zmulin '81 Mk3

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja p3 »

Purettavahan se on ja katottava onko sisällä syöpymää. Jos ne tiivisteet on oikian kokoset sylinteriin niin miks eivät toimis.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Hain tänään tuon tiivistesatsin. Kovin oli paljon pieniä nippeleitä ja rinkuloita näillä nappisormilla pyöriteltäviksi :lol: Noh, kai se siitä!

Mitä tuon kanssa nyt kannattaa tehdä ensinnä? Onko jossain internetin ihmeellisessä maailmassa olemassa "selkeitä" ohjeita ko. operaatioon?
-Pori Connection-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

Ite oon hoonaillu hienolla vesihiomapaperilla tai ihan kuivahiomapaperilla pääsylkkyjä, jos on ollu pientä syöpymää/ruostetta. Oon tehny jostain vaikka 8-10mm pultista "hoonin, eli sahannu pituussuunnassa halkion johon laitan hiomapaperin ja pyörittelen sitä sopivan määrän tapin ympärille ja sitte porakoneella hoonannu sylinterin :lol:
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja ardhu »

Avatar
p3
Viestit: 1205
Liittynyt: 16 Tammi 2005, 20:18
Paikkakunta: Perniö

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja p3 »

lian sieltä voi poistaa hiesupaprulla hoonaamalla, jos senkin jälkeen näkyy koloja / varsinaista syöpymää niin paras hyljätä ja touhuta parempi yksilö tilalle.

Operaationa sinällään yksinkertainen, sylinteri irti - sokka pois käyttötangon puolelta - männät ulos sylinteristä nätisti ja pitää huolen että osien järjestys pysyy samana.
Älä ota sitä niin vakavasti!

Scorpio 2.9 at -91 coupe
Avatar
Kossi
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Syys 2010, 20:39
Paikkakunta: Haukipudas

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Kossi »

Joo, ota vaikka valokuvia kun purat, menee helposti sekaisin kun on enemmän kuin yksi nippeli.
Ilmaukseen kandee ottaa suosiolla kaveri, valuttaa omalla painolla nestettä joka nipasta hyvänaikaa ennenkuin alkaa varsinaisesti ilmaamaan.
Pihassa Taunus ja alla Firestonet.
Ei ole rievulla autoa eikä renkaita...
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

Kuva

Lähtihän se sieltä kun pienen aikaa taisteli. Purin vielä irti myös tuon tehostinhäsmäkän, se on niin kamalassa kunnossa että tarvii antaa kevyt hieronta sille ja uusi maali päälle.

Seuraavaksi sitten ihmetellään sitä sylinteriä itsessään. Mitähän se lienee sanoa kun alkaa sitä purkaamaan :roll:
-Pori Connection-
Avatar
taunus 78
Viestit: 1263
Liittynyt: 09 Syys 2005, 23:53
Paikkakunta: (meri)pori
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja taunus 78 »

Jos tulee jotain probleemia niin poikkea pihlavassa.
Eipä tuo mikään mahdoton operaatio ole. Räjäytyskuva fordopediasta ja hommiin.
TAUNUS 1978 2.8i automatic
TAUNUS 1977 1.6 OHC
TAUNUS 1976 farkku
TAUNUS 1975 coupe 2.0 XL(mk2coupe 1.8 zetec projekti)
SIERRA 1982 2.3 v6
FIESTA 1992 1.3i fun
Chevyvan g20 1983 6.2d
Drive hybrid, i need your fuel...
Muurahainen
Viestit: 484
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 01:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Muurahainen »

Noilla on tosiaan hyvä hifistellä.

Muuta niillä ei aikaan saakkaan kun eivät mahdu sinne sylinteriin. :mrgreen:
ardhu
Viestit: 591
Liittynyt: 17 Kesä 2011, 09:14
Paikkakunta: Hyvinkää/kouvola

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja ardhu »

:lol:
Avatar
zmuli
Viestit: 663
Liittynyt: 12 Marras 2010, 19:32
Paikkakunta: Pori

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja zmuli »

En tiedä mikä taas iski, mutta hetken mielijohteesta tilasin internetistä kokonaan uuden sylinterin. :shock: Ens vk alussa pitäis olla tontilla. Sitte kii ja samalla vaihdan ne jarruletkut niihin teräspunos mallisiin.

Onko näissä jotain väliä mitä jarrunestettä sinne systeemiin laittaa?
-Pori Connection-
Avatar
Mois
Viestit: 7871
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Mois »

zmuli kirjoitti:En tiedä mikä taas iski, mutta hetken mielijohteesta tilasin internetistä kokonaan uuden sylinterin. :shock: Ens vk alussa pitäis olla tontilla. Sitte kii ja samalla vaihdan ne jarruletkut niihin teräspunos mallisiin.

Onko näissä jotain väliä mitä jarrunestettä sinne systeemiin laittaa?
Joku ainakin väitti, et uudemmat nesteet muka turvottaa vanhanmallisten jarrujen kumit? :lol: Lieneekö mitään totuuspohjaa asiassa? DOT 4 luokiteltua nestettä laitat, niin eiköhän se oo sopivaa :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Vermilion
Viestit: 1640
Liittynyt: 01 Helmi 2013, 19:48
Paikkakunta: Betonihelvetti

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Vermilion »

Mulla on hyllyssä yhdet vanhat jarruletkun motonetistä ostetut ne turpos pilalle uusien jarrunesteiden kanssa....
tais olla alle vuoden ja takajarrut lopetti toimintansa. Kaupasta ei saa niin huonoa jarrunestettä enään että
ne toimis... 3 erilaista jarrunestettä vuosien varrella tullu kokeiltu. Ainakaan mulla ei ole enään ongelmia kun
kun teräspunosletkut laitettu. Tehostimen kanssa toistaikseksi ei ongelmia mutta mistä sitä tietää...

Dot 5 on ainakin myrkkyä vanhoille jarruletkuille eikä se sovi vanhojen nesteiden kanssa...
Dot 4 saattaa toimia mutta Dot 3 olis vielä varmempaa kamaa...

Sellastakin on olemassa kuin Dot 5.1 siitä en oikein osaa sanoa....
Mitä isompi numero sitä paremmin se kestää lämpöä.
Älä ruuvilukitse autoa ruosteella!
wekku
Viestit: 241
Liittynyt: 14 Maalis 2007, 16:18
Paikkakunta: JKL

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja wekku »

DOT4 on ok ja DOT5 myös jos on ABS jarrut, mutta silikonipohjainen DOT5.1 turvottaa ja pilaa letkut.
Focus 1.6 STW -03
Sierra 2.0 Turbo -83
Taunus 2.0i Turbo -82
Taneli78
Viestit: 78
Liittynyt: 08 Syys 2013, 16:46
Paikkakunta: Salo

Re: zmulin '81 Mk3

Viesti Kirjoittaja Taneli78 »

Pieni oikaisu jarrunesteisiin.

Dot 5 on silikonipohjainen jarruneste, jota käytetään joissakin moottoripyörissä ja kilpa-auto käytössä. Dot 5 neste ei ole sekoituskelpoinen glykolipohjaisten DOT3/DOT4/DOT5.1 nesteiden kanssa!

Glykolipohjaisia DOT3,4 ja 5.1 voi sekoittaa keskenään. Dot 3 on tainnut poistua jo markkinoilta, joten "päänesteinä" DOT 4 ja DOT 5.1.

DOT 5.1 suositellaan useasti ABS-jarrullisiin, koska siinä kiehumispiste hieman korkeammalla.

Itse olen jarrunesteiden vaihdon yhteydessä laittanut DOT 5.1 ja ei ole ongelmia syntynyt.
Vastaa Viestiin