zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Pientä hieromista taas suoriteltu viikonloppuna. Etupään jouset sain vaihdettua, takapäähän en vielä koskenut. Tarvii katsoa myöhemmin mitä sinne keksii tehdä.

Sisätilat tarvii vielä puunata huomenna ja pestä auto muutenkin talven pölyistä.
Takavaloihin jouduin tekemään porakoneella pienet reiät kylkiin että sain vedet valuteltua pois. Annoin reikien vielä olla poistokäytössä jos vettä pääsee lamppuihin lisää. Saa ne sitten joskus esimerkiksi kuumaliimalla nätisti "paikattua" :P

Kuva
Kuva


Huomenna olisi tarkoitus ottaa auto ajoon, kesäkuun kunniaksi! Pakko saada vähän kilsoja alle ennen Apian reissua :lol:
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

On tää kyllä niin helvetin hieno vehje kruisailla, ai että! Jarrujen kevyt sisäänajo vielä vaiheessa, ne kun saa herkisteltyä niin alkaa oleen paketti ns. kasassa kesän ajoja varten. Hyvillä mielin odotan lauantain Apian-reissua! Ei pitäis enää ihan niin raapia sitä pihamaatakaan, ei ui enää ihan niin alhaalla mitä viimekesänä kun lanasin sen parkkipaikan tullessani :lol:

Pakoputkistolle tuli modattua sen verran "lisähappea" että keskivaimennin sai lähteä. Pellisarjalta taakse suora 2.5" jööti ja perässä se marteliuksen vaimennin. Äänimaailmasta tuli ihan helvetin makea, 5/5! Ja persedynolla tuntuisi kuin olisi vetoja paremmin yläkierroksilla :lol: :lol:
Vaikka tuskin se simonssin läpivirtaava pönttö siellä nyt paljoa on häirinnyt virtauksia.


Vielä olisi ohjelmassa ennen lauantaita auton pesu ja pienimuotoinen puunaus. Nyt vain ajoa ja kilsoja alle!!

Ja koska kuvat on kivoja;

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
-Pori Connection-
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Apian reissulta selviydyttiin kotio, 500km tripissä eilisen saldona. Suodenniemen metsä-ek pätkällä meinasi vähän ruveta kuumottamaan kun puikotin niitä mutkapätkiä siellä niin paljon kun vehkeistä irti sai ja sitten hävisi jarrut :D

Pedaali sanoi vain klonks ja heitti ittensä pohjaan. Onneksi ei mitään tilannetta ollut siinä sen enempää päällänsä, moottorijarrulla ja käsijarrulla saatiin auto sitten pysähtymään nätisti kuitenkin. Tovin matkaa siinä tutkein mahdollisia vuotokohtia tai vastaavia. Kunnes en mitään löytänyt, päätin jatkaa matkaa kohti Kankaanpäätä. Tällä kertaa huomattavasti hiljaisempaa vauhtia tosin ja toinen käsi käsijarrulla kokoajan, just in case.

Kaverinluota sittenkun yön korvilla jatkoin matkaa Kankaanpäästä kohti Poria, niin jarrut toimivat taas aivan normaalisti. Ja niin toimivat koko loppuyön kun tuli vähän kortteriralliakin ajeltua. Mene ja tiedä sitten. Tarvii perehtyä ajankanssa siihen pääsylinterin toimintakuntoon. Onko näihin varaosia saatavilla vielä, vai saako sinne pienellä laitolla minkä syltyn vaan? esimerkiksi
-Pori Connection-
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Koskas tuosta on jarrunesteet vaihdettu?
Vermilion
Viestit: 1643
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Muurahainen kirjoitti:Koskas tuosta on jarrunesteet vaihdettu?

Onko sellaiset jarrunesteet, että jarruletkut kestää sitä... osa turpoaa ja käyttäytyy ihan ihmeellisesti... pitäis olla jotain ikivanhaa jarrunestettä että osat letkut kestäis sitä... niitä vanhoja jarrunesteitä ei enään saa edes mistään ostettua.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Mä en oikeasti tiedä yhtään koska on vaihdettu, jos on vaihdettu. Itse en ole vaihtanut koko sinä aikana kun auto on mulla ollut, elikkä vuodesta 2010.

Tarvii kyllä vaihtaa seuraavaksi. Miten se olisi fiksuinta tehdä, että saa vanhat nesteet varmasti kokonaan pois? Letkut auki ja polkemaan, vai onko jotain suosituksia? En ole ennen vaihtanut mihinkään autoon itse nesteitä
-Pori Connection-
Vermilion
Viestit: 1643
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

zmuli kirjoitti:Mä en oikeasti tiedä yhtään koska on vaihdettu, jos on vaihdettu. Itse en ole vaihtanut koko sinä aikana kun auto on mulla ollut, elikkä vuodesta 2010.

