-74 Taunus STW
Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78
16.4.
Viikonloppuna sain laiteltua vetokoukun paikoilleen, tankin, takapuskurin ja aloitin samalla jarrujen korjaamisen. Taakse piti uusia sylinterit, kun vanhoissa oli männät melkolailla jumissa sekä uusia jarruputket ja jarruletku. Muutoin jarrukengät ja muut hilut olivat ihan ok kunnossa.
Edestä otin jarrusatulat irti tarkistusta varten ja asensin samalla uudet kumit jne. Molemmissa satuloissa oli männät hieman jumiutuneet. Jarrusatulaan menevät jarruputketkin meni uusiksi, kuten myös jarruletkut ja palat. Nyt pitäis ainakin jarrujen pelata kunnolla.
Sunnuntaina laitoin eteen vielä lyhyemmät jouset, mutta ainakaan äkkiseltään katsottuna mitään madallusta ei tapahtunut. Nooh, tuleepahan ainakin uudet jouset joka nurkkaan jos ei muuta. Täytyy katsoa madaltamista myöhemmin, jos tulee toisiin ajatuksiin. Vakaajaan tulee vielä uudet yhdystangot sekä puslat, kun vanhat ovat jokseenkin huonot.
Kipaisin tänään työpäivän jälkeen uuden tuulilasin, joten voi senkin asentaa paikoilleen.
Viikonloppuna sain laiteltua vetokoukun paikoilleen, tankin, takapuskurin ja aloitin samalla jarrujen korjaamisen. Taakse piti uusia sylinterit, kun vanhoissa oli männät melkolailla jumissa sekä uusia jarruputket ja jarruletku. Muutoin jarrukengät ja muut hilut olivat ihan ok kunnossa.
Edestä otin jarrusatulat irti tarkistusta varten ja asensin samalla uudet kumit jne. Molemmissa satuloissa oli männät hieman jumiutuneet. Jarrusatulaan menevät jarruputketkin meni uusiksi, kuten myös jarruletkut ja palat. Nyt pitäis ainakin jarrujen pelata kunnolla.
Sunnuntaina laitoin eteen vielä lyhyemmät jouset, mutta ainakaan äkkiseltään katsottuna mitään madallusta ei tapahtunut. Nooh, tuleepahan ainakin uudet jouset joka nurkkaan jos ei muuta. Täytyy katsoa madaltamista myöhemmin, jos tulee toisiin ajatuksiin. Vakaajaan tulee vielä uudet yhdystangot sekä puslat, kun vanhat ovat jokseenkin huonot.
Kipaisin tänään työpäivän jälkeen uuden tuulilasin, joten voi senkin asentaa paikoilleen.
26.4.
Päivitykset meinaa jäädä tekemättä vaikka projekti on edennyt...
Joo, siis tuulilasi löysi paikkansa mutta voip olla että joutuu tekemään jälkitiivistystä, kun uusi tuulilasi on hieman ohuempi kuin vanha. Käytin vanhaa tiivistettä vaikka uudella olisi ollut todennäköisesti heti vesitiivis, mutta vanha tiiviste oli muutoin ehjä eikä ollut vielä kovettunut pilalle.
Viime viikonloppuna asensin uudet vakaajan yhdystangot puslineen. Siinä touhutessa tarkistin samalla pitkitäisten tukien puslien kuntoa ja totesin, että tuet heiluu käsivoimin ihan helposti. Puslat on melkoilailla finaalissa joten duunin miljoonamegalaatikolle tonkimaan passeleita kumeja. Kyllä sieltä löytyi asiansa ajavat kumit, mutta väliaikainen korjaus tuli tähän kohtaan. Uretaanipuslaa tarvis tilailla kunhan joutaa...
Asensin myös taakse uudet jouset mikä nyt oli läpihuuto juttu. Keikutelin autoa ja pienen ajelun jälkeen se on tainnut sittenkin laskea juuri sopivasti. Hyvä näin...
