-74 Taunus STW

Remontti päiväkirjoja, tarinoita onnistuneista ja epäonnistuneista remonteista. Ei teknisiä kysymyksiä, minimi kommentointi. Kommentoiminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvojat: Timppa, Pj, taunus 78

JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

16.4.

Viikonloppuna sain laiteltua vetokoukun paikoilleen, tankin, takapuskurin ja aloitin samalla jarrujen korjaamisen. Taakse piti uusia sylinterit, kun vanhoissa oli männät melkolailla jumissa sekä uusia jarruputket ja jarruletku. Muutoin jarrukengät ja muut hilut olivat ihan ok kunnossa.

Edestä otin jarrusatulat irti tarkistusta varten ja asensin samalla uudet kumit jne. Molemmissa satuloissa oli männät hieman jumiutuneet. Jarrusatulaan menevät jarruputketkin meni uusiksi, kuten myös jarruletkut ja palat. Nyt pitäis ainakin jarrujen pelata kunnolla.

Sunnuntaina laitoin eteen vielä lyhyemmät jouset, mutta ainakaan äkkiseltään katsottuna mitään madallusta ei tapahtunut. :roll: Nooh, tuleepahan ainakin uudet jouset joka nurkkaan jos ei muuta. Täytyy katsoa madaltamista myöhemmin, jos tulee toisiin ajatuksiin. Vakaajaan tulee vielä uudet yhdystangot sekä puslat, kun vanhat ovat jokseenkin huonot.

Kipaisin tänään työpäivän jälkeen uuden tuulilasin, joten voi senkin asentaa paikoilleen.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

26.4.

Päivitykset meinaa jäädä tekemättä vaikka projekti on edennyt...

Joo, siis tuulilasi löysi paikkansa mutta voip olla että joutuu tekemään jälkitiivistystä, kun uusi tuulilasi on hieman ohuempi kuin vanha. Käytin vanhaa tiivistettä vaikka uudella olisi ollut todennäköisesti heti vesitiivis, mutta vanha tiiviste oli muutoin ehjä eikä ollut vielä kovettunut pilalle.

Viime viikonloppuna asensin uudet vakaajan yhdystangot puslineen. Siinä touhutessa tarkistin samalla pitkitäisten tukien puslien kuntoa ja totesin, että tuet heiluu käsivoimin ihan helposti. Puslat on melkoilailla finaalissa joten duunin miljoonamegalaatikolle tonkimaan passeleita kumeja. Kyllä sieltä löytyi asiansa ajavat kumit, mutta väliaikainen korjaus tuli tähän kohtaan. Uretaanipuslaa tarvis tilailla kunhan joutaa...

Asensin myös taakse uudet jouset mikä nyt oli läpihuuto juttu. Keikutelin autoa ja pienen ajelun jälkeen se on tainnut sittenkin laskea juuri sopivasti. Hyvä näin...

Pakoputken kanssa taiteilin hieman ja nyt löytyy sellainenkin ehjä autosta. Takapöntön kanssa meinas tulla ropleemaa, kun en enää muistanut miten ja mistä välistä se piti pyöräytellä paikoilleen. Lopuksi massailin vielä alustaa tarpeellisista paikoista.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Semmonen siitä tuli :wink:

Mutta mutta, eihän tässä toki kaikki vielä ollut. Viime viikko meni tiiviisti projektin parissa ja torstai-ilta/yö venähti melkein aamun puolelle. :lol:
Ftw-
Viestit: 58
Liittynyt: 21 Loka 2010, 13:26
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Ftw- »

Hienoa että auto pääs näin hyvään kotiin!
Avatar
Mois
Viestit: 7869
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 19:47
Paikkakunta: Suur-Kouvolan laitamilla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mois »

En arvannu, et toi oli tää! Hieno tuli :D Täytyy kunnioittaa ammattitaitoa, ja ennen kaikkea sitä inspriraatiota joka johtaa tämmöseen lopputulokseen :)
Taunus 2D 2.0 OHC -77
Taunus 2D 1.6 OHC -75
Taunus 2D 2.0 V6 -72 raato
BMW 320i Coupe -98
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

perkeleen hieno seo! :D ja aivan täysin oikea auto kerhon osastolle lahdessa :)
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

31.5.

Jaah, on sitä Taunusta laiteltu vieläkin vaikka näyttelyssä olikin näytillä lähes valmis auto. Kone kävi ontuen jo viime kesänä jota ei tullut sitten tarkasteltua sen enempää, kun oli tärkeämpääkin laitettavaa. Leimalla todettiin imusarjantiivisteen olevan täysin hajalla sekä oik. yläpallonivel samaten. Kyseiset osat löytyi kuitenkin omasta varastosta joten uudet tilalle.

Nooh, eipä se kone käynyt tiivisteen vaihdon jälkeenkään kunnolla joten päätin vielä säätää venavälykset. Jokainen pakovena kantoi ja ykköspytyn vena oli porautunut kanteen niin syvälle, että se säätö oli viimeinen kun säätömutterissa ei ollut enää varaa. Välysten säädön jälkeen kone kävi kyllä hienosti mutta tulevaa Euroopan turneeta ajatellen toisen kannen vaihto ei tuntunut lainkaan hassumalta ajatukselta.
Olin jo pari vuotta sitten ostanut lähes valmiin kannen (vain nokka-akseli uupui) edellistä Taunusta varten mutta jäi asentamatta siihen ja se lojui duunipaikan pukukaapissa tähän saakka. Pinuteksia pintaan ja kansi kotio kasaamista varten. Onneksi kannen vaihto on näihin aivan äärettömän helppo toimenpide. :lol: Viime yönä sain kannen taasen takaisin kiinni ja auton tulille. Komiaaa!!!