Tarvii kyllä vaihtaa seuraavaksi. Miten se olisi fiksuinta tehdä, että saa vanhat nesteet varmasti kokonaan pois? Letkut auki ja polkemaan, vai onko jotain suosituksia? En ole ennen vaihtanut mihinkään autoon itse nesteitä
Kun vaihdat nesteitä joudut jokatapauksessa ilmaamaan... Ota letkut yksitellen irti satulasta ja katso tuleeko sitä nestettä kunnolla... (Toinen painaa jarrua) Ne tuppaa turpoamaan ja menemään tukkoon. Vaikea sanoa mitkä letkut kestää mitäkin nestettä. Itsellä törmänny jaruletkujen turpoamiseen(tukkoon meni) 3 kertaa. Kerran sukulaisen Volvossa 144 volvo ja omassa Caprissa (2 vuotta vanhat jarruletkut) sitte naapurin Amazonissa....
Itsellä ei pitäis enään tulla ongelmia kun nyt joka paikassa teräspunosletkut...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

taunus 78 kirjoitti:Tuollanen kannattaa hommata.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jar ... htotyokalu
Mul on just tommonen, mut ei silläkään kaikki jarrut ilmaannu, ostin semmosen jolla laitetaan painetta suoraan jarrusäiliöön, mut en oo sitä viel testannu.
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1643
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

taunus 78 kirjoitti:Tuollanen kannattaa hommata.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jar ... htotyokalu
Mulla on tollanen toi ei oo hyvä.... Itse otan auton renkaasta paineen letkut nestesäiliöön ja rengas kestää noin 5min... sitte lisää ilmaa. Antaa aika sopivan paineen. Voisin melkein myydä pois, mutta noita saa melkein ilmasiks uutena...
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Vermilion kirjoitti:
taunus 78 kirjoitti:Tuollanen kannattaa hommata.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jar ... htotyokalu
Mulla on tollanen toi ei oo hyvä.... Itse otan auton renkaasta paineen letkut nestesäiliöön ja rengas kestää noin 5min... sitte lisää ilmaa. Antaa aika sopivan paineen. Voisin melkein myydä pois, mutta noita saa melkein ilmasiks uutena...
Ite ostin lisäks tommosen, toihan ottaa renkaasta paineen :)
http://www.ebay.co.uk/itm/120979128190
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja p3 »

Vermilion kirjoitti:
taunus 78 kirjoitti:Tuollanen kannattaa hommata.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/751000/Jar ... htotyokalu
Mulla on tollanen toi ei oo hyvä.... Itse otan auton renkaasta paineen letkut nestesäiliöön ja rengas kestää noin 5min... sitte lisää ilmaa. Antaa aika sopivan paineen. Voisin melkein myydä pois, mutta noita saa melkein ilmasiks uutena...
Vastaava päivittäin työmaalla käytössä, ei mitään ongelmaa ja käytetään 8bar verkostopaineella.

Olen minäkin kuullu ilmaamis ongelmista, jopa ostanut autoja huonoilla jarruilla joita edellinen omistaja on yrittänyt ilmata huonolla menestyksellä. 99 prosenttisesti vika on ilmaajassa ei käytössä olevissa välineissä.

Ihan perusohje: älkää päästäkö järjestelmään ilmaa jos se ei ole välttämätöntä, nesteet vaihdetaan ilman ilmaamisia. Säiliö tyhjäksi vähän riippuen onko kaikki lähdöt pohjalla, uusi neste säiliöön, satuloiden ilmaruuveista imuvaihtajalla nestettä ulos seuraten samalla ettei säiliö pääse tyhjenemään. Jos ei ole imuvaihtajaa niin apumies polkemaan, ja nippa aina kiini ennen kun polin löysätään ylös.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Vermilion
Viestit: 1643
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Itsellä pitää ilmata jokainen jarrusatula ja erikseen vielä jarrusylinteri koska sen kuplat ei lähde pois vaan ne jää sinne jännästi jumiin.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Mul on Taunuksen jarruissa ollu ilmaa vissii aina, ei ilmaannu millään :D Etujarruletkut kun puristaa lukkopihdeillä kasaan, niin poljin on kova, muuten on kovin pehmeä. Hyvin se katsastuksesta on silti menny läpi. Nyt tosin sillä ei oo ajettu vuosiin :D Seuraavaks kun alan sitä laittaa kuntoon, vaihdan teräspunosjarruletkut :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Onko tuo motonetin myymä tiivistesarja soiva peli? Eli kannattaako lähteä purkamaan ja elvytellä?

Kohtuu karussa iskussa on koko pääsyltty, kai se tarvisi vaihtaa kokonaan joskus mutta jos nyt saisi vielä tekohengitettyä tuon vanhan luotettavaksi.
-Pori Connection-
Vastaa Viestiin