Pakoputken kanssa taiteilin hieman ja nyt löytyy sellainenkin ehjä autosta. Takapöntön kanssa meinas tulla ropleemaa, kun en enää muistanut miten ja mistä välistä se piti pyöräytellä paikoilleen. Lopuksi massailin vielä alustaa tarpeellisista paikoista.
Päivitykset meinaa jäädä tekemättä vaikka projekti on edennyt...
Joo, siis tuulilasi löysi paikkansa mutta voip olla että joutuu tekemään jälkitiivistystä, kun uusi tuulilasi on hieman ohuempi kuin vanha. Käytin vanhaa tiivistettä vaikka uudella olisi ollut todennäköisesti heti vesitiivis, mutta vanha tiiviste oli muutoin ehjä eikä ollut vielä kovettunut pilalle.
Viime viikonloppuna asensin uudet vakaajan yhdystangot puslineen. Siinä touhutessa tarkistin samalla pitkitäisten tukien puslien kuntoa ja totesin, että tuet heiluu käsivoimin ihan helposti. Puslat on melkoilailla finaalissa joten duunin miljoonamegalaatikolle tonkimaan passeleita kumeja. Kyllä sieltä löytyi asiansa ajavat kumit, mutta väliaikainen korjaus tuli tähän kohtaan. Uretaanipuslaa tarvis tilailla kunhan joutaa...
Asensin myös taakse uudet jouset mikä nyt oli läpihuuto juttu. Keikutelin autoa ja pienen ajelun jälkeen se on tainnut sittenkin laskea juuri sopivasti. Hyvä näin...
Pakoputken kanssa taiteilin hieman ja nyt löytyy sellainenkin ehjä autosta. Takapöntön kanssa meinas tulla ropleemaa, kun en enää muistanut miten ja mistä välistä se piti pyöräytellä paikoilleen. Lopuksi massailin vielä alustaa tarpeellisista paikoista.
Semmonen siitä tuli
Mutta mutta, eihän tässä toki kaikki vielä ollut. Viime viikko meni tiiviisti projektin parissa ja torstai-ilta/yö venähti melkein aamun puolelle.
Mutta mutta, eihän tässä toki kaikki vielä ollut. Viime viikko meni tiiviisti projektin parissa ja torstai-ilta/yö venähti melkein aamun puolelle.
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
31.5.
Jaah, on sitä Taunusta laiteltu vieläkin vaikka näyttelyssä olikin näytillä lähes valmis auto. Kone kävi ontuen jo viime kesänä jota ei tullut sitten tarkasteltua sen enempää, kun oli tärkeämpääkin laitettavaa. Leimalla todettiin imusarjantiivisteen olevan täysin hajalla sekä oik. yläpallonivel samaten. Kyseiset osat löytyi kuitenkin omasta varastosta joten uudet tilalle.
Nooh, eipä se kone käynyt tiivisteen vaihdon jälkeenkään kunnolla joten päätin vielä säätää venavälykset. Jokainen pakovena kantoi ja ykköspytyn vena oli porautunut kanteen niin syvälle, että se säätö oli viimeinen kun säätömutterissa ei ollut enää varaa. Välysten säädön jälkeen kone kävi kyllä hienosti mutta tulevaa Euroopan turneeta ajatellen toisen kannen vaihto ei tuntunut lainkaan hassumalta ajatukselta.
Olin jo pari vuotta sitten ostanut lähes valmiin kannen (vain nokka-akseli uupui) edellistä Taunusta varten mutta jäi asentamatta siihen ja se lojui duunipaikan pukukaapissa tähän saakka. Pinuteksia pintaan ja kansi kotio kasaamista varten. Onneksi kannen vaihto on näihin aivan äärettömän helppo toimenpide. Viime yönä sain kannen taasen takaisin kiinni ja auton tulille. Komiaaa!!!