Sytytyspuolen päivitin jälleen kerran kärjettömäksi Cranen sytkäsarjalla. Eipä tarvihte enää ropailla kärkiä ja silleen.

Näyttelymatkalla totesin myös, että takapyöränlaakeri/t on todennäköisesti finaalissa. Samoiten kiihdytykset sujui pienen tärinän saattelemana ja päätin tarkistaa kardaanin kunnon. Aloitin homman viime viikonloppuna pyöränlaakerien vaihdolla. Aijoo, noi pyöränlaakerit löytyi paikallisen varaosaliikkeen hyllystä ja myyjä kehui ettei lisää enää saa. Ainakaan maahantuojien listoilla ei enää löydy... Niin, eli vetarit pois ja molemmat laakerit oli aikasta huonossa kunnossa. Vanhat pois ja uudet tilalle.

Kardaanin otin seuraavaksi irti. Nivelet oli kunnossa mutta kannatinkumi ja laakeri sai vaihtotuomion. Mätänetistä löytyi vielä yks laakeri ja kumeja otin pari kun halvalla sai. :lol: Uusi laakeri ja kannatinkumi paikoilleen jonka jälkeen kardaani takas kiinni.

Koeajon jälkeen totesin perän metelien kadonneen sekä kiihdytyksissä ollut tärinäkin loisti poissaolollaan. Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.

Vetokoukun sähköt pitää vielä kytkeä sekä takapenkkiläisille asentaa turvavyöt.

Unet on jäänyt todella vähiin mutta määns gatta duu wat määns gatta duu. :lol:
Avatar
Mappi
Viestit: 831
Liittynyt: 18 Loka 2004, 12:41
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Mappi »

JiiTee kirjoitti:Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.
Soittele kun oot kylällä niin pällistellään taunuksia!
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Mappi kirjoitti:
JiiTee kirjoitti:Tulevana viikonloppuna voikin sitten ottaa pidemmän koeajon Joensuuhun ja takas.
Soittele kun oot kylällä niin pällistellään taunuksia!
Kuulostaa ihan suunnitelmalta. Rimpahutellaan...

Asentelin työpäivän jälkeen taakse turvavyöt, tarkistin perän sekä lootan öljytilanteen ja lopuksi vielä vaihdoin koneeseen uudet öljyt ja suodattimen. Ruuvailin lisäksi hieman kaasaria ja säädin sytkyn vielä paremmin kohdalleen. Kiihtyy sen mitä kiihtyy mutta nyt ainakin "vetää" koko ajan eikä ryydy. :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

6.6.

Joensuussa siis käyty viikonloppuna ja tuntui pelaavan ihan ok. Venakopan ruuvit oli vaan hieman löysällä ja pientä öljyvuotoa oli tullut. Lomareissu lähestyy ja viime hetken ropaamiset tarvii vielä suorittaa...

Kytkin tänään vetokoukun sähköt joten sekin puoli on kunnossa. Perän ristitappi tarvii varmaan vielä hepata kiinni vaikka se sokka varmaan onkin paikoillaan. Ihan varmuuden vuoksi, kun viime kerralla (Tanskassa) se sokka päätti mennä poikki mutta onneksi oli jo matka melkein lopussa, että pääsi nätisti ajamalla kotiin asti.

Tarkistin illan päätteeksi vielä venttiilien välykset, sytyksen ajoituksen sekä kaasarin säädöt. Kaasari ei tosin oo parhaasta päästä mutta onneksi varalle on tulossa toinen.
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

11.8.

Tätä säädetty tänään sen verran, että asensin Grantin puuratin paikoilleen. Ai p...kele että on komia ruori nyt... Kiitoksia Sällille!

Tätä mitään oo oikein enää korjailtu vaan ajettu... Tämän kesän saldo on jo yli 7000km ja lisää tulee.
Taunus-Sälli
Viestit: 1379
Liittynyt: 22 Kesä 2007, 00:56
Paikkakunta: viiala

Viesti Kirjoittaja Taunus-Sälli »

eipä kestä :) ps. kuvat on aina kivoja :wink:
Taunus 2.0 GX 82
Taunus 1.6 L 73 stw
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Taunus-Sälli kirjoitti:ps. kuvat on aina kivoja :wink:
Laitellaan kunhan joudetaan...

Tänään oli töiden jälkeen hetki aikaa niin pistin pakoputken takaisin ruotuunsa. Aika paljon se kyllä roikkui, kun melkein jokaiseen hidasteeseen otti kiinni Hollannin puolella. Ne oli kyllä kirjaimellisesti H-I-D-A-S-T-E-I-T-A. :lol:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Tarvis laitella Tanekin talviteloille kunhan käyn vielä hakemassa tuoreen leiman. Pitäis olla läpihuuto juttu mutta eihän sitä koskaan tiedä.

Erinäisiä palikoita on tallissa sekä visioita on kehitelty suuntaan ja toiseen. Tiedä sitten vaan tuleeko niistä mitään sen kummemmin. Katsotaan... :wink:
JiiTee
Viestit: 489
Liittynyt: 05 Elo 2004, 12:50
Paikkakunta: Vampula

Viesti Kirjoittaja JiiTee »

Jotain laiteltavaakin on tässä kesän korvalla... Olishan nämä voinu talvella tehdä mutta kun ei kiinnostanut.

-Vuotava jäähdytin korjaukseen/vaihtoon.
-2K Holleyn asentaminen imusarjoineen.
-Tankin anturin vaihtaminen ehjään.

Ehkä listalla:

-Puskurien vaihto.
-Eteen Marshall lisäpitkien asennus.
Vastaa Viestiin