummit kuppiprikoilla. Ihan fiksuilta tuntui kun tänään kasailin takaisinpäin konehuoneeseen. Vähän letkuja, vivustoa ja bensalinjaa jäi vielä odottamaan ensikertaan.
Vaahtosammuttimen ruuvasin myös telineessään takaluukkuun. En keksinyt sisälle mihinkään fiksuun paikkaan missä se ei kokoajan olisi tiellä. Nopeammin sen sieltä takaluukusta nappaa todennäköisesti ku palokunta paikalle kerkee :lol:

Kuva
Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Jälleen kerran tuli koeponnistettua ja petyttyä :lol: Ensimmäinen kaasutin vuoti yli taas kuin seula.
Epäilen syylliseksi kohojen toimintaa, ne pääsi elämään vinoon todennäköisesti kun hajosi kannesta se akselin pidike. Yllättäen. Siellä oli joku jo joskus käsitellyt kohtuu kovakouraisesti sen kaasuttimen kohoja, näytti siltä. Hajosihan se toki sitten. Kuinkas muutenkaan..

No, töistä lainaan vähän kemiallista mössöä ja jätin sen nyt kovettumaan. Neuvoi free technicsin kaveri puhelimessa tekemään semmosen korjaus-liikkeen. Katsotaan tuleeko enää kalua. Ihan hyvältä näytti ainakin omaan silmään fiksailu :D

Sattui kuitenkin kauttarantain löytymään ehjä kansi, jonka hain sitten samantien tallille. Jos ei diy fixit auta, niin vaihdetaan sitten koko kansi.

Avasin samalla ja mittasin nyt ne kurkut, molempien kaasuttimien kurkut ovat 34mm ja joku ne selvästi on joskus hoonannut, oli varsin siistit pinnat. Tuo kurkku+suuttimet paketti ehkä hiukan yläkanttiin tuon vakio 1600cc kanssa mutta kokeillaan nyt ainakin ensin. Helppo niitä kurkkuja ja suuttimia on sitten vaihdella vaikka prisman takapihalla.

Kyllä koettelee, :lol:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Onnistunut koeponnistelu-ilta takana, ylivuoto loppui ja tuntui molemmat kaasuttimet saavan bensaa normaalisti jälleen kerran. Tarkistin myös bensapaineet vielä kerran, tarkasti olivat samassa pysyneet.

Sytkä oli ohi kartalta ja rankasti, hiukan likemmäs nollaa koitin sitä saada. Mikä mahtais olla se fiksuin kohta mihin tota yrittäis säätää? Kokemuksia vinkkejä neuvoja kuunnellaan ilomielin

Synkkamittareiden asennus jäi hieman vaiheeseen eilen iltasella kun tuli koodia et sauna lämmin ja olut kylmää :lol:

Kuva

Hiukan se tuntui ontuilevan kierroksia sillointällöin, vaikka ei pidellyt mihinkään. Viittaisi hieman imuvuotoon. Täytyy suihkia hiukan imusarjan ja kaasuttimien väliin ja katsoa mitä sanoo :roll: Myös jarrutehostimeen menevän letkun pituutta mietin. Monessa paikassa kehutaan että pidempi ois parempi siihen. Täytynee kokeilla vaihtaa pidempää.
Sytkäpuolen osien uusintakaan toki ei varmasti huonoa tekisi, mutta ei viitsisi ehjiä ruveta vaihtelemaan kun ne nyt on toimineet kuitenkin.. emmä tiä :seko:
-Pori Connection-
Avatar
pynski-89
Viestit: 146
Liittynyt: 03 Touko 2010, 12:26
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja pynski-89 »

Kaasuvivut kannattaa tarkistaa ja mitata että molemmat kaasuttimet aukeaa samanverran. Jos et ole jo tehnyt. Aikoinaan tuli tuskailtua kun olivat ns: eritahdissa. Vaikka oli tehdastekoisilla uusilla vivuilla. Aika rajoilla nuo sisäkurkut tuolla paketilla (Mielestäni). Yleensä jotain 34mm luokkaa, voi olla myös sorvikurkut. Toinen voi olla huonot akseleiden laakerit. Mutta eiköhän tuo tuosta asetu :peukku:
Taivaspaikka ansaittu!
Vastaa Viestiin