Sytytyspuolen päivitin jälleen kerran kärjettömäksi Cranen sytkäsarjalla. Eipä tarvihte enää ropailla kärkiä ja silleen.
Näyttelymatkalla totesin myös, että takapyöränlaakeri/t on todennäköisesti finaalissa. Samoiten kiihdytykset sujui pienen tärinän saattelemana ja päätin tarkistaa kardaanin kunnon. Aloitin homman viime viikonloppuna pyöränlaakerien vaihdolla. Aijoo, noi pyöränlaakerit löytyi paikallisen varaosaliikkeen hyllystä ja myyjä kehui ettei lisää enää saa. Ainakaan maahantuojien listoilla ei enää löydy... Niin, eli vetarit pois ja molemmat laakerit oli aikasta huonossa kunnossa. Vanhat pois ja uudet tilalle.
Kardaanin otin seuraavaksi irti. Nivelet oli kunnossa mutta kannatinkumi ja laakeri sai vaihtotuomion. Mätänetistä löytyi vielä yks laakeri ja kumeja otin pari kun halvalla sai. Uusi laakeri ja kannatinkumi paikoilleen jonka jälkeen kardaani takas kiinni.
Koeajon jälkeen totesin perän metelien kadonneen sekä kiihdytyksissä ollut tärinäkin loisti poissaolollaan. Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.
Vetokoukun sähköt pitää vielä kytkeä sekä takapenkkiläisille asentaa turvavyöt.
Unet on jäänyt todella vähiin mutta määns gatta duu wat määns gatta duu.
Jaah, on sitä Taunusta laiteltu vieläkin vaikka näyttelyssä olikin näytillä lähes valmis auto. Kone kävi ontuen jo viime kesänä jota ei tullut sitten tarkasteltua sen enempää, kun oli tärkeämpääkin laitettavaa. Leimalla todettiin imusarjantiivisteen olevan täysin hajalla sekä oik. yläpallonivel samaten. Kyseiset osat löytyi kuitenkin omasta varastosta joten uudet tilalle.
Nooh, eipä se kone käynyt tiivisteen vaihdon jälkeenkään kunnolla joten päätin vielä säätää venavälykset. Jokainen pakovena kantoi ja ykköspytyn vena oli porautunut kanteen niin syvälle, että se säätö oli viimeinen kun säätömutterissa ei ollut enää varaa. Välysten säädön jälkeen kone kävi kyllä hienosti mutta tulevaa Euroopan turneeta ajatellen toisen kannen vaihto ei tuntunut lainkaan hassumalta ajatukselta.
Olin jo pari vuotta sitten ostanut lähes valmiin kannen (vain nokka-akseli uupui) edellistä Taunusta varten mutta jäi asentamatta siihen ja se lojui duunipaikan pukukaapissa tähän saakka. Pinuteksia pintaan ja kansi kotio kasaamista varten. Onneksi kannen vaihto on näihin aivan äärettömän helppo toimenpide. Viime yönä sain kannen taasen takaisin kiinni ja auton tulille. Komiaaa!!!
Sytytyspuolen päivitin jälleen kerran kärjettömäksi Cranen sytkäsarjalla. Eipä tarvihte enää ropailla kärkiä ja silleen.
Näyttelymatkalla totesin myös, että takapyöränlaakeri/t on todennäköisesti finaalissa. Samoiten kiihdytykset sujui pienen tärinän saattelemana ja päätin tarkistaa kardaanin kunnon. Aloitin homman viime viikonloppuna pyöränlaakerien vaihdolla. Aijoo, noi pyöränlaakerit löytyi paikallisen varaosaliikkeen hyllystä ja myyjä kehui ettei lisää enää saa. Ainakaan maahantuojien listoilla ei enää löydy... Niin, eli vetarit pois ja molemmat laakerit oli aikasta huonossa kunnossa. Vanhat pois ja uudet tilalle.
Kardaanin otin seuraavaksi irti. Nivelet oli kunnossa mutta kannatinkumi ja laakeri sai vaihtotuomion. Mätänetistä löytyi vielä yks laakeri ja kumeja otin pari kun halvalla sai. Uusi laakeri ja kannatinkumi paikoilleen jonka jälkeen kardaani takas kiinni.
Koeajon jälkeen totesin perän metelien kadonneen sekä kiihdytyksissä ollut tärinäkin loisti poissaolollaan. Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.
Vetokoukun sähköt pitää vielä kytkeä sekä takapenkkiläisille asentaa turvavyöt.
Unet on jäänyt todella vähiin mutta määns gatta duu wat määns gatta duu.
Soittele kun oot kylällä niin pällistellään taunuksia!JiiTee kirjoitti:Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.
1973 Ford Taunus Coupe GT 2300
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
http://www.taunusfinland.com/galleria/t ... ?album=400
Kuulostaa ihan suunnitelmalta. Rimpahutellaan...Mappi kirjoitti:Soittele kun oot kylällä niin pällistellään taunuksia!JiiTee kirjoitti:Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.
Asentelin työpäivän jälkeen taakse turvavyöt, tarkistin perän sekä lootan öljytilanteen ja lopuksi vielä vaihdoin koneeseen uudet öljyt ja suodattimen. Ruuvailin lisäksi hieman kaasaria ja säädin sytkyn vielä paremmin kohdalleen. Kiihtyy sen mitä kiihtyy mutta nyt ainakin "vetää" koko ajan eikä ryydy.
6.6.
Joensuussa siis käyty viikonloppuna ja tuntui pelaavan ihan ok. Venakopan ruuvit oli vaan hieman löysällä ja pientä öljyvuotoa oli tullut. Lomareissu lähestyy ja viime hetken ropaamiset tarvii vielä suorittaa...
Kytkin tänään vetokoukun sähköt joten sekin puoli on kunnossa. Perän ristitappi tarvii varmaan vielä hepata kiinni vaikka se sokka varmaan onkin paikoillaan. Ihan varmuuden vuoksi, kun viime kerralla (Tanskassa) se sokka päätti mennä poikki mutta onneksi oli jo matka melkein lopussa, että pääsi nätisti ajamalla kotiin asti.
Tarkistin illan päätteeksi vielä venttiilien välykset, sytyksen ajoituksen sekä kaasarin säädöt. Kaasari ei tosin oo parhaasta päästä mutta onneksi varalle on tulossa toinen.
Joensuussa siis käyty viikonloppuna ja tuntui pelaavan ihan ok. Venakopan ruuvit oli vaan hieman löysällä ja pientä öljyvuotoa oli tullut. Lomareissu lähestyy ja viime hetken ropaamiset tarvii vielä suorittaa...
Kytkin tänään vetokoukun sähköt joten sekin puoli on kunnossa. Perän ristitappi tarvii varmaan vielä hepata kiinni vaikka se sokka varmaan onkin paikoillaan. Ihan varmuuden vuoksi, kun viime kerralla (Tanskassa) se sokka päätti mennä poikki mutta onneksi oli jo matka melkein lopussa, että pääsi nätisti ajamalla kotiin asti.
Tarkistin illan päätteeksi vielä venttiilien välykset, sytyksen ajoituksen sekä kaasarin säädöt. Kaasari ei tosin oo parhaasta päästä mutta onneksi varalle on tulossa toinen.
-
- Viestit: 1379
- Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
- Paikkakunta: viiala
Laitellaan kunhan joudetaan...Taunus-Sälli kirjoitti:ps. kuvat on aina kivoja
Tänään oli töiden jälkeen hetki aikaa niin pistin pakoputken takaisin ruotuunsa. Aika paljon se kyllä roikkui, kun melkein jokaiseen hidasteeseen otti kiinni Hollannin puolella. Ne oli kyllä kirjaimellisesti H-I-D-A-S-T-E-I-T-